Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Kinke schreef:Wat ik 'zorgwekkend' vind aan jonge kids met een mobiel is de druk die zij ervaren om alles te lezen en altijd up to date te zijn. Overigens geldt die druk ook als men al ouder is, de druk om maar niets te missen.
En wat betreft veiligheid voor wanneer ze naar en van school komen, die snap ik ook niet zo goed. Ik fietste vroeger 15 km enkele reis naar school, woonde buiten het dorp, dus moest de langste route doen. We fietsten met een hele groep en kreeg iemand een lekke band, dan ging je achterop bij 1 van je klasgenoten, fiets mee aan de hand en dan kon je op school wel even bellen om te overleggen. Gebeurde het op de terugweg dan zat je achterop en ging je met 1 van je klasgenoten mee, kon je daar bellen en iets regelen. En uiteraard lieten ze je nooit alleen achter, gewoon altijd bij elkaar blijven, niks aan de hand.
Kinke schreef:Wat ik 'zorgwekkend' vind aan jonge kids met een mobiel is de druk die zij ervaren om alles te lezen en altijd up to date te zijn. Overigens geldt die druk ook als men al ouder is, de druk om maar niets te missen.
En wat betreft veiligheid voor wanneer ze naar en van school komen, die snap ik ook niet zo goed. Ik fietste vroeger 15 km enkele reis naar school, woonde buiten het dorp, dus moest de langste route doen. We fietsten met een hele groep en kreeg iemand een lekke band, dan ging je achterop bij 1 van je klasgenoten, fiets mee aan de hand en dan kon je op school wel even bellen om te overleggen. Gebeurde het op de terugweg dan zat je achterop en ging je met 1 van je klasgenoten mee, kon je daar bellen en iets regelen. En uiteraard lieten ze je nooit alleen achter, gewoon altijd bij elkaar blijven, niks aan de hand.
)
In de brugklas hadden we een grote groep, daarna niet meer, fietste regelmatig met een vriendin, soms alleen. Kinke schreef:Maar voor noodtelefoontjes hoef je geen smartphone te hebben BrainlessIn de brugklas hadden we een grote groep, daarna niet meer, fietste regelmatig met een vriendin, soms alleen.
En een groepsapp voor de klas? Waarom dan? Je kunt ook gewoon een schema maken, de een belt de volgende etc.
Kinke schreef:Maar voor noodtelefoontjes hoef je geen smartphone te hebben BrainlessIn de brugklas hadden we een grote groep, daarna niet meer, fietste regelmatig met een vriendin, soms alleen.
En een groepsapp voor de klas? Waarom dan? Je kunt ook gewoon een schema maken, de een belt de volgende etc.
Kinke schreef:En dat kinderen weinig met hun smartphone doen…ik zou dat niet zomaar geloven. Heb het zelfs bij ons op de sportschool gezien, groep meiden die streetdance doen, ze presteerden het zelfs om tussen de nummers door op hun telefoons te gluren. Als ze de klas uit komen lopen ze allemaal naar hun mobiel te staren. Instructrice heeft het uiteindelijk verboden om de mobieltjes nog mee de zaal in te nemen.
Kinke schreef:En een groepsapp voor de klas? Waarom dan? Je kunt ook gewoon een schema maken, de een belt de volgende etc.
love_western schreef:Tegenwoordig zie je steeds eerder met een mobiel rondlopen. En zelfs nog luxere smartphones dan wat ik heb
In mijn tijd was ik 1 van de eerste met een mobiel. Een oude nokia. 5 euro beltegoed. En afspraak was dat als ik mijn ouders belde. Dat ik telefoon paar keer liet overgaan, zodat ze mij terug konden bellen..
Ik kreeg mijn eerste telefoon dus, toen ik naar de middelbare ging. Aangezien ik lange stukken alleen fietste.
Maar ik ben nog steeds niet gehecht aan mijn telefoon. Heb hem vaak op stil staan. En dus regelmatig een boze moeder. Omdat ik weer eens niet opneem
doe het nogsteeds haha. Scheelt echt heel veel beltegoed. Kom met 10 euro 3 maand doen. Een van de redenen waarom ik nog geen abonnement heb. En internet is toch bijna overal.
Goof schreef:Yunaa schreef:Ik pas op op een zusje en broertje van 6 en 5 en zij hebben beiden een eigen Samsung Galaxy 5.Weliswaar van pap en mam geweest, maar alsnog. Zitten vooral spelletjes op, geen WhatsApp hoor, maar ze weten goed de weg te vinden naar YouTube en alle apps die je kunt downloaden. Mobiels liggen overigens de hele dag op tafel, dus die kunnen ze pakken wanneer ze willen. Ze doen het ook echt vaak.
Ik hoop echt dat ik mijn kinderen later pas een mobiel geef als ze naar de middelbare school moeten. Zou ook echt geen moeder willen zijn dat als het kind huilt, de moeder de mobiel of iPad pakt om het kind dan te troosten. Nee, echt niet
Even uit nieuwsgierigheid he; spelen deze kinderen ook gewoon met hun lego, playmobile, barbies, puzzels, boekjes etc? Mogen ze onbeperkt op die telefoons?
Kinke schreef:Dit is interessant en treurig bovendien:
http://www.elsevier.nl/Kennis/achtergro ... -1788056W/
En wat me blijft opvallen, vooral door Bokt eigenlijk, men lijkt te lui om zelf dingen op te zoeken. Eerst vragen op Bokt, echt hele simpele dingen. Blijkbaar moeten anderen jou van informatie voorzien omdat je zelf geen zin hebt om iets op te zoeken?

Brainless schreef:Ik wist vroeger ook heel weinig hoor; wat buiten het dorp gebeurde was weinig over bekend en je kreeg heel beperkt les daarin.

Kinke schreef:Brainless schreef:Ik wist vroeger ook heel weinig hoor; wat buiten het dorp gebeurde was weinig over bekend en je kreeg heel beperkt les daarin.
Ik vraag me af op wat voor school jij hebt gezeten? Onze ouderwetse dorpsschool was juist van een heel hoog niveau. Ouderwetse leraren, je leerde juist ontzettend veel. Wij kregen ook al jong proefwerken. Er werd juist ontzettend veel verteld over geschiedenis, maar ook over actualiteiten. Er werd ook verwacht dat je vanaf de 5de klas de krant globaal ging doorlezen en nieuws/bijzonderheden/actualiteiten werden ook besproken. Als je na deze basisschool naar de brugklas was je algemene ontwikkeling van een behoorlijk niveau en was je dus al geoefend in het plannen van je huiswerk en leren voor proefwerken.