jonge kinderen met een mobiel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wel of geen mobiel?

Ja.
97 (34%)
Nee.
188 (65%)

Totaal aantal stemmen: 285

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:43

Wat ik 'zorgwekkend' vind aan jonge kids met een mobiel is de druk die zij ervaren om alles te lezen en altijd up to date te zijn. Overigens geldt die druk ook als men al ouder is, de druk om maar niets te missen.
En wat betreft veiligheid voor wanneer ze naar en van school komen, die snap ik ook niet zo goed. Ik fietste vroeger 15 km enkele reis naar school, woonde buiten het dorp, dus moest de langste route doen. We fietsten met een hele groep en kreeg iemand een lekke band, dan ging je achterop bij 1 van je klasgenoten, fiets mee aan de hand en dan kon je op school wel even bellen om te overleggen. Gebeurde het op de terugweg dan zat je achterop en ging je met 1 van je klasgenoten mee, kon je daar bellen en iets regelen. En uiteraard lieten ze je nooit alleen achter, gewoon altijd bij elkaar blijven, niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:45

Tegenwoordig zie je steeds eerder met een mobiel rondlopen. En zelfs nog luxere smartphones dan wat ik heb :+

In mijn tijd was ik 1 van de eerste met een mobiel. Een oude nokia. 5 euro beltegoed. En afspraak was dat als ik mijn ouders belde. Dat ik telefoon paar keer liet overgaan, zodat ze mij terug konden bellen..

Ik kreeg mijn eerste telefoon dus, toen ik naar de middelbare ging. Aangezien ik lange stukken alleen fietste.

Maar ik ben nog steeds niet gehecht aan mijn telefoon. Heb hem vaak op stil staan. En dus regelmatig een boze moeder. Omdat ik weer eens niet opneem :')

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:47

Ik denk ook dat je er makkelijker mee om kan leren gaan door er vroeg mee te beginnen.
Wel moet je als ouder het goed in de gaten houden en indien nodig bijstellen.

Wij fietste niet met een grote groep helaas. Daarbij kan er altijd wat gebeuren dat het fijn is dat je direct 112 kunt bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:49

Kinke schreef:
Wat ik 'zorgwekkend' vind aan jonge kids met een mobiel is de druk die zij ervaren om alles te lezen en altijd up to date te zijn. Overigens geldt die druk ook als men al ouder is, de druk om maar niets te missen.
En wat betreft veiligheid voor wanneer ze naar en van school komen, die snap ik ook niet zo goed. Ik fietste vroeger 15 km enkele reis naar school, woonde buiten het dorp, dus moest de langste route doen. We fietsten met een hele groep en kreeg iemand een lekke band, dan ging je achterop bij 1 van je klasgenoten, fiets mee aan de hand en dan kon je op school wel even bellen om te overleggen. Gebeurde het op de terugweg dan zat je achterop en ging je met 1 van je klasgenoten mee, kon je daar bellen en iets regelen. En uiteraard lieten ze je nooit alleen achter, gewoon altijd bij elkaar blijven, niks aan de hand.

Ik fietste vaak alleen. Was de enige van mijn dorpsschool die naar een andere middelbare ging

De route waar ik langs fietste, kwam weinig verkeer. En stonden weinig huizen. Her en der eens een boerderij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:50

Kinke schreef:

@Kinke
Maar jij fietste dus met een hele groep; dat doet mijn zoon (fiets 22 km enkele reis) niet.
Mijn dochter fietste het eerste jaar (14 km) ook alleen, nu fiets ze af en toe met mijn jongste mee; maar fietst het liefst alleen.

Toen ze nog op de basisschool zaten gingen ze ook op de fiets spelen en de dichtstbijzijnde vriendinnetje woonde op 6 km afstand, en kwam ze totaal 2 boerderijen tegen onderweg....
En ja; vroeger moesten we ook maar zien hoe we ons redde, maar nu is er eenmaal de mogelijkheid van een mobiel en daar ben ik (als ouder) heel blij mee.

Yonker

Re: jonge kinderen met een mobiel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:53

Ik had mijn eerste mobiel in groep 8, ongeveer iedereen had er toen wel 1. Heb hem helemaal zelf betaald van mijn verjaardagsgeld, en trots dat ik was. (Zo'n nokia 3310 en iedereen had die en we waren er allemaal mee aan het snaken _O-)
Ik denk dat je er als ouder helaas niet meer onderuit komt... al vind ik 10 ook wel echt jong, en denk ik persoonlijk dat een prima leeftijd 12/13 is. Zo rond groep 8/middelbare school.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:58

Mijn zoontje is 7 en heeft een smartphone. De reden is dat wij geen vaste aansluiting hebben thuis en hij op deze manier mij kan bellen, of ik hem wanneer ik even 10 minuten de deur uit ben voor een boodschap of iets dergelijks. De telefoon wordt niet mee naar buiten genomen. Hij appt er wat mee en belt zijn opa en oma ermee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:02

Maar voor noodtelefoontjes hoef je geen smartphone te hebben Brainless :) In de brugklas hadden we een grote groep, daarna niet meer, fietste regelmatig met een vriendin, soms alleen.
En een groepsapp voor de klas? Waarom dan? Je kunt ook gewoon een schema maken, de een belt de volgende etc.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:04

Kinke schreef:
Maar voor noodtelefoontjes hoef je geen smartphone te hebben Brainless :) In de brugklas hadden we een grote groep, daarna niet meer, fietste regelmatig met een vriendin, soms alleen.
En een groepsapp voor de klas? Waarom dan? Je kunt ook gewoon een schema maken, de een belt de volgende etc.

Maar waarom..... is het zo'n ramp om een smartphone te hebben als je op de middelbare school zit?? Wat maakt het dat ouders er zo op tegen zijn??
Tis met de tijd meegaan lijkt me..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:05

En dat kinderen weinig met hun smartphone doen…ik zou dat niet zomaar geloven. Heb het zelfs bij ons op de sportschool gezien, groep meiden die streetdance doen, ze presteerden het zelfs om tussen de nummers door op hun telefoons te gluren. Als ze de klas uit komen lopen ze allemaal naar hun mobiel te staren. Instructrice heeft het uiteindelijk verboden om de mobieltjes nog mee de zaal in te nemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:08

Kinke schreef:

Tegenwoordig zijn er amper "gewone" telefoons.
Mijn kinderen hebben nu een Iphone 4s, 2 gratis gekregen (dit jaar) en 1 (vorig jaar) gekocht voor 60E.

Daarnaast kunnen de kinderen vragen stellen (aan hun mentor en elkaar) in de groepsapp over bv huiswerk, ook uitval (wisseling) van uren worden op school doorgegeven via de mobiel.
Vroeger was er een telefoonboom, tegenwoordig een groepsapp die de mentor heeft opgezet en beheerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:10

Kinke schreef:
En dat kinderen weinig met hun smartphone doen…ik zou dat niet zomaar geloven. Heb het zelfs bij ons op de sportschool gezien, groep meiden die streetdance doen, ze presteerden het zelfs om tussen de nummers door op hun telefoons te gluren. Als ze de klas uit komen lopen ze allemaal naar hun mobiel te staren. Instructrice heeft het uiteindelijk verboden om de mobieltjes nog mee de zaal in te nemen.

Maar dat geeft toch ook niet dat dat "verboden" is/wordt tijdens een les?
Tijden terug (voor mobiel) hadden ze een tamagotchi en die moest ook verboden worden omdat de kinderen daar veel mee bezig waren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:10

Kinke schreef:

Dat kan. Als je echt graag de dingen op een foutgevoelige, complexe en trage manier wilt doen terwijl er een veel handigere en snellere manier is... Maar op elke objectieve maat is een groepsapp echt vele malen handiger en efficienter dan een telefooncirkel. Dan kom je meer in de afwijzing van de technologie uit principe, niet omdat de oude manier 'net zo goed' voldeed, want dat doet 'ie echt niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:11

Dit is interessant en treurig bovendien:
http://www.elsevier.nl/Kennis/achtergro ... -1788056W/
En wat me blijft opvallen, vooral door Bokt eigenlijk, men lijkt te lui om zelf dingen op te zoeken. Eerst vragen op Bokt, echt hele simpele dingen. Blijkbaar moeten anderen jou van informatie voorzien omdat je zelf geen zin hebt om iets op te zoeken?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:13

Als je een vraag hebt over je huiswerk, dan bel je toch gewoon een klasgenootje? Of je spreekt de leraar even aan op school?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:14

love_western schreef:
Tegenwoordig zie je steeds eerder met een mobiel rondlopen. En zelfs nog luxere smartphones dan wat ik heb :+

In mijn tijd was ik 1 van de eerste met een mobiel. Een oude nokia. 5 euro beltegoed. En afspraak was dat als ik mijn ouders belde. Dat ik telefoon paar keer liet overgaan, zodat ze mij terug konden bellen..

Ik kreeg mijn eerste telefoon dus, toen ik naar de middelbare ging. Aangezien ik lange stukken alleen fietste.

Maar ik ben nog steeds niet gehecht aan mijn telefoon. Heb hem vaak op stil staan. En dus regelmatig een boze moeder. Omdat ik weer eens niet opneem :')

Dat is wel heel herkenbaar :') doe het nogsteeds haha. Scheelt echt heel veel beltegoed. Kom met 10 euro 3 maand doen. Een van de redenen waarom ik nog geen abonnement heb. En internet is toch bijna overal.

Mijn eerste mobiel heb ik gekregen en de rest zelf gekocht. Ja dat waren er veel want ik moest altijd een mobiel mee als ik op buitenrit ging en ik liet ze altijd in mijn broekzak zitten en dan sneuvelden ze in de wasmachine. Overigens heb ik nog nooit een compleet nieuwe mobiel gehad en volgens mij ook nog nooit duurder dan 40 euro :D

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:14

Goof schreef:
Yunaa schreef:
Ik pas op op een zusje en broertje van 6 en 5 en zij hebben beiden een eigen Samsung Galaxy 5. :)) Weliswaar van pap en mam geweest, maar alsnog. Zitten vooral spelletjes op, geen WhatsApp hoor, maar ze weten goed de weg te vinden naar YouTube en alle apps die je kunt downloaden. Mobiels liggen overigens de hele dag op tafel, dus die kunnen ze pakken wanneer ze willen. Ze doen het ook echt vaak.
Ik hoop echt dat ik mijn kinderen later pas een mobiel geef als ze naar de middelbare school moeten. Zou ook echt geen moeder willen zijn dat als het kind huilt, de moeder de mobiel of iPad pakt om het kind dan te troosten. Nee, echt niet :n

Even uit nieuwsgierigheid he; spelen deze kinderen ook gewoon met hun lego, playmobile, barbies, puzzels, boekjes etc? Mogen ze onbeperkt op die telefoons?

Deze kinderen hebben boxen vol met speelgoed, maar ik merk wel dat zij er niet echt naar omkijken. Soms willen ze nog wel eens knutselen, maar het liefst zitten zij op de bank met de tv aan en een mobieltje in hun hand. Natuurlijk spelen ze overdag ook wel eens buiten hoor, daar niet van, maar die mobiel is wel hun ding zeg maar :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:15

Kinke schreef:
Dit is interessant en treurig bovendien:
http://www.elsevier.nl/Kennis/achtergro ... -1788056W/
En wat me blijft opvallen, vooral door Bokt eigenlijk, men lijkt te lui om zelf dingen op te zoeken. Eerst vragen op Bokt, echt hele simpele dingen. Blijkbaar moeten anderen jou van informatie voorzien omdat je zelf geen zin hebt om iets op te zoeken?

Ik wist vroeger ook heel weinig hoor; wat buiten het dorp gebeurde was weinig over bekend en je kreeg heel beperkt les daarin.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:15

Een gevoelig punt bij mij blijft daarbij ook pestgedrag :o

Mijn oudste is pas 2 dus ik hoef mezelf er voorlopig nog geen zorgen om te maken maar hoeveel kids worden er niet gepest omdat ze niet mee gaan met wat 'de rest' is of heeft..

Het lijkt mij opzich wel functioneel in de meeste opzichten die hier ook benoemd zijn en het is iets waar ook gewoon duidelijke afspraken over gemaakt kunnen worden. Tijdens het maken van huiswerk telefoon wegleggen bijvoorbeeld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:16

Ik kocht zelf in groep 8 mijn eerste mobieltje voor 120 gulden, destijds nog zo'n groot pixelig ding met geel scherm en dikke zwarte pixels en een uitschuifbare antenne :))
Ik kon ermee bellen tot het beltegoed op was, sms-en had ik geen idee van wat dat betekende dus dat deed ik niet, en er zaten 2 spelletjes op die ik speelde. Ik was toen inderdaad een jaar of 10 geloof ik.
Uiteraard met toestemming van mijn ouders dat ik hem kocht en mee mocht nemen naar school. Ik werd gruwelijk gepest namelijk, en nu kon ik zelf naar huis bellen dat ik onderweg was als ik weggelopen was van school of als mijn fiets weer eens gemold was..

Voor mijn eigen dochtertje (nu 4) heb ik inderdaad de middelbare school als regel ingesteld, tenzij ze hem eerder nodig heeft (bijvoorbeeld om dezelfde reden als ik).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:23

Brainless schreef:
Ik wist vroeger ook heel weinig hoor; wat buiten het dorp gebeurde was weinig over bekend en je kreeg heel beperkt les daarin.

Ik vraag me af op wat voor school jij hebt gezeten? Onze ouderwetse dorpsschool was juist van een heel hoog niveau. Ouderwetse leraren, je leerde juist ontzettend veel. Wij kregen ook al jong proefwerken. Er werd juist ontzettend veel verteld over geschiedenis, maar ook over actualiteiten. Er werd ook verwacht dat je vanaf de 5de klas de krant globaal ging doorlezen en nieuws/bijzonderheden/actualiteiten werden ook besproken. Als je na deze basisschool naar de brugklas was je algemene ontwikkeling van een behoorlijk niveau en was je dus al geoefend in het plannen van je huiswerk en leren voor proefwerken.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:25

Ik ben 23 en kreeg toen ik naar de middelbare school ging een mobiel. Ik moest immers een half uur fietsen naar school en als er dan wat gebeurde kon ik bellen.
Niet een nieuwe, gewoon de oude van men moeder. Een Siemens c45.
In het begin werd er door mijn moeder om de 2 maanden opgewaardeerd.
Na een poosje maak je natuurlijk vriendinnen dus daar smste je wel mee of een eerste vriendje. Toen mocht ik kiezen, men zakgeld contant of in de vorm van beltegoed elke maand. Daarvoor gekozen.
Sinds mijn 17e heb ik een abbo met internet en op mijn 19e pas een smartphone.

Ik heb in mijn relatie met mijn vriend met verbazing zitten kijken naar zijn neefjes en nichtjes die op hun 4de! Al een (kinder) tablet kregen. Onder het motto volgend jaar op de basisschool moeten ze daar mee werken, dus dan weten ze al hoe het werkt.

Zijn oudste nichtje, nu 11, kreeg op haar 9de al een telefoon.
Ze zit idd in verschillende groepsapp, maar via daar is er constant ruzie en gezeik tussen die kinderen.

Mijn vriend en ik staan hier gelukkig vrij hetzelfde in. Tablet hebben we zelf niet, missen we ook niet. We hebben een laptop en pc.
Telefoon krijgen ze pas als ze naar de middelbare gaan, met beltegoed. Internet alleen thuis via het draadloos netwerk. Wil je overal internet? Zoek maar een bijbaantje.
Nu worden we vast gezien als meest slechte ouders ooit :')
We willen tussen nu en een jaar of 3 aan kinderen beginnen, dus het is maar de vraag of tegen die tijd onze insteek nog wel werkt door alle technische ontwikkelingen.
Laatst bijgewerkt door _Milo op 02-11-15 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:25

Kinke schreef:
Brainless schreef:

Ik vraag me af op wat voor school jij hebt gezeten? Onze ouderwetse dorpsschool was juist van een heel hoog niveau. Ouderwetse leraren, je leerde juist ontzettend veel. Wij kregen ook al jong proefwerken. Er werd juist ontzettend veel verteld over geschiedenis, maar ook over actualiteiten. Er werd ook verwacht dat je vanaf de 5de klas de krant globaal ging doorlezen en nieuws/bijzonderheden/actualiteiten werden ook besproken. Als je na deze basisschool naar de brugklas was je algemene ontwikkeling van een behoorlijk niveau en was je dus al geoefend in het plannen van je huiswerk en leren voor proefwerken.

Op de Veluwe.. :+

Wij werden wel voorbereid op plannen / gebruik agenda ed.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:26

Op de middelbare school had ik er ook 1, wel zo'n koelkast natuurlijk. Want veel luxer waren ze in die tijd nog niet, alleen smsen en bellen. En 1 snake spelletje. We hadden gewoon beltegoed dat we zelf moesten aanschaffen. Als het op was, en je had geen zakgeld meer, hadden we pech.
Maaarrrr andersom konden we altijd gebeld worden. Mijn ouders vonden het fijn, want ik moest elke dag 30km fietsen om naar school te gaan en weer thuis te komen.
Maar hoe dat tegenwoordig gaan met de smartphones.... ik weet het niet. We leven natuurlijk wel in deze tijd. En misschien is een jong kind met een mobiel nog een taboe ofzo?
Enige wat mij stoort is dat je zoveel troep/plaatjes/video's enzo er mee teweeg krijgt. Verder is het bellen wel handig....

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:27

Ik kreeg net als vele hier pas een mobiel toen ik naar de Middelbare ging. Zo wil ik dat ook gaan doen met mijn kinderen. Had het er pas met mijn vriend over en hij is net zo opgevoed. En aangezien de school hier op het dorp zit krijgt het pas een mobiel zodra ze naar de middelbare school gaan. Stel dat het naar speciaal onderwijs zou moeten en opgehaald moet worden met een busje is het een ander verhaal. Maar dan alleen een telefoon voor bellen en smsen!
En als je thuis komt ga je maar lekker buiten spelen, druppeltje regen word je hard van. Playstation komt er hoogst waarschijnlijk vast wel maar niet hele dag daarachter.
De tijden zijn natuurlijk wel veranderd. Maar een kind de tablet geven tijdens het eten omdat het anders NIET eet. Dat gaat er bij mij niet in. Ik ben opgevoed met je blijft net zolang zitten tot je eten op is. Als het koud is jammer dan, had je door moeten eten.