Te eerlijk zijn, bestaat dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:11

bridgetF schreef:
bridgetF schreef:
Of naar je baas die zit te zeuren, zeg je toch ook niet, wat ben je een vreselijke kloo... #**&%$& piep. Dan ga je dat ook uit de weg ter wille ter behoud van je baan of draai je er ook om heen om het subtiel te brengen. Maar kun je dat? Tegen je baas eerlijk zeggen dat het een ongelooflijke zeikerd eerste klas is voor dit ongelooflijk onderbetaalde K#t baantje. Het niet zeggen .. is dan toch ook niet eerlijk? Want je draait er dan om heen ipv te zeggen waar het om staat. Er om heen draaien is ook niet eerlijk.

Ik begrijp dat ongevraagd je mening geven wat anders in dan open en eerlijk zijn, maar wat als die zelfde baas je vraagt tijdens een functioneringsgesprek van of je het hier wel naar je zin hebt?

Wat zeg je dan? Eerlijk dat je het een stomme k#t baan vind? Baantjes liggen niet voor het oprapen, zou je dat risico nemen door eerlijk te zeggen dat je het een K#t baan vind.

Wat denk je van: ik vind het werk niet leuk en ik vind het lastig met u samenwerken.

Dan ben je eerlijk maar wel beleefd.
Je wordt toch wel een eenzame kluizenaar als je altijd op bovenstaande manier zou communiceren. Een verbitterd, arrogant persoon die uiteindelijk niemand om zich heen houdt.
Ik zou voor zo iemand ook per direct omlopen en absoluut geen zin hebben in een gesprek.
Ik vind dat respectloos. Je kunt prima de waarheid vertellen en nergens omheen draaien, zonder dat je iemand beledigt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:12

Todat het enige negatieve punt in de hele baan de baas is :+
Mijn vorige functie was prima, had het prima naar mijn zin, kollega's ook niets mis mee, maar de baas was gewoon een hysterische paranoide tiran :x
Ben blij dat ik de vraag gewoon nooit gehad heb, want al ben je nog zo subtiel dat was nooit goed aangekomen :=

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:16

Sizzle schreef:
Todat het enige negatieve punt in de hele baan de baas is :+
Mijn vorige functie was prima, had het prima naar mijn zin, kollega's ook niets mis mee, maar de baas was gewoon een hysterische paranoide tiran :x
Ben blij dat ik de vraag gewoon nooit gehad heb, want al ben je nog zo subtiel dat was nooit goed aangekomen :=

Ik heb ook een baan gehad waar ik alles leuk vond behalve mijn baas.
Je kunt het prima zeggen hoor. Dat ze het vervelend vinden om te horen kan wel, maar je bent leidinggevende dus het hoort bij je functie dat aan te horen en op te lossen. Als niemand het zegt, worden ze zich er ook niet bewust van.

Eerst benoem je altijd het positieve, dus je vindt je werkzaamheden leuk, past goed in het team, kan het goed vinden met je collega's, maar je loopt er tegenaan dat de samenwerking met hem niet fijn loopt. Volgens jou komt dat door .... (noem voorbeelden).
En dan wachten op het weerwoord. Nooit in discussie gaan, maar benoemen dat jij het zo ervaart en daar geen fijn gevoel bij hebt en met weerzin naar je werk gaat.

Klaar :Y)

pmarena

Re: Te eerlijk zijn, bestaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:19

Dat dacht ik ook dat het daarmee klaar was, maar uiteindelijk ben ik wel een paar keer uit mijn slof geschoten en dat luchtte ook wel lekker op moet ik zeggen :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:24

Ik ben meestal niet zo moeilijk met dingen zeggen zoals ze zijn, maar in dat geval heb ik het toch maar gewoon uitgezeten eerlijk gezegd.
Ik had niet zo veel behoefte aan iemand die volledig over de toeren tegen me zou gaan staan schreeuwen (wat niet al te weinig voor kwam bij collega's). Aangezien er geen leidingevende boven de leidinggevende was kun je er ook niets mee. Het is het eindstation zeg maar.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:28

Eerlijk zijn duurt het langst, maar mijn buurvrouw zegt altijd "een leugentje om bestwil, is geen zonde" en daar denk ik wel eens aan als ik twijfel......soms te eerlijk kan echt pijnlijk en inderdaad niet tactvol zijn en daar pluk je soms weer zelf de vruchten van.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:35

anneliesdj schreef:
Thesserd schreef:

Dus jij zegt tegen je nichtje, dochter of kleindochter gewoon dat je haar tekening lelijk vindt? :')

Wat een vreemde conclusie.
Ik geef aan dat het afhankelijk is van wat je mooi vind. Iets mooi vinden, esthetiek, is voor ieder mens een persoonlijke mening, dus je kunt ook niet simpelweg zeggen 'het is lelijk', dat zou moeten zijn 'ik vind het lelijk'. De een houd van abstract, de ander van stillevens. Je kunt de tekening van het kind zien en denken 'hij gaat buiten de lijntjes' je kunt ook denken 'wat mooi dat er zoveel kleuren zijn gebruikt'. Of 'mensen hebben geen 6 vingers en armen tot aan de grond' maar ook 'wat heeft hij op een creatieve manier mensen getekend'.

Maar het ging er juist om dat je bij een kind per definitie niet aan geeft als je het niet mooi vindt. (of reageerde je daar niet op mijn bericht er boven?) Een kind doet zijn/haar best, laat vol trots hetgene zien wat hij/zij gemaakt heeft. Dan reageer ik sowieso enthousiast omdat je dat voor het kind doet. Abstract en stillevens spelen dan niet echt mee :P

Ga je het over volwassener kunstwerken hebben dan komt dat wat jij zegt inderdaad meer van toepassing.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:19

Interessant om te lezen hoe verschillend het begrip eerlijkheid wordt geïnterpreteerd. Eerlijk staat voor mij voor betrouwbaar, recht door zee zijn, je aan je woord houden, niet met twee maten meten. Zuiver en eenduidig communiceren. Best heel moeilijk. Een leugentje om bestwil om iemands gevoelens te sparen of een wat eufemistische woordkeuze valt voor mij niet onder oneerlijkheid. Het lijkt wel alsof veel mensen eerlijkheid verwarren met het opdringen van de eigen perceptie. Niet 'ik vind dat' maar 'het is zo'. Zie je ook veel op social media. De eigen mening als waarheid verkondigen, liefst zo ongenuanceerd mogelijk want zwart-wit tegen de wereld aankijken is wel zo gemakkelijk. Toegeven dat jouw mening/visie ook maar een van de velen is, is lastiger want dat maakt onzeker. Dus brullen velen onder het mom van eerlijkheid lekker van zich af. Je druk maken over hoe dat overkomt op anderen en of je er misschien mensen mee kwetst is alleen voor softies en watjes. Nou, dan ben ik toch liever een watje.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:29

Diablo schreef:
Ik heb mijn kinderen behoorlijk bedonderd. Ze geloofden dat Sinterklaas echt bestond en ze namen voor zoete koek aan dat er in het bosje achter ons huis kabouters in een bepaalde boomstronk woonden. En dat ze alleen maar in het donker tevoorschijn kwamen en dat ze ze daarom nooit zagen.
Mijn kinderen zijn inmiddels 12, 16 en 18 en ze hebben het er nog vaak over, hoeveel plezier ze er om hadden, wat een leuke tijd ze gehad hebben.
Dus ja, soms ben ik oneerlijk.

Hier idem, mijn ouders hebben mij vroeger ook `bedonderd`. Maar wat heb ik een mooie en spannende tijd gehad! Ik bewaar er hele leuke herinneringen aan, en ik gun dat de kinderen van nu ook.

Het is alleen zo, dat als een kind werkelijk serieus vraagt of sinterklaas echt is, dat je dat kind dan de waarheid moet vertellen. Anders lieg je bewust.