Twijfelmoeder: wel of geen kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:50

@tita: Het leven dat je kiest kan ook mooi zijn, ik ben ook gelukkig, ondanks alles, daar heb ik het niet over (nou ja eigenlijk ook, dmv die keuzes dan), maar ik ken ook tieners die hun ouders verwijten dat ze op de wereld zijn gezet (volgens mij doet elke tiener dat vroeger of later wel) en zelfmoord plegen...
Als je dat van dichtbij meemaakt kun je als twijfelde moeder gaan denken over wat zo´n kind er eigenlijk van zou vinden. Reden om twijfel in stand te houden.
Op het moment dat je gewoon kinderwens hebt is dat allemaal niet relevant.

Bij kinderwens gaat het vaak ook om kleine kinderen, een gezinnetje, niet over hoe dingen eruit zien als die kinderen groot zijn.
Ergens hebben ze vooraf vaak het gevoel dat het wel afgerond is als ze de deur uit zijn.
Men heeft ook vooraf vaak het gevoel dat je dingen kunt sturen, terwijl er ook kinderen geboren worden die gewoon niet goed in elkaar zitten en waar je weinig aan kunt veranderen. Iemand met kinderwens roeit dan gewoon met de riemen die hij/zij heeft, maar twijfelaars zijn daar wel mee bezig of ze dat dan wel aan zouden kunnen, bv.
Twijfelaars zien gewoon allerlei bezwaren waar mensen met een kinderwens makkelijk overheen stappen.

Het is wel zo dat twijfel en bezwaren gewoon als sneeuw voor de zon kunnen verdwijnen omdat hormonen plots verlangen gaan veroorzaken, bv. Of omdat ze zoveel van hun partner houden dat ze diens wens belangrijker vinden.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:52

Hier precies het zelfde TS. (ook 26)
Maar ik heb gezegd voorlopig nog niet, misschien rond mijn 30ste.. maar voorlopig wil ik alleen nog paar pony's hahaha

Collie2008

Re: Twijfelmoeder: wel of geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:59

Nou tita, ik kan me wel voorstellen dat mensen zulke dingen laten meewegen. je zet een kind niet alleen voor jezelf op de wereld toch maar ook voor hem/haarzelf en als je weinig geloof hebt in de wereld de komende 100 jaar dan kan ik me voorstellen dat je je afvraagt of je er dan goed aan doet.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:14

Effy schreef:
Ik zou zo graag willen dat mensen wat bewuster aan kinderen zouden beginnen. Ik denk dat er dan véél minder kinderen geboren zouden worden. Het werd eerder in dit topic al eens gezegd: bij twijfel, niet doen! En dat geldt naar mijn mening ook, en misschien wel juist bij het vraagstuk kinderen of niet. Naar mijn idee begin je pas aan kinderen als je er van overtuigd bent dat dat absoluut iets is waar je gelukkiger van wordt. Niet omdat je de 'ideale' leeftijd en situatie hebt, niet omdat er anders niemand is op je oude dag, niet omdat al je vrienden er inmiddels aan zijn begonnen en al helemaal niet omdat het de algemene maatschappelijke verwachting is...

Het krijgen van een kind is iets wat volledige inzet vereist, de rest van je leven. Als er ook maar enige twijfel is of je dat op kunt en wíl brengen, doe het dan alstublieft niet! Je kunt van tevoren maar moeilijk inschatten wát de impact zal zijn, en als je dan niet volledig achter je keuze hebt gestaan, dan kan het je nog wel eens heel zwaar vallen. Met alle gevolgen van dien, want hoeveel ouders lopen er wel niet rond die het zwaarder vinden dan verwacht, of die vinden dat ze zo beperkt zijn in hun doen en laten? Of, laten we wel wezen, die gewoon geen goede ouders zijn? Soms kom je ouders tegen die er voor uit komen dat als ze het over mochten doen, er geen kinderen waren gekomen. En dan vraag ik me af hoe goed zij waren ingelicht over en voorbereid op de komst van een kind?

Ik kan er eerlijk waar met mijn hoofd niet bij, dat je voor kinderen kiest als je daar niet voor de volle 100% achter staat. En ik heb zulke mensen ook in mijn omgeving en het zijn fantastische ouders, maar ze hadden er net zo goed aan onderdoor kunnen gaan. En dat vind ik een groot risico, voor de ouders zelf, maar uiteraard ook voor het kind. Het is geen pakje boter wat je koopt.

TS, ik ben ervan overtuigd dat zolang je twijfelt, je er niet aan moet beginnen. Je kunt het niet terugdraaien als het niet bevalt. En als je nu een prima leven hebt en gelukkig bent, dan hoef je dat toch niet te veranderen? En mocht je meer neigen richting wél kinderen, lees je dan goed in. Niet alleen de rooskleurige verhalen, maar juist de negatieve kanten.

Maar als ik het omdraai: juist de vrouwen waar de eierstokken klapperen denken misschien wel veel minder 'goed' na over het krijgen van kinderen. Die voelen alleen een oerdrang om een kind te krijgen en drukken daardoor eventuele mitsen en maren naar de achtergrond. Is het dan niet goed om juist een twijfelperiode te hebben waardoor je eens goed nadenkt over het krijgen van kinderen?

Het verrotte is gewoon dat je het van te voren nooit weet: niet als je van te voren twijfels hebt of als je wel klapperende eierstokken hebt. Misschien ben ik een hartstikke leuke moeder en vind ik het geweldig als ik ze eenmaal heb, maarja dat weet je gewoon niet.

Ik vind juist dat sommige mensen die er niet over nadenken net doen alsof ze een pakje boter kopen...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:23

Idd Yucca, ik zou willen dat er juist meer mensen twijfelden :+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:27

Idd die mening deel ik ook. Kinderen krijgen heel leuk maar er wordt weinig over nagedacht.
Ik vind dat erg jammer want ik denk er juist wel over na en daarom heb ik nog geen kinderen.
Ik ben nu 28 en soms dan denk ik, ik wil wel maar...
En bij twijfel heb ik ook altijd geleerd niet doen.

Misschien heb ik ook wel dit gevoel omdat ik al meer dan 9 jaar op 3 kinderen pas.
Vanaf baby tot nu, dus heb echt alles meegemaakt. Ook heb ik een neefje van 1 en een nichtje van 4 en ben altijd blij als ik ze weer thuis kan afleveren haha. Mijn moeder zegt je eigen kinderen is toch anders maar dan ga ik weer twijfelen over de tijd, geld, huis, paarden, ect ect.
moeilijk

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:28

Ik ga er inderdaad (ten onrechte) vanuit dat iemand die zeker is van het feit dat hij/zij kinderen wil, hier ook de benodigde informatie over verkrijgt en zich zo goed mogelijk voorbereid. Goed punt. Voor mij hangt het wel samen: je wil iets heel graag, dus neem aan dat je wel hebt uitgezocht wát het dan ook precies inhoudt.

Ik ben mij ervan bewust dat er inderdaad mensen zijn die niet zo te werk gaan. Zoals je zegt: je weet het van tevoren nooit. Echter als je er met passie aan begint, zijn de consequenties die je wel of niet had overzien wellicht makkelijker te dragen dan wanneer je van begin af aan al twijfels had.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:30

Voor de eerste hebben we niet getwijfeld (wel goed voorbereid), voor de tweede wel en die is er tot op heden ook nog niet gekomen. Voor mijn man hoefde het niet, ik wilde het wel proberen. Uiteindelijk is dat niet gelukt en hebben we beide vrede met de beslissing. Wij zien nu ook vooral voordelen van het hebben van een 1 kind, ten opzichte van 2 of meer kinderen. Wel alles mee mogen maken zoals zwanger zijn en moeder worden, maar minder lasten als ik bij sommige ouders om me heen zie.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:41

Effy schreef:
Ik ga er inderdaad (ten onrechte) vanuit dat iemand die zeker is van het feit dat hij/zij kinderen wil, hier ook de benodigde informatie over verkrijgt en zich zo goed mogelijk voorbereid. Goed punt. Voor mij hangt het wel samen: je wil iets heel graag, dus neem aan dat je wel hebt uitgezocht wát het dan ook precies inhoudt.

Ik ben mij ervan bewust dat er inderdaad mensen zijn die niet zo te werk gaan. Zoals je zegt: je weet het van tevoren nooit. Echter als je er met passie aan begint, zijn de consequenties die je wel of niet had overzien wellicht makkelijker te dragen dan wanneer je van begin af aan al twijfels had.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat als je het heel graag wil, je de dingen die het minder leuk maken, bijvoorbeeld verlies van vrijheid, je minder hard aangrijpen. Want je wil tenslotte 'alles' voor je kinderen(wens) opgeven.
Maar misschien hebben de mensen met twijfels dat al ingecalculeerd en kunnen ze het daarom ook makkelijker accepteren. Twijfel wil tenslotte niet zeggen dat totaal geen moedergevoel of zorg voor je kind zou willen dragen tot de laatste snik.

Ik vind het vooral een hele heftige keuze voor je leven. En ik snap niet dat er zoveel mensen zijn die, schijnbaar eenvoudig, over alle negatieve aspecten en doemsenario's heen kunnen stappen en waarbij het eigenlijk geen vraag is; het proberen te krijgen van kinderen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:45

Dat zullen die rammelende eierstokken wel zijn?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:48

Een beslissing van wel of geen kinderen maar je zelf (met je partner). Ik kom uit oudere ouders, mijn moeder was 42 bij mijn geboorte en mijn vader 45. Regelmatig werd ik naar mijn opa gevraagd als hij erbij was en andersom hij naar zijn kleindochter. Op dat moment vaak niet leuk.

Maar ik heb ouders gehad die gezien hun leeftijd toch veel met ons konden doen (werktijden van mijn vader waren aangepast op onze schooltijden en daarbij vroeg in de VUT). Ik weet niet beter dan dat hij er altijd was.

Zelf zou het mijn keuze niet zijn maar uiteindelijk ben ik ook laat moeder geworden (31). Merk in mijn omgeving dat ik het makkelijker had dan veel jongere. Doordat ik al jaren gewerkt en gespaard had heeft mij dit een heleboel zorgen bespaard die ik bij jongere stellen wel zag.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:51

Yucca schreef:
Ik vind het vooral een hele heftige keuze voor je leven. En ik snap niet dat er zoveel mensen zijn die, schijnbaar eenvoudig, over alle negatieve aspecten en doemsenario's heen kunnen stappen en waarbij het eigenlijk geen vraag is; het proberen te krijgen van kinderen.

Wat dat betreft zitten we op één lijn. Ik heb het anders verwoord, maar bedoel hetzelfde. Jezelf bewust maken van waar je aan begint, of je in eerste instantie nu in het ja-kamp of het nee-kamp zit, dat maakt niet uit. Twijfelaars moeten er zolang ze er aan twijfelen niet aan beginnen, die moeten eerst hun twijfels wegnemen (of bevestigd krijgen en er dus niet voor gaan).

Onbezonnen aan kinderen beginnen, dus in het absolute ja-kamp zitten maar eigenlijk niet precies weten wat de gevolgen (kunnen) zijn, is voor mij ook onbegrijpelijk.

Er zijn zoveel kinderen op de wereld die er niet hadden hoeven zijn. Zoveel kinderen die zelf niet goed in elkaar steken, of die niet krijgen wat ze verdienen. Dat doet mij verdriet. En ik denk dat als ouders zich bewuster waren geweest van hun keuze, veel van deze kinderen er gewoon niet hadden hoeven zijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:01

Kinderen krijg je, die neem je niet.

Dat is ons motto.
Wij willen ze niet, en doen daar ons best voor.
Mocht het toch misgaan, dan heeft het zo moeten zijn en is het welkom.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:04

Lante schreef:
8)7 Egoïstisch als je niet voor kinderen kiest..?? Je laat niks achter?? Get real, in wat voor wereld leven we?! Zo gezellig is het momenteel niet en de overbevolking is een groot mondiaal probleem! Ik vind het juist een groot offer om er niet aan te beginnen, zeker als je erfelijk belast bent met ellendige aandoeningen en je hier je verantwoordelijkheid in neemt.

Shame on you wat mij betreft.

Zo hey, waar heb jij last van? :') Persoonlijk worden is wel heel ernstig.

Verder is dit typisch het perspectief van een kinderloos persoon. Prima, maar dat was dus exact wat ik bedoelde.
Sorry dat het je de pet te boven ging :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:05

Majabeestje schreef:
Cayenne schreef:
Onze beide buren, (zowel aan onze linkerkant als aan onze rechterkant) hebben jonge kinderen in de leeftijd van 1 tot 4 jaar. Ik ben er van overtuigd dat ze iedere dag een krijswedstrijd houden om wie het hardste kan schreeuwen en janken. Gek word je er gewoon van := Ik zie de ouders ook regelmatig volledig chaotisch en ontredderd voorbij rennen met kinderen achter zich aan zeulend van afspraak naar afspraak.
Dat ontmoedigd ook flink := Ik vind het stiekem heerlijk om bij mezelf te denken dat ik me gelukkig mag prijzen met de rust die we zonder kinderen hebben (al 'genieten' we dus mee van de buren :+ ). Bovendien werk ik thuis en moet ik me kunnen concentreren op mijn werk. Dat lijkt me met kinderen onmogelijk.

Haha! Dat bedoel ik ook dat ik medelijden heb met ouders van hele jonge kinderen.. Ondanks dat ik zielsveel van mijn kinderen hou, die eerste jaren vond ik vreselijk :')
Het wordt nu steeds leuker. Ze zijn 5 en bijna 8 en het is zo fijn dat het 'zorgen' wat minder wordt nu ze zelfstandiger worden. Ik geniet er ook echt meer van. Ben zo trots dat ze zo de wereld ontdekken en het is zo leuk dat de hele communicatie anders wordt met ze.
Ik werk ook thuis, ik werk onder schooltijd en als het moet 's avonds.

Maar begrijp me niet verkeerd, dit is niet om je om te praten hoor. Ik begrijp je heel goed!
Ondanks alle liefde en geluk wat zo'n uk je brengt, je bent zo goed als (helemaal de eerste jaren) je vrijheid kwijt.
Een leven met kinderen is niet zaligmakend.

Ik snap je hoor! En ik geloof ook zeker dat er ook hele mooie kanten aan zitten :j
Maar op dit moment wegen die voor mij niet op tegen de 'minpunten'. Mijn linkerbuurvrouw is momenteel zwanger van de derde en als ik zie wat voor spanning dat in hun gezin mee brengt := Het is gewoon sneu voor de kinderen en imo zijn dat ouders die duidelijk niet bestand zijn tegen de druk die een gezin met kids met zich mee brengt.
Zelf ben ik geen persoon met oneindig veel geduld en dingen gaan snel op m'n zenuwen werken. Dan zou het voor mijn gevoel ook niet eerlijk zijn om daar een kind aan bloot te stellen. En misschien is het inderdaad anders wanneer je zelf kinderen hebt, maar ik durf de gok niet te nemen :+

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:12

Ik heb nooit getwijfeld. Wist al heel jong dat ik graag kinderen wilde. Bij nieuwe relaties ook altijd redelijk direct gevraagd of hij wel een kinderwens had, omdat dat voor mij echt een reden zou zijn geweest om niet samen verder te gaan als hij echt geen kinderen wilde. Ik was vrij jong zwanger van mijn man, 23 jaar bij de eerste. 27 bij de tweede. Een dochter en een zoon, koningswens zegt men dan! Dat het zo'n zware taak zou zijn, hadden wij echter totaal niet ingeschat...Nu is ons leven ook niet bepaald van een leien dakje gegaan, maar met de kennis die ik nu heb?? Ik hou zielsveel van mijn kinderen en er rust wel een taboe op om te zeggen dat ik het ouderschap soms behoorlijk onderschat vind. Je bent het 365 dagen per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag, je kan het niet even *uit* zetten. Ik vind het een hele zorg als alles niet volgens het boekje verloopt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:14

Toch is dat wel fijn om te lezen datbeniknou, lekker eerlijk! In plaats van alleen dat roze geneuzel

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:15

Dat is precies 1 van de redenen dat ik niet -zoals ik altijd dacht dat ik wilde- een groot gezin heb gekregen. Nou heeft zeker wel mee gespeeld dat de bevalling plus nasleep echt niet grappig waren. Maar het hebben van een kind is gewoon best pittig, zelfs als alles soepel loopt. Laat staan als er dingen tegen zitten. Ik heb toch minder geduld dan ik altijd dacht van mezelf. Nu ben ik een leuke moeder (althans, dat hoop en probeer ik te zijn) dat zou me echt niet lukken met 2 of meer kinderen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:15

Oh jee, ik voel me bijna bejaard met deze opmerking (en bedoel het absoluut niet op een rot manier), maar toch: TS, pas 26? Je bedoelt vast AL 26. Ik vind het al aardig wat worden hoor en je wordt er niet jonger op (en de biologische klok tikt voor iedereen in een ander ritme. Ik ben bijvoorbeeld nog geen 40 en zit al in de overgang). Wel wordt je van kinderen geestelijk jonger, mits je op een normale leeftijd 'drachtig' wordt. Ken genoeg oude personen die op latere leeftijd nog even snel een kind in elkaar gingen zetten en erachter kwamen dat ze toch niet meer zo kwiek waren om met het kind mee te denken. Sterker nog: bij mijn zoon zat een jongen in de klas, waarvan de ouders pas rond hun 40e gingen 'fokken' en die ouders kunnen zich totaal niet inleven in hun zoon. Ze zijn teveel bezig met zichzelf en hun werk. De jongen hangt er maar een beetje bij en gaat nu interessant proberen te doen bij leeftijdgenootjes (wordt volgestopt met dure cadeaus, maar aandacht ho maar). Erg sneu.
De keuze of je wel of geen moeder wilt worden, is volledig aan jouzelf. Daar heeft een ander niets over te zeggen. Alleen zou ik niet te lang wachten met een beslissing nemen, want - zoals ik al zei - je biologische klok gaat in zijn eigen tempo door en voor je het weet lukt het zeker niet meer of is de kans dat het op een heel moeizame manier geprobeerd moet worden (kunstmatig geklooi) groter.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:17

DatBenIkNou schreef:
Je bent het 365 dagen per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag, je kan het niet even *uit* zetten. Ik vind het een hele zorg als alles niet volgens het boekje verloopt.

Dit is precies waarom wij geen kinderen willen. Heel mooi verwoord.
Je bent voor altijd moeder en je kunt niet even besluiten om geen moeder meer te zijn. Dat vind ik veel te benauwend en een te grote verantwoordelijkheid.

Bloodymary

Het valt me wel op trouwens dat er onder paardenmeisjes veel zijn die geen kinderen willen of twijfelen. Hier in dit topic echt enorm veel reacties in die richting, terwijl ik het in mijn vrienden- en kennissenkring een stuk minder tegen kom.
Bij mij op de manege ook, de vrouwen boven de 35 met een eigen paard zijn allemaal kinderloos.

Shenavallie

DatBenIkNou schreef:
Ik heb nooit getwijfeld. Wist al heel jong dat ik graag kinderen wilde. Bij nieuwe relaties ook altijd redelijk direct gevraagd of hij wel een kinderwens had, omdat dat voor mij echt een reden zou zijn geweest om niet samen verder te gaan als hij echt geen kinderen wilde. Ik was vrij jong zwanger van mijn man, 23 jaar bij de eerste. 27 bij de tweede. Een dochter en een zoon, koningswens zegt men dan! Dat het zo'n zware taak zou zijn, hadden wij echter totaal niet ingeschat...Nu is ons leven ook niet bepaald van een leien dakje gegaan, maar met de kennis die ik nu heb?? Ik hou zielsveel van mijn kinderen en er rust wel een taboe op om te zeggen dat ik het ouderschap soms behoorlijk onderschat vind. Je bent het 365 dagen per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag, je kan het niet even *uit* zetten. Ik vind het een hele zorg als alles niet volgens het boekje verloopt.

Helemaal mee eens: je bent 24/7/365 moeder en dat is niet altijd een makkelijke taak.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:18

Bloodymary schreef:
Het valt me wel op trouwens dat er onder paardenmeisjes veel zijn die geen kinderen willen of twijfelen. Hier in dit topic echt enorm veel reacties in die richting, terwijl ik het in mijn vrienden- en kennissenkring een stuk minder tegen kom.
Bij mij op de manege ook, de vrouwen boven de 35 met een eigen paard zijn allemaal kinderloos.

Men had van mij ook niet verwacht dat ik moeder wilde worden: altijd maar paard voor en paard na. Surprise! :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:20

Ik ben boven de 35 en heb een eigen paard, nou ja, half paard de andere helft is van mijn man. Maar meer moeders met kinderen bij ons op stal hoor :j het wisselt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:20

SusanH schreef:
Dat is precies 1 van de redenen dat ik niet -zoals ik altijd dacht dat ik wilde- een groot gezin heb gekregen. Nou heeft zeker wel mee gespeeld dat de bevalling plus nasleep echt niet grappig waren. Maar het hebben van een kind is gewoon best pittig, zelfs als alles soepel loopt. Laat staan als er dingen tegen zitten. Ik heb toch minder geduld dan ik altijd dacht van mezelf. Nu ben ik een leuke moeder (althans, dat hoop en probeer ik te zijn) dat zou me echt niet lukken met 2 of meer kinderen.

Ik mag niet klagen over mijn bevalling (binnen 3 kwartier eruit), maar wel over de nasleep. Die heeft ervoor gezorgd dat ik het bij één wilde laten (oké, eigenlijk is hij van een tweeling, maar de eerste is vroegtijdig afgevloeid).