Hoogbegaafd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 01:18

Ik vind dit zo'n interessant onderwerp. Zelf nooit getest maar wel grote vermoedens.

Het is inderdaad zoals hierboven gezegd maar net hoe het zich ontwikkelt, en dat de ouders een zeer grote factor spelen in de ontwikkeling. Hier ook in duidelijk waarom niet elke HB er "slim" (waar helaas bijna altijd vwo/gymnasium niveau mee bedoelt wordt) is.
Deze man heeft meerdere filmpjes gemaakt, erg informatief en goed uitgelegd.

Vind persoonlijk wel dat er inmiddels zo verschrikkelijk veel kenmerken aan zijn gekoppeld dat ik me af vraag of er nog iemand bestaat die zich niet met meerdere punten identificeert..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:31

woppeke schreef:
Toch maar even reageren. Er wordt een hoop geschreven hier. Het gaat volgens mij om een wezenlijk anders tegen de wereld aan kijken. Autonoom, kritisch zelfstandig, creatief, scheppend, vernieuwend. Andere manier van denken en leren. Sneller leren en links leggen. Overal verbanden zien. Graag wetenschap bezigen. En als ik hier dan lees over kinderen die een volwassene zijn in kinderverpakking???? waar haal je die onzin vandaan? Het zijn gewoon kinderen. En heel hoogbegaafde kids hebben met iq test ook geen probleem, is ook een koekie. Mijn zoon presteerde op school niet geweldig, maar uit zijn hele zijn en denken wist je al dat hij zeer slim en anders is. Las met 3 jaar dikke boeken, snapte ook wat hij las. Was bezig met wetenschap en wilde toen al niets liever dan studeren. Schaakte en deed zeer lastige puzzels. Tijdsbesefs had hij heel snel door. Heeft amper oefening nodig en kan door naar het volgende. Is zeer geboeid door politiek en geschiedenis.Kan zeer goed redeneren, en presenteren. Is nu 7 en is de basisschool al bijna door. Hij zit constant in de sneltrein. Tegenhouden lukt niet dat maakt hem diep depressief. En nee het is geen volwassene, of sociaal onvaardig. Hij speelt ook heerlijk met andere kinderen. Lekker buiten fietsen, verstoppertje enz... Maar gaat niet met ze in discussie want hij weet dat kinderen hem dan niet volgen. Maar doet wat zij wel snappen. (ook soc zeer intelligent) En ja hij kwam extreem hoog uit de testen. Op alle gebied. Niet te meten IQ met Nederlandse testen. Gaat zijn eigen onderwijspad en geniet van de kinderen om hem heen. En s avonds ligt hij lekker bij zijn knuffels in bed want hij is 7. Maar wel filosoferend over de wereldvrede of over literaire werken van grote nederlandse schrijvers.....dat wel.

Volwassene in kindverpakking. Die was van mij. Fijn dat die van jou daar geen last van heeft :j

Die van mij is ook zeer zeker een kind. Speelt veel buiten, heeft een zeer favoriete knuffel... Maar redeneert als een volwassene. Ga met hem niet een discussie aan want zijn argumenten zijn vaak sterker dan je ze zelf kan verzinnen. Hij is zeer bewust van het milieu, gezondheid, financiële zaken. Een zeer groot verantwoordelijkheidsbesef en erg bezig met wat hij en anderen bijdragen aan de wereld. Een zeer groot besef van oorzaak en gevolg En een reflectief vermogen waar je u tegen zegt...
En dat zit hem enorm in de weg als hij wordt aangesproken als het zevenjarig jongetje dat hij nu eenmaal is.
Spreek hem aan zoals een werkgever zijn werknemer aanspreekt (niet gelijk, wel gelijkwaardig) en er is niks aan de hand, maar speel de 'ik ben de volwassene dus je hebt naar me te luisteren'-kaart en je bent hem helemaal kwijt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:12

woppeke schreef:
HaHa wat een antwoord! En waar haal je de wijsheid vandaan dat Einstein laat was? dat was hij juist helemaal niet! hoogstens wat autistiform haha! Als je niks van een onderwerp weet kun je beter niet reageren

Waar ik dat vandaan haal? Nou voor het eerst kwam ik het tegen in een boek van Temple Grandin, maar het is vrij algemeen bekend hoor.

*edit* ik zie net dat laat spreken (delayed speech) ook wel 'Einstein syndrome' wordt genoemd... gewoon op Wikipedia.com.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 18:15

sallandval schreef:
woppeke schreef:
HaHa wat een antwoord! En waar haal je de wijsheid vandaan dat Einstein laat was? dat was hij juist helemaal niet! hoogstens wat autistiform haha! Als je niks van een onderwerp weet kun je beter niet reageren

Waar ik dat vandaan haal? Nou voor het eerst kwam ik het tegen in een boek van Temple Grandin, maar het is vrij algemeen bekend hoor.

Laat mij maar eens een bron zien dat hij vroeg sprak dan?

volgens mij bedoelt ze ook deels dat dit nvt is, of zo? :o

-

Bedankt trouwens iedereen die reageert, heb denk ik antwoord!
Een aantal mensen willen weten waarom ik het wil weten;
Er is mij soms gezegd dat ik het ben, en had wat kenmerkjes opgezocht en bleken aardig te kloppen.
Ook word ik vaak niet begrepen / vinden ze mijn nieuwsgierigheid vervelend, en ik vind het lastig uit te leggen waarom ik dit doe en stel ik ben hoogbegaafd, klinkt gek, maar dan kan ik uitleggen waarom sommige dingen gebeuren? :o

UhNee

Re: Hoogbegaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:21

Zo ben jij gewoon! De een is heel nieuwsgierig en wil alles weten, de ander heeft die behoefte totaal niet. Je bent gewoon bezig om jezelf te ontdekken, niks bijzonders. Ik denk dat je niet hoogbegaafd bent, aangezien die uitslag van de gratis test dat heeft gezegd. Veel mensen herkennen zich in de punten van een hoogbegaafd iemand; dit betekend nog niet dat zij dat zijn. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:23

einstein sprak laat,
dit heeft hij ooit zelf bevestigd in een interview.

hieruit is echter het idee ontstaan dat Einstein een trage leerling zou zijn, een laatbloeier..
Dat is echter niet het geval. op zijn 9e zat hij al op het lyceum... Hij scoorde allemaal '6'jes'. Ja, maar dat was wel op een schaal van 1-6 die gehanteerd werd. Het enige vak wat niet in die lijn lag was zijn frans waarvoor hij 3 scoorde..

op zijn 17e werd hij toegelaten tot de universiteit, waar hij in vier jaar afstudeerde met 5 jes (1-6).

Omdat hij zelf bevestigd heeft dat hij laat sprak (volgens zijn zeggen, omdat hij niets interessants te melden had), is het een algemeen doch incorrect verwoord tegenwoordig als: het geeft niet als je wat minder op school bent, het kan allemaal nog goedkomen.. zelfs einstein was een trage leerling..

enige smetje echter is dus die 3 voor frans (precies voldoende).. En het feit dat hij de eerste maal dat hij toelatingsexamen deed voor de universiteit niet werd toegelaten omdat hij op de niet beta vakken toen niet voldoende scoorde.. Dit was echter toen hij 16 was en toentertijd een wonder dat hij uberhaupt die toelatingsexamens mocht doen, de benodigde leeftijd was namelijk 18

kan er in dit verhaal ietsjes naast zitten.. heb het ooit ergens in een quest gelezen.. ben voor dat soort dingen soms net een spons.. eens gelezen krijg ik het met geen mogelijkheid meer eruit lol.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 05-10-15 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:24

Mwah, in de praktijk is het niet dermate afwijkend dat het echt opvalt en buitenstaanders er tekst en uitleg bij moeten krijgen. Zeker omdat het voor de meeste mensen gewoon betekent dat je erg slim bent, niet, zoals bijvoorbeeld autisme of dyslectie, dat je moeite hebt met bepaalde dingen, of dat anderen er last van kunnen hebben. Het valt alleen op bij mensen die dicht bij je staan, en op school. Daarbuiten kan een hoogbegaafd persoon net zo dom, naïef, gek, uitbundig, noem maar op, wezen als ieder ander. Mocht je je afwijkend voelen, of je loopt tegen concrete problemen aan, dan kun je het altijd aankaarten bij huisarts of schoolleiding, of je ouders. Als minderjarige zal dat zelfs moeten als je een officiële test wil doen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 18:48

UhNee, bedankt!

elena, interessant :)

Ik denk niet dat ik echte testen wil doen.
Voor mijn gevoel herken ik me in heel veel dingen,en ik denk nu na alle reacties niet meer dat er een kans is dat ik hoogbegaafd ben, maar ik denk dat ik in sommige punten aardig in de buurt kom.

-

Over het filmpje hierboven: heb 'm net pas gekeken.
Heel interessant! Ik zelf herken me een beetje in het meisje.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:56

Mwah. Ik denk niet dat je zelf kunt stellen dat je hoogbegaafd op basis van informatie die op internet staat. Kijk maar eens bij ADD en hooggevoeligheid. Grote kans dat je jezelf ook in herkent.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 19:00

Iris82 schreef:
Mwah. Ik denk niet dat je zelf kunt stellen dat je hoogbegaafd op basis van informatie die op internet staat. Kijk maar eens bij ADD en hooggevoeligheid. Grote kans dat je jezelf ook in herkent.

Zeg ik ook niet, maar heb de afgelopen tijd wat gevraagd / rondgekeken op internet en denk dat ik mezelf in sommige punten goed herken en in anderen echt niet XD en dat ik om die punten waarin ik me niet herken, ook niet hoogbegaafd ben

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:03

xniieeenke schreef:
Iris82 schreef:

Zeg ik ook niet, maar heb de afgelopen tijd wat gevraagd / rondgekeken op internet en denk dat ik mezelf in sommige punten goed herken en in anderen echt niet XD en dat ik om die punten waarin ik me niet herken, ook niet hoogbegaafd ben

Met dat soort dingen is het vaak dat je dan op een gegeven moment gaat zien ;)
Self-fulfilling prophecy.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 19:06

Destination maar wat ga je dan zien? Sorry, begrijp je zin niet helemaal XD

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:12

NatasjavE schreef:
Andersom is nog lastiger. Dochter van vrienden heeft een performaal IQ van 134 en een verbaal IQ van 105. Die zie je soms zo ontzettend worstelen. Vooral als ze iets bedacht heeft wat niet kan of mag. Ze kan dan niet vertellen waarom het toch een goed idee is.
Maar dan heeft ze veel steun van Wieger( even oud in dezelfde klas en geen kloof) en die voelt aan en begrijpt wat ze wil en weet het dan wel te verwoorden.

Maar zij is dus niet HB. Maar je merkt wel dat ze heel slim is.

Same problem hier -O-
Verbaal heb ik een iq van 135 en een non verbaal iq van 109. Ik herken dan ook helemaal het gedeelte van het niet goed kunnen uitleggen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:15

xniieeenke schreef:
Destination maar wat ga je dan zien? Sorry, begrijp je zin niet helemaal XD

Als je er veel over leest ga je vanzelf die dingen toepassen op je eigen leven/doen en laten. Dit gebeurt geheel onbewust.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 19:17

Oh, best gek eigenlijk, maar wij mensen zijn van die leer-beesten die het beste uit zichzelf willen halen, en daarom de dingen die ze aan zichzelf kunnen verbeteren en dan eens lezen, ook onbewust toepassen.
Heb ik laatst wel ergens gelezen, maar het begrip daar niet gevonden.
Bedankt! Klopt denk ik wel, eigenlijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:21

Niet iedereen hoor. Ik zou wel willen dat het zo was. Ik vind dat een uitstekende eigenschap.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 19:23

Iris82 schreef:
Niet iedereen hoor. Ik zou wel willen dat het zo was. Ik vind dat een uitstekende eigenschap.

Misschien ken je wel de quote dat je zelf je leraren uitkiest? Dat is het een beetje.
Jij hebt vast wel mensen waarvan je denkt; 'doen we niks mee', of 'die is interessant' of 'zo moet het NIET'.
Dat bedoel ik, dat we toch een selectie maken van dingen die we belangrijk vinden?