Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
woppeke schreef:Toch maar even reageren. Er wordt een hoop geschreven hier. Het gaat volgens mij om een wezenlijk anders tegen de wereld aan kijken. Autonoom, kritisch zelfstandig, creatief, scheppend, vernieuwend. Andere manier van denken en leren. Sneller leren en links leggen. Overal verbanden zien. Graag wetenschap bezigen. En als ik hier dan lees over kinderen die een volwassene zijn in kinderverpakking???? waar haal je die onzin vandaan? Het zijn gewoon kinderen. En heel hoogbegaafde kids hebben met iq test ook geen probleem, is ook een koekie. Mijn zoon presteerde op school niet geweldig, maar uit zijn hele zijn en denken wist je al dat hij zeer slim en anders is. Las met 3 jaar dikke boeken, snapte ook wat hij las. Was bezig met wetenschap en wilde toen al niets liever dan studeren. Schaakte en deed zeer lastige puzzels. Tijdsbesefs had hij heel snel door. Heeft amper oefening nodig en kan door naar het volgende. Is zeer geboeid door politiek en geschiedenis.Kan zeer goed redeneren, en presenteren. Is nu 7 en is de basisschool al bijna door. Hij zit constant in de sneltrein. Tegenhouden lukt niet dat maakt hem diep depressief. En nee het is geen volwassene, of sociaal onvaardig. Hij speelt ook heerlijk met andere kinderen. Lekker buiten fietsen, verstoppertje enz... Maar gaat niet met ze in discussie want hij weet dat kinderen hem dan niet volgen. Maar doet wat zij wel snappen. (ook soc zeer intelligent) En ja hij kwam extreem hoog uit de testen. Op alle gebied. Niet te meten IQ met Nederlandse testen. Gaat zijn eigen onderwijspad en geniet van de kinderen om hem heen. En s avonds ligt hij lekker bij zijn knuffels in bed want hij is 7. Maar wel filosoferend over de wereldvrede of over literaire werken van grote nederlandse schrijvers.....dat wel.

woppeke schreef:HaHa wat een antwoord! En waar haal je de wijsheid vandaan dat Einstein laat was? dat was hij juist helemaal niet! hoogstens wat autistiform haha! Als je niks van een onderwerp weet kun je beter niet reageren
sallandval schreef:woppeke schreef:HaHa wat een antwoord! En waar haal je de wijsheid vandaan dat Einstein laat was? dat was hij juist helemaal niet! hoogstens wat autistiform haha! Als je niks van een onderwerp weet kun je beter niet reageren
Waar ik dat vandaan haal? Nou voor het eerst kwam ik het tegen in een boek van Temple Grandin, maar het is vrij algemeen bekend hoor.
Laat mij maar eens een bron zien dat hij vroeg sprak dan?

Iris82 schreef:Mwah. Ik denk niet dat je zelf kunt stellen dat je hoogbegaafd op basis van informatie die op internet staat. Kijk maar eens bij ADD en hooggevoeligheid. Grote kans dat je jezelf ook in herkent.
xniieeenke schreef:Iris82 schreef:Mwah. Ik denk niet dat je zelf kunt stellen dat je hoogbegaafd op basis van informatie die op internet staat. Kijk maar eens bij ADD en hooggevoeligheid. Grote kans dat je jezelf ook in herkent.
Zeg ik ook niet, maar heb de afgelopen tijd wat gevraagd / rondgekeken op internet en denk dat ik mezelf in sommige punten goed herken en in anderen echt niet XD en dat ik om die punten waarin ik me niet herken, ook niet hoogbegaafd ben

NatasjavE schreef:Andersom is nog lastiger. Dochter van vrienden heeft een performaal IQ van 134 en een verbaal IQ van 105. Die zie je soms zo ontzettend worstelen. Vooral als ze iets bedacht heeft wat niet kan of mag. Ze kan dan niet vertellen waarom het toch een goed idee is.
Maar dan heeft ze veel steun van Wieger( even oud in dezelfde klas en geen kloof) en die voelt aan en begrijpt wat ze wil en weet het dan wel te verwoorden.
Maar zij is dus niet HB. Maar je merkt wel dat ze heel slim is.
Iris82 schreef:Niet iedereen hoor. Ik zou wel willen dat het zo was. Ik vind dat een uitstekende eigenschap.