Mijn gedrag op bokt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:12

drawerlover schreef:
vuurneon schreef:
Je bent gewoon een normale, onzekere puber die zichzelf overschat. Net als de meeste van jouw leeftijd. 13/14/15 is ook echt geen fijne leeftijd qua puberteit. Op zoek naar jezelf, los willen komen van de verzorgers, maar ondertussen nog harstikke afhankelijk ervan zijn. Je verleden moeten meenemen in het heden en het heden te moeten dealen met je verleden.

T is niet makkelijk :n

Je mag ook zelf naar de huisarts gaan om je probleem voor te leggen :)

Zouden er hier ook psychologen op bokt zitten?? (Ja)
En zo ja zouden die dan via bokt al meer kunnen helpen dan jullie?? Want zo ja dan doe ik dat. Dan heb ik het toch een soort van gedaan zonder dat mijn ouders het hoeven te weten.

Ja die zitten er en nee, een goede psycholoog zou je niet zo in behandeling nemen via internet. Hooguit een luisterend oor, maar diagnosticeren is geen optie.
Is er geen lotgenoten club voor wat jij hebt meegemaakt? Lijkt mij ook wel prettig als je kan praten met mensen die iets soortgelijks hebben ervaren?

Als je een afspraak maakt bij de huisarts, dan komen je ouders dat toch niet te weten? Je kan ook dat voorleggen dan aan de huisarts: of de huisarts de weg weet naar de hulpverlening buiten zicht van de ouders om.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-09-15 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:19

drawerlover schreef:
vuurneon schreef:
Je bent gewoon een normale, onzekere puber die zichzelf overschat. Net als de meeste van jouw leeftijd. 13/14/15 is ook echt geen fijne leeftijd qua puberteit. Op zoek naar jezelf, los willen komen van de verzorgers, maar ondertussen nog harstikke afhankelijk ervan zijn. Je verleden moeten meenemen in het heden en het heden te moeten dealen met je verleden.

T is niet makkelijk :n

Je mag ook zelf naar de huisarts gaan om je probleem voor te leggen :)

Zouden er hier ook psychologen op bokt zitten?? (Ja)
En zo ja zouden die dan via bokt al meer kunnen helpen dan jullie?? Want zo ja dan doe ik dat. Dan heb ik het toch een soort van gedaan zonder dat mijn ouders het hoeven te weten.

Ik geloof niet dat het zo werkt. Daarbij kan je veel anders overkomen op internet dan in het echt. In het echt kan je ook veel meer zien qua gedrag en emotie. Ik zou met je ouders praten en naar de huisarts gaan. Maar doe dit voor jezelf en niet omdat een aantal bonkers zeggen dat je het moet doen. Als jij gelooft dat je het gaat helpen dan moet je die stap zetten

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:43

drawerlover schreef:
Chiave schreef:
Als je hoofd maar door blijft malen zou ik meer neigen naar ADHD. Ben je al eens getest? Je 'enthousiasme' en de aanhoudende drukte in je hoofd kan daar best wat mee te maken hebben.

:oo

Ik zei al dat ik het niet vreemd zou vinden. Al mijn broers en zussen hebben wat uit mijn echte gezin. Dus kan ik er nog wel bij :=
Nee geintje ik hoop zelf niet dat ik ADHD heb. Ik zou het best erg vinden.

Dat zou eigenlijk geen verschil moeten maken.
Of je nu ADHD hebt, autisme, hoogbegaafdheid en/of gewoon de puberteit, wie jij bent of hoe jij je voelt verandert niet als daar een label op kan worden geplakt.
In je berichten lees ik dat je het gevoel hebt dat er wel 'iets' dat jou dwars zit in de manier waarop alles nu gaat en dat je wilt weten wat dat is. Ik gun het je dat je dat kunt onderzoeken, een eerste stap daarin is een afspraak met de huisarts.
Misschien krijg je van een psycholoog of psychiater wel een label. Maar dat maakt je dan geen ander persoon. Een diagnose is er om je verder te helpen. Het kan je handvaten geven en inzichten geven over hoe je met dingen om kunt gaan en waar jij misschien iets extra ondersteuning of juist stimulans in nodig hebt. Maar uiteindelijk ben je niet het label. Het is een van je kenmerken. En hoe jij (o.a.) daar mee omgaat, dat maakt uiteindelijk wie je bent.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 29-09-15 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:46

Ts, eerlijk? Je komt onwijs arrogant op mij over. Elk topic weer. Het lijkt alsof je enkel en alleen hier op bokt zit om aandacht te krijgen. Je denkt dat je dit en dat hebt, je denkt dat je hoogbegaafd bent, je kan dit en dat en zus en zo. Dat klinkt banketstaaf, maar het is wel het beeld dat ik van je heb.

Laat het eens los. Probeer te stoppen met jezelf continue te vergelijken met anderen. Daar word je echt niet gelukkig van.

En ik denk dat je het rooskleurige beeld van hoogbegaafd zijn ook eens los moet laten.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 00:04

Felicxa schreef:
Ts, eerlijk? Je komt onwijs arrogant op mij over. Elk topic weer. Het lijkt alsof je enkel en alleen hier op bokt zit om aandacht te krijgen. Je denkt dat je dit en dat hebt, je denkt dat je hoogbegaafd bent, je kan dit en dat en zus en zo. Dat klinkt banketstaaf, maar het is wel het beeld dat ik van je heb.

Laat het eens los. Probeer te stoppen met jezelf continue te vergelijken met anderen. Daar word je echt niet gelukkig van.

En ik denk dat je het rooskleurige beeld van hoogbegaafd zijn ook eens los moet laten.

Even op dat laatste. Ik weet dondersGoed hoe poedersuiker hoogbegaafd zijn kan zijn. Ik ken namelijk iemand die dat is en er soms nog best wel wat moeite mee heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 00:08

Ts, wel 1 tip. Je iq waarde op basis van een tv test is geen betrouwbare test. Dus verkondig niet die uitslag als je daadwerkelijke iq score. Dat staat niet zo slim zeg maar :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 00:15

vuurneon schreef:
Ts, wel 1 tip. Je iq waarde op basis van een tv test is geen betrouwbare test. Dus verkondig niet die uitslag als je daadwerkelijke iq score. Dat staat niet zo slim zeg maar :)

Ja ik wist al niet of ik dat kon vertrouwen. Daarom zei ik het er bij :j

LoveGlove

Re: Mijn gedrag op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 00:41

Ik sliep bijna en toen werd me alles opeens duidelijk. Ik heb even alles op een rijtje gezet wat ik nu even weet. Moet er nog iets bij??
-niet perfectionistisch zijn. Je kan niet perfect zijn en overal goed in zijn.
-niet te enthousiast zijn. Niet iedereen heeft dezelfde interesses als jij. Houd het anders voor je.
-je hoeft jezelf niet steeds te bewijzen. Niet alles hoeft ergens aan vast te zitten. Er vrede mee dat niet alles een rede heeft
-trek niet te veel aandacht. Denk goed na over wat je doet. En als je aandacht wil dan vraag het op een positieve manier (door te laten zien dat jij iets bijvoorbeeld graag doet)
-denk goed na over wat je zegt. Lees alles nog eens na voordat je iets post. En tel tot 10 voordat je iets wil zeggen
-maak niet van een mug een olifant. Je maakt een fout. Dat betekend niet dat de wereld vergaat. Zeg gewoon netjes sorry en geef toe. Daarna is het opgelost. Zand erover
-plak niet overal een etiket op. Niet alles hoeft een rede te hebben waarom je zo bent. Dingen kunnen zo llijken maar dan hoeft het nog niet zo te zijn
Dit is voor mij een soort 'begroting'
Dan heb ik een beter overzicht waar en wat mijn fouten zijn :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 00:45

Leg de nadruk niet op fouten: niemand is onfeilbaar.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 00:50

Serieus. Gaan mensen nu echt online bedenken wat de TS mogelijk kan hebben? :')
Sorry TS, maar ik vind je een aandachttrekker. Elke keer weer post je wat je hebt meegemaakt en dat je raar doet en weet ik het wat allemaal. Nu open je er zelfs een topic voor. Bij mij werkt het alleen maar averechts dit soort acties.
Ik snap ook niet waarom dit topic nog open is, zo wordt er alleen maar op de TS ingespeeld. Maar oke.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 00:51

drawerlover, maak je niet zo druk. We zijn allemaal veertien geweest (en sommigen in dit topic zijn het nog :D) en het is helemaal niet nodig om lijstjes met je tekortkomingen te maken. Maak liever lijstjes met de dingen waarin je goed bent, met je dromen, met je plannen voor de toekomst!

Ik ken je verder niet, dus ik heb geen oordeel over je, maar focus je niet zo op je fouten. Je leest hier hoe je op andere mensen overkomt. Als dat je niet bevalt, ga je inderdaad kijken wat je kunt veranderen, maar dat kan veel simpeler dan zo'n negatief lijstje.

Houd je een dagboek bij? Misschien is dat een goed idee, dan kan je alles kwijt. Ik ken sommige onzekerheden die je hebt heel goed (ik heb bijvoorbeeld sinds een paar weken een nieuw baantje en elke keer als me wat gevraagd wordt, denk ik eerst ook oh oliebol, dit kan ik niet, maar als ik het dan toch probeer, blijk ik het gewoon te kunnen, of het in elk geval te kunnen leren). De kunst is om de onzekerheid en negativiteit niet te laten winnen. Zelfreflectie en jezelf willen verbeteren zijn heel goede eigenschappen, maar trek ze niet té ver door.

Intelligentie heeft mijns inziens erg weinig met opleidingsniveau te maken. Wel vind ik het storend als mensen over zichzelf roepen dat ze heel slim zijn. Als je dat doet, gaan mensen zoeken naar je fouten en je daarop wijzen, zoals eerder in dit topic al gebeurde. Daarom is het verstandig om daar niet erg expliciet over te praten. Als je intelligente berichten plaatst, zien mensen vanzelf dat je slim bent, het extra vermelden is niet nodig.

Verder kan je nooit iedereen tevreden stellen, zeker niet op internet. Je mag fouten maken. Daar ga je niet dood van. Als je verdwaalt onderweg naar je bestemming, zie je meer van de wereld. Van fouten leer je. Dat doe je niet door lijstjes te maken, maar dat doe je door de volgende keer in zo'n situatie anders te handelen. Dat is een natuurlijk iets, dat gebeurt bijna vanzelf. Over een paar jaar zal je al je topics teruglezen en je niet meer kunnen voorstellen dat jij degene was die deze berichten plaatste, omdat je zo ontzettend veel hebt bijgeleerd.

Tot slot: kan je middelbare school niet met je (pleeg)ouders praten of je helpen met de psycholoog?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 07:12

Littera schreef:
drawerlover, maak je niet zo druk. We zijn allemaal veertien geweest (en sommigen in dit topic zijn het nog :D) en het is helemaal niet nodig om lijstjes met je tekortkomingen te maken. Maak liever lijstjes met de dingen waarin je goed bent, met je dromen, met je plannen voor de toekomst!

Ik ken je verder niet, dus ik heb geen oordeel over je, maar focus je niet zo op je fouten. Je leest hier hoe je op andere mensen overkomt. Als dat je niet bevalt, ga je inderdaad kijken wat je kunt veranderen, maar dat kan veel simpeler dan zo'n negatief lijstje.

Houd je een dagboek bij? Misschien is dat een goed idee, dan kan je alles kwijt. Ik ken sommige onzekerheden die je hebt heel goed (ik heb bijvoorbeeld sinds een paar weken een nieuw baantje en elke keer als me wat gevraagd wordt, denk ik eerst ook oh oliebol, dit kan ik niet, maar als ik het dan toch probeer, blijk ik het gewoon te kunnen, of het in elk geval te kunnen leren). De kunst is om de onzekerheid en negativiteit niet te laten winnen. Zelfreflectie en jezelf willen verbeteren zijn heel goede eigenschappen, maar trek ze niet té ver door.

Intelligentie heeft mijns inziens erg weinig met opleidingsniveau te maken. Wel vind ik het storend als mensen over zichzelf roepen dat ze heel slim zijn. Als je dat doet, gaan mensen zoeken naar je fouten en je daarop wijzen, zoals eerder in dit topic al gebeurde. Daarom is het verstandig om daar niet erg expliciet over te praten. Als je intelligente berichten plaatst, zien mensen vanzelf dat je slim bent, het extra vermelden is niet nodig.

Verder kan je nooit iedereen tevreden stellen, zeker niet op internet. Je mag fouten maken. Daar ga je niet dood van. Als je verdwaalt onderweg naar je bestemming, zie je meer van de wereld. Van fouten leer je. Dat doe je niet door lijstjes te maken, maar dat doe je door de volgende keer in zo'n situatie anders te handelen. Dat is een natuurlijk iets, dat gebeurt bijna vanzelf. Over een paar jaar zal je al je topics teruglezen en je niet meer kunnen voorstellen dat jij degene was die deze berichten plaatste, omdat je zo ontzettend veel hebt bijgeleerd.

Tot slot: kan je middelbare school niet met je (pleeg)ouders praten of je helpen met de psycholoog?

Door zo'n lijstje te maken zet ik het allemaal op een rijtje. Zoals ik al zei, mijn hoofd is vaak een zootje. Dus als ik het hardop zeg of opschrijf kan ik het beter verwerken. Of tekenen.

Ik heb al een plannetje. Iemand via pb had me een idee voorgelegd en toen kreeg ik zelf een idee. Misschien werkt het. Ik moet even kijken hoe ik het ga doen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:29

drawerlover schreef:
Felicxa schreef:

Even op dat laatste. Ik weet dondersGoed hoe poedersuiker hoogbegaafd zijn kan zijn. Ik ken namelijk iemand die dat is en er soms nog best wel wat moeite mee heeft.

En dan ga je toch weer in op dat laatste, terwijl je kunt leren van de tips daarboven.
Als ik naar je beginpost kijk, zou het daar over moeten gaan ( gedrag op bokt), maar jij maakt er (weer) een hele show van en stuurt het topic een hele andere kant op.
Je zegt dit te weten van jezelf, maar er wat aan doen kan je dus wsl niet.
Dus ga daar eens aan werken.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:32

Maak dan ipv een lijstje met tekortkomingen een lijstje met werkpunten voor jezelf, verwoord op een positieve manier.

Ipv "maak niet van een mug een olifant" zou je bijvoorbeeld beter kunnen zeggen: "Ik wil proberen soms gewoon wat sneller sorry te zeggen en dan een stapje terug te doen". Daar heb je concreet veel meer aan, want je kunt er iets mee doen.

Obrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:55

Inderdaad. Stel je neemt een psychiater op bokt, je komt dan heel anders over, kan veel gemakkelijker liegen. Het is echt stukken beter om als je er 1 zou nemen er 1 in het echt zou nemen. Het lijkt me een goed idee als je met iemand die jij goed kan vertrouwen en die jou begrijpt erover gaat praten. Diegene kan je dan helpen met oplossingen zoeken.

Ik heb vroeger ook ernstige gedragdsproblemen gehad omdat ik als peuter/kleuter mishandeld werd en daarna bij mijn 1e pleeggezin ook niet behandeld werd zoals ouders je zouden moeten behandelen. Bij mijn 2e pleeggezin ging het veel beter en vroegen ze of ze me zelf konden helpen en na een tijdje toen er meer klachten kwamen over mijn gedrag vroegen ze of het misschien een goed idee zou zijn om naar een psychiater te gaan. Dit heb ik geaccepteerd en het gaat nu stukken beter met me, nog steeds niet perfect maar ik kan het beter onder controle houden. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:10

Ts. Ga opzoek naar jezelf.
Weet wat je zegt.
Zeg niet alles wat je weet.
Volg je hart. Maar laat je hersens spreken.

Je bent in een fase waarbij je veel vragen hebt.
Ga met een deskundig persoon in gesprek.
Geniet van je drukte en enthousiastme ooit gaat dat voorbij al lijkt het nu zo lang duren.

Leef... pak muziek. Ga stylen zoeken. Ga lekker je ding doen.
Maar roep geen dingen die niet bevestigd zijn of doe geen dingen die je schade aan kunnen brengen.

Ik vond het heerlijk om allerlij soorten muziek te zoeken. Mb kamer te verven zonder toestemming. Posters van knappe sterren op te hangen en experimenteren met kleding en make up.

Je gaat iemand worden en dat gaat niet altijd makkelijk! Dat hoort er eenmaal bij.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:27

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:40

TS: laat dit topic eens even fijn links liggen. Je hoeft jezelf helemaal niet uit te pluizen, te bestuderen en analyseren. Je bent gewoon een 14-jarige meid met zo haar eigen maniertjes en interesses en dat is prima. Als het je écht problemen oplevert, niet online maar in echt contact, dan kan het slim zijn om naar een psycholoog te gaan. Maar laat jezelf ook niet gek maken nu, met dat je lijstjes moet maken en verbeterpunten en werkplannen en zus moet proberen en zo moet oefenenen...nee. Dat doen leeftijdsgenootjes ook niet.

Er zijn honderden Boktleden die met 't schaamrood op de kaken berichten uit hun jongere jaren terug lezen. Er zijn honderdduizenden mensen die hun pubergedrag met liefde voorgoed uit hun geheugen zouden wissen, omdat ze zich zo schamen. Je hoeft niet ineens de meest perfecte en volwassen puber uit het land -of van Bokt- te worden.

Het is goed om je bewust te zijn van je zwakke punten, die weet je nu. Je bent wat onzeker, overenthousiast, wil te graag bewijzen dat je ergens verstand van hebt. Nou, dan kan je daar een beetje op letten. Hartstikke goed. Maar pas op dat je niet teveel 'in je hoofd' gaat zitten en al je gedrag gaat beoordelen en bekritiseren.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:46

:j Eens met Dani.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:44

Ts, enige dat jij moet doen is gewoon ouder worden :) puberteit is een fase, accepteer die vooral gewoon :)

En misschien een dagboek aan te schaffen zodat je niet online alles hoeft neer te kwakken? Ik heb zelf mijn dagboek laatst weer gelezen, is best geniaal om terug te lezen als je volwassen bent :P

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:00

Een goede vriend heeft me ooit eens verteld dat de belangrijkste (en misschien wel moeilijkste) missie in je leven is te leren houden van jezelf. En daar ben ik het volledig mee eens.

Misschien interessant voor TS?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:59

Gooi dat lijstje maar weg. Dat is een weg om vooral erg spastisch om te gaan met jezelf en van jezelf te verwachten dat je bent wie anderen zeggen dat je moet zijn. Leer jezelf gewoon kennen en wees jezelf. Duurt nog wel wat jaartjes voordat je daar bent hoor. Dani verwoord het hier mooi.

Ik ga al mijn adviezen en analyses samenvatten en geef je een laatste advies: sta eens stil en LUISTER.

Jolijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:20

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 17:35

Jolijn8 schreef:
Jolijn8 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=yW6ReyRW4LM

Ik weet niet of dit helemaal van toepassing is, maar ik dacht een paar dingen te herkennen.

Ik zal hem zo meteen onder het huiswerkk maken even opzetten. Ik heb zelf ook een liedje wat me heel erg troost in dingen

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 18:06

https://m.youtube.com/watch?v=J9BALTPTpdk

Dit lied vind ik een hele mooie boodschap hebben. Mensen zeggen ook dat ik het met heel veel gevoel kan zingen. Ik zing Dit lied ook heel graag. Het troost me soms een beetje. Als je van her me maakt dan praat ik tegen mezelf een soort van. Dat maakt me sterker