Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:50

Ik heb zelf lesgegeven aan 1e klassers(10 - 12 jaar) over de consumptie van vlees. Bij zo'n leeftijd ligt het al diepgeworteld dat vlees eten normaal is en dat al de rest raar is. Zo kunnen leerlingen prima benoemen dat het eten van kip, varken en koe niet zielig is, maar het eten van huisdieren wel.

Ik heb nooit filmpjes van de industrie laten zien, dat is niet mijn taak. Het voorlichten zelf wel. Mensen uitleggen dat wij een verschil maken tussen 'huis'dieren en 'vee'dieren. Uiteindelijk zijn het toch allemaal dieren, geboren om hun leven te leiden. Zij weten echt niet met welk nut zij op deze aarde komen voor de mens, dat maakt enig lijden niet minder.

Ik denk dat je prima kan zeggen tegen iemand van die leeftijd dat je het persoonlijk zielig vind. Wanneer er doorgevraagd wordt kan je prima de vergelijking maken: een huisdier eet je ook niet op. Zo hoef je niet in de diepte alles uit te lichten(wat imo niet jouw taak is) maar ben je wel gewoon eerlijk. Ik denk dat een kind van die leeftijd prima dat besef heeft en dat je verder geen schade doet aan de opvoeding.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:54

Ik heb altijd gewoon gezegd dat ik het niet lekker vind. Ik vind het aan de ouders om daar uitleg over te geven of niet. Ik kan niets anders doen dan hopen dat ouders eerlijk zijn over vlees eten. Ik zelf vind het wel belangrijk dat kinderen in elk geval weten waar hun stukje vlees vandaan komt.

Maar het is niet mijn taak om andermans kinderen voor te lichten. Als pubers meer zouden willen weten zou ik wel het gesprek aangaan met hun ouders erbij, maar wel altijd genuanceerd. Gewoon uitleggen waarom ik die keuze heb gemaakt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:58

8nnemiek schreef:
Prima om het de moeder uit te laten leggen, maar dan moet die moeder wel een beetje openminded zijn vind ik. Als zo'n moeder gaat vertellen dat je een geitenwollen-sokken-mens bent die geen realistische kijk heeft op het leven en steeds maar je mening opdringt, en dat kind vooral niet naar je moet luisteren, dan denk ik fiets it en geef ik met liefde eerlijke antwoorden op dat kind zijn vraag.

Nu ken ik in mijn omgeving eigenlijk alleen maar mensen die heel positief staan tegenover het vegetariër zijn of zelf ook vegetariër of flexitariër zijn, dus ik ben het probleem nooit tegengekomen :)

Dan nog is dat aan die moeder hoe ze dat wil doen. Net zoals jij waarschijnlijk zal vertellen hoe zielig en wreed het is. Tenzij je net zo open minded bent als je verwacht van die moeder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:15

Ik ben heel openminded hoor :) Ik heb voor mijn vriend het eerste jaar nog altijd vlees klaargemaakt totdat hij zelf besloot geen vlees meer te willen eten. Ik zal ook nooit iemand proberen om te praten om geen vlees meer te eten. Als mensen me vragen waarom dan zeg ik simpelweg dat ik geen vlees nodig heb en het onnodig vind dat er speciaal voor mij dieren gefokt en gedood worden.
Ook al vind ik het op enorme schaal fokken en afmaken van gezonde dieren een van de meest vreselijke dingen in onze maatschappij, ik zal nooit ongevraagd mensen lastig vallen met mijn mening en mijn visie aan iemand opdringen.

Op internet kom ik het vooral andersom tegen; mensen die vinden dat ze het eten van vlees aan anderen moeten opdringen. En dan vooral door redenen te noemen die nergens op slaan zoals hoeveel regenwoud er wel niet wordt gekapt voor de productie van soja voor vleesvervangers, terwijl 80% van de soja voor veevoer bestemd is. Dat vind ik dan altijd weer jammer om te lezen. Als je zo'n standpunt inneemt, lees je dan eerst eens in denk ik dan..

Maartje1990

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:54

Ik vind het nogaal zwaar om zoiets "simpels" als vegetarisme als "taak van de ouders" te zien. Maakt t ook zo zwaar rn beladen om te zeggen "vraag maar aan je moeder" het is niet alsof ze vragen hoe je seks moet hebben ofzo...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:03

Maartje1990 schreef:
Ik vind het nogaal zwaar om zoiets "simpels" als vegetarisme als "taak van de ouders" te zien. Maakt t ook zo zwaar rn beladen om te zeggen "vraag maar aan je moeder" het is niet alsof ze vragen hoe je seks moet hebben ofzo...

Het heeft ook niet met de zwaarte van het onderwerp te maken maar met de wijze hoe ouders willen dat hun kind opgevoed wordt. De ene ouder wil dat vegetarisch en de andere ouder met vlees. Daar moet je van beide kanten respect voor hebben. Ongeacht hoe je erover denkt.

Als een kind ouder wordt en zelf goed aan beeldvorming kan doen dan kan die dan altijd de keuze maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 00:45

Maar TS gaat toch geen hele preek houden in een poging die kinderen vegetarisch te maken? Enige wat ze volgens mij zal zeggen is iets in de trant van geen dieren willen eten. Dat "het zielig is" hoeft er dan niet eens bij. Dan heb je alles gezegt en is het niet heel lastig oid. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben als een vegetarier dat op die manier tegen mijn (nu nog niet aanwezige) kinderen zou zeggen. En ben zelf gewoon een "vleeseter"

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 02:57

Persoonlijk zal ik altijd mn kinderen goed laten weten dat ze dieren eten, vind t erg stads om t ze gewoon niet te vertellen.. Hoe wil je een mens leren hoe t in elkaar zit, als je al bang bent om t een kind te vertellen?
Net zoiets dat zoveel mensen uit de stad zitten te klagen hoe zielig t is om een koe te brandmerken of te slachten oid, maar ze zelf al het vlees uit de supermarkt te eten waar je nooit weet waar t vandaan komt. (Oh en vergeet niet koeienmelk drinken! Melkindustrie is vaak zoveel slechter dan vleesindustie ;) Hoor alleen niemand die geen melk drinkt omdat t zielig is voor de koe) Vind t zelf erg belangrijk om te weten wat ik eet, hoe t gemaakt wordt en hoe het behandeld was. Zit nu op een cattleranch en hoop deze herfst helpen een koe te slachten :)

Vind t alleen niet aan jou om t te vertellen, maar aan de ouders.. Je zou dus kunnen zeggen dat je liever geen vlees eet, of dat je niet van vlees houdt. Lieg je niet, je zegt t gewoon anders :P vragen ze waarom zou ik wel zeggen dat je liever geen dieren eet. Hou absoluut niet van liegen nml, ook niet tegen kinderen. Daarnaast is t ook niet slecht voor een kind om te weten dat ze dieren eten vind ik.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:27

xMercury schreef:
Luister eens, ik ben docent. Als leerlingen aan mij vragen waarom ik geen dierlijke producten consumeer, dan mogen ze een eerlijk en open antwoord verwachten. Ik wil namelijk dat ze opgroeien als individuen en niet als een dode vis met de stroming mee worden gevoerd.

Brainless, dat jij 'rare' verhalen tussen aanhalingstekens zet kan ik niet begrijpen. Het is ook zielig om vlees te eten, hoe kun je daar nou toch om heen draaien. Ongelooflijk :roll:

Jemig. Ik heb ook zo'n docent ie ongelofelijk belerend overkomt en de enige waarheid is die van hem. Ondersteunt zijn lessen met filmpjes van "Wakker dier" en vind deze ook ábsoluut objectief. Ik neem toch niet aan dat je leerlingen qua leeftijd tussen de 4 en 10 jaar zitten, zoals in de op, of wel? :)

Het gaat er toch om dat óúders hun kinderen voorlichten over dit soort dingen? Zoals Emma al zo mooi omschreef; dat is gewoon simpelweg niet een taak voor een buitenstaander. Misschien is het voor dat kind in kwestie wel noodzakelijk om vlees te eten. Ik zou het als buitenstaander dan ook heel luchtig houden; ik lust geen vlees. Taak aan de ouders om de rest te doen.
Ik zou echt not amused zijn als mensen later mijn kinderen gaan indoctrineren met dingen als "ik eet geen vlees, want dat zijn dode dieren. Jij eet nu een dood kalfje. Vind je dat niet zielig? Ik wel hoor".

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:45

Noodzakelijk om vlees te eten, dat is natuurlijk onzin. De mens is gewoon een planteneter, die vroeger net als andere primaten hooguit een enkele keer per jaar een beetje dierlijk at.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:52

8nnemiek schreef:
Noodzakelijk om vlees te eten, dat is natuurlijk onzin. De mens is gewoon een planteneter, die vroeger net als andere primaten hooguit een enkele keer per jaar een beetje dierlijk at.

Nee we zijn omnivoren. Onze kiezen geven aan dat we niet een paar keer per jaar vlees aten. (knobbelkiezen ipv maalkiezen)
Uiteraard zeer zeker ook niet iedere dag.

En er is zeker wat voor te zeggen om vegetariër te zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:05

8nnemiek schreef:

Ik dacht dat jij jouw mening niet opdrong?

Wij hebben het gebit van een omnivoor, de vroegere mens was jager/verzamelaar en at een paar keer per week dierlijke eiwitten.

Het gevaar met beïnvloeden van jonge kinderen om vegetariër te worden is dat die ouders zeggen dat ze dan gewoon geen vlees meer krijgen maar niet apart gaan koken. Met als gevolg dat deze kinderen niet alles binnen krijgen. Ik had zo'n moeder. Na een week was ik het zat.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:10

Ik denk dat het beter is om het antwoord kort te houden zondee te veel uitleg.
Zelf heb ik ooit in groep 8 een overblijfmoeder gehad die zeer gedreven was in haar vega leven. Ging hele preken ophouden tegen de kinderen die vleeswaren op hun brood hadden. Zelfs geniepig overhalen dat ze de volgende week verwachtte dat het vlees vervangen was en dat ze anders maar hun brood buiten de klas moesten eten. Ouders waren not amused en ze is vrij snel weggestuurt godzijdank.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:32

Liesje1611 schreef:
xMercury schreef:
Luister eens, ik ben docent. Als leerlingen aan mij vragen waarom ik geen dierlijke producten consumeer, dan mogen ze een eerlijk en open antwoord verwachten. Ik wil namelijk dat ze opgroeien als individuen en niet als een dode vis met de stroming mee worden gevoerd.

Brainless, dat jij 'rare' verhalen tussen aanhalingstekens zet kan ik niet begrijpen. Het is ook zielig om vlees te eten, hoe kun je daar nou toch om heen draaien. Ongelooflijk :roll:

Jemig. Ik heb ook zo'n docent ie ongelofelijk belerend overkomt en de enige waarheid is die van hem. Ondersteunt zijn lessen met filmpjes van "Wakker dier" en vind deze ook ábsoluut objectief. Ik neem toch niet aan dat je leerlingen qua leeftijd tussen de 4 en 10 jaar zitten, zoals in de op, of wel? :)

Het gaat er toch om dat óúders hun kinderen voorlichten over dit soort dingen? Zoals Emma al zo mooi omschreef; dat is gewoon simpelweg niet een taak voor een buitenstaander. Misschien is het voor dat kind in kwestie wel noodzakelijk om vlees te eten. Ik zou het als buitenstaander dan ook heel luchtig houden; ik lust geen vlees. Taak aan de ouders om de rest te doen.
Ik zou echt not amused zijn als mensen later mijn kinderen gaan indoctrineren met dingen als "ik eet geen vlees, want dat zijn dode dieren. Jij eet nu een dood kalfje. Vind je dat niet zielig? Ik wel hoor".

Fijn dat jij kunt oordelen over mijn docentschap vanuit één quote :') +:)+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:53

Liesje1611 schreef:
xMercury schreef:

Er is toch een wereld van verschil tussen dat laatste wat je zegt en tussen "ik wil geen dode dieren eten" dat kan een buitenstaander prima zeggen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:00

8nnemiek schreef:

Hoewel ik het met je eens ben dat vlees eten niet noodzakelijk is omdat er echt volop goede vervangers te krijgen zijn, klopt de rest van wat je zegt natuurlijk niet. Een mens is een omnivoor, en geen herbivoor. Kijk maar naar het gebit en verteringsstelsel. Als de oermens echt maar een paar keer per jaar vlees had gegeten, hadden we een heel ander gebit gehad.
Ik denk niet dat de oermens elke dag vlees at; daarvoor was 'ie te afhankelijk van de jacht en van wat 'ie vond in de natuur. Omnivoor dus, alleseter.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:04

Eerlijk zijn. Kinderen hebben het vaak dondersgoed door als je ze voor de gek houd. Maar daarbij, als het goede ouders zijn zullen zij de kinderen de keuze zelf laten maken. En het is ook best goed om kinderen daarover te laten nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:26

TS, ik vind je houding echt toppie hoor en ik snap wel dat je niet goed weet wat antwoorden. Iemand in mijn omgeving is vegetariër en zij zegt gewoon tegen kinderen dat ze geen vlees eet omdat ze zoveel van dieren houdt, blijkbaar is dat voor die kinderen voldoende.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:32

8nnemiek schreef:

De mens is geen herbivoor, maar een omnivoor. Maar er zijn al genoeg berichten boven mij die dat uitleggen.

Om terug te komen op de vraag van de TS:
Ik vind dat je best kan zeggen dat je vlees gewoon niet lekker vindt. Dat is toch ook wel de waarheid? De reden ( 'dat is zielig voor de dieren' ) zou ik achterwege laten.
Alleen hoop ik niet dat de kids het gaan kopiëren met eten wat zij zelf niet lekker vinden := 'ik eet dat niet, want ik vind dat niet lekker. En X eet ook niet wat ze niet lekker vindt...'

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:08

Citaat:
Alleen hoop ik niet dat de kids het gaan kopiëren met eten wat zij zelf niet lekker vinden := 'ik eet dat niet, want ik vind dat niet lekker. En X eet ook niet wat ze niet lekker vindt...'

Precies, ik zou daarom zo dicht mogelijk bij de waarheid blijven. Je maakt het alleen maar moeilijk en groter dan het is anders. Ik denk niet dat de kinderen zo moeilijk zullen doen, tenzij het ze goed uit komt: "Mooi, dan eet ik voortaan mijn boontjes niet meer, want die lust ik niet" :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:19

Wetenschappers komen er steeds vaker op terug dat mensen omnivoor zijn, of wat de goede definitie is voor omnivoor. Een hond eet bv ook groente, is dat dan ook een omnivoor?
De definitie zegt dat een omnivoor minimaal 5% vlees eet en altijd grote hoektanden heeft.
De mens at lang geleden niet meer dan 1% vlees, voordat ze uit hongersnood speren gingen maken en serieus moesten gaan jagen. De bonobo eet nog steeds niet meer dan 1% vlees. En grote hoektanden, die hebben we al lang niet meer. Als mensen in grote getale rauwe kip zouden eten, prima, dan zou ik ook zeggen dat we omnivoren zijn, maar wij hebben gewoon haast alle kenmerken van een planteneter.
Dat wij knobbelkiezen hebben betekent niet dat wij vlees eten (want daar zijn ze ook niet heel erg geschikt voor), maar vooral dat wij geen gras/hooi/boomschors en andere taaie planten eten.
Er zijn genoeg bewijzen op internet te vinden die vertellen dat mensen planteneters zijn. Google maar eens op 'mens planteneter'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:56

8nnemiek schreef:
Wetenschappers komen er steeds vaker op terug dat mensen omnivoor zijn, of wat de goede definitie is voor omnivoor. Een hond eet bv ook groente, is dat dan ook een omnivoor?
De definitie zegt dat een omnivoor minimaal 5% vlees eet en altijd grote hoektanden heeft.
De mens at lang geleden niet meer dan 1% vlees, voordat ze uit hongersnood speren gingen maken en serieus moesten gaan jagen. De bonobo eet nog steeds niet meer dan 1% vlees. En grote hoektanden, die hebben we al lang niet meer. Als mensen in grote getale rauwe kip zouden eten, prima, dan zou ik ook zeggen dat we omnivoren zijn, maar wij hebben gewoon haast alle kenmerken van een planteneter.
Dat wij knobbelkiezen hebben betekent niet dat wij vlees eten (want daar zijn ze ook niet heel erg geschikt voor), maar vooral dat wij geen gras/hooi/boomschors en andere taaie planten eten.
Er zijn genoeg bewijzen op internet te vinden die vertellen dat mensen planteneters zijn. Google maar eens op 'mens planteneter'.

TS vraagt in dit topic hoe ze moet omgaan met de vragen die ze van kinderen krijgt, zonder haar visie aan die kinderen op te dringen. Kunnen we het daarbij misschien laten? Ik heb echt geen zin in een zoveelste welles/nietes discutie die helemaal off topic is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:15

Ik lees hier veel over het indoctrineren van kinderen, evangelisme, etc etc. vanuit de "vegetarische kant".

Vervolgens is het blijkbaar heel normaal dat kinderen zo lang mogelijk niet beseffen dat vlees een dood dier is. Om te zeggen "Je wilt geen vlees eten? Maar je lust toch zo graag kipnugets, wil je die ook niet meer?". De gigantische reclameborden van McDonalds: ook heel normaal. Maar indoctrinatie? Neeeuh.
Ik lees hier ook dat kinderen als ze oud genoeg zijn de keuze moeten maken of ze misschien geen vlees willen eten. Ik vraag me af waarom het niet andersom is: ik vind het bijdragen aan dierenleed best een heftige keuze die je maakt voor een kind. Ik heb geen gezin op de planning staan, maar mocht dat er komen, dan lijkt de meest etische keuze me toch om het kind geen vlees voor te zetten tenzij het hier zelf voor kiest.

Tenslotte: mensen lijken op primaten. Primaten eten 90%-95% plantaardig, af en toe insecten of vlees, en al helemaal geen eieren of moedermelk van een ander dier := Als we het over natuurlijk eten hebben

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:43

8nnemiek schreef:
Op internet kom ik het vooral andersom tegen; mensen die vinden dat ze het eten van vlees aan anderen moeten opdringen. En dan vooral door redenen te noemen die nergens op slaan zoals hoeveel regenwoud er wel niet wordt gekapt voor de productie van soja voor vleesvervangers, terwijl 80% van de soja voor veevoer bestemd is. Dat vind ik dan altijd weer jammer om te lezen. Als je zo'n standpunt inneemt, lees je dan eerst eens in denk ik dan..

Sorry dat ik alleen hier op inga, ben verder geen hardcore vleesvoorstander ofzo. Maar wat vee te eten krijgt is soja schroot, de restjes dus wat overblijft van soja nadat het bewerkt is voor bijvoorbeeld menselijke consumptie. Dus dat 80% voor veevoer is bestemd is niet waar, misschien wel 80% van het soja afval maar zeker niet van het product wat je zo van het land haalt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:51

Ik zou gewoon eerlijk zijn tegen die kinderen. Er geen hele zedenpreek van maken over hoe slecht vlees wel niet is, maar wel eerlijk zeggen dat jij geen vlees eet omdat je dat niet wil, niet wil dat er dieren gedood worden voor jouw eten.

Ik eet dan wel vlees, maar heb ook weleens een discussie met mijn neefje gehad erover. Hij nam een stukje kip, ik nam een stukje lam. Hij vond het heel zielig dat ik een "babybeestje" at, heb hem toen maar verteld hoe oud zijn kippetje was ;)
Dat was best even schokkend voor hem, hij wist dus gewoon werkelijk niet dat kipjes niet zo lang leven. Er is geen gedoe van gekomen met een kind die ineens geen vlees meer wilde eten, maar vanaf dat moment is hij wel meer gaan vragen over het hoe en wat van zijn eten, dat lijkt me alleen maar goed.

Ik eet ook niet iedere dag vlees en dat leverde ook weer vragen van dat neefje op, heb ik ook gewoon eerlijk beantwoord (dat ik geen bio-industrie vlees eet en ook voor mijn gezondheid liever niet elke dag vlees eet).
Vaak helpt het wel om te vertellen dat mensen er verschillend over denken en dat dit is hoe jij erover denkt, dat geeft ruimte voor het kind om een eigen mening te vormen.