"Ik heb een boodschap van God."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 01:26

Er is een uitspraak die mijn dominee wel eens uitspreekt.

Jij bent niet beter dan welk anders gelovige of niet gelovige persoon maar je bent wel beter af.
Want jij gelooft dat er een moment zal komen dat God jou tranen zal uit wissen, dat God al jou pijn weg neemt en de pijn bij andere mensen. Jij gelooft dat na jou dood je bij God zal zijn.
En die gedachte geeft jou hoop en kracht in dit huidige leven.

Daarnaast geloof ik dat ik de heilige geest heb ontvangen op het moment dat ik koos in God te geloven en Jezus wilde gaan volgen.
Deze heilige geest is een soort helper om het even gemakkelijk uit te leggen en die helpt mij mijn geweten aan te spreken. Of hij geeft mij kracht op momenten wanneer dat ik dat zelf niet heb.
In de praktijk betekend dat ik een soort tik op mijn schouder voel (niet letterlijk) als ik bijvoorbeeld mij laat meeslepen in een roddel praatje.
Ik bemerk dat dan en dan zet ik het recht en daar heb ik soms nog echt wel eens strijd mee omdat het niet zo gemakkelijk is om toe te geven dat je fout bent geweest.
Toch doe ik het wel.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 02:42

MarlindeRooz schreef:
EskeGirl schreef:
Ik vind het heel vervelend. Leuk dat jij een overtuiging hebt (van het Vliegende Spagettimonster, tot God, tot veganisme), maar val mij er niet mee lastig. En doe al helemaal niet of je erdoor superieur bent.

Zo heb ik godsdienst op school: het gros onderwijst over godsdiensten en laat je je eigen mening vormen. Eentje probeerde je te bekeren en deed alsof zijn mening over dingen als abortus ('je bent je leeftijd plus 9 maanden. Al vanaf de eerste dag leef je. Abortus is slecht (niet letterlijk).') een feit is.

Of Jehova's die maar terug bleven komen en vriendelijk afwezen niet werkte. Toen m'n moeder bozer werd, bleven ze eindelijk weg. Ze wachtten soms zelfs voor de deur tot we thuis kwamen :roll:

Ik had ooit een godsdienstlerares die mevrouw Benedictus heette... Do I need to say more?

Ik las dit en dacht; hey dat is toevallig, op de middelbare school waar ik zat hadden we ook een mevrouw Benedictus. En toen zag ik dat jij t was :P Die was ook behoorlijk streng hoorde ik altijd.

Heb er zelf altijd een grote hekel aan als mensen proberen te overtuigen... Nee ik ben niet gelovig, ja heb er goed overna gedacht en nee wil niet gelovig worden. Flikker op :')
De jehova getuigen die ik aan de deur heb gehad waren trouwrns wel altijd respectvol en respecteerden als ik zei dat ik niet gelovig was en er niet geinteresseerd in ben.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 07:27

Ik ben ook Christelijk en deze discussie is best interessant.

Het ging er gisteren bij ons in de kerk over dat iedereen een mens is.
Vaak hebben Christenen (niet alleen Christenen) wel een oordeel of bijbeltekst klaar als er personen (binnen de kerk) gaan scheiden, homoseksueel zijn, noem maar op.
Onze dominee zei letterlijk: het zijn mensen, geen probleemgevallen. Kijk eens naar de mensen en niet naar hun problemen, ga ze eens niet met bijbelteksten om de oren slaan, maar neem ze zoals ze zijn.

Dat vind ik mooi! En dat is imo ook hoe het zou moeten, of je wel of niet naar de kerk gaat.

Kinke

Re: "Ik heb een boodschap van God."

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:42

Ik heb een grote katholieke schoonfamilie, ben de enige die niet gelovig is. En ik heb me er al best vaak over verbaasd dat ik inmiddels een flink aantal katholieken ken die vreselijk racistisch zijn (1 persoon uit de familie maar ook bekenden en vrienden). Ik snap er helemaal niks van, ik ken zelfs het 'veroordeel niet opdat'…. en ik kan het niet rijmen met wat er in de kerk gepredikt wordt en wat hun vanaf kind af aan al met de paplepel ingegoten is. Wie legt het me uit? En nee, kom nou niet met dat ook gelovigen niet perfect zijn etc. Dit zijn toch gewoon 'basis' normen en waarden? Als je dit al niet kunt toepassen, dan kun je de bijbel wel dichtslaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:11

Ik vind het ook irritant, deze mensen spreken iedereen aan, dus ook gelovigen :+
Het stukje discussie, informeren over standpunten, daar heb ik niet zoveel moeite mee. Maar als er al meteen volgt dat ik beter af zou zijn wanneer ik zou geloven dan haak ik ook af. Zoals bij jou dus dat er gezegd wordt dat je nu niet gelukkig bent, of dat je crimineel zou worden. Mensen die zich beter voelen dan een ander heb ik zowieso een hekel aan, iedereen wel denk ik. En mij is altijd geleerd dat je niets beter bent dan een ander en dat ook ongelovigen kinderen van God zijn (ze weten het alleen nog niet).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:12

Oordeel je nu zelf ook niet? Wijs je nu zelf ook niet met een vinger naar een ander? Dat de basis normen en waarden maar heel makkelijk toe te passen zijn ;) En anders moeten ze dat boek maar dichtslaan. Enig idee hoeveel niet-gelovigen een discussie over bijv. ‘de buitenlanders’ beginnen met ik ben niet racistisch, maar hun moet ik niet..

Goh, gelovigen.. het zijn net mensen zoals ieder ander.. De meeste, zo niet alle, mensen (zowel gelovigen als niet-gelovigen) worden opgevoed met normen en waarden die vol staan met niet verkrachten, niet moorden, niet stelen, niet oplichten etc.. Onze hele samenleving keurt dit af en in het wetboek staat ook dat het niet mag en toch zit de gevangenis vol met dit mensen die het wel gedaan hebben. En wat mogen zij dan 'dichtslaan'?

De kerk zit niet vol met heiligen (al ook denken een aantal dat zelf wel) De meeste gelovigen geven echter juist aan dat zij zondig zijn aan de normen en waarden (in hun geval van de Bijbel.)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:43

Jep, ik oordeel daar over, en gelukkig…ik mag dat ;) :D
Het toepassen van het niet discrimineren waar ik het over heb betreft namelijk veroordelen terwijl men niet eens persoonlijk ervaring heeft met betreffende gediscrimineerde personen. Het betreft discriminatie over donker getinte mensen. "ze hoeft echt geen zwarte mee naar huis te nemen, en dat weet ze ook wel'. Dit niveau dus.
Betreffende persoon komt met zeer grote regelmaat in de kerk. blijkbaar helpt bijna wekelijks herinneren geen ene biet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:51

Dat is wat ik dus ook aanhaal. :+

En als jij vindt dat je mag oordelen.. Prima, maar dan mag een ander wat mij betreft dat dus ook :+ Gelovig of niet.. direct oordelen staat imo niemand netjes. Ookal is het een menselijk iets.

En het is nou niet zo dat er elke week gezegd wordt gij zult niet discrimineren. Elke week is er een andere dienst met ander stof tot nadenken. :)Stukje 'filosofie' of hedendaags actueelprobleem aan de hand van een bijbeltekst

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:57

Kinke schreef:
Jep, ik oordeel daar over, en gelukkig…ik mag dat ;) :D
Het toepassen van het niet discrimineren waar ik het over heb betreft namelijk veroordelen terwijl men niet eens persoonlijk ervaring heeft met betreffende gediscrimineerde personen. Het betreft discriminatie over donker getinte mensen. "ze hoeft echt geen zwarte mee naar huis te nemen, en dat weet ze ook wel'. Dit niveau dus.
Betreffende persoon komt met zeer grote regelmaat in de kerk. blijkbaar helpt bijna wekelijks herinneren geen ene biet.

Het is natuurlijk wel zo dat het op vele manieren op te vatten is.
Je kunt ook liefhebbend zijn richting iedereen en het toch niet prettig vinden als je dochter met een marokkaanse vriend thuis komt. Zo heeft iedereen wel zijn voorkeuren en die zul jij ongetwijfeld ook hebben.
Wie heeft er geen oordeel klaar bij het zien van marokkaanse jongens? Of een gothic of punker? Of ... (vul maar in). Daar zit toch ook echt wel ergens wat menselijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:01

Helaas ook niet zo fijne ervaring met katholieke mensen.
Ik kom uit een katholiek gezin.
Toen leerde ik mijn man kennen en die heeft een getinte huid.
Dat was nog al een shock geloof ik :')

Toen besloot ik naar de vrije baptisten gemeente te gaan en mij daar aan te sluiten.
Toen ik mij daar liet dopen toen was ik echt een afvallige en een gods lasteraar.
Ik stelde God diep teleur.

Ach ik laat dat gewoon langs mij afglijden. Heeft wel even pijn gedaan maar ik zie dat gewoon als onwetendheid.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:06

dat je gelovig bent vind ik geen enkel probleem. om even mijn handen in en te slaan als ik bij mensen eet die bidden vind ik ook geen probleem (ik zeg geen amen maar ben wel netjes stil, en wacht tot ze klaar zijn) Echter heb ik er een hekel aan als mensen hun geloof aan mij gaan opdringen want je MOET GELOVEN!!! nee dat moet ik niet en dat wil ik ook niet rot op :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:08

OsMo schreef:

Toen besloot ik naar de vrije baptisten gemeente te gaan en mij daar aan te sluiten.
Toen ik mij daar liet dopen toen was ik echt een afvallige en een gods lasteraar.

Ach ik laat dat gewoon langs mij afglijden. Heeft wel even pijn gedaan maar ik zie dat gewoon als onwetendheid.

Waarom sluit je je aan bij zo'n gemeente?
Als ze er zulke ideen op na houden, geef je eigenlijk aan dat je 't ermee eens bent als je je aansluit.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:10

Een geloof is een keuze en iedereen is vrij om te kiezen naar een geloof wat het beste bij deze persoon past.

Zelf ben ik niet gelovig omdat ik sommige zaken niet kan rijmen met een geloof. En die discussie aangaan met een jehova is geen goed idee :Y)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:17

Tja, het zal aan mij liggen, maar ik verwacht blijkbaar 'meer' van gelovigen. Als het geloof zo in je leven is verweven, dan zou je toch in principe een beter mens moeten zijn dan een niet gelovige.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:19

Kinke schreef:
Tja, het zal aan mij liggen, maar ik verwacht blijkbaar 'meer' van gelovigen. Als het geloof zo in je leven is verweven, dan zou je toch in principe een beter mens moeten zijn dan een niet gelovige.

Was het maar zo'n feest...

Het stugge geloof van mensen om mij heen heeft mij veel ellende gebracht helaas.
Daardoor krijg ik nu overal de kriebels van hele gelovige mensen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:21

ruitje schreef:
Nee sorry Tamary, ik heb door mijn oude werk een aantal Jezuieten persoonlijk meerdere malen mogen ontmoeten. Deze mensen waren niet 'fanatiek' , zij hadden een soort interne rust waar ik nog jaloers op kan zijn. Zij weten dat God bestaat en zouden het fijn voor jou vinden als jij hem ook vind in je leven. En nee, ik werd niet een kerk ingetrokken of lastig gevallen, dit waren mensen die juist vinden dat je God zelf moet vinden en dat zij er voor je willen zijn als je daar hulp bij nodig hebt.

Dat vind ik gewoon mooi, want face it, in onze huidige tijd: Wie doet er nou nog wat voor een ander zonder daar zelf ook beter van te willen worden?

Jezuïeten zijn dan ook het intelligentste deel van de Roomse kerk. Waar ze ook kwamen verdiepten ze zich in de cultuur van de mensen waar ze tussen terecht waren gekomen... een heel goed principe. Ook in de wetenschap blonken ze uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:21

Winged schreef:
Een geloof is een keuze en iedereen is vrij om te kiezen naar een geloof wat het beste bij deze persoon past.

Zelf ben ik niet gelovig omdat ik sommige zaken niet kan rijmen met een geloof. En die discussie aangaan met een jehova is geen goed idee :Y)

Juist met Jehova's kan dat hele interessante discussies opleveren hoor :j Niet iedereen is hetzelfde natuurlijk maar over het algemeen staan ze daar juist voor open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:26

anneliesdj schreef:
[naam] schreef:

Waarom sluit je je aan bij zo'n gemeente?
Als ze er zulke ideen op na houden, geef je eigenlijk aan dat je 't ermee eens bent als je je aansluit.

Owh ha ha nee bij de baptisten gemeente werd ik juist heel warm verwelkomt.
Maar voor mijn katholieke familie was ik een afvallige.
Staat er niet zo duidelijk beschreven, sorry.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:28

Als ik ergens toch een hekel aan heb.. :roll:
Iedereen moet allemaal voor zich weten waarom moet je het zo opdringen, als mensen geloven deden ze dat al wel.
Ik geloof ook echt niet dat door die praatjes mensen opeens zijn geloven of zie ik dat verkeerd?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:30

Kinke schreef:

Waarom? Jij hebt dus zelf ook een vooroordeel.
Ben jij een beter mens omdat je vrouw bent? Of omdat je paarden hebt, of taarten bakt?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:34

Ik heb altijd zoiets van je mag alles geloven en zijn wie je wil zijn, tot je anderen wil gaan overhalen. Dat betekende imo dat je het (on)geloof van de ander niet respecteert of accepteert.
Als ik zeg dat ik geloof in de oerknal en jij me vervolgens vertelt dat ik in god moet gaan geloven accepteer je in feite niet wie ik ben. Dit vind ik gewoon, zeker als je desbetreffend persoon niet kent, echt not done.

nontieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:35

dnieSz schreef:
Als ik ergens toch een hekel aan heb.. :roll:
Iedereen moet allemaal voor zich weten waarom moet je het zo opdringen, als mensen geloven deden ze dat al wel.
Ik geloof ook echt niet dat door die praatjes mensen opeens zijn geloven of zie ik dat verkeerd?

Blijkbaar wel, of ze zijn zo volhardend om elke keer weer terug te komen :Y)
Toen ik vriendelijk maar doch wel dringend heb verzocht dat als god bestond dat ze Jezus met zijn kribbe hier voor de deur mochten leggen zijn ze nooit meer geweest.

Misschien een beetje hard, maar als ze op den duur elke maand voor de deur staan heb je het er wel een beetje mee gehad..
Heb respect voor die mensen die wel geloven en ik bid ook altijd mee aan tafel, maar heb er zelf helemaal niks mee dus dring het me niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:35

Ik ben zelf niet gelovig. Niet gelovig opgevoed, nooit bijster veel interesse in gehad.. Ben een rasechte agnost. Ik vind het interessant om te praten over geloof (en dan niet alleen het christelijke geloof maar alle vormen die er zijn) maar ik heb me er nooit dusdanig in verdiept dat ik me ook nog eens wil aansluiten bij een bepaald geloof. Dat zou ik uberhaupt niet willen.

Wat mij betreft is het 100% prima als mensen geloven, zo lang ze het maar niet door mijn strot duwen. "Having a religion is like having a penis. It's fine to have one, but there's no need for you to take it out on the street and shove it down people's throats". Op het moment dat vrienden van mij die wel christelijk zijn of een christelijke achtergrond hebben me graag willen vertellen over elementen uit hun geloof vind ik dat prima, zo lang de boodschap niet is dat ik me maar moet bekeren. Ik kan ook ongelofelijk kwaad worden van de homorechten discussie. Zoals ik al zei ken ik flink wat christelijk opgevoede mensen en hoe die kunnen worden op zo'n moment vind ik echt niet normaal. Hoe het homohuwelijk in de Bijbel staat (volgens veel mensen) is vrij voor interpretatie. Wat dit betreft hoop ik dan ook dat de eerste Bijbel ooit een keer gevonden wordt, zodat we nou eens echt weten hoe het allemaal bedoeld werd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:36

Ik doe een poging het te verduidelijken, omdat ik zelf niet gelovig ben en ook niet begrijp hoe je wel kunt geloven. Als je gelovig bent dan zit dat in jezelf verweven, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed, je voelt het in het diepst van je ziel, je praat er vast regelmatig over, je leest in de bijbel, je bidt etc.etc. Hoe is het dan mogelijk dat je niet 'practised what you preach'? Ik snap het gewoon niet. Is geloven dan niet gewoon iets egoïstisch? Iets wat je puur voor jezelf doet, omdat je bijvoorbeeld denkt dat je op die manier in de hemel komt? Of is het iets 'gemakkelijke', je kunt alles afdoen met 'zo heeft God het gewild'?

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:37

In de flat waar ik tot voor kort woonde, hadden we van die gelovigen als bovenburen. Die vielen je dus ook in de lift of waar je zo ook tegenkwam in de flat lastig met dit soort ongein. Mijn man heeft op een gegeven moment hetzelfde terug gedaan. Sindsdien hebben ze ons iig nooit meer lastiggevallen. Niet in de flat iig.
Deze bovenburen bleken overigens ook geen lieverdjes te zijn, maar daar zal ik verder niet over uit kunnen wijden ivm. politie-onderzoek.