Geen autorijbewijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

doezel2

Re: Geen autorijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 19:14

Inderdaad ben afhankelijk aan mijn ouders (wonen gelukkig zelfde dorp) of de buren of manlief. Maar die werkt hele dagen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:22

Ik heb op mijn 33e mijn rijbewijs gehaald, nu een dik jaar geleden. Ik was enorm bang om te rijden. Het heeft mij enorm geholpen met een 45 km wagentje op pad te gaan, dit heeft er voor
gezorgd dat ik op mijn eigen tempo over mijn angst heen kon komen, en uurtje na uurtje met een rijinstructeur erbij.
Het grote voordeel was dat ik zo veel ervaring had op den duur dat ik binnen 8 lessen in 1x mijn rijbewijs haalde.
Ik ben er nu echt enorm blij mee, het heeft mijn wereld enorm vergroot, het is toch wel makkelijk om de auto te kunnen pakken. Al ben ik nog steeds geen held op de snelweg, zal wel nooit zo worden.

Mijn tip: doe het in je eigen tempo, laat je niet door leiden door wat anderen vinden.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 19:41

Mijn werelde is inderdaad klein. Erg klein helaas. Helaas zien mijn ouders dat niet

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:57

Misschien heb ik erover heen gelezen, maar waarom ga je niet gewoon rijlessen op je eigen kosten? Of zeg ik nou wat geks? :o

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:01

doezel2 schreef:
weet niet of dit goed staat
Hallo bokkers

Ikzelf ben 27 jaar. En geen rijbewijs( klinkt. Stom maar wacht op mijn ouders)

Om mezelf beetje optepapen: (wil wel graag maar durf niet)
hebben hier mensen van mijn leeftijd. Geen rijbewijs)

Er zijn wel meer mensen die op jouw leeftijd (nog) geen rijbewijs hebben. Maar wat bedoel je met dat je wacht op je ouders? Dat zij het voor je moeten betalen? Dat zij je ergens naar toe brengen? Of misschien bedoel je iets heel anders?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:02

Oh, wacht ik zie nu dat het topic al een paar bladzijden verder is. Ga eerst even verder lezen. :o

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:08

Heb alleen even de eerste bladzijde de reactie van TS gelezen.

Beste TS, vanaf je 18e heb je stemrecht en vanaf je 21e ben je officieel volwassen. Jij bent 6 jaar verder en maakt jezelf (nog steeds) afhankelijk van wat je ouders willen. Klinkt niet als een gezonde situatie. Ik zeg: neem bij een rijschool een proefles en als dat bevalt, dan hou je voet bij stuk. Je hebt een zoon en bent dus moeder. Je moet hem het goede voorbeeld als moeder geven: dat je sterk bent en zelfvertrouwen hebt. Er zal een wereld voor je opengaan als je eenmaal je rijbewijs hebt. Ik woon in een deel van NL waar ik op elke hoek van de straat wel een bushalte of treinstation heb, maar neem toch altijd de auto. Heerlijk onafhankelijk en ik kan gaan en staan waar ik wil, plus weg wanneer het mij schikt en niet moeten wachten op een ander of het OV. Ga ervoor! ;)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 20:20

Shenavallie schreef:
doezel2 schreef:
weet niet of dit goed staat
Hallo bokkers

Ikzelf ben 27 jaar. En geen rijbewijs( klinkt. Stom maar wacht op mijn ouders)

Om mezelf beetje optepapen: (wil wel graag maar durf niet)
hebben hier mensen van mijn leeftijd. Geen rijbewijs)

Er zijn wel meer mensen die op jouw leeftijd (nog) geen rijbewijs hebben. Maar wat bedoel je met dat je wacht op je ouders? Dat zij het voor je moeten betalen? Dat zij je ergens naar toe brengen? Of misschien bedoel je iets heel anders?

Ja het betalen:)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:22

Laura_x_ schreef:
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar waarom ga je niet gewoon rijlessen op je eigen kosten? Of zeg ik nou wat geks? :o

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 20:40

Ha. Nee je hebt er niet overheen gekeken:). En nee je vraagt niets geks

Maar weet ik eigenlijk niet. Haha

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:03

Het is niets om je voor te schamen in elk geval. Maar het kan wel erg onhandig zijn.
Ik ken iemand van 30 zonder rijbewijs en het is soms best een handicap. Maar de mogelijkheden (financieel) moeten er wel zijn natuurlijk. Ik kan je alleen maar aanraden om te gaan sparen en het zo snel mogelijk te doen. Als je het eng vind kan je ook een staatsexamen aanvragen, dat is voor mensen met bv faal-angst en dan wordt je goed geholpen tijdens het (af)rijden.

Een rijbewijs geeft je een hoop vrijheid, zeker als je in het buitengebied woont. Echter ken ik ook genoeg mensen die geen rijbewijs hebben, en dat prima vinden. Dit zijn dan wel mensen in de stad, of mensen met een partner die ze kan rijden.

Mijn oma heeft ook geen rijbewijs, dus die is afhankelijk van anderen. Helaas is ze vrij slecht ter been en kan ze niet met het OV, en je merkt wel dat haar wereldje erg klein is geworden sinds opa is overleden. Hij was haar vaste chauffeur, maar die is weggevallen en nu is ze afhankelijk van anderen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:04

Ik heb trouwens een jaar of 7 geleden wel zo'n 45 kilometer auto gehad. Dat mag gewoon met een scooterrijbewijs. Ook erg handig! Maar dat autotje mankeerde steeds te veel en heb hem weggedaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:09

eilleen333 schreef:
Als je het eng vind kan je ook een staatsexamen aanvragen, dat is voor mensen met bv faal-angst en dan wordt je goed geholpen tijdens het (af)rijden.

Staatsexamen bestaat niet meer, dat heet tegenwoordig het BNOR (Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid), die doen een examen met meer tijd om te onderzoeken waarom je eerder bent gezakt.
Een BNOR kan je niet naar eigen inzicht aanvragen maar na 4x zakken ga je automatisch naar de BNOR.
Wel kan je een faalangstexamen doen maar dat is een heel ander verhaal.

Nogmaals zou ik TS adviseren eerst het medische traject in te gaan, of iig een EV invullen, uitprinten en ermee naar een onafhankelijk arts. Dat zijn de eerste stappen als ze een rijopleiding wil gaan volgen.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:35

Heb het gevoel dat ik dan erge autisme heb(
terwijl ik het amper heb. Als je mij ziet en aan spreekt. Merk je niets.) mijn schoonzusje mag nu ok beginnen heeft ok autisme. Wat ik zo weet is ze die molen niet ingegaan
Laatst bijgewerkt door doezel2 op 08-09-15 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:38

Dat is haar eigen verantwoordelijkheid, als je ooit een ongeval krijgt loop je kans dat je verzekering je uitsluit en dat moet je niet willen.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:38

Ok al merk je amper wat?

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:39

Eigenlijk moer iedereen door die molen. Want niemand is perfect is. Snap je

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:40

En waarom die molen in tereijl ik die "stempel" al heb

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:41

Ja. Voor meer uitgebreide info kan je evt ook pb sturen.

Autisme is iets anders dan niet perfect, vooral verzekeringstechnisch.
Heb je enig idee wat je kwijt bent als je na een ongeval niet verzekerd blijkt omdat je dit niet gemeld? Daar wil je niet de rest van je leven voor betalen hoor.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:42

doezel2 schreef:

Juist daarom moet je het niet achterhouden, komen ze zo achter.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:51

kohtje schreef:
Ik moet er niet aan denken dat ik niet kan auto rijden. Er zijn speciale rijscholen voor bange mensen.
Het geeft zoveel vrijheid als je kan autorijden.

Klopt inderdaad, maar dan nog is autorijden voor sommige mensen een (te) grote opgave, en ik schaar mijzelf daar onder (in ieder geval het rijden in een schakelauto). Ik vind die maatschappelijke druk soms best moeilijk: men gaat er toch van uit dat iedereen kan autorijden, dat het toch vreemd is als je het gewoon niet kan/durft. Dat is imo best een taboe.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:53

Polly schreef:
doezel2 schreef:

Juist daarom moet je het niet achterhouden, komen ze zo achter.

En als je her ze face to face zegt. Is toch ok zo klaar?(of zie ik dat verkeerd)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:54

Dat zie je verkeerd. Zie mijn eerdere post waarin ik omschrijf wat de procedure is. Dat heb ik niet verzonnen zo is het nou eenmaal geregeld daar kan ik ook niks aan doen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:57

Sunrise_ schreef:
kohtje schreef:
Ik moet er niet aan denken dat ik niet kan auto rijden. Er zijn speciale rijscholen voor bange mensen.
Het geeft zoveel vrijheid als je kan autorijden.

Klopt inderdaad, maar dan nog is autorijden voor sommige mensen een (te) grote opgave, en ik schaar mijzelf daar onder (in ieder geval het rijden in een schakelauto). Ik vind die maatschappelijke druk soms best moeilijk: men gaat er toch van uit dat iedereen kan autorijden, dat het toch vreemd is als je het gewoon niet kan/durft. Dat is imo best een taboe.

Ja, dat koekblik is de norm.
Je daar niet naar gedragen, dat moet je helaas verantwoorden.
Van de zotte.
Het is veel verantwoordelijker om het malle ding te laten staan!

(Ik heb zowel een rijbewijs, als de beschikking over een koekblik en ik kan en durf het malle ding ook te gebruiken. Maar ik vind het dus een sport om dat gebruik uiterst beperkt te houden - en als men er van uitgaat "dat je per auto komt", nou, mooi niet.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:03

doezel2 schreef:
Eigenlijk moer iedereen door die molen. Want niemand is perfect is. Snap je

Ja zeker.
Mij werd het ooit koud om het hart bij een volgend gesprek:
Persoon 1: "Ik rijd 'savonds niet meer, ik ben nachtblind aan het worden."
Persoon 2: "Maar zou je dat nu wel doen, je bent dan jezelf wel aan het beperken...!"

(Ik heb persoon 1 een compliment gemaakt voor haar verantwoordelijke gedrag en persoon 2 medegedeeld, dat persoon 1 buiten de regels van het rijbewijs valt, en dus niet is verzekerd.

(Je tekent in de procedure ervoor, ""dat je perfect bent"". Ben je nachtblind, en bovendien zo onverantwoordelijk om achter het stuur te kruipen "en er gebeurt iets naars": ze keren nog geen cent uit....)