Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
vuurneon schreef:Lees voor de gein eens mijn berichten, mijn ouders vonden het ook enig dat ik zolang thuis bleef wonen omdat ik zelf vrij hoge eisen had (ook wij wouden liever kopen namelijk, wij hadden best kunnen huren hoor in het gat verderop maar daar trok ons totaal niet) Maar ik weet niet of ik als ouder hetzelfde er in sta dan.
vuurneon schreef:Thuis willen blijven om te sparen, perse willen kopen, niet op een kamers willen, niet verder willen kijken dan eigen stad (waar wachtlijsten lang zijn), een ruim huis willen, geen balkon willen maar een tuin.
vuurneon schreef:Ik moet nog het kind baren![]()
Daarom zeg ik ook 'denk ik' haha, je vergroeid ook met elkaar immers.
Wel vind ik het zeer zorgwekkend dat mijn neef niet uit huis gaat, omdat zijn ouders hem thuis willen houden. Dat is het andere uiterste... Als wij alleen al beginnen over de woningpagina in de krant, krijgt zijn moeder al vlekken
_Marinke_ schreef:En is nou niet juist die fase de fase van het loslaten en zelfstandig worden?
Janine1990 schreef:vuurneon schreef:Ik moet nog het kind baren![]()
Daarom zeg ik ook 'denk ik' haha, je vergroeid ook met elkaar immers.
Wel vind ik het zeer zorgwekkend dat mijn neef niet uit huis gaat, omdat zijn ouders hem thuis willen houden. Dat is het andere uiterste... Als wij alleen al beginnen over de woningpagina in de krant, krijgt zijn moeder al vlekken
Ooooh hahahaha, dan komt dat allemaal nog... Hihihi..._Marinke_ schreef:En is nou niet juist die fase de fase van het loslaten en zelfstandig worden?
Welke?
Janine1990 schreef:Hahahaha, dat zal per fase verschillen denk ik?
Ik heb een tijd gehad dat ik een draak was thuis en m'n ouders meerdere keren hebben gezegd dat ik ook kon vertrekken als ik niet rekening met ze hield. Die tijd waaide ook weer over en nu vinden ze het prima, gezellig en fijn. Maar ze doen er wel alles aan om mij straks te kunnen ondersteunen als ik iets kan krijgen.![]()
Volgens mij ben jij nog niet zo lang moeder? Nou ik denk dat je nog heel wat fases gaat krijgen
. 
vonden we beide erg zonde van het geld.
Mioux schreef:@yasmine ben ik ook wel mee eens hoor. Ben altijd wel zelfstandig geweest. Werkte op me 15e in een kledingwinkel en erna ook altijd gewerkt naast een opleiding etc. Zelf me boodschappen zelf wassen en dergelijke. Nu nog hoor, ik betaal maandelijks gewoon mijn bijdrage want dat vind ik niet meer als normaal, ik woon en eet tenslotte ook hier mee.
) , werd altijd voor hem gekookt dus die ging van hotel papa en mama naar 'er mankeert je niets aan je handen'
(maar goed, vond zijn draai wel snel en doet zelfs het overgrote deel van het huishouden, ook al werkt hij veel meer dan ik)vuurneon schreef:Ik woon samen en merkte eigenlijk niet zoveel van de overgang; was al gewend rekening te houden met elkaar, bij te dragen aan het huishouden en hielp mijn ouders met verzekeringen uitpluizen omdat zij niet zo handig waren met internet. Mijn man had het zwaarder, die hoefde geen klap te doen in het huishouden thuis (zelfs zijn vuile was werd van zijn slaapkamer vloer gevist) , werd altijd voor hem gekookt dus die ging van hotel papa en mama naar 'er mankeert je niets aan je handen'
(maar goed, vond zijn draai wel snel en doet zelfs het overgrote deel van het huishouden, ook al werkt hij veel meer dan ik)
Al is het nu het grote verschil dat ze ook achter mijn geld aankunnen als mijn man de hypotheek niet betaald haha, de financiële verantwoordelijkheid is wel veel groter nu dan thuis.
Mioux schreef:hier is t kwa financiën het zelfde, tuurlijk was t op je ouders verhaald als t moest, maar ik moest gewoon alles zelf betalen. Ook een goede les vond ik, zo werd ik al voorbereid wat geld is, wat alles kost en wat je inkomsten en uitgave zijn. Zo leerde ik alles al snel. Al was t in t begin best lastig hoor, je verdient net centjes op je 15e en hoppa je ziet wat leuks en kleren en makeup haha.
Kwanyin schreef:Mioux schreef:hier is t kwa financiën het zelfde, tuurlijk was t op je ouders verhaald als t moest, maar ik moest gewoon alles zelf betalen. Ook een goede les vond ik, zo werd ik al voorbereid wat geld is, wat alles kost en wat je inkomsten en uitgave zijn. Zo leerde ik alles al snel. Al was t in t begin best lastig hoor, je verdient net centjes op je 15e en hoppa je ziet wat leuks en kleren en makeup haha.
Ik heb niets moeten betalen, behalve mijn eigen zaken (autotaksen, persoonlijke belastingen, vrije tijd..en ik ging ook wel eens winkelen en kocht dat ook gewoon van mijn geld ookal was het voor mijn ouders...). Maar verder wilde mijn ouders niets, geen kostgeld ofzo. Maar ik had evengoed geleerd wat je allemaal moet betalen, wat hoeveel kost, waar je rekening mee moet houden...het is niet omdat ik het geld mocht houden om zelf te sparen, dat ik niet ben opgevoed met kennis van budgetzaken. Ben nooit voor verrassingen komen staan toen ik alleen woonde en ik mijn rekeningen kreeg.
Kwanyin schreef:Mioux schreef:hier is t kwa financiën het zelfde, tuurlijk was t op je ouders verhaald als t moest, maar ik moest gewoon alles zelf betalen. Ook een goede les vond ik, zo werd ik al voorbereid wat geld is, wat alles kost en wat je inkomsten en uitgave zijn. Zo leerde ik alles al snel. Al was t in t begin best lastig hoor, je verdient net centjes op je 15e en hoppa je ziet wat leuks en kleren en makeup haha.
Ik heb niets moeten betalen, behalve mijn eigen zaken (autotaksen, persoonlijke belastingen, vrije tijd..en ik ging ook wel eens winkelen en kocht dat ook gewoon van mijn geld ookal was het voor mijn ouders...). Maar verder wilde mijn ouders niets, geen kostgeld ofzo. Maar ik had evengoed geleerd wat je allemaal moet betalen, wat hoeveel kost, waar je rekening mee moet houden...het is niet omdat ik het geld mocht houden om zelf te sparen, dat ik niet ben opgevoed met kennis van budgetzaken. Ben nooit voor verrassingen komen staan toen ik alleen woonde en ik mijn rekeningen kreeg.
Mioux schreef:Dat zeg ik ook nergens dat je het anders niet leert? Wij zijn gewoon op deze manier opgevoed en hebben het zo geleerd
. Sommigen doen net alsof je financieel dom bent als je nooit zelf een cent hebt moeten geven aan je ouders voor kost en inwoon. Alsof het automatisch wil zeggen dat je ouders dan ook alle rekeningen en belastingen en huiskosten van je weghouden en je een kneus bent die niet weet hoeveel de wereld kost. Ik ben altijd meer een theoretische leerder geweest dan een praktische ondervinder
.