De enige zekerheid die we hebben.......uitvaartverzekering!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:50

Shenavallie schreef:
Margee schreef:
Kom nou, wat een horror verhaal. De kist gaat mee de oven in. Wat denk je hoe belastend het is voor het personeel bij de oven als ze duidelijk herkenbare personen naar binnen voeren? Dat zijn ook mensen hoor en met een behoorlijk zware baan.

Ho ho, het was een serieuze vraag hoor. Ik ben er helemaal niet in thuis (gelukkig). Het kan toch ook zijn dat overleden mensen in een soort doek gewikkeld zijn? In dat geval zijn ze ook niet herkenbaar voor het personeel. ;)

Volgens mij is dat in een lijkwade op een plank, maar dan ben je ook goed herkenbaar als zijnde een mens hoor. Lijkt me erg belastend.

vibabu

Re: De enige zekerheid die we hebben.......uitvaartverzekering!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:12

Ik weet niet of dat heel belastend is. Die mensen doen niet anders. Mijn vader vist regelmatig lijken uit het water die half vergaan zijn omdat ze er al een tijd in liggen. Hij is er inmiddels aan gewend en het doet hem vrij weinig meer. Niet dat hij respectloos is want iedereen wordt netjes behandeld maar uiteindelijk zie je het niet meer als mens maar als je werk. Ik denk ook dat de mensen die het werk doen alles zo weten te rouleren dat je niet je eigen familie of vrienden hoeft te doen. Daar heb je je collega's dan voor.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:13

Ik schrik er altijd van als ik lees hoe weinig mensen een uitvaartverzekering hebben. Snap niet dat je je nabestaanden met zo'n last wil opzadelen.

Mijn ouders en ik zijn alledrie verzekerd voor een flink bedrag. Van mijn ouders weet ik intussen dat zij dat bedrag waarschijnlijk niet zullen gebruiken (ze willen geen 'uitvaart', gewoon zonder afscheid de oven in en daarna een chique diner voor de nabestaanden (waarschijnlijk een man of 6)). Toch vind ik het wel een heel fijn idee dat er ruimte is om iets te doen, mochten de nabestaanden liever wel afscheid nemen tijdens een dienst. Een uitvaart moet gewoon goed zijn, dan wil je je toch niet druk moeten maken over of het allemaal wel uit kan?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:21

Maar dat moet je toch zowieso? Want je mag voor een bepaald bedrag je uitvaart doen. Je wordt dus met verzekering ook gewoon beperkt in je wensen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:26

Tuurlijk moet je daar rekening mee houden. Maar wanneer je voor een behoorlijk bedrag bent verzekerd, hoef je dat natuurlijk minder te doen dan wanneer het van je eigen rekening/de rekening van de overledene (waar je mogelijk geen toegang tot hebt) moet worden betaald.
Daarom zijn mijn ouders en ik ook een stuk ruimer verzekerd dan eigenlijk nodig zou zijn voor de uitvaart die wij willen, zodat je je om het geld niet druk hoeft te maken. (Tenzij je een exorbitant grote uitvaart zou willen hebben, maar dat is in ons geval uitgesloten.)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:38

Ik heb een uitvaartverzekering omdat ik a) niet zo best ben met financiën en b) er van uit ga dat ik niet oud word.
Voor mijzelf hoeft een uitvaart enzo niet, maar mijn nabestaanden zouden daar wel behoefte aan hebben dus ik heb gekozen voor een simpele dienst met eigen muziek, in besloten kring, bijzetten in het familiegraf en nadien gaan ze met z'n allen ergens wat eten of drinken en gezelligheid maken.
Geen advertenties etc, bij voorkeur ook geen boeketten/kransen etc maar een donatie aan een goed doel (denk zelf aan living LFS oid).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:45

vibabu schreef:
Maar dat moet je toch zowieso? Want je mag voor een bepaald bedrag je uitvaart doen. Je wordt dus met verzekering ook gewoon beperkt in je wensen.

Nee, hoor. Wil je meer moet er bijbetaald worden. :) maar bij een uitkeringsbedrag van zeg vijfduizend kun je best gaan tot tien. Betaal je die andere vijf 'zelf'

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:05

Maar dan moet je toch alsnog kijken of dat geld er wel is....?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:17

Dat lijkt mij wel verstandig :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:22

Mijn probleem met de verzekering is dat je dan eigenlijk de erfenis aan het veiligstellen bent.
Het geld is er al. Als je daar bovenop ok nog verzekerd dan verzekerbje eigenlijk enkel dat de overblijver een extra 10.000 euro rijker worden.

Dat blokkeren is lastig, maar echt niet het einde van de wereld. Bovendien kun je dat prima omzijlen als niet het hele gezin in 1x wegvalt.
De begravenis van mijn oma is ook gewoon van de 'erfenis' betaald.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:24

Sizzle schreef:
Mijn probleem met de verzekering is dat je dan eigenlijk de erfenis aan het veiligstellen bent.
Het geld is er al. Als je daar bovenop ok nog verzekerd dan verzekerbje eigenlijk enkel dat de overblijver een extra 10.000 euro rijker worden.

Dat blokkeren is lastig, maar echt niet het einde van de wereld. Bovendien kun je dat prima omzijlen als niet het hele gezin in 1x wegvalt.
De begravenis van mijn oma is ook gewoon van de 'erfenis' betaald.

Maar dit geldt natuurlijk lang niet voor iedereen. Als ik nu zou overlijden, zouden mijn nabestaanden van mijn geld absoluut geen uitvaart kunnen betalen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:41

Nee maar ik richt mij op de mensen die vinden dat je ook als je het geld hebt, je toch moet verzekeren.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:09

Sizzle schreef:
Nee maar ik richt mij op de mensen die vinden dat je ook als je het geld hebt, je toch moet verzekeren.

Dat zou ik niet doen, je hebt dan ook een veel grotere vrijheid in keuzes. Vaak bepaalt een verzekering toch bepaalde dingen die je niet bevallen......

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:12

Heel veel mensen hebben ook een overlijdensrisicoverzekering. Die keert een groot bedrag uit die je vrij mag besteden. Dus kan je ook voor de uitvaart gebruiken..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:05

Mijn oom had een levensverzekering en uitvaartverzekering. Deze hebben zijn grote begrafenis gefinancierd.

Hij had alles zelf al geregeld (kanker dus leidingsweg vooraf gehad)
Er was een gemeenschapshuis afgehuurd. 600man genoot, plek voor 800 en er waren er 1000.

Crematorium dienst en grootse koffietafel. Wij moesten er maar een op vatten. Iedereen moest dat.

Mijn oom was een groots man, niet in ego maar in zijn doen. Overal vrijwilligerwerk en hij zorgde ervoor dat verenigingen bij elkaar bleven.

Hij is grootst afgesloten en daar was de rekening ook naar. Maar het was zijn wens en die is gerespecteerd. En gelukkig gefinancierd

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 21:31

Overlijdensrisicoverzekering hebben wij ook, maar die is meer om de lasten te kunnen dragen op het moment dat bijv mijn man overlijd of zodat hij voor de kinderen kan zorgen in geval van mijn overlijden.

Kwa begravenis zouden wij het ook eenvoudig willen.
Ik zou het zo zien,
Thuis opbaren, alleen dierbaren die mogen kijken/afscheid nemen.
Korte dienst, begraven/cremeren en dan thuis een hapje en drankje doen.
Bedankkaarten vind ik enorme onzin, waarom, je bedankt de mensen toch al voor hun komst bij condoleren.
Daarnaast heb ik een hekel aan nieuwsgierigen, dus zou het al gauw besloten worden.
Een advertentie in de krant vind ik ook zoiets. Bij leven kom ik ook niet in de krant, dus waarom wel bij overlijden?!

En zoals meerdere al zeggen, een uitvaartverzekering hebben we gewoon nodig omdat we op dit moment niet bij machte zijn om nog eens extra te sparen, plus je nooit weet wanneer je kruisje er staat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:09

Dat laatste vind ik een rare redenering. Ik kijk altijd bij overlijdensadvertenties, handig om te weten wie er overleden is. Omdat je heel veel mensen via een omweg toch kent. Het staat wat knullig als je aan iemand vraagt hoe is het met die en die. Oh die is dood.. Dat soort advertenties hebben imo een sociale functie en hoewel het tegenwoordig niet meer vaak gebeurd was/is het melden van ondertrouw, trouw, geboortes, zelfs verhuizingen vroeger en bedankjes voor zorg nav ziekenhuis opname altijd heel normaal geweest. Dus ook bij leven stond of sta je in de krant. De kans is vrij groot dat jouw geboorte ook in de krant heeft gestaan.

En nieuwsgierigen? Mensen gaan niet voor hun lol naar een begravenis of crematie.. Enkel uit respect voor jou of je nabestaanden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:28

Ik heb ook (nog) geen uitvaartverzekering, maar ook hier wel wat spaargeld staan die daar genoeg voor is. Hoeft hier ook geen hele gebeurtenis te worden, lekker simpel, alleen dichtste familie en klaar. Hele gebeuren met diners en koffie en derg vind ik een beetje overdreven.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:38

Collie2008 schreef:
Ik lees mensen die zeggen dat geld geen probleem is of die het zelf wel opzij leggen of een spaarrekening hebben, maar wat als er over 5 jaar iets gebeurd waardoor je je spaarrekening aan moet boren? Je raakt je baan kwijt en de hypotheek komt niet meer rond, whatever....Je paard moet met spoed onder het mes. Dan gaat je spaargeld snel weg of je moet het in een soort spaarpolis hebben gezet die alleen met overlijden of na X jaar vrij komt.

Juist een overlijden in zo'n situatie met bijkomende kosten zou dan toch vreselijk zijn?

Ik betaal volgens mij 11,00 per maand, da's voor mij dus geen bezwaar voor iets waar ik gewoon geen zorgen over

Eens. Je kunt de toekomst niet voorspellen en als je bijv. als getrouwd stel beide je baan kwijtraakt o.i.d. moet je wellicht op dat spaargeld interen.

Ik hoef ook geen dure kist etc, maar wil wel graag de nabestaanden ook de ruimte geven het te organiseren zodat het voor hen een goed afscheid wordt. Die uitvaart is er niet voor mij, maar voor mijn nabestaanden. Ik weet uit ervaring hoe lastig het is om een uitvaart te regelen tegen minimale kosten en om dan dingen te moeten laten omdat er geen geld is. Een collega van mij heeft een prachtige uitvaart geregeld voor een jong overleden vriendin, toch €10.000 ondanks dat het op eigen terrein was en ze zelf de broodjes hebben staan smeren. Ze hebben dit prachtige afscheid, waarbij ze alles prachtig hadden aangekleed met kroonluchters etc, als enorme troost ervaren, en heb toen ik de foto's hiervan zag meteen mijn verzekerde bedrag omhoog gegooid. Ik vind het een fijn idee dat mijn nabestaanden de financiële ruimte krijgen om het te doen zoals het voor hén het mooist is. Ik heb tevens zaken digitaal genoteerd, zoals de muziek die ik mooi zou vinden. Ik weet uit ervaring dat dit enorm helpt als je in korte tijd veel moet regelen. Maar ik snap ook heel goed dat mensen het niet zo fijn vinden om hun eigen uitvaart al enigszins uit te denken.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:57

Sammie schreef:
Dat laatste vind ik een rare redenering. Ik kijk altijd bij overlijdensadvertenties, handig om te weten wie er overleden is. Omdat je heel veel mensen via een omweg toch kent. Het staat wat knullig als je aan iemand vraagt hoe is het met die en die. Oh die is dood.. Dat soort advertenties hebben imo een sociale functie en hoewel het tegenwoordig niet meer vaak gebeurd was/is het melden van ondertrouw, trouw, geboortes, zelfs verhuizingen vroeger en bedankjes voor zorg nav ziekenhuis opname altijd heel normaal geweest. Dus ook bij leven stond of sta je in de krant. De kans is vrij groot dat jouw geboorte ook in de krant heeft gestaan.

En nieuwsgierigen? Mensen gaan niet voor hun lol naar een begravenis of crematie.. Enkel uit respect voor jou of je nabestaanden.

Hier ook. Tevens stond ik ook in de krant toen ik geboren was. Volgens mij 99% van de geboren kinderen in die tijd. Was een standaard iets toen. Nu veel minder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:58

Als je spontaan arm wordt kun je alsnog gaan verzekeren.
Je kunt het ook overdrijven imo.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:09

Sizzle schreef:
Als je spontaan arm wordt kun je alsnog gaan verzekeren.
Je kunt het ook overdrijven imo.

Maar hoe ouder je bent, hoe hoger de premie. Ze willen natuurlijk wel het hele bedrag casseren....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:14

Dat snap ik, maar komop he, je kunt ook overdreven voorzichtig zijn.
Als je zo naar de afgrond van je financien gedreven bent kun je die verzekeringen ook allemaal niet meer betalen.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 12:21

Sammie schreef:

De gene die bij ziekte helpen etc weten imo wel dat we dankbaar zijn, en die krijgen ook een persoonlijk kaartje.
En ja helaas, heb het regelmatig gehoord. Mensen die de overledene nieteens of nauwelijks kenden en daarna druk roddelend over het dorp kletsten van joh heb je dit of dat gezien...
Bij geboorte heb ik niet in de krant gestaan. Mijn broers ook niet.
Maar dat is gelukkig ook persoonlijk.
Ik heb liever dat ze bij leven aandacht, liefde en respect tonen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:37

Mee eens, czarina. En na het lezen van een aantal reacties, lijkt het mij ook heel fijn om het kleinschalig te houden. Alleen de mensen die mij na aan het hart liggen en niet de "Ha, we hebben weer een reden om een vrije dag te nemen, want ik ken haar nog wel ergens van"-mensen.