Dilema, begrafenis en jubileum op zelfde dag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: Dilema, begrafenis en jubileum op zelfde dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:33

@ts, alleen jouw reacties gelezen.

allereerst. vooral doen waar je je goed bij voelt. je hebt meer gevoel bij je grootouders. vooral doen dus.

maar is het ook een optie alleen te condoleren?
handje geven en weer weg wezen. als je er zo vroeg mogelijk heen gaat ben je een klein uurtje later op het jubileum. ik ga er vanuit (is dus een aanname) dat dat wel even langer dan een uur duurt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:50

Daks schreef:
eerlijk als ze jou voor de keus zetten dan zou ik nergens heen gaan.
niet naar de begrafenis en zeker niet naar het jubileum.
Je mag van je familie wel wat meer steun verwachten.

Ik heb het zelf gehad.
Voor oma N was de avondwake op de dag van de verjaardag van oma B
Oma B smeekte ons om naar de wake te gaan en niet bij haar te komen want ze was een dag of 2 dagen later ook nog wel jarig.
Op zulk soort momenten verwacht je steun van je familie ook al liggen ze in vechtscheiding.

Bah zeg

Niets aan toe te voegen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 02:38

Ik lees hier reacties van mensen die zeggen dat een uitvaart echt niet langer duurt dan een uurtje.

De uitvaarten die ik in mijn leven heb bijgewoond (niet heel veel, gelukkig) duurden allemaal ruim anderhalf uur, sommige langer dan twee uur. Geen van de uitvaarten bevatte een apart geloof of een ander speciaal iets dat er voor zou zorgen dat het zo lang duurde. Dus vond dat wel bijzonder.

TS, gecondoleerd. Zorg dat je het jezelf een plekje hebt kunnen geven, toon medeleven aan de rest van je familie (mocht je hier behoefte aan hebben) en ga naar het jubileum :j

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 03:36

Als allereerst gecondoleerd.

Zoals je zelf al aangeeft dat je een beter band heb met je vaders kant dan je moeders kant, dan zou ik naar het jubileum gaan. Succes met je beslissing.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:19

Jennifuur schreef:
Ik lees hier reacties van mensen die zeggen dat een uitvaart echt niet langer duurt dan een uurtje.

De uitvaarten die ik in mijn leven heb bijgewoond (niet heel veel, gelukkig) duurden allemaal ruim anderhalf uur, sommige langer dan twee uur. Geen van de uitvaarten bevatte een apart geloof of een ander speciaal iets dat er voor zou zorgen dat het zo lang duurde. Dus vond dat wel bijzonder.

TS, gecondoleerd. Zorg dat je het jezelf een plekje hebt kunnen geven, toon medeleven aan de rest van je familie (mocht je hier behoefte aan hebben) en ga naar het jubileum :j

Alleen maar een reactie over de duur van de uitvaart: ja, die duren normaal gesproken altijd langer dan een uur. Werk bij een horecagelegenheid die aan de kerk vast zit in ons dorp en werk in de catering bij het condoleren.
Condoleren doe je dan altijd pas na de uitvaart. Soms gaat alleen familie de kist naar het graf weg brengen, dan wachten de gasten vast bij ons binnen. Soms mag iedereen mee. Voordat de kerkdienst begint en voordat wij ze zien, zitten soms wel eens 2 uur tussen. Ligt eraan wie er overleden is en hoeveel familie die nog heeft. Gemiddeld duurt een kerkdienst 1,5 uur. Kist nog naar het graf en bloemen leggen. En DAN begint het condoleren nog pas. Voordat je die rij uit bent....

Hopelijk maak ik het zo een beetje wat transparanter voor mensen hoe de meeste diensten bij ons gaan. Maar moet je ook eerlijk zeggen: elke dienst is anders!! En dit is nog een voorbeeld met dat de catering locatie direct naast de kerk zit. Soms moet je de auto in om ergens heen te gaan. Dat komt ook wel eens voor.
Dit gaat over de dag van de begrafenis zelf als de nabestaanden maar 1 dag inplannen voor de dienst en condoleren. Als je nog een avondwake hebt, is het weer anders vaak, maar TS geeft aan dat er maar 1 dag is.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:34

Ik zou eerst naar de dienst van de begrafenis gaan en niet meer blijven bij het ten grave brengen zelf,dit zou ik zo ook van te voren aan ouders doorgeven,en daarna direct door naar grootouders feest dat imo goed haalbaar.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:38

Ibbel schreef:
Ik krijg een beetje het gevoel dat hier een familieruzie over het graf van je tante wordt aangescherpt.
Ze wil graag op zaterdag begraven worden, en ligt daarom 10 dagen boven de grond ipv de maximale 8. Waarom die 10 dagen? Er is toch een eerdere zaterdag? Ik krijg een beetje het gevoel dat zowel dag áls tijdstip heel bewust gekozen zijn... Dat jubileum was naar ik aanneem al een tijdje langer bekend, zowel datum als tijd.
Om dan precies op datzelfde tijdstip te gaan begraven en daarvoor speciale toestemming te vragen om pas na 10 dagen te begraven vind ik op z'n zacht gezegd raar.

En de reactie van opa en oma is ook al niet zo kies...

Ik geloof dat ik thuis zou blijven :=

Het kan ook 10 dagen duren omdat er geen tijd op de begraafplaats is. Op sommige begraafplaatsen willen/kunnen ze geen meerdere begrafenissen tegelijk hebben. En wij staan daar niet bij stil (gelukkig) maar ze kunnen het best druk hebben.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:54

Iets minder dan een jaar geleden mijn moeders crematie gehad en dat was een crematie, dus geen ter grave brengen van de overledene. De dienst duurde een uur, daarna was er mogelijkheid tot condoleren in het restaurant. Dus dat een echte begrafenis langer duurt, dat is zeker niet onwerkelijk.

Wat ik vooral zo schandalig vind is het getouwtrek over ts d'r rug. Of ts nu kiest voor het jubileum (wat je ook niet zo maar even terzijde schuift, 50 jaar is wel bijzonder) of voor de begrafenis, dat is haar keuze. Ik vind dat daar respect voor moet zijn.

40 dagen na mijn moeder overleed haar broer. Mijn broer had altijd een goed contact met zijn oom, maar tijdens het ziekbed van mijn moeder had hij zijn vakantie al verzet en nu zou hij dus precies op vakantie gaan tijdens de uitvaart van mijn oom. Dit was van tevoren bekend, omdat het bij mijn oom ging om euthanasie. In goed overleg is besloten dat mijn broer toch op vakantie zou gaan, wat hij en mijn schoonzus hard nodig hadden na de strijd van mijn moeder in het ziekenhuis.
Dus er was gewoon aan alle zijden respect. Ik heb, namens mijn broer en schoonzus bloemen bij de kist gelegd en hij heeft gebeld met tante en neven.

En dat mis ik hier dus heel erg. Dus TS, maak je eigen keuze. Jij wil naar het jubileum, gaan dan. Want wat je ook doet... het zal nooit voor alle partijen goed zijn, dus ik vermoed dat je nog wel wat gezeur krijgt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:01

TS welke familie kant is voor JOU het belangrijkste?

Waar je ook heen gaat, de andere partij zal er niet gelukkig mee zijn(op zijn zachts gezegd) dus bedenk met welke familie je graag contact wil houden.

Zo te lezen heb je veel meer op met je grootouders als met een tante van moeders kant.

En al die mensen die beweren dat een begravenis zo belangrijk is en je maar 1 x afscheid kunt nemen.
Dat is natuurlijk de grootste flauwekul!
Je neemt afscheid op je eigen manier in je eigen tijd.
Begravenis is om de familie te steunen maar in dit geval is er weinig vriendelijkheid naar TS toe van deze tak van de familie en heeft TS zelfs moeite met het gedrag van haar moeder op dit moment.

Eerlijk gezegd zou ik al niet naar die begravenis willen omdat je je begeeft in een wespennest van familie perikelen door de scheiding van de ouders en alle ellende daar om heen.
En dat om een tante die je 1 x per jaar eens zag.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:28

Ik zou ook alleen naar de kerk gaan.