Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Joaltijd schreef:Haha, precies mij!
Ook hier motzarella en paaprika op de spoorbomen met een mooie nárcis in Leeuwarden!
En wat erger ik me dood als ik door leeuwarden loop en vakantiegangers Leeuwàrden hoor zeggen! Klinkt toch niet
Al spreek ik chorrisso (die worst, geen idee hoe je het schrijft) wel weer uit als 'Tsjorritso'.
Hier trouwens een trotse FriesDie nog vaak genoeg 'beurs' zegt ipv portomonnee
Fenrir schreef:Butterfly schreef:Heerlijk topic dit!
Een beetje hetzelfde als dat mensen uit midden/zuiden van Nederland altijd (gevalletje 1 kam) Leeuwàrden zeggen, terwijl wij Lééuwarden zeggen.
Bij narcis gebruik ik weinig klemtonen, maar als ik moet kiezen komt hij op de A.
En in het geval van pagina 3, fonetisch getypt:
Motzarella ()
Paaprika (ik kan er niet tegen, papprika)
Spoorbomen (sinds wanneer rijdt een trein op een spor, en niet meer op een spoor?)
Ik heb Leeuwárden echt nog nooit gehoord (en ik woon niet in het Noorden)
Pearlx schreef:De naam is afkomstig uit de Griekse mythologie van de god "Narcissus" waarvan het woord narcisme ook is afgeleid. Narcís dus.
"Tot op de dag van vandaag vinden we restanten van het verhaal van Narcissus in de bloem narcis, en ook in het woord narcisme, dat gebruikt wordt om iemand te benoemen die vervuld is van eigenliefde of een ziekelijke interesse voor zichzelf vertoont, een narcist."
Pearlx schreef:De naam is afkomstig uit de Griekse mythologie van de god "Narcissus" waarvan het woord narcisme ook is afgeleid. Narcís dus.
"Tot op de dag van vandaag vinden we restanten van het verhaal van Narcissus in de bloem narcis, en ook in het woord narcisme, dat gebruikt wordt om iemand te benoemen die vervuld is van eigenliefde of een ziekelijke interesse voor zichzelf vertoont, een narcist."