Wel of niet naar bruiloft?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:53

Ayasha schreef:
wij zullen wel een rare relatie hebben, als mijn man graag wil dat ik mee ga dan doe ik dat met alle liefde voor hem, daar is niks verplichting aan.

Waar is de like knop!!!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:13

Kinke schreef:
En je kunt het ook omdraaien Goof, ik neem aan dat je dit best wel even kunt doen voor je partner omdat er al genoeg dingen zijn die je voor jezelf doet.

Tuurlijk, dat klinkt zo echt heel logisch.
Maar..... dan kan ik ook best wel even naar alle kinder verjaardagen, want ik doe al genoeg voor mezelf.
En dan kan ik ook wel naar alle verjaardagen van alle familieleden, want ik doe al zoveel voor mezelf.
En dan kan ik ook wel alle optionele extra avonden werken voor mijn collega's, want ik doe al zoveel voor mezelf.
Etc etc etc. En voor je het weet zit je vast in sociale verplichtingen 'omdat je dat doet voor een ander' en mag je blij zijn als je zelf nog tijd over houdt.

Ik snap absoluut jullie motivaties om het wel te doen hoor, maar ik maak de keuze om het niet te doen.
Zoals ik zei leef ik maar 1 keer en wil ik graag mijn leven en tijd doorbrengen zoals ik dat wil.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:37

Goof schreef:
Kinke schreef:
En je kunt het ook omdraaien Goof, ik neem aan dat je dit best wel even kunt doen voor je partner omdat er al genoeg dingen zijn die je voor jezelf doet.

Maar..... dan kan ik ook best wel even naar alle kinder verjaardagen, want ik doe al genoeg voor mezelf.
En dan kan ik ook wel naar alle verjaardagen van alle familieleden, want ik doe al zoveel voor mezelf.
En dan kan ik ook wel alle optionele extra avonden werken voor mijn collega's, want ik doe al zoveel voor mezelf.
Etc etc etc. En voor je het weet zit je vast in sociale verplichtingen 'omdat je dat doet voor een ander' en mag je blij zijn als je zelf nog tijd over houdt.

Ik snap absoluut jullie motivaties om het wel te doen hoor, maar ik maak de keuze om het niet te doen.
Zoals ik zei leef ik maar 1 keer en wil ik graag mijn leven en tijd doorbrengen zoals ik dat wil.

Zoals jij het stelt is het wel heel kort door de bocht, maw, jij slaat alles af onder het momvan : Ja maar dan moet ik overal heen. Bullshit, niets mis met selectief uitkiezen waar je heen gaat, het ene verplicht totaal niet tot het andere. Maar je partner gaat bvb ergens heen en zou het heel fijn vinden wanneer je meegaat. Kom je dan ook met het zeer slappe excuus (imo) aan dat je echt geen leven meer hebt mocht je besluiten om mee te gaan?? Sorry maar dit is toch wel egoisme ten top, voor jezelf kiezen is niets mis mee maar je kunt het ook tot in het extreme doorvoeren.
Ik denk dat je nog geen kinderen hebt, spreek je over tien/vijftien jaar wel weer, meid dan weet je niet wat je overkomt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:40

Sammie schreef:
Ik snap niet eens dat dit topic is geopend :P ja natuurlijk ga je, al is het maar uit fatsoen en wie weet wat de toekomst brengt. Je gaat met je vriend mee. Klaar. :D

en zo is het :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:43

bigone schreef:
Goof schreef:

Zoals jij het stelt is het wel heel kort door de bocht, maw, jij slaat alles af onder het momvan : Ja maar dan moet ik overal heen. Bullshit, niets mis met selectief uitkiezen waar je heen gaat, het ene verplicht totaal niet tot het andere. Maar je partner gaat bvb ergens heen en zou het heel fijn vinden wanneer je meegaat. Kom je dan ook met het zeer slappe excuus (imo) aan dat je echt geen leven meer hebt mocht je besluiten om mee te gaan?? Sorry maar dit is toch wel egoisme ten top, voor jezelf kiezen is niets mis mee maar je kunt het ook tot in het extreme doorvoeren.
Ik denk dat je nog geen kinderen hebt, spreek je over tien/vijftien jaar wel weer, meid dan weet je niet wat je overkomt.

Och, gelukkig niet. Ik ben 35 en blijf kind-vrij, bewuste keuze, heerlijk.
Egoisme? Absoluut, het leven is egoistisch. Ik ken mensen die zichzelf volledig wegcijferen voor anderen en hun kinderen, ik ben het tegenovergestelde.
Misschien vind jij (en anderen) dit extreem, maar zo is mijn keuze. Ik begrijp jouw keuze om anders te leven ook, maar ik kies daar niet voor.

Ik ben zeer sociaal, ik heb een drukke baan, ik werk met 120 collega's en zie iedere dag zo'n 150 pubers. Ik geniet daar volop van, maar het brengt ook verantwoordelijkheden en verplichtingen met zich mee. Prive wil ik die verplichtingen niet, of heel beperkt, hebben. Mijn keuze dus.
Ik bezoek genoeg verjaardagen en andere sociale aangelegenheden, maar ik voel me ook heel erg vrij om 'nee' te zeggen als ik geen zin heb.
Prima dat ik een andere keuze dan jij maak toch? :D

Anoeska

Re: Wel of niet naar bruiloft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:53

Ook als je vriend het aan je vraagt? Zegt dat 'ie graag wil dat je mee gaat.

Sorry, maar dat vind ik echt onbegrijpelijk. Dat is toch een belangrijk deel van een relatie, samen dingen beleven en ervaren.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:12

Hoe vaak ik al niet op saaie feestjes van mijn man's werk ben meegeweest ;( Ik ga iedere keer weer mee (1x in de twee jaar) omdat dat gedeelte ook bij zijn leven hoort. Ik toon interesse in zijn werk en zijn werkomgeving, omdat hij mij interesseert. Als hij ooit uitgenodigd wordt door een, voor mij onbekende, vriend en hij vraagt of ik mee ga, dan ga ik mee. Kennismaken met iemand die vroeger en misschien in de toekomst weer deel uitmaakt van zijn leven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:21

Ik zou me vragen stellen als ik iemand alleen op een trouwfeest zou zien, te weten dat hij/zij een partner heeft die wel werd uitgenodigd... Ik zou me dat toch aantrekken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:37

Ik had een vriend die leefde onder het motto "maar als ik geen zin heb, dan doe ik het niet, ook niet voor jou". Dat heb ik altijd een van de vreselijkste dingen in onze relatie gevonden.
Zat ik daar op familiefeest. Iedereen gezellig met partner, ik "gezellig" alleen hem aan het missen. Je ziet iedereen verliefd met elkaar doen en tonen dat ze elkaar graag zien, en jij kan uitleggen waarom jouw vriend je niet belangrijk genoeg vond om bij je te zijn. Gelukkig kwam hij met Kerstmis wel, als ik op voorhand drie weken bleef zagen dat er voor mij geen "wil niet" bestaat op die dag. Waardoor dat vaak ook maar een schijnvertoningsdag werd.
Vriendin had iets groots te vieren en nodigde enkele vriendinnen met partner uit. Ze had iets lekker voor ons gekookt. Iedereen stond daar met partner, heel gezellig. En ik...ik moest maar zeggen dat hij "plots" ziek was geworden, want een dag ervoren had hij zich bedacht dat hij toch niet graag meeging.
Mensen en familie die mij vroegen of ze iets verkeerd gezegd hadden tegen hem. Of ze niet goed genoeg waren voor hem? Of hij misschien iets "mankeerde"? Ik amuseerde me wel op mijn feestjes, maar ik kon dat nooit met hem delen. Nooit "weet je nog die ene keer toen x dat zei/deed?".

Tegen mijn huidige vriend heb ik nog voor ik een relatie kreeg vermeld dat ik dingen SAMEN wil doen. En gelukkig heb ik nu iemand gevonden die precies op mijn golflengte zit. Nee, we doen niet àlles samen. Er zijn ook dagen dat ik naar mijn vriendenkring ga en hij iets anders wil. Hij gaat ook op uitstap zonder mij en ik moet zeker niet elke voetbalmatch naast het veld staan, helemaal niet mee met zijn vrienden op stap achteraf. Maar soms gaan we ook wel eens samen. En als we ergens speciaal samen uitgenodigd worden dan zeker. Wij amuseren ons als koppel. Leren nieuwe mensen kennen. Genieten kan ik daarvan.
Binnenkort heb ik een bruiloft, en hij vindt het net als ik vanzelfsprekend dat hij daar mee naartoe gaat. Al zou hij het koppel niet kennen. Op een bruiloft wordt er veel gedanst, gefeest...dat doen wij het liefste met onze eigen partner. Al is het uit respect voor mijn vriendin, die ons beide heeft uitgenodigd en ik niet wil uitleggen waarom mijn vriend niets voelde voor haar grote dag. Wat mij direct aan een quote van de bruidegom in spe doet denken, toen ik nog samen was met mijn ex: "is het wel de moeite om X ook uit te nodigen, je denk toch niet dat die de moeite gaat doen om op te komen dagen?".
En binnenkort heeft hij ook ergens een groot feest, daar ga ik ook mee naar toe. Terwijl ik daar niemand ga kennen. Wie weet leer ik wel leuke mensen kennen, wie weet wordt het oersaai. Maar in elk geval zullen we er samen wel iets van gemaakt hebben.
En ik ben absoluut geen groot sociaal geval hoor, eerder naar de verlegen en rustige kant. Dus soms zijn er gelegenheden waar ik maar bij zal staan als als koeken zeven. Maar ik heb het tenminste geprobeerd en als het dan te erg is kan ik nog zeggen de volgende keer, sorry schat maar bij deze mensen voel ik mij écht niet goed.

Dus nee, als er een koppel is dat zich heel gelukkig voelt bij enkel te doen waar iemand zin in heeft en nooit eens voor een ander een plezier te doen, mij niet gelaten. Maar ik ben héél blij dat ik nu toch een relatie heb waar dit niet in speelt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:10

bigone schreef:
Zoals jij het stelt is het wel heel kort door de bocht, maw, jij slaat alles af onder het momvan : Ja maar dan moet ik overal heen. Bullshit, niets mis met selectief uitkiezen waar je heen gaat, het ene verplicht totaal niet tot het andere.

Maar dit is toch ook niet echt een enorm belangrijke gelegenheid? Ik bedoel als je partner en belangrijke sociale verplichting heeft voor werk of er in de directe familie of zijn beste vriend die jarig/trouwd/jubeleum heeft/sterft etc dan ga je mee onafhankelijk van wat je nu zelf echt leuk of belangrijk vind, voor je partner. Maar in het geval van TS is partner door een of andere vage vriend uitgenodigd die ze nooit zien, dan zou ik me als partner nu niet direct 'verplicht' voelen om op te komen draven (zeker niet als ik daar dan bijv vrij van mijn werk voor zou moeten vragen of men een dresscode heeft etc) dus dan zou ik alleen gaan als het me zelf leuk leek :o .

Het is echt geen verschrikkelijk gedrag om niet mee te gaan naar de bruiloft van iemand die je niet kent, waar niets vanaf hangt waar je geen zin in hebt alleen omdat je partner toevallig wel gaat. Dan hoef je echt niet meteen uit elkaar of je hele leven te evalueren omdat je zo egoistisch bent :roll: . Bekijk het ook eens andersom, ik snap nooit waarom mensen hun partner (waarvan ze zogenaamd houden) zo'n dag met ongeluk aandoen, net als al die vrouwen die hun (zuchtende en ongelukkig kijkende) man meesleuren naar de schoenenwinkel, als je het belangrijker vind dat iemand in een straal van 3m dan je is dan dat ie gelukkig is dan ben je imo net zo egoistisch als degene die niet mee wil hoor alleen net op een andere manier :Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:24

Het gaat er om dat je partner graag wil dat je meegaat en dat is het punt. Heeft eigenlijk totaal niets te maken met waarheen maar hij wil graag samen en imo doe je dat voor je partner.

En dan bedoel ik feesten en begrafenissen, shoppen is een futiliteit en dat valt niet onder wat ik bedoel met meegaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:57

Naar een feest gaan van iemand waar je niets om geeft is toch ook een futiliteit :Y) Sorry hoor maar als je elkaar jaren niet ziet dan interesseerd zo'n persoon je gewoon niet zo imo. Het is best dat jou prioriteiten zo liggen dan je naar een onzin gelegenheid gaat omdat je partner dat graag wil maar het is niet direct raar of slecht om dat niet te doen, vind het onzin om te reopen dat mensen dan onwijs egoistisch zijn en niet genoeg om hun partner geven ed.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:18

Kwanyin schreef:
Ik had een vriend die leefde onder het motto "maar als ik geen zin heb, dan doe ik het niet, ook niet voor jou".
En het is niet voor niets uit.. _O- :(:)

Anoeska schreef:
Dat is toch een belangrijk deel van een relatie, samen dingen beleven en ervaren.
Mee eens. Als je dat niet voor elkaar over hebt zou je nog eens goed na moeten denken over de relatie op zich..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:32

liedje89 schreef:
Naar een feest gaan van iemand waar je niets om geeft is toch ook een futiliteit :Y) Sorry hoor maar als je elkaar jaren niet ziet dan interesseerd zo'n persoon je gewoon niet zo imo. Het is best dat jou prioriteiten zo liggen dan je naar een onzin gelegenheid gaat omdat je partner dat graag wil maar het is niet direct raar of slecht om dat niet te doen, vind het onzin om te reopen dat mensen dan onwijs egoistisch zijn en niet genoeg om hun partner geven ed.

Volgens mij willen mensen ook niet lezen, het gaat er niet om wat de reden voor een feest is (begrafenis is wel duidelijk) , het gaat er om dat je partner iets van je vraagt en je dat niet doet want je hebt er geen zin in, zal ook wel een kwestie van opvoeding zijn in de huidige ikke maatschappij. Als ik vroeger ergens geen zin in had dan zei moeder dat ik maar zin moest maken en werd er gewoon gegaan of iets gedaan, punt. En daar word je echt niet slechter van of stort je hele zorgvuldig geplande leven in één keer in. Je hebt niet elke avond feesten en partijen en als er dan één keer per jaar zoiets voorbij komt en je kunt dan je eigen gevoel nog niet opzij zetten dan vraag ik me af of je wel zo'n prettig leven hebt als je daar al geen tijd voor vrij kunt maken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:17

@bygone: Hoezo komt dat een keer voorbij ik neem toch aan dat er door het jaar heen een heleboel gelegenheden zijn waar je partner heen wil en je graag bij wilt hebben? Ik zeg ook niet dat je het nooit aan je partner "verplicht" bent om ergens met hem mee naartoe te gaan maar ik vind een feestje van een vriend die hem kennelijk niet echt interesseerd nu niet echt de allerbelangrijkste gelegeheid ooit, zeg niet dat je per definitie niet moet gaan maar als je al niet zo'n zin hebt en bijvoorbeeld ook nog vrij moet vragen van je werk dan vind ik het onzin om daar iemand helemaal om aan te praten dat ie vast niet van zijn partner houd. Als het nu zijn beste vriend of zijn broer was (of iig gewoon een echte vriend ipv een die al jaren gelden een verdwijntruc heeft gedaan) die ging trouwen dan zou ik de ophef wel snappen want je moet er wel wat voor over hebben maar je hoeft ook niet overal mee naar toe, je mag best prioriteiten hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:26

Klopt helemaal maar als partner vind ik het normaal om, indien mogelijk, mee te gaan wanneer mijn partner dat vraagt. Natuurlijk is het een ander verhaal als hij het hele jaar door met dit soort verzoeken komt maar meestal zijn er elke week geen bruiloften oid waarbij je aanwezigheid gewenst is. En het kunnen dan wel vage kennissen zijn maar misschien heeft die bruidegom wel zo ontzettend veel goede herinneringen aan de vriend van ts dat hij hem er heel graag bij wil hebben, wie weet. Ts wil niet omdat zij het niets vind en daar zit hem nu net het verschil in denken, ik zou gewoon gaan, kleine moeite voor mij om mijn partner een plezier te doen.
Ts wil ook wel maar ze ziet op tegen het feit dat ze er niemand kent, niet weet wat ze aan moet, vrij moet vragen, dit zijn dingen die mij totaal niets uitmaken. Ken ik niemand, okee, altijd wel leuk om nieuwe mensen te spreken, kleding, ik ga gewoon in kleding waar ik me prettig in voel, en vrijvragen, tja, heb ik geen last van.
Dus dat zijn voor mij smoesjes om niet te gaan en dan denk ik, kom op, niet miepen en zet voor deze keer de knop om. Wat is één dag van je hele leven.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 27-08-15 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:28

Het gaat mij niet om die vriend die je niet kent, of een bruiloft of wat dan ook. Het gaat mij er om dat wanneer mijn vriend vraagt of ik ergens mee naar toe wil, en hij aangeeft dat hij graag wil dat ik er bij ben, dat ik dat dan doe. Soms doe je gewoon dingen omdat iemand anders daar gelukkig van wordt. Tuurlijk heb je daar niet altijd zin in. Maar ik vind het gewoon echt heel raar om dat te zeggen 'zoek het maar uit in je eentje, ik heb geen zin, en ik doe geen dingen waar ik geen zin in heb, want ik heb het al druk genoeg'.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:54

Anoeska schreef:
Maar ik vind het gewoon echt heel raar om dat te zeggen 'zoek het maar uit in je eentje, ik heb geen zin, en ik doe geen dingen waar ik geen zin in heb, want ik heb het al druk genoeg'.

Heel raar? Je doet net of TS der vriend een verschrikkelijke operatie moet ondergaan en zij hem zegt dat ie maar alleen met de bus moet gaan :') . Het is een volwassen vent die uit vrije wil naar een feestje gaat Y)(^) . Naar wat voor trouwerijen gaan jullie? Imo is dat toch sowieso leuk en gewoon een bonus als je partner mee kan, geen verschrikkelijke verschrikking waarbij je partner je handje vast moet houden :o?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:50

Het viel inderdaad bij de ts wel mee. Ik reageerde meer op anderen die in dit topic aangaven dat ze geen zin hadden om dit soort sociale dingen met hun vriend te doen, omdat hun leven al vol genoeg was.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 23:02

Vandaag was het zo ver. Ik heb vrij kunnen krijgen en ik ben dus mee geweest.

Heel erg bedankt voor alle reacties en meningen!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:10

Mooi, ts! Heb je je kunnen amuseren? :-)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 07:49

Was het leuk TS?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:12

Mijn vriend heeft in mei een bruiloft van zijn stage baas. Hij kende die man al van zijn school, hij was daar docent.
Nu vroeg hij aan mijn vriend of ik ook kwam, als het dan nog aan is (je weet het nooit :+), wil ik wel mee! Heb die docent een paar keer gezien, vond het toen al een aardige man en ik vermaak me wel met andere mensen.
Beetje dansen, kletsen, vrees dat min vriend mij naar huis moet slepen :+.