Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:01

Callisto04 schreef:
Dus respect moet er zijn van de ander, maar jouw eisenpakket is te nemen of te laten?

In elke relatie zijn er zaken welke niet en welke wel ´onderhandelbaar´ zijn.

Die door elkaar halen is niet duurzaam succesvol.

Dat behoren de betrokkenen tijdig te communiceren. Ook wanneer gaandeweg door voortschrijdend inzicht de paaltjes verzet raken moet dit tíjdig besproken worden.
Eerder geventileerde waardoordelen over betreffende punten maken dat moeilijk, zelfs onmogelijk voor wie niet héél sterk in de eigen schoenen staat.

Dat kan van alles betreffen; wel/niet in elkaars telefoon kijken, - over elkaars schouder post meelezen en wat voor randvoorwaardes van de betreffende relatie ook.
Een sterk waardeoordeel ventileren op welk punt ook, legt een last op bepreekbaarheid.

Even een hypothetisch voorbeeld wat niemand zich persoonlijk dient aan te trekken!
In reactie op een verhaal over de buren of kenissen met sterke emotie roepen dat jouw partner kan oprotten wanneer hij/zij verliefd zou worden op een ander, garandeert haast dat deze dit in een voorkomend geval niet zal bespreken. Wat er dan mee gedáán wordt of niet ligt vervolgens volstrekt buiten jouw bewustzijn. Let wel; door jouw eigen ´schuld´.

Lees goed; dat dit niet besproken wordt is dan jouw eigen schuld; het er niet vroeg-/voortijdig bij betrokken zijn. Jouw harde waardeoordeel heeft de deur voor bespreekbaarheid hard dicht gegooid.
En dat, open communicatie is het onderwerp.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:10

Sunrise19 schreef:
@Callisto: Maar dat is toch ook raar die foto's en vergrendelingen? Mocht dat hier ooit gebeuren ben ik zo achter die codes en dan zullen wij eens zien wat er aan de hand is..

Ik voel mij ontzettend gezegend dat wij zo open naar elkaar zijn, aangezien dat nooit een aanleiding geeft tot wantrouwen..

Vond je het niet raar van die foto's e.d. dan? ik geloof dat ik wel even een beetje gek geworden was :P

Ja, raar is wel het minste wat je kan zeggen. Nu ja, wat had het bijgebracht dat ik achter die codes was geraakt? Het was dan waarschijnlijk sneller einder verhaal geweest.
Die foto's in dat zoekertje was inderdaad raar. Ik had foto's gemaakt van een stapel bakstenen om te verkopen (gevel afgebroken, mensen kopen dat dan nog voor een klein prijsje en dan ben je er van af). Toen ik dan het fototoestel aansloot om die foto's bij het zoekertje te zetten zag ik wat anders dan bakstenen. Waarschijnlijk vergeten te wissen ook al omdat ik zelden dat fototoestel gebruikte. Dat was dan "kunst". Vergrendelingen was omdat ze dan vond dat ik haar privacy had geschonden door die foto's te zien 8)7 . Dus moest alles plots vergrendeld worden. Erover praten was geen optie, wel bleef ze zeggen dat ze een monogame relatie wou etc. Ik had ook gewoon geen energie toen (verbouwingen, drie kindjes waar ik meestal alleen voor zorgde, ...) om ook daarin nog te steken en ik heb haar ook altijd vertrouwd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 14:14

Ik kom deze toevallig net tegen: :')
Afbeelding

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:16

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:
Dus respect moet er zijn van de ander, maar jouw eisenpakket is te nemen of te laten?

Dat behoren de betrokkenen tijdig te communiceren. Ook wanneer gaandeweg door voortschrijdend inzicht de paaltjes verzet raken moet dit tíjdig besproken worden.
Eerder geventileerde waardoordelen over betreffende punten maken dat moeilijk, zelfs onmogelijk voor wie niet héél sterk in de eigen schoenen staat.

Dat kan van alles betreffen; wel/niet in elkaars telefoon kijken, - over elkaars schouder post meelezen en wat voor randvoorwaardes van de betreffende relatie ook.
Een sterk waardeoordeel ventileren op welk punt ook, legt een last op bepreekbaarheid.

Even een hypothetisch voorbeeld wat niemand zich persoonlijk dient aan te trekken!
In reactie op een verhaal over de buren of kenissen met sterke emotie roepen dat jouw partner kan oprotten wanneer hij/zij verliefd zou worden op een ander, garandeert haast dat deze dit in een voorkomend geval niet zal bespreken. Wat er dan mee gedáán wordt of niet ligt vervolgens volstrekt buiten jouw bewustzijn. Let wel; door jouw eigen ´schuld´.

Lees goed; dat dit niet besproken wordt is dan jouw eigen schuld; het er niet vroeg-/voortijdig bij betrokken zijn. Jouw harde waardeoordeel heeft de deur voor bespreekbaarheid hard dicht gegooid.

Wat is duurzaam succesvol?
Dus als iemand zegt dat hij/zij in de ander zijn/haar gsm wil mogen kijken is er toch geen probleem volgens jouw redenering? Open communicatie en afhankelijk van de partijen onderhandelbaar of niet.
Punt blijft, machtsstrijd waarbij de sterkste wint. Of degene die zich het minste geeft en overal neemt wat hij/zij wil. Want waar het gehaald wordt maakt niet uit, zolang de behoeftes maar vervuld worden. De ander moet ook niet zaniken, want is als niet onderhandelbaar aangegeven bij het begin. Kan werken voor jou, maar ik hou niet van dergelijke manier van omgaan met mensen en mijn relatie was 19 jaar duurzaam en dan ten einde. Tja, het kan jou morgen ook overkomen. Duurzaam is tot het stopt en dat heb je niet alleen in de hand.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:17

anneliesdj schreef:
Ik kom deze toevallig net tegen: :')
[ Afbeelding ]

:') :')

Die is wel heel erg grappig.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:19

HC: voor mij ben jij diegene met een sterk waardeoordeel, dat niet anders kan dan een last op bespreekbaarheid leggen.

Echt heel typisch, die aanval op NatasjaVE alweer, ik kan echt niet begrijpen waarom jij die nood telkens voelt mensen meteen in een hokje te plaatsen.

Kan mij ook niet voorstellen hoe je tot compromissen kan komen in een relatie als je zo hardnekkig vast hangt aan je eigen denken. Communiceren is één ding, goed communiceren waarbij je inderdaad tot een goede verstandhouding / comromis komt indien nodig, ik kan mij gewoon niet voorstellen hoe dat bij jou in de realiteit tot stand kan komen. Zoals Callisto zegt: het lijkt eerder op machtsvertoon dan op goede verstandhouding ontwikkelen.

Als je in jouw hypothetisch voorbeeld effectief iets dat je partner in een vlaag van emotie uitroept, kan, mag, en zelfs sterker: moét tegen haar gebruiken (want het is haar 'schuld'). Sterke woorden binnen een relatie. Ik zie hier overigens niemand met een harder oordeel dan jij.

Ontopic: bankzaken etc. regelen met het oog op overlijden vind ik niet zo gek. Zeker als er inderdaad professionele bezigheden mee gepaard gaan. In werkelijkheid raken nalatenschappen niet snel geregeld en afgehandeld, als je dan een zaak draaiende moet houden, is het niet stom om daar op voorhand al rekening mee te houden.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:21

Callisto04 schreef:
Sunrise19 schreef:
@Callisto: Maar dat is toch ook raar die foto's en vergrendelingen? Mocht dat hier ooit gebeuren ben ik zo achter die codes en dan zullen wij eens zien wat er aan de hand is..

Ik voel mij ontzettend gezegend dat wij zo open naar elkaar zijn, aangezien dat nooit een aanleiding geeft tot wantrouwen..

Vond je het niet raar van die foto's e.d. dan? ik geloof dat ik wel even een beetje gek geworden was :P

Ja, raar is wel het minste wat je kan zeggen. Nu ja, wat had het bijgebracht dat ik achter die codes was geraakt? Het was dan waarschijnlijk sneller einder verhaal geweest.
Die foto's in dat zoekertje was inderdaad raar. Ik had foto's gemaakt van een stapel bakstenen om te verkopen (gevel afgebroken, mensen kopen dat dan nog voor een klein prijsje en dan ben je er van af). Toen ik dan het fototoestel aansloot om die foto's bij het zoekertje te zetten zag ik wat anders dan bakstenen. Waarschijnlijk vergeten te wissen ook al omdat ik zelden dat fototoestel gebruikte. Dat was dan "kunst". Vergrendelingen was omdat ze dan vond dat ik haar privacy had geschonden door die foto's te zien 8)7 . Dus moest alles plots vergrendeld worden. Erover praten was geen optie, wel bleef ze zeggen dat ze een monogame relatie wou etc. Ik had ook gewoon geen energie toen (verbouwingen, drie kindjes waar ik meestal alleen voor zorgde, ...) om ook daarin nog te steken en ik heb haar ook altijd vertrouwd.

Wel respect voor jou hoor dat je dan geen echte achterdocht kreeg en jezelf rustig hebt gehouden. Ik gok dat ik meteen op straat gezet word :+

Maar ik zorg hier grotendeels voor alles, hij werkt alleen. Ik verzorg onze dochter, doe het huishouden, zorg dat dingen verkocht worden of gekocht. Ik zorg voor de rekeningen, de boekhouder en boodschappen/eten.

Dat kost inderdaad een hoop energie en dan snap ik wel dat je geen zin hebt om ergens moeilijk over te doen dan idd.. Wel ontzettend sneu dat ze zo deed, kwaad op jou worden terwijl zij verkeerd zat.

Ik geloof wel dat als ik zulk soort foto's had gevonden ik een back-up had gemaakt :P Je weet maar nooit toch haha. Als iemand zo tegen je kan liegen en je kan bedriegen kunnen ze dat ook met andere dingen.. En ik heb dan graag wat achter de hand..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:23

Stral schreef:
HC: voor mij ben jij diegene met een sterk waardeoordeel, dat niet anders kan dan een last op bespreekbaarheid leggen.

Echt heel typisch, die aanval op NatasjaVE alweer, ik kan echt niet begrijpen waarom jij die nood telkens voelt mensen meteen in een hokje te plaatsen.

En aan zijn antwoorden af te lezen.... plaatst hij mij precies het verkeerde hokje.

En ik weiger echt in het verkeerde hokje te gaan zitten. Ik wil veilig in mijn eigen hokje :')

sorry,..flauw.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 25-08-15 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:25

Je ex klinkt behoorlijk crazy Callisto, ik denk ook dat ik niet zo kalm had kunnen blijven bij dergelijke foto's :P

Natasja: jij hebt helemaal niets te willen! :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 14:26

Maar zonder daar een waardeoordeel aan te geven: een polygame relatie is toch ook anders mbt openheid en communicatie dan een monogame relatie?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:30

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:

Nou... er is een verschil tussen open communicatie en niet aangeven wat je van een ander verwacht. Mijn vriend weet dat vreemdgaan geen optie is en daar is hij het volledig mee eens. Als ik vreemd zou gaan, zou ik ook weten waar de deur is. Ik vind dat je aan mag geven wat je van de ander verwacht en in die zin ook de consequenties bespreken.

Mijn ex vriend is wel vreemd gegaan en daarmee heb ik nooit echt zo'n conversatie over vreemdgaan gehad. Wij bespraken in principe alles met elkaar, tot de avond dat hij de kroeg in dook en 's nachts niet meer thuis kwam. En geloof me, als ik er zelf niet zo snel achter gekomen was, had ik het nu nog niet geweten.

Je mening uiten, prima. Maar geef het wel als jouw mening en niet als dé waarheid. Ook dat is een regel van communicatie technieken.
Laatst bijgewerkt door miramii op 25-08-15 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:30

@Callisto04:

Lees;
Citaat:
Ook wanneer gaandeweg door voortschrijdend inzicht de paaltjes verzet raken moet dit tíjdig besproken worden.

Er is hierbij geen beter/beste in wat betrokkenen in gelijkwaardig overleg en wederzijdse instemming afspreken aan het begin of onderweg.

Opdat dit werkt is integer open communiceren nodig. Dáárvoor is laagdrempelige bespreekbaarheid een voorwaarde en dáárvoor weer een gevoel van onvoorwaardelijke waardering van elkaars mening.

Dat is allemaal niet makkelijk en wordt een knap stuk moeilijker gemaakt door een oneindige variatie aan externe invloeden die door de tijd op ons en dus de relatie afkomen.
Práten/delen helpt, geeft beiden dezelfde informatie en omdat je vóór elkaar bent (hoort te zijn) maakt dit samen dat je sterker bent in keuzes.

Stral

Re: Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:37

He kijk HC, je zegt hetzelfde als wij zeggen! :)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:39

Citaat:
Ben ik benieuwd; wie deelt er alles met zijn partner? Wie niet? En wat dan niet en weet je partner daarvan? Wie leest er weleens mailtjes, appjes of smsjes van zijn partner en weet je partner daarvan?

Omdat ik niet in wil gaan op de andere discussies hier, waar ik door het taalgebruik toch niks van snap.

Ja, ik kijk wel eens in de telefoon van mijn vriend, en ik denk dat hij ook wel eens in de mijne kijkt. Als we in de auto zitten vragen we ook geregeld of de ander wil kijken en even wil antwoorden. Soms vraag ik ook advies wat ik het beste kan antwoorden.
Maar ik hoef echt niet van woord tot woord alles van hem te weten en te controleren. Natuurlijk vertellen we elkaar wat we meemaken en waar we mee zitten. Maar soms erger ik me ergens aan bij hem, dat kan ik dan net zo goed even met iemand anders bespreken, want in mijn ogen heeft het niet altijd meerwaarde dat tegen hem te zeggen. Vaak zijn dat ergernissen die nergens op slaan en gewoon komen doordat ik zelf moe ben ofzo. Wat hij allemaal bespreekt met zijn vrienden en zijn ouders over het werk, hoef ik ook niet te weten. We zijn dan wel een stel, maar geen Siamese tweeling..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 14:40

Haha verbaas me er toch steeds weer over hoe hij van 2 zinnen weer een heel ingewikkeld verhaal weet te maken :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:42

anneliesdj schreef:
Maar zonder daar een waardeoordeel aan te geven: een polygame relatie is toch ook anders mbt openheid en communicatie dan een monogame relatie?

Op zich maakt de relatievorm mbt integriteit geen verschil mbt eerlijk zijn.
Wel is het zo dat hoe meer betrokkenen hoe meer transparantie de communicatie vereenvoudigt.
Dat maakt het echter imo niet mínder belangrijk in monogame situaties. Is het imo gewoon hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:46

Stral schreef:
Dat duurde lang.

Hahahahahahahaaha :') :') :') :') :')
Kansloos weer dit _O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 14:46

Maakt dat het juist niet ingewikkelder omdat je met meer verschillende personen van doen hebt en bijbehorende emotie's? Tenminste, tenzij er 1 vaste partner is en de rest buitenshuis gebeurt, dan hoeven ze elkaar niet eens te kennen natuurlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:51

anneliesdj schreef:
Maakt dat het juist niet ingewikkelder omdat je met meer verschillende personen van doen hebt en bijbehorende emotie's? Tenminste, tenzij er 1 vaste partner is en de rest buitenshuis gebeurt, dan hoeven ze elkaar niet eens te kennen natuurlijk.

Hoe meer betrokken hoe meer kans op verwarring ja maar op zich verandert dit niets.
Eerlijkheid duurt nog steeds het langst en respect voor de betrokkenen is net zo belangrijk onafhankelijk van of dat er twee of meer zijn.

Open communiceren is een kritische succesfactor voor duurzame relaties.
Hetzelfde maar kritischer naarmate er meer betrokkenen zijn.
Dat is echter géén alibi voor minder open, eerlijk, integer in een ´simpele´ monogame relatie!
Het hoort niets uit te maken want het gaat om het respect voor de partner(s) en omdat dit gelijkwaardige individuen zijn is het fundamenteel gelijk ongeacht hoeveel betrokken er zijn.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 25-08-15 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:54

Geen gedoe hier in huis. Alles is toegankelijk voor de ander. Controleren hoeft daarom ook niet.

Ik zou mij niet thuis voelen bij iemand die geheimzinnig doet en probeert dingen achter te houden.

Nadeel is wel dat mijn vriend en ik slecht verrassingen voor elkaar kunnen hebben. :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:58

Huertecilla schreef:

Dus eigenlijk zeg je dan ook dat, als jouw vrouw stiekem jouw post of mail leest, dit eigenlijk je eigen schuld is vanwege je rigide principes daarover?

Daar ben ik het wel mee eens ja.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:01

Wat mij blíjft verbazen is dat zoveel posters hier open communiceren en privacy door elkaar halen.

Is dit het doorsijpelen van het ´als je niet te verbergen heb is transparante controle voor je eigen bestwil´ van de Staat?

Huiveringwekkend voorproefje van de toekomst. Brrrrrr.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:02

sallandval schreef:
Huertecilla schreef:

Dus eigenlijk zeg je dan ook dat, als jouw vrouw stiekem jouw post of mail leest, dit eigenlijk je eigen schuld is vanwege je rigide principes daarover?

Daar ben ik het wel mee eens ja.

Inderdaad. Goed begrepen.

Let wel, dat ze het niet bespreekt dat ze dit zou willen. NIET dat ze het DOET. Dat is volstrekt haar foute pas.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:18

Huertecilla schreef:
Iets héél anders; ruimte voor de eigen individualiteit; privacy

.

Ik snap niet hoe je in een relatie privacy kunt hebben met je partner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:19

Wilawander schreef:
Huertecilla schreef:
Iets héél anders; ruimte voor de eigen individualiteit; privacy

.

Ik snap niet hoe je in een relatie privacy kunt hebben met je partner.

Tja dat nmoet wel als je er andere (bed)partners op na houdt :')

'schat, ik zie dat je vorige week met haar uit eten bent geweest. Maar waarom ga je met haar naar dat dure restaurant en met mij niet? Dat is niet eerlijk!' En dan ruzie enzo :')