kinderen en werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: kinderen en werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:41

Zeg ook niet dat het makkelijk is, maar het is goed te doen. Lotte is nog geen anderhalf maar zwemlessen zijn nog geen 30 euro per maand dat is prima te doen, ga er van uit dat ze tegen die tijd wel uit de luiers is.
Ze heeft misschien maar 2 paar schoenen, 5 broekjes en ongeveer 7 shirtjes en geen kast vol, maar is dat nodig.
We hebben geen auto, gaan niet op vakantie, maar hebben wel 3 katten rondlopen en gaan graag dagjes fietsen of wandelen in het bos.

Het is een kwestie van keuzes maken en vind jij een groot huis, 2 auto's voor de deur, uit eten, luxe boodschappen, weekendjes weg en vakanties belangrijker, tja dan red je het niet op 1 inkomen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:43

Tja, ik zie het bij mijn jongste op zwemles ook .... ouders die bezuinigen op zwemles. Mijn jongste zwemt volgende week af voor haar A en in haar groep zitten ook een kinderen van 8 en zelfs 10 jaar.
Ik vind zwemles ook noodzaak. Hier gaan ze gelijk op zwemles en halen ze hun A B en C, want ik wil graag dat ze zich al van jongs af aan goed leren redden in het water.

Maar verder vind ik sporten erg belangrijk voor kinderen. Maar ook het meekunnen met een schoolreisje e.d. Dat was voor mij wel een belangrijk punt toen ik ontslag nam. Ik wilde er financieel niets van hoeven merken.

Hier betaal ik overigens 50,00 per maand voor 1x per week zwemles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:44

Sporverenigingen zijn gewoon ontzettend stimulerend voor de ontwikkeling van een kind. Leren hoe ze in een team moeten sporten is al helemaal belangrijk. Daarbuiten is het ook bevorderlijk voor het gewicht van een kind. Kan je nog zo veel eten, er moet ook wel iets van lichaamsbeweging bij komen. Wij moesten altijd verplicht op 1 sport toen we jong waren, als we het wouden mochten we op 2 en dat was de max.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:49

Emmaa_ schreef:
Sporverenigingen zijn gewoon ontzettend stimulerend voor de ontwikkeling van een kind. Leren hoe ze in een team moeten sporten is al helemaal belangrijk. Daarbuiten is het ook bevorderlijk voor het gewicht van een kind. Kan je nog zo veel eten, er moet ook wel iets van lichaamsbeweging bij komen. Wij moesten altijd verplicht op 1 sport toen we jong waren, als we het wouden mochten we op 2 en dat was de max.

Precies! Mijn kinderen zouden ook mogen kiezen uit muziekles of sport, maar het gaat mij erom dat je bij een vereniging zit en in de maatschappij staat en andere kinderen leert kennen en jezelf ontwikkelt in waar je goed in bent.
Ik heb namelijk een schijthekel aan sport, altijd al gehad. En ik kom nog wel uit een super sportief nest :') Ik zat op paardrijden en muziekles, paardrijden mocht wel, maar het was natuurlijk geen echte sport :+ dus ik zal mijn kids niet verplichten op een andere (bal)sport te gaan, want als ze het talent van mij hebben komen ze nergens :P.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:50

Emmaa_ schreef:

Helemaal mee eens! Daar mag je niet op bezuinigen vind ik!

Mijn oudste zit op korfbal en de contributie is slechts 7,50 per maand! En het is 1x trainen en 1x wedstrijd per week.
Hier moeten ze inderdaad ook op een sport. Het liefste een teamsport en daarnaast mogen ze nog een individuele sport doen als ze willen. Mijn oudste gaat binnenkort op paardrijden.

De jongste wilt ook gaan korfballen, maar moet eerst haar zwemdiploma's halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:50

Ik ben zelf ook totaal geen sporter, maar ik ben blij dat het moest van mijn ouders. Ik heb tot mijn 9e op dansles gezeten, daarna heb ik altijd paardgereden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:42

Deze week mijn eerste salaris, ben benieuwd wat ik er van over hou netto. Heb behoorlijk (en dan echt behoorlijk) moeten inleveren omdat ik er 2,5 jaar tussenuit ben geweest.

Voetbal is hier niet zo gek duur. Iets van rond de 100 euro per jaar. 2x trainen, zaterdag competitie.
Dochtertje op dansles iets van 15 euro per maand. Direct opzegbaar en geen geneuzel, fijn!

1 7-jarige met ABC diploma en bij de jongste zijn we daar mee begonnen. Zwemles is niet zo gek duur als ik het vergelijk met de rest. Rond de 7,25 euro per uur. Ze gaan uit van 5 kaarten voor A diploma. 1 kaart is meestal 10 lessen (afhankelijk van hoe vakanties etc vallen)

En vergeet niet.............dat als je hier in de buurt je kind niet op zwemles doet, de gemeente het uiteindelijk verplicht en het voor je betaald. In ieder geval voor bepaalde culturen, heb ik begrepen..........

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:43

Ik geloof nooit dat de gemeente het je kan verplichten. Maar er zijn absoluut subsidies voor, als mensen de zwemles niet kunnen betalen.

Mijn bijna 4 jarige start volgend jaar met zwemles. Bewust niet met jaar, omdat ik vind dat kinderen van 5 jaar zich beter kunnen concentreren op de les en motorisch beter in staat zijn tot de oefeningen. Zwemles is hier bijna 10 euro per les. En er zijn al een aantal scholen die 4 jarigen geen les geven.
Wel zit hij sinds een half jaar op stoeigym. Erg leuk, hij beweegt flink en kan lekker stoeien. Dat gaan we het komende jaar een keer per maand afwisselen met vrij zwemmen, zodat hij nog iets meer watervrij is als hij begint met zwemmen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:49

Wow, van "hoe combineren jullie kinderen en (onregelmatig) werk" tot "de kosten van een zwemles van kinderen van andere bokkers".

Knap +:)+

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:50

Mijn dochter gaat 2 keer per week een half uur zwemmen en om de twee weken of soms drie een half uurtje paardrijles of soms gaat ze mee naar mijn verzorg tinker dan gaan we te paard een ijsje halen en als ze haar zwem diploma heeft mag ze kiezen wat ze wilt doen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:51

Goof schreef:
Wow, van "hoe combineren jullie kinderen en (onregelmatig) werk" tot "de kosten van een zwemles van kinderen van andere bokkers".

Ja inderdaad een beetje off topic, maar goed .... wat is jouw bijdrage aan dit topic?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:52

Delphi schreef:
Goof schreef:

Ja inderdaad een beetje off topic, maar goed .... wat is jouw bijdrage aan dit topic?

Helemaal niks inderdaad, behalve een reminder dat jullie offtopic gingen :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:08

Goof schreef:

:') :') :') :')

Als ik het zo lees mag ik in mijn handjes knijpen......
ik ben zzp'er en werk als mijn dochter op school zit of op bed ligt. Werk aan huis, dus geen combinatie problemen. Ik heb hier heel bewust voor gekozen en een opleiding gedaan zodat ik dit kon gaan doen.

Ik lees ook dat je een poetsvrouw hebt, die moet je ook betalen toch? Kan je dat geld niet investeren in jezelf? Dat je iets minder uren werkt en dan meer thuis bent (en zelf wat poetst?) in combi met je kind?
Het is misschien ook niet de makkelijkste combi maar wel de gezelligste ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:26

moeten jullie zelf zwemlessen voorzien? hier in belgie krijg je dat gewoon op school...

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:15

Dat is per school in Nederland verschillend.
Maar veel scholen hebben er vanaf gezien omdat het veel tijd en geregel is, en vlgs mij ook door veranderingen in de financien/subsidie.

Op onze school moet je dat als ouders zijnde zelf voor je kind regelen.
Onze dochter is zes jaar en mag bijna afzwemmen voor B en dan nog haar C.
Ik begrijp soms ook niet hoe dat werkt, ik betaal toch fors voor al die zwemlessen en regelmatig sta ik in de rij met mensen van een andere cultuur ( niet om in hokjes te plaatsen, maar het is gewoon zo...) en die laten een brief van de gemeente zien en dat gaat zonder pinpas.

Verder zit ze eenmaal per week op judo ( dat is ze vanaf 4 jaar gaan doen, met allemaal leerzame thema's...'leiderschap''samenwerken'''opkomen voor jezelf''hoe ga je om met vreemden' etc.
Als ik moet werken brengt de gastmoeder haar ( haar kinderen zitten er ook op).
En verder gaat ze regelmatig mee naar de paarden, maar zit nog niet op les.

Ik wil ook graag de balans houden tussen bezig zijn en even rust.
Kinderen 'moeten' idd al zoveel.

Kinderen en werken...blijft gewoon een uitdaging.
Eigenlijk zouden ouders onderling meer een netwerk moeten vormen.
Maar ja, spreek maar eens iemand zo aan op het schoolplein.
Iedereen heeft een strak programma van ouders tot BSO.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:51

Tink89 schreef:
Echt?

Inkomen: 1700

Vaste lasten: 600 huur, 150 G/W/L, nog eens 200 aan zorgverzekeringen, dan nog inboedelverzekering e.d., boodschappen, sporten, een keer een verjaardagscadeautje of iets dergelijks en dan heb je nog geen schoenen of een winterjas of wegenbelasting, benzine en verzekering van de auto...

Ik vind het knap. Ik verdien in mijn eentje zo'n 2150 per maand netto en haal dat krap. Nou betaal ik 300 euro aan mijn reisabonnement en 700 euro aan huur en dat helpt ook niet, maar van 1700 zou ik niet rond kunnen komen.

Van 1700 euro kan ik nog prima sparen zelfs! Wij doen het met minder. Hoe minder wij verdienen dus te bewuster wij omgaan met geld en zelfs meer overhouden dan vorig jaar :')

En qua zwemles, zwemverenigingen vragen veel minder contributie omdat ze werken met vrijwilligers. Voor 12 euro per maand kan ik een kind op zwemles laten gaan. Dus dat zijn de kosten niet,je betaalt nog meer voor 2 pakjes sigaretten :')

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:39

vuurneon schreef:
Tink89 schreef:
Echt?

Inkomen: 1700

Vaste lasten: 600 huur, 150 G/W/L, nog eens 200 aan zorgverzekeringen, dan nog inboedelverzekering e.d., boodschappen, sporten, een keer een verjaardagscadeautje of iets dergelijks en dan heb je nog geen schoenen of een winterjas of wegenbelasting, benzine en verzekering van de auto...

Ik vind het knap. Ik verdien in mijn eentje zo'n 2150 per maand netto en haal dat krap. Nou betaal ik 300 euro aan mijn reisabonnement en 700 euro aan huur en dat helpt ook niet, maar van 1700 zou ik niet rond kunnen komen.

Van 1700 euro kan ik nog prima sparen zelfs! Wij doen het met minder. Hoe minder wij verdienen dus te bewuster wij omgaan met geld en zelfs meer overhouden dan vorig jaar :')

En qua zwemles, zwemverenigingen vragen veel minder contributie omdat ze werken met vrijwilligers. Voor 12 euro per maand kan ik een kind op zwemles laten gaan. Dus dat zijn de kosten niet,je betaalt nog meer voor 2 pakjes sigaretten :')

We gaan een beetje offtopic, maar misschien heeft ts er iets aan om de afweging te maken of midner werken een optie is. Zou jij eens op een rijtje willen zetten wat je aan vaste lasten hebt? In mijn geval is dat ongeveer dit per maand:

Huur: 700
GWL: 100
Zorgverzekering: 110
Doorlopende reisverzekering, inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en uitvaartverzekering: 50
Wegenbelasting: 73
Autoverzekering: 30
Paardrijlessen: 62,50
OV-kaart voor mijn werk: 290
Diesel: 30, maar soms wat meer
Cadeautjes/verjaardagskaartjes/vriendin die een keertje komt eten: 20
Boodschappen voor mij zeven dagen per week en mijn vriend 3 dagen per week, incl. wasmiddel enzo: 120
Telefoon/internet/tv: 50
Mobiele telefoon: 35
Studieschuld (terugbetalen gaat op basis van inkomen): 167,50

Dat is in totaal € 1850 en dan heb ik nog geen schoenen of kleren gekocht en bijv. geen zalm o.i.d. als avondeten, maar gewoon gehakt, kip of een gebakken ei. Ik kook meestal voor twee dagen en vries dan één portie in, omdat voor 1 persoon koken relatief gezien anders best duur is.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:00

Hypotheek 700 Netto
Energie 300
Water 12
Zorgverzekering 289
wegenbelasting 150
Verzekering auto 100
Verzekeringen rest 140
Benzine 260
Sport voor kids 212
Kadootjes voor
verjaardagen
kinderfeestjes 20
kadootjes eigen
kinderen/volwassenen 70
Telefoons(3) internet t.v 112
boodschappen 500
kleding 150
Krant 12
Dit is voor 7 personen, 2 volwassenen en 5 kinderen inclusief luiers.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:12

Ik ben 2 jaar terug gestopt met werken omdat mijn zoontje níet lekker in zn vel zat en even meer tijd met mama nodig had. Nu werkte ik destijds parttime, maar al met al scheelde het qua geld bijna niks. Er kon een auto de deur uit, ik hoefde geen opvang meer te regelen na school, geen oppas voor evt overwerk.... 50 euro (!) hield ik er uiteindelijk minder aan over. Te bizar voor woorden eigenlijk.

Dus een keer alle kosten/inkomsten tegenover elkaar zetten kan heel verhelderend zijn, wil ik maar zeggen.

Nu ben ik weer een beetje aan het werk, vooral in de uren dat mijn man thuis is. ('s avonds/weekenden). Geen opvang of oppas nodig dus. Ik moest er even aan wennen, maar 1 van ons is altijd bij hem nu en dat ik s een erg rustgevend idee :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:51

Huur 590
G/W/L 140
Zorgverzekering 230
Overige verzekeringen (WA, uitvaart, inboedel) 30
TV, telefoons, internet 120
Boodschappen 260
totaal 1370

Op dit moment wordt er dan nog afgedragen aan schulden en wat over blijft gaat naar kleding en schoenen voor de kleine.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:59

sans6 schreef:
Ik ben 2 jaar terug gestopt met werken omdat mijn zoontje níet lekker in zn vel zat en even meer tijd met mama nodig had. Nu werkte ik destijds parttime, maar al met al scheelde het qua geld bijna niks. Er kon een auto de deur uit, ik hoefde geen opvang meer te regelen na school, geen oppas voor evt overwerk.... 50 euro (!) hield ik er uiteindelijk minder aan over. Te bizar voor woorden eigenlijk.

Dus een keer alle kosten/inkomsten tegenover elkaar zetten kan heel verhelderend zijn, wil ik maar zeggen.

Nu ben ik weer een beetje aan het werk, vooral in de uren dat mijn man thuis is. ('s avonds/weekenden). Geen opvang of oppas nodig dus. Ik moest er even aan wennen, maar 1 van ons is altijd bij hem nu en dat ik s een erg rustgevend idee :j

ook de reden waarom ik nu ben gestopt en iets zoek wat bij ons past zodat me zoontje er weinig van mee gaat krijgen.
en jullie horen mijn niet zeggen dat het niet belangrijk is, ho dat vind ik zeker wel en ook zwemmen MAAR als het geld er op dat moment niet is kun je het ook NIET uitgeven.?!