eind van het geld stukje maand over

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: eind van het geld stukje maand over

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:34

Impulsankopen ben ik ook een ster in. Moet nu van mezelf verplicht een week nadenken of ik iets wel echt nodig heb, zo ja, mag ik het kopen. Zo nee, houdt het op. Werkt hier iig heel goed!

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 09:35

haha ja dat moet ik ook gaan doen O:)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:46

sweetwendy schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik hou in excel AL en dan ook echt ALLE uitgaven bij en wat er binnenkomt. Zo heb je goed overzicht.

Heb ik nu ook in word gedaan want excel is voor mij te ingewikkeld :o

vonneke schreef:
Ik heb een programma wat je zo over mag nemen. Telt alles automatisch op of af. Werkt prima.

TS, ik zou het aanbod van Vonneke maar aannemen.

En ik wil wel een poging doen je te helpen je Word overzicht over te zetten in Excel. Stuur maar een Pb als je belangstelling hebt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:52

Vind zulke topics altijd heel interessant, om te zien hoe andere mensen met dingen om gaan.

Ik zeg misschien iets heel stoms, maar is meer gaan werken geen optie? (of heb ik daarover heen gelezen).

Wij hebben niet direct problemen, maar nog niet zo lang een huis gekocht dus ben ik ook gaan werken met duidelijke lijstjes ivm gezamenlijke kosten. En dat geeft heel veel duidelijkheid. Zo zijn we veranderd van energiemaatschappij en gsmabbo. Bij telenet het tragere internet, aangezien we toch amper thuis zijn.
Wil nu graag schema's maken voor maaltijden. Zodat ik niet elke 2dagen naar de winkel moet, want dan koop je altijd onnodige dingen.
Shampoo, wasmiddel, javel,... kopen we bij zo'n stockwinkel. Soms 3tot4keer goedkoper voor exact hetzelfde product (enkel is de tekst in een andere taal).

Heb hier al veel nuttige tips gelezen. :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:54

Liselot schreef:
Impulsankopen ben ik ook een ster in. Moet nu van mezelf verplicht een week nadenken of ik iets wel echt nodig heb, zo ja, mag ik het kopen. Zo nee, houdt het op. Werkt hier iig heel goed!

Dat werkt ook goed. Zo heb ik al 3 weken een waanzinnig gave hangmat in een apart tabje op de tablet staan. En ondanks dat ik hem best kan betalen en hem ook graag wil hebben heb ik hem nog steeds niet besteld! Want heb ik het nodig.... Nee zeker niet. Ik ben bijna jarig en daarvoor ga ik samen met mijn man een nieuwe laptop aanschaffen, kan ik beter die 80 euro daar bij doen. Want die laptop is echt nodig!

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:03

Ik kan me ook wel melden bij dit topic. Zie handige tips staan die ik dus ook ga gebruiken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:08

Ik was vroeger ook zo. Gooide met geld enzo. Tegenwoordig bedenk ik me eerst of ik het nodig heb

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:13

HTM schreef:
Niet alles precies gelezen, maar wel dat de pony weg moet.

Of je nou een pony ergens goedkoop hebt staan, of 2 honden en 3 katten.
Dan is de pony goedkoper.

Maar als je geen geld hebt heb je heen geld. Dat is het leuk dat 2 honden en 3 katten goedkoper zijn dan een pony, maar dat doet er niet toe. Je moet het wel kunnen onderhouden. 6 paarden zijn ook goedkoper dan 6 ferrari's, maar als je het geld niet hebt moet je nadenken of je de dieren wel kan geven wat ze nodig hebben.
Ik zeg niet dat TS de pony moet wegdoen, maar wel als ze hem niet kan voorzien in de primaire levensbehoeften. Of hij nou therapeutisch werkt of niet. Mijns inziens mag je nooit zo egoïstisch zijn tegenover een dier.
Maar gelukkig is er geen sprake van dat ze de pony niet kan onderhouden begrijp ik.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:14

Liselot schreef:

dit is een hele goede tip! ik heb mezelf ook aangeleerd om eerst heel internet af te zoeken naar de perfecte aanbieding en meestal ik mijn drang om te kopen dan al weggezakt.

Ook slim is inderdaad al je vaste lasten te bekijken, ik ben ook overgestapt naar een sim only abonnement bijvoorbeeld, scheelde me 50 euro in de maand, ook heeft mijn paard geen ijzers meer, scheelt ook weer een boel.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:16

Xpinoxx schreef:
Liselot schreef:

dit is een hele goede tip! ik heb mezelf ook aangeleerd om eerst heel internet af te zoeken naar de perfecte aanbieding en meestal ik mijn drang om te kopen dan al weggezakt.

Ook slim is inderdaad al je vaste lasten te bekijken, ik ben ook overgestapt naar een sim only abonnement bijvoorbeeld, scheelde me 50 euro in de maand, ook heeft mijn paard geen ijzers meer, scheelt ook weer een boel.

Bij grotere uitgaven moet ik van mezelf altijd wachten tot de tweede van de maand, dan heb ik mijn loon en is de huur en verzekering enzo afschreven en weet ik ook precies wat ik nog heb voor de rest van de maand. Als dat te weinig is gaat het feestje niet door en moet ik nog een maand wachten :p

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:17

50 euro in de maand minder betalen voor telefonie?! Een momentje dan kan ik even achterover vallen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:24

Oh ja ik bezuinig niet op A merken. Maaarr ik probeer ze wel goedkoop in te slaan bij de action of als het een super aanbieding is. Bijv laatst 1 euro per fles Dove douche spul.

Ik heb laatst mijn kleren die ik op de boerderij aan had gewassen met nep wasmiddel wat daar stond. Maar mijn kleren stonken daarna nog naar boerderij. Thuis met robijn opnieuw gewassen en hoppa lekker fris. Voor mij geen B spullen in huis.

Je lijf heeft goed eten nodig en niet van als je niet beter weet proef je het niet meer. Ik ben van mening dat veel dingen niet zo lekker zijn als al die aldi oliebol.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:26

TS, rook je? Want dan is dit natuurlijk ook een uitgelezen moment om te stoppen :)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:27

Iemand in de bijstand moet geen dieren in huis halen, of ponies in pension hebben staan. Als je nu al niet rond kan komen wat doe je dan als je beesten ziek worden? Aan een boom binden omdat je het niet kan betalen?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:27

Ik heb er ook wel eens last van gehad. Zeker toen ik geen vriend meer had. Toen had ik in mijn hoofd helemaal geen reden meer om te sparen en wilde ik eerst door mijn dipje heen komen. Maar laatste tijd gaat het echt veel beter :j
Echt inderdaad internet afstruinen totdat je de goedkoopste aanbieding vindt. Of het een dag of 2 van jezelf moeten laten liggen, voordat je het besteld. Dan is de drang ook weer weg, hoe graag ik het toen ook wilde.

Nu ik zwanger ben is het wel weer ontzettend gaan schieten := maar er moeten een hoop dingen gekocht worden. Afgesproken waar we meer en waar we minder geld aan uit wilde geven, en tot nu toe zijn we niet over de afgesproken bedragen heen gegaan :j
Maar het is nu toch wel elke keer echt op aan het einde van de maand. Maarja, zulke kosten maak je 1 keer en dan is het ook goed. De grote uitgaven bedoel ik dan zoals kinderwagen en meubels e.d.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:29

Qimm schreef:
50 euro in de maand minder betalen voor telefonie?! Een momentje dan kan ik even achterover vallen

"men" maakt elkaar tegenwoordig toch helemaal gek met alle dure nieuwe telefoons? Abbo's van over de 50 euro per maand omdat daar dan de nieuwste en grootste en duurste en gaafste (en in mijn ogen onnodige) foon bijzit. Maar zat mensen die dan wel staan te klagen over het feit dat ze geen geld meer hebben voor ander levensonderhoud (heb het nu even niet over TS).

TS, goed dat je ernaar kijkt. Veel speelgoed hebben kids niet nodig. Wij speelden vroegah zoveel mogelijk buiten. "grensje" mbv de bezem van mijn ouders / ouders van buurkids. Honkbal met een stok en een oude tennisbal (uuuuuuuren, dagen gespeeld). Met rozenblaadjes en wat water maakten we parfum. We speelden verstoppertje, tikkertje, overgooien met de bal, stoepranden, voetballen op het veld, touwtjespringen of elastieken. Met een zakje en wat zeepsop en wat water maakten we smurfensnot (om een of andere domme reden waren we dan ook uren zoet). Met een fiets een een stukje karton en een knijper hadden we motoren. Als we wat wilden, dan kregen we de opmerking: "Vraag maar voor je verjaardag of voor sinterklaas of je spaart er maar voor". En zo doe ik dat voor mijn bonuskids ook. Zou ze best elke week wat nieuws kunnen geven. Maar daar leren ze in mijn ogen niets van. En ik breek mijn nek over de Rommel :+

Leprycorn schreef:
Nu ik zwanger ben is het wel weer ontzettend gaan schieten := maar er moeten een hoop dingen gekocht worden. Afgesproken waar we meer en waar we minder geld aan uit wilde geven, en tot nu toe zijn we niet over de afgesproken bedragen heen gegaan :j
Maar het is nu toch wel elke keer echt op aan het einde van de maand. Maarja, zulke kosten maak je 1 keer en dan is het ook goed. De grote uitgaven bedoel ik dan zoals kinderwagen en meubels e.d.

Veel kennissen / familie van mij (die overigens allen best goedbetaalde banen hebben en doorgaans niet op een houtje hoeven te bijten) halen dat kleine-kinderen-spul gewoon van MP. Even zoeken en je kunt voor relatief weinig toch redelijk goed spul kopen. Ik merkte in mijn omgeving wel, dat dit juist door mensen gedaan werd die wat meer te besteden hebben. Mensen met uitkering / laagbetaalde baantjes vonden juist op de een of andere manier dat dit te min is en dat zij recht hebben op het nieuwste van het nieuwste en als ze dat zelf niet lukt, dat dan vadertjes staat maar meer moest doneren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:36

Ik zou alleen wel minderen met kopen of gewoon helemaal even niet meer. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar zo leren ze wel dat niet alles in het leven van een boom in de tuin komt en dat je niet alles kan kopen in het leven.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:43

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:43

@Rocamor: Ja wij hebben al dingen via MP gekocht zoals badset, tummytub. 2 kasten geven we een lik verf die wij gratis gekregen hebben. Box wil ik via MP kopen en was eigenlijk ook de bedoeling met ledikantje en commode, maar die konden we voor 200 euro totaal kopen. Dit waren showmodellen die gebruikt zijn bij de 9 maandenbeurs (nog nauwelijks dus). Daarvoor konden we het niet laten staan :j
Alleen in de kinderwagen wilden wij niet bezuinigen en hebben we ook niet gedaan.

Verder gaan we nog bij familie kijken wat we kunnen overnemen/krijgen :j

En de aanbiedingen in de gaten houden van spullen die we om hygiënische redenen wel nieuw willen hebben :j

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:01

Ik zou uitgaan van het laagste bedrag wat je per maand krijgt. Als je een maand wat meer hebt, dan is dat gewoon mooi meegenomen. Daar kan je bijvoorbeeld van sparen of leuke dingen van doen. Zo doe ik dat ook altijd. Ik woon dan nog niet op mezelf, maar ik werk in de horeca dus ik heb ook nooit hetzelfde bedrag in de maand en ik moet zelf erg veel betalen.

Spulletjes voor de Shetlander, pas kopen als het echt nodig is! Ik kan ook niet iedere maand een nieuw halster of dekje kopen. Dat is veel te duur. En jij en je kinderen moeten ook netjes in de kleren. Die pony kan het echt niets schelen als hij een nieuw halster of een ouder halster om heeft.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:08

Qimm schreef:

ja erg he... ik betaalde ong. 90 euro per maand voor een lease Iphone 5, weinig belminuten dus ging er ook nog vaak overheen. Een half jaar voor het aflopen van het abonnement kon ik oversluiten naar een sim only voor 23 euro per maand. Mijn Iphone was toen toevallig net vervangen dus ik heb hem overgekocht en nu dus heel veel geld bespaard met een zgan I phone 5 waar ik hopelijk heel lang mee ga doen. Leasen doe ik nooit meer.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:16

Daar sta ik altijd echt van te kijken.. Mensen die weinig te besteden hebben lopen allemaal met de nieuwste telefoons?! Ja ik kreeg hem gratis bij een abonnement, sorry maar geloof me kpn/Vodafone of wie dan ook geven jou echt niet gratis een toestel..

Neem een simpel toestel en een klein abbo of sim only abonnement zodra het kan.

Verder is een goede tip ook altijd kijken waarop je geabonneerd bent, loterijen, tijdschriften, goede doelen heb ik allemaal de deur uitgedaan en dat bespaarde al gauw 45 euro per maand.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:17

Vooral dat laatste kan heel veel geld inzitten inderdaad mvdbijl :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:17

Ik heb een sim only van 12 euro met een gekregen 'oude' telefoon.
Het valt me vaak op dat de mensen met de minste centen vaak de nieuwste telefoons hebben... dan denk ik bij mezelf... hoe kan dat?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:18

Haha mvdbijl wij dachten hetzelfde :')