Sollicitatiegesprek (bijbaan) en autisme: vertellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:54

Niet vertellen.
Jij bent jij.
En je hebt gewoon een voornaam.
Met al je eigenschappen helemaal goed zoals je bent!

Geen slapende honden wakker maken.
Je gaat een heel goede kassa medewerker zijn met jou precisie! Lekker de focus daar op leggen. You go girl!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 18:22

Het gesprek ging aardig, ik heb niet over autisme verteld, maar wel andere punten (precies, behoefte aan duidelijkheid). Ze twijfelden, door o.a. beschikbaarheid. Ze zouden vandaag terug bellen of ik het was geworden, maar dat hebben ze niet gedaan -O-. Ik denk dat ik morgen zelf maar opbel.

Xanthippe

Re: Sollicitatiegesprek (bijbaan) en autisme: vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:17

Heb je ze al opgebeld?
Voelde je je er goed bij dat je het niet verteld hebt, of wringt het ergens toch?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:14

Heb 1,5 uur geleden gebeld. Ze leker er niet vanaf te weten, ze gaan nu eerst de persoon bellen met wie ik gesprek heb gehad (die werkt niet vandaag) en ben nu dus aan het afwachten. Heel apart dit.

Ik heb het niet verteld nee, het gesprek ging er niet heen, en toen ze vertelde dat ze twijfelde heb ik het helemaal niet gedaan. Ik ben het ook niet verplicht, heb wel wat eigenschappen verteld die ermee te maken hebben.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:49

Klinkt wel een beetje vreemd, ja.
Ik snap dat je het ze niet verteld hebt, en zolang je je er zelf goed bij voelt dat je die beslissing hebt genomen, zit je goed. Ben benieuwd hoe het uitdraait.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:54

Dit hoef je niet te vertellen, het gaat om hoe jij de functie vervult en als je dat goed kunt/doet, dan is dat toch overbodige informatie. Je hoeft ook niet te vertellen als je zwanger bent, grote kans dat je daarom dan niet aangenomen wordt, dus................ Succes met het vinden van een (bij)baan! Mijn oudste heeft ook Asperger. Je wereld is al moeilijk genoeg, die hoef je niet nog moeilijker te maken voor jezelf!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:31

Jammer hoor, maar ik vrees er inderdaad ook wel een beetje voor..als ze al aangaf te twijfelen tijdens je gesprek en daarna weet niemand van iets...is toch heel vaak een teken dat het niets geworden is..maar ik duim evengoed nog voor je :-) .

Ik zou het trouwens ook niet zo letterlijk gezegd hebben. Ik vind dat je dan nogal een label op jezelf plakt, en helaas zijn er wel nog heel veel mensen die totaal niet weten wat autisme inhoudt. Dus ja, je hebt autisme, je bent Asperger, maar wat zegt dat nu eigenlijk concreet? Zoveel vormen en karakters. Alleen werkgevers die niet de hele achtergrond kennen zullen waarschijnlijk alleen maar zien "kan slecht communiceren" en "wordt agressief als alles niet volgens het perfecte schema verloopt" (de typische clichédingen die aan autisme worden toegeschreven).

Dan ben je veel duidelijker en evengoed eerlijk als je gewoon je goede en slechte eigenschappen opnoemt wanneer dit aan bod komt. Want er zijn ook dingen die jij waarschijnlijk veel beter kan dan iemand anders, juist omdat je hiermee zit. Dan zeg je ook waar jij door je autisme goed in bent en waar je het heel moeilijk mee hebt, zonder dat er een etiketje wordt geplakt. Als je werkgever dan toch bekend is met autisme, kan hij dan nog altijd zelf zijn conclusies trekken en het eventueel bij je polsen. Zolang je maar niet gaat liegen over wat je kan en je moeilijk vindt zal je meer dan genoeg aan je werkgever vertellen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 15:03

Ze zou het overleggen met de andere teamleiders, daarom vind ik het vreemd. Ik ben nog steeds niet terug gebeld. Ik twijfel of ik over 1-1,5u nog eens ga bellen of dat ik tot morgen wacht.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:07

Lekker verder solliciteren meid,vrees dat je hier niks van gaat horen.

Zou anders morgen bellen als je vandaag niks hoort.

Maar meestal hoor je ook niks als je afgewezen bent.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 15:12

Ik zou sowieso een telefoontje krijgen, niet alleen als ik door was. Dat ik geen bericht krijg van alleen een formulier snap ik wel, maar dit is vreemd.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:19

Stel dat je word afgewezen vraag dan naar de reden waarom. Als zij aangeven dat het alleen door jouw beschikbaarheid komt dan is dat prima maar het is fijn om te weten of er nog andere dingen waren zodat je daar tijdens een volgend sollicitatiegesprek rekening mee kunt houden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:43

EskeGirl schreef:
Ik zou sowieso een telefoontje krijgen, niet alleen als ik door was. Dat ik geen bericht krijg van alleen een formulier snap ik wel, maar dit is vreemd.

De keren dat mij dat is gezegd en ik nooit wat heb gehoord is al op 2 handen te tellen dus zou er niet zo op rekenen.

Ga zowiezo verder solliciteren en blijf het niet afwachten.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:48

EskeGirl schreef:

Dat gebeurd echt heel vaak hoor helaas. "We bellen je wel!".
En dan hoor je niets...en als je terugbelt krijg je vaak iemand aan de lijn die helemaal niet weet waar het over gaat. Er zijn er die superbeleefd tegen je zijn als je daar bent, maar eens je deur uit bent en je bent het niet geworden, interesseert het hun geen moer als jij nu vol spanning zit te wachten, dan hebben ze weer werk genoeg en moet je zelf maar uitvissen wat er gaande is. Helaas.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:02

Idd. Of je krijgt een afwijzing en kunnen ze je alsnog niet vertellen welke reden het is wegens teveel sollicitanten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:01

Yep, absoluut niet netjes en onprofessioneel om te beloven te bellen en niets te doen maar helaas niet zeldzaam :+

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:30

Och, het is misschien vervelend, maar helaas horen afwijzingen ook bij het zoeken naar een baan. Als we allemaal bij ons sollicitatiegesprek aangenomen worden, dan wordt het druk op bepaalde functies.... :P :D

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:39

Hoppa gewoon nog eens bellen, toont in ieder geval interesse en dat je assertief bent. In een telefoontje heb je niets te verliezen (zeker niet als je bang bent dat het al niets werd, laat ze maar zien wat ze missen! )

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 18:41

Ik ga morgenochtend nog eens bellen :j.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:47

Goed zo, de aanhouder wint.
Zie het maar als een leerzame oefening.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 19:17

Zo heb ik trouwens ook gesoliciteerd: formulier opgehaald, langsgebracht en na een week langsgekomen om te informeren. Dat laat zien dat je echt wil, toen ben ik uitgenodigd.

Bij de jumbo probeerde ik dit ook, maar toen moest ik het online doen (moet nog trouwens :+ ), en bij de Dirk ook. Daar krijg je ook echt na 5 dagen netjes (een automatisch) bericht via email, aangenomen of niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:33

EskeGirl schreef:
Ik ga morgenochtend nog eens bellen :j.

+:)+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 16:09

Vandaag nog een keer gebeld; ik ben niet aangenomen vanwege beschikbaarheid. Ik ga verder met solliciteren :)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:11

Heel veel succes met solliciteren, komt vanzelf wat op je pad

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:13

EskeGirl schreef:
Vandaag nog een keer gebeld; ik ben niet aangenomen vanwege beschikbaarheid. Ik ga verder met solliciteren :)

Niet leuk dat je bent afgewezen.

Wel mooi dat het om een logische reden is gebeurd (je beschikbaarheid) en niet iets vaags waarbij je je dan afvraagt: zou het toch te maken hebben met.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:16

Jammer! Maar Weer een ervaring erbij :) op naar de volgende sollicitatie!