Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:47

Ik geloof dat de mannen wel wat anders aan hun hoofd hadden dan eigenaren bellen. Die hebben echt geen tijd gehad om telefonisch contact te zoeken. Ook niet onderweg naar de boom toe. Dan zijn ze blij dat ze even adem kunnen halen. En informatie voor de volgende klus kunnen aanhoren.

Hier zijn de mannen tot gisteravond bezig geweest. Ik heb mijn man in totaal 12 uur gezien in het hele weekend. Zo druk is hij met zijn VRIJWILLIGE bijbaan.

gohya

Re: Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 11:49

Ik ga straks zelf langs de gemeente.Had gister ook gebeld,maar ze wisten weer niks.
Persoonlijk gesprek is beter.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:51

Maar waarom heb je niet direct aan de brandweer gevraagd wanneer ze de boom verwijderen? Of lees ik daar nu over heen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:53

gohya schreef:
Ik ga straks zelf langs de gemeente.Had gister ook gebeld,maar ze wisten weer niks.
Persoonlijk gesprek is beter.
Goed plan! Stuur aan de hand en/of uitkomst van dat gesprek er eventueel alsnog een brief of e-mail achteraan :)
Gypsy schreef:
Mag ik dan opmerken dat ik het bijzonder vind dat ze na het verwijderen van de boom op magische wijze wel opeens tijd hadden om te bellen?

Mag ik dan opmerken dat jij niet in hun agenda kan kijken. Ik trouwens ook niet, maar ik kan wel een aantal redenen bedenken waarom het toen wel kon. Een enkele heb ik al eerder benoemd. :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:54

Gohya, let er ook op het is vakantie, hier weer ik van mijn collega's dat nu de lijsten van de brandweer en meldingen van bewoners die zelf al takken/bomen aan de kant gelegd hebben nu pas binnen komen.

Heeft je gemeente nog een eigen buitendienst? Zo ja even bellen en vragen of je doorverbonden kan worden met die tak van de gemeente.
Anders bellen en vragen of je door de betreffende ambtenaar kan worden teruggebeld. Vraag dan ook aan de medewerker je call/meldingsnummer. Kan je als ze niet terugbellen dat nummer gebruiken mochten ze niet binnen 48 uur terugbellen (of termijn wat je gemeente hanteert) Dan hebben de medewerkers van het call centrum gelijk alle gegevens.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:17

Het eerste wat bij me op komt is het woord 'entitled'.. mocht je niet weten wat dat betekent: deze uitdrukking gebruik je meestal voor mensen die denken dat zij overal recht op hebben en de wereld geheel en al om hen draait. Zo kom je bij me over Gohya. Wat een gezeur zeg, wees blij dat ze de moeite genomen hebben om er voor te zorgen dat je paarden veilig stonden en niet door de kapotte omheining aan de zwerf zijn gegaan. In het hele land voor miljoenen schade, talloze mensen die - voor ernstiger zaken - hulp nodig hadden en jij zeurt dat ze je hadden moeten bellen.. sorry hoor! Waarom ben je trouwens dat slechte weer zelf je paarden niet gaan controleren?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 12:31

Naath86 schreef:
Maar waarom heb je niet direct aan de brandweer gevraagd wanneer ze de boom verwijderen? Of lees ik daar nu over heen?

Had ik ook gevraagd,en ook aan de gemeente,maar beide wisten dat niet.

@Jannepauli Ik zeg alleen dat ik het graag had willen weten wat ze daar gingen doen.Ik vind dat heel normaal dat je graag wat wil weten wat er aan de hand is.
De wereld draait zeker niet om mij,jij kent me helemaal niet,dan moet je ook niet over me oordelen.Als er iemand is die rekening houd met anderen,die anderen heel graag helpt,dan ben ik daar ook 1 van.Ik ben niet van ikke,ikke, en de rest kan stikken,heb een gloeiende hekel aan zulke mensen.

Ik heb zoiets als gister nooit mee gemaakt,terwijl er regelmatig bomen omgaan daar,en dat werd altijd netjes afgehandeld.

Er was niks aan de hand dat weekend! pas op maandag was die boom opeens gevaarlijk.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:24

Jannepauli schreef:
Wat een gezeur zeg, wees blij dat ze de moeite genomen hebben om er voor te zorgen dat je paarden veilig stonden en niet door de kapotte omheining aan de zwerf zijn gegaan.

De omheining was volgens mij pas kapot na de werkzaamheden hoor als ik goed gelezen heb.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:39

Jannepauli schreef:
Het eerste wat bij me op komt is het woord 'entitled'.. mocht je niet weten wat dat betekent: deze uitdrukking gebruik je meestal voor mensen die denken dat zij overal recht op hebben en de wereld geheel en al om hen draait. Zo kom je bij me over Gohya. Wat een gezeur zeg, wees blij dat ze de moeite genomen hebben om er voor te zorgen dat je paarden veilig stonden en niet door de kapotte omheining aan de zwerf zijn gegaan. In het hele land voor miljoenen schade, talloze mensen die - voor ernstiger zaken - hulp nodig hadden en jij zeurt dat ze je hadden moeten bellen.. sorry hoor! Waarom ben je trouwens dat slechte weer zelf je paarden niet gaan controleren?

Ben het hier wel mee eens.... Wat een gezeur zeg. Je kan niet aan een paard zien of 'ie ziek is, of doodsbang voor mensen, of suikerziekte heeft.... Het was zo'n enorme chaos zaterdag! Wie weet hoeveel ritjes ze wel niet hebben gehad die dag.... Dan hebben ze echt niet even tijd om de omheining weer perfect neer te zetten of je van te voren te bellen met toestemming. Die boom moest er duidelijk uit. Ik vind dat ze professioneel en goed gehandeld hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 15:48

@UhNee je moet goed lezen,dat was niet afgelopen zaterdag,dit was gister!

Ben bij de gemeente geweest,ze zei gelijk:daar weet ik niks van hoor.Tja,maar ik zou graag willen weten wanneer de boom eruit word gehaald.Ja dat kon wel eind v.d. week worden op zijn vroegst.Ze had geen flauw idee,ze waren allemaal druk.
Toen ik zei dat er vast mensen zijn die de boom wel willen hebben,zei ze dat het een goed idee was.Maar zegt ze;Ik weet van niks hoor.
Ik ga sowieso nooit namen noemen,ook niet wie de boom straks mee neemt.Ik wil hem gewoon kwijt.Ik ga een advert. plaatsen wie de boom wil hebben,die mag hem daar in stukken zagen en mee nemen.
Einde oefening.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:20

Ik vind dat het best afhangt van de omstandigheden. Enerzijds moet de brandweer z'n werk kunnen doen, zeker in noodsituaties. Als een boom echt op omvallen staat en meteen weg moet, moet de brandweer dat gewoon kunnen doen.

Maar als er al twee dagen gewacht is, dan lijkt het te gaan om iets wat minder accuut is. Dan had de gemeente het wel degelijk beter kunnen regelen, en iemand meesturen met de brandweer om dit soort dingen uit te zoeken voor ze aan de gang gaan. Ik vind dat niet onredelijk en niet 'entitled'. Tegelijkertijd lijkt het vanaf de foto weer wel begrijpelijk dat de boom ergens neergelegd moest worden tot die verwerkt kan worden (en het verwerken van een boom is ingewikkelder en tijdrovender dan 'm aan de kant leggen) dus het is ook begrijpelijk dat daar een oplossing voor gezocht moet worden.

Wat je nu vooral heel duidelijk ziet is dat iedereen zo op z'n eigen eilandje gaat zitten dat mensen zich niet meer goed kunnen verplaatsen in de andere kant. Maar dat lijkt me aan beide kanten juist erg nodig. En dat betekent enerzijds dat eigendom of gebruik niet altijd heilig is, en anderzijds dat je er op kunt vertrouwen dat er dus zo voorzichtig mogelijk mee om moet worden gegaan. Ik heb liever niet dat we hier bv richting een claimcultuur gaan als in de VS, maar dat betekent wel dat beide partijen moeten proberen om steeds weer rekening met elkaar te houden en communiceren.

En dat betekent wat mij betreft dat de TS zeker kan vragen en kan verwachten dat de brandweer bij zoiets eerst probeert contact op te nemen... en dat de TS dan zeker even zou kunnen komen helpen om de paarden weg te halen en de afscheiding los te halen. En van de andere kant betekent het ook dat de TS niet zomaar kan zeggen dat het niet mag. De schade aan de grond denk ik: da's pech gehad, dat is gewoon stormschade. Welliswaar indirect, maar dat soort dingen gebeuren.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:32

Volgens mij kan je de schade claimen bij de gemeente..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:28

Ik heb het hier even bij de plaatselijke brandweer gevraagd. Kreeg een lang, lang antwoord. We hebben ook nog even naar de foto's gekeken.

Het algemene antwoord is dat dit niet gedaan wordt tenzij mensen in direct gevaar komen. Het is niet de bedoeling om vee in gevaar te brengen met vallende of giftige bomen. Wanneer er echt acuut gevaar was geweest voor dieren had het logischer geweest om zaterdag in te grijpen.
Hier worden bomen ook niet opgeslagen, maar meteen is stukken gehakt of verhakseld. Maar dat hangt af van de gemeente.

Door de foto's kwam wel de vraag op of bij het kappen de boom niet ook op de omheining zou vallen. Daarnaast leek het hen dat als ze de boom kaal zouden hakken je de boom en takken gewoon langs het pad kunt leggen. Ze wilde natuurlijk niet zeggen of zei het ook zo zouden doen. Maar ze zetten er wel wat kanttekeningen bij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:34

Ik las eerder ergens dat er boom klein maken veel werk is.
Nu hebben ze hier een paar jaar terug veel bomen naast de weg gerooid. Grote eiken omdat ze te dicht op elkaar stonden.
Plaats om ze te laten vallen was er niet.
Takken werden er netjes met een hoogwerker afgezaagd. Niets is in de omheining gevallen.
Dan pakte een machine met grijper de stam vast. De boom werd omgezaagd.
Grijper kantelde de boom horizontaal en stopte hem in een versnipperaar.
Geschatte tijd per boom 15/20 minuten.

In geval van acute nood ja dan geef ik de brandweer gelijk.
Dit nee dat zou ik niet accepteren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 19:05

Shadow0 schreef:
Ik vind dat het best afhangt van de omstandigheden. Enerzijds moet de brandweer z'n werk kunnen doen, zeker in noodsituaties. Als een boom echt op omvallen staat en meteen weg moet, moet de brandweer dat gewoon kunnen doen.

Maar als er al twee dagen gewacht is, dan lijkt het te gaan om iets wat minder accuut is. Dan had de gemeente het wel degelijk beter kunnen regelen, en iemand meesturen met de brandweer om dit soort dingen uit te zoeken voor ze aan de gang gaan. Ik vind dat niet onredelijk en niet 'entitled'. Tegelijkertijd lijkt het vanaf de foto weer wel begrijpelijk dat de boom ergens neergelegd moest worden tot die verwerkt kan worden (en het verwerken van een boom is ingewikkelder en tijdrovender dan 'm aan de kant leggen) dus het is ook begrijpelijk dat daar een oplossing voor gezocht moet worden.

Wat je nu vooral heel duidelijk ziet is dat iedereen zo op z'n eigen eilandje gaat zitten dat mensen zich niet meer goed kunnen verplaatsen in de andere kant. Maar dat lijkt me aan beide kanten juist erg nodig. En dat betekent enerzijds dat eigendom of gebruik niet altijd heilig is, en anderzijds dat je er op kunt vertrouwen dat er dus zo voorzichtig mogelijk mee om moet worden gegaan. Ik heb liever niet dat we hier bv richting een claimcultuur gaan als in de VS, maar dat betekent wel dat beide partijen moeten proberen om steeds weer rekening met elkaar te houden en communiceren.

En dat betekent wat mij betreft dat de TS zeker kan vragen en kan verwachten dat de brandweer bij zoiets eerst probeert contact op te nemen... en dat de TS dan zeker even zou kunnen komen helpen om de paarden weg te halen en de afscheiding los te halen. En van de andere kant betekent het ook dat de TS niet zomaar kan zeggen dat het niet mag. De schade aan de grond denk ik: da's pech gehad, dat is gewoon stormschade. Welliswaar indirect, maar dat soort dingen gebeuren.

Ik ga sowieso helemaal nix claimen,die paar tientjes aan schade? ;) ik heb het zelf al zoveel mogelijk netjes gemaakt,op de 2 palen na,die krijg ik er zelf niet in. Natuurlijk mag die boom wel in het weiland liggen,als die nergens anders kan liggen.Het rare is,er was verder niks mis met de boom,alleen die ene hele dikke tak moest eraf,en dát was al gedaan door de mensen die er wonen op de zaterdag zelf.
Die mensen waren heel boos,dat ze die boom gekapt hadden.

En áls er acuut gevaar zou zijn,dan was die boom zaterdag tegen de avond wel gekapt,toen was de wind al stukken minder hier. Er was gewoon geen gevaar,er fietsen het hele weekend gewoon fietsers over het pad.
Maar het is gebeurd,vind het niet helemaal netjes gedaan.Nu weet ik dat voor een volgende keer,hoe ze te werk gaan hier in Ermelo. ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 19:06

Veulen84 schreef:
Ik heb het hier even bij de plaatselijke brandweer gevraagd. Kreeg een lang, lang antwoord. We hebben ook nog even naar de foto's gekeken.

Het algemene antwoord is dat dit niet gedaan wordt tenzij mensen in direct gevaar komen. Het is niet de bedoeling om vee in gevaar te brengen met vallende of giftige bomen. Wanneer er echt acuut gevaar was geweest voor dieren had het logischer geweest om zaterdag in te grijpen.
Hier worden bomen ook niet opgeslagen, maar meteen is stukken gehakt of verhakseld. Maar dat hangt af van de gemeente.

Door de foto's kwam wel de vraag op of bij het kappen de boom niet ook op de omheining zou vallen. Daarnaast leek het hen dat als ze de boom kaal zouden hakken je de boom en takken gewoon langs het pad kunt leggen. Ze wilde natuurlijk niet zeggen of zei het ook zo zouden doen. Maar ze zetten er wel wat kanttekeningen bij.

Dank je veulen voor je info! 8-)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:32

Maar misschien heeft dit korps niet 2 dagen gewacht omdat ze het niet nodig vonden. Maar misschien hebben ze er 2 dagen over gedaan om de lijst boven deze oproep leeg te krijgen. Wie zal het zeggen.

Ik hoop dat je het inmiddels met e gemeente opgelost krijgt. Want tja het is hun boom in jouw land.

Want weet nou niet met wat je probleem nou is. Eerst wil je op de hoogte gehouden worden. Want dan zou je medewerking verlenen. Maar nu dat niet is gebeurd moet de gemeente die boom naar op komen halen? Maar omdat ze er het fijne hier van weten. Heb je nog steeds geen zonde bok gevonden voor iets waar eigenlijk niemand wat aan heeft kunnen doen omdat er hulpverleners zijn geweest die hun werk moesten uitvoeren

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 13:18

Het probleem was dat dit allemaal zomaar gedaan werd,zonder op de hoogte gebracht te worden.Meerdere mensen zeggen dat dit niet de normale gang van zaken is,omdat het geen bedreigde situatie was.
Maar de boom is al bijna weg,heb mensen gevonden die de boom dolgraag wilde hebben.Meerdere mensen trouwens.
En als de gemeente komt voor de boom,sorry hij is al weg.Had toestemming van de vrouw achter de balie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:07

Ik kan mij haast niet voorstellen dat de gemeente daar moeilijk over zou gaan doen. Maar goed dat zie je tegen die tijd dan wel weer. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 14:25

Lijkt me ook niet echt,maar hier zijn ze nou niet bepaald van de makkelijke.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:18

gohya schreef:

Zal je net zien: heb je die boom (met hopelijk wat verdiend) "verkocht", komen ze een paar dagen later zeuren waar die boom is gebleven :+ Zal je net zien dat ze geld willen zien, omdat het een "gemeenteboom" was :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 15:43

Leprycorn schreef:
gohya schreef:

Zal je net zien: heb je die boom (met hopelijk wat verdiend) "verkocht", komen ze een paar dagen later zeuren waar die boom is gebleven :+ Zal je net zien dat ze geld willen zien, omdat het een "gemeenteboom" was :')

Dat is nou precies wat ik bedoel! ;) ik heb de boom helemaal gratis weg gegeven,op voorwaarde dat ze ook de takken mee nemen.De mensen waren er superblij mee,die kunnen de hele winter gratis stoken. :)
Ik wacht op het telefoontje van de gemeente,waar de boom is gebeleven,je zal het zien.
Dan zeg ik: welke boom? nou gister lag die er nog hoor,geen idee waar die gebleven is. :D

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:26

Hier is een tijdje terug ook een paar bomen af gedaan door de brandweer.
De takken hebben ze gewoon met kettingzaag af gedaan en naar beneden laten vallen.
Op een dure omheining van hout met stroomdraad.
Paarden stonden gewoon op de weide.
Dag nadien hebben ze alles in de gracht gegooid maar de omheining kapot achter gelaten...
En dat was hier in België...
Is tot op heden nog altijd niet gemaakt want blijkbaar komt de verzekering of gemeente daar voor tussen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 14:10

Ze zouden hier ook nog terug komen om de palen in de grond te slaan.Ik reken hier dus echt niet meer op,die komen toch niet meer terug.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 19:43

Nou álles is weg! ze hebben het super netjes achter gelaten,geen takje meer te bekennen.
Afbeelding