Bruiloft; wel of geen kinderen bij diner?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiejoyce

Re: Bruiloft; wel of geen kinderen bij diner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:12

Ja jou ja keus dat is gewoon zo en kan me voorstellen dat je daar voor kiest hoor.
Maar kan me ook voorstellen dat ouders dat niet leuk vinden en wellicht afmelden.

Wij hebben gekozen om me neefjes van 1,5 3 en 5 er wel bij te betrekken ze brengen de ringen en voor de foto's ook bij het eten zijn ze er ook bij. Ik maak tasjes voor de kindjes met speelgoedjes van de action

Maar de keuze is van het bruidspaar en als je er niet goed bij voelt niet doen :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:17

Maar Ayasha, dan trek je wel 1 lijn. Nu krijgen ze wel een rol toebedeeld, wordt toch de nadruk op hun aanwezigheid gelegd, maar mogen ze niet blijven eten.
Dat maakt het m.i anders dan wanneer ze alleen 'toeschouwer' zijn.
Misschien kun je, zoals ergens eerder in dit topic genoemd werd, iets eerder een speciaal tafeltje met kindermenu en daarna ophalen door oppas regelen?
Bespreek het in ieder geval met de ouders, bij mijn schoonfamilie werd pas op de uitnodiging en totaal onverwacht duidelijk dat kinderen niet mee mochten. Geen leuke, maar vooral ook een onnodige situatie die toch altijd nawerkt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:25

Waarom moet je dat als ouders dan niet leuk vinden dat je kinderen niet mee mogen? Begrijpen ouders gewoon niet dat niet iedereen kinderen leuk vind? Alsof je omdat iemand anders je kinderen niet leuk vindt, ze jou ook niet leuk vinden? Raar fenomeen, ouders.

Kamsel, alsof een kind er blij van word om met de volwassenen aan de tafel te eten, die maken het echt niet uit of ze er bij mogen zijn of niet, of ze wel bij de receptie maar niet bij het feest mogen zijn, daar hebben kinderen toch geen besef van?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:28

Hoezo raar? Sommige mensen hebben een hekel aan kinderen, ik als ouder vind het niet leuk dat ik bij een gelegenheid waar alle familie mag komen 1 familielid thuis moet laten.

En kinderen weten vanaf een bepaalde leeftijd (jaar of 4, 5) prima dat het feest doorgaat maar zij er niet bij mogen zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:31

SusanH schreef:
Hoezo raar? Sommige mensen hebben een hekel aan kinderen, ik als ouder vind het niet leuk dat ik bij een gelegenheid waar alle familie mag komen 1 familielid thuis moet laten.

En kinderen weten vanaf een bepaalde leeftijd (jaar of 4, 5) prima dat het feest doorgaat maar zij er niet bij mogen zijn.

Ik vind het raar dat je blijkbaar geen plezier kunt hebben zonder je kinderen. Ik denk dat een kind, maar dat denk ik, het veel leuker vindt om thuis te kunnen rennen en spelen, zonder zich uren braaf te moeten gedragen tussen allemaal grote mensen.

Ik denk dat dat heel erg meevalt, zeker als je het kind een leuk alternatief biedt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:32

Maar dat laatste is toch geen argument? Toen ik 6 was mocht ik soms niet mee naar feestjes, etentjes, ik mocht nog niet autorijden of alleen naar school lopen, laat staan dat ik mocht kiezen wat ik wilde eten. En dan mocht je een keer mee naar een feestje, moest je nog om 8u naar bed. Sja dat is de consequentie van die leeftijd hebben, zie het als de eerste lessen omgaan met teleurstellingen :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:35

Wij hadden bij ons trouwfeest de kinderen van mijn broers (6, 4, 4 en 2,5) wel mee laten eten.
Maar zij kregen een eigen tafel en ze kregen eten terwijl wij aan nog aan de borrel zaten en zij kregen hun toetje toen wij ons voorgerecht kregen.
Daarna zijn ze naar ons huis gegaan (was op loopafstand) en wij hadden daar in ons huis oppas geregeld.
Kids waren er dus wel bij, maar hoefden niet lang op hun eten te wachten en hoefden verder ook niet lang stil te zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:35

Yessy schreef:
Maar dat laatste is toch geen argument? Toen ik 6 was mocht ik soms niet mee naar feestjes, etentjes, ik mocht nog niet autorijden of alleen naar school lopen, laat staan dat ik mocht kiezen wat ik wilde eten. En dan mocht je een keer mee naar een feestje, moest je nog om 8u naar bed. Sja dat is de consequentie van die leeftijd hebben, zie het als de eerste lessen omgaan met teleurstellingen :D

Welk laatste bedoel je Yessy? Van het alternatief bieden?

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:39

Ik was persoonlijk dolgelukkig toen mijn vader onze jongste kwam halen. Dat was net voor het diner en ik zag haar al loeren op de hapjes. Ik vond het niet leuk om te moeten "moederen" tijdens het diner, dat was ze namelijk na het voorgerecht al zat geweest en dan had ik al honderd keer moeten zeggen:
"nee, die zalm is niet voor jou. Blijf af, kom hier enz."

Dus ik heb ook genoten van mijn "vrije tijd" en voelde me weer even heerlijk vrouw in plaats van moeder. Wat mij betreft dus geen enkel probleem.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:40

Het gaat niet om wel of geen plezier kunnen hebben, het gaat mij er om dat een lid van de familie wordt buiten gesloten doordat diegene niet gewenst is. Ik kan prima plezier hebben zonder kind, maar ik vind op een dag waar alle familie is uitgenodigd dat alle familieleden iig een (groot) deel van de dag aanwezig moeten zijn.

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:41

Wij trouwen in december. Mijn nichtje (11) zal daar sowieso bij zijn.
Pas regelmatig op 3 kinderen, zij en hun ouders zijn een belangrijk onderdeel in mijn leven en krijgen dus ook een uitnodiging. Verder hebben we dan nog een peuter en 2 baby's van vrienden.
We willen de ouders de keuze geven wat ze met de kinderen doen, ze zijn welkom, maar we willen tijdens de ceremonie rust. Zijn de kinderen bij de ceremonie dan verwachten we dat ze rustig zijn, zo niet dat ze naar buiten gaan.
Daarna volgen borrel en diner met apart speelhoekje.
We doen een uitgebreid diner, dus als ons voorgerecht geserveerd word komt voor de kinderen het hoofdgerecht al.

Denk dat in goed overleg met de ouders dit echt wel haalbaar moet zijn, vrienden gaven zelf al aan dat ze een oppas zochten, dus in onze omgeving word er echt mee gedacht door de ouders.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:41

SusanH schreef:
Het gaat niet om wel of geen plezier kunnen hebben, het gaat mij er om dat een lid van de familie wordt buiten gesloten doordat diegene niet gewenst is. Ik kan prima plezier hebben zonder kind, maar ik vind op een dag waar alle familie is uitgenodigd dat alle familieleden iig een (groot) deel van de dag aanwezig moeten zijn.

En ik denk dat het vast niet zo persoonlijk bedoeld was. Je snapt denk ik zelf toch ook wel dat een bruidspaar op hun bruiloft wilt genieten, en zich niet hoeven te ergeren aan kinderen etc? Dat heeft toch niks met jouw kind te maken maar meer dat ze gewoon lekker willen genieten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:42

Amandavd schreef:
Waarom moet je dat als ouders dan niet leuk vinden dat je kinderen niet mee mogen? Begrijpen ouders gewoon niet dat niet iedereen kinderen leuk vind? Alsof je omdat iemand anders je kinderen niet leuk vindt, ze jou ook niet leuk vinden? Raar fenomeen, ouders.

Kamsel, alsof een kind er blij van word om met de volwassenen aan de tafel te eten, die maken het echt niet uit of ze er bij mogen zijn of niet, of ze wel bij de receptie maar niet bij het feest mogen zijn, daar hebben kinderen toch geen besef van?

Als het gaat om familie: mijn kinderen zijn ook familie, dat is hun neef of nicht of wat dan ook. Als die niet leuk of belangrijk genoeg zijn om uit te nodigen dan hoef ik dat ook niet meer te zijn. Dan geef ik net zoveel waarde aan de familiebanden als zij: niets.

Mijn zoon van twee zou het koud laten (vermoedelijk ook als hij het besefte, hem maak je de pis niet lauw) maar mijn dochters van vijf en bijna negen zouden enorm gekrenkt zijn. Die begrijpen dat echt wel, het is niet dat je onder de twaalf het IQ hebt van een naaktslak natuurlijk. :=

Mijn kinderen vonden de bruiloft met alles erop en eraan geweldig. Enige nadeel is dat ze nu mij aan het trouwen willen hebben :') De kinderen zaten aan de zijkant in een aparte kerkbank vanwege hun taken als bruidsmeisjes en bruidsjonkers en ik maakte me vooraf zorgen of ze niet met elkaar zouden gaan klieren en of we dan door de kerk moesten lopen om ze naar buiten te loodsrn, maar ze hadden blijkbaar meer gevoel voor decorum dan bepaalde volwassenen, allemaal stil en allemaal braaf aan het kijken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:43

SusanH schreef:

Prima les juist lijkt mij, kind zal in de rest van zn leven nog zat meemaken dat er leuke dingen gebeuren waar ie niet voor uitgenodigd is. Ik vind het persoonlijk bizar dat kinderen tegenwoordig als een soort prinsjes en prinsesjes worden behandeld, overal bij moeten zijn, en waag het niet om een keer 'nee' te verkopen... Zelfs op de bruiloft van een ander gaat dat nog door, ik snap daar heel weinig van.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:48

Urielle schreef:
Amandavd schreef:

Als het gaat om familie: mijn kinderen zijn ook familie, dat is hun neef of nicht of wat dan ook. Als die niet leuk of belangrijk genoeg zijn om uit te nodigen dan hoef ik dat ook niet meer te zijn. Dan geef ik net zoveel waarde aan de familiebanden als zij: niets.

Mijn zoon van twee zou het koud laten (vermoedelijk ook als hij het besefte, hem maak je de pis niet lauw) maar mijn dochters van vijf en bijna negen zouden enorm gekrenkt zijn. Die begrijpen dat echt wel, het is niet dat je onder de twaalf het IQ hebt van een naaktslak natuurlijk. :=

Mijn kinderen vonden de bruiloft met alles erop en eraan geweldig. Enige nadeel is dat ze nu mij aan het trouwen willen hebben :') De kinderen zaten aan de zijkant in een aparte kerkbank vanwege hun taken als bruidsmeisjes en bruidsjonkers en ik maakte me vooraf zorgen of ze niet met elkaar zouden gaan klieren en of we dan door de kerk moesten lopen om ze naar buiten te loodsrn, maar ze hadden blijkbaar meer gevoel voor decorum dan bepaalde volwassenen, allemaal stil en allemaal braaf aan het kijken.

Sorry maar vind dit zo overtrokken, dus omdat het familie is moeten de kinderen maar aanwezig zijn, ondanks dat ze de boel misschien 'verpesten' met vervelend gedrag etc. En dat moet het bruidspaar maar accepteren op een dag die juist om hun zou moeten draaien, en niet om het feit dat broer of zus gepikeerd is omdat ze niet zitten te wachten op kinderen? Blijkbaar interesseert jou het geluk van het bruidspaar dan ook niet, als je perse je zin door wilt drijven en je kinderen meenemen.

Kinderen moeten ook leren dat ze niet overal bij kunnen en mogen zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:48

Mars schreef:
SusanH schreef:

Prima les juist lijkt mij, kind zal in de rest van zn leven nog zat meemaken dat er leuke dingen gebeuren waar ie niet voor uitgenodigd is. Ik vind het persoonlijk bizar dat kinderen tegenwoordig als een soort prinsjes en prinsesjes worden behandeld, overal bij moeten zijn, en waag het niet om een keer 'nee' te verkopen... Zelfs op de bruiloft van een ander gaat dat nog door, ik snap daar heel weinig van.

You and me both. _/-\o_ Ik snap daar ook niks van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:59

Er zit een heel verschil tussen behandelen als prins/prinses (waar ik ook absoluut geen voorstander van ben) en als familie gezellig bij elkaar zijn. De een heeft daar een ander beeld bij dan de ander. Dat snap ik ook heel goed. Ik hou van gezellig bij elkaar en ongedwongen sfeer. Ouders letten zelf op hun kind(eren) zodat ze geen ergernis vormen voor de rest. Maar ik snap ook dat andere mensen een heel ander beeld hebben bij een geslaagd feest en graag een chique diner willen. De hele dag aanwezig hoeft van mij ook niet, na een bepaalde tijd zijn zelfs de liefste kinderen niet gezellig meer. Ging mij meer om de opmerking dat kinderen dat toch niet snappen. Maar dat snappen ze heel goed :j gelukkig kan je daardoor ook heel prima uitleggen waarom ze er vanaf een bepaalde tijd niet meer bij kunnen/mogen zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:59

Heb niet alle pagina's gelezen dus kom wellicht met een idee wat al gezegd is:
Kan je het niet zo regelen dat er bijvoorbeeld tijdens het eten de kids met een oppas in een aparte zaal bezig worden gehouden en daar hun eigen eten krijgen, denk aan poffertjes, patatje, kroketje of frikandel. Heb ik bij een bruiloft ook wel eens meegemaakt en dat werkte super. Iedereen kon lekker op zijn gemak eten en de ouders blij dat de kids toch mee mochten/konden die dag.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:03

Mij zou het er vooral om gaan dat niet alle kinderen zich even goed weten te gedragen, en dat niet alle ouders weten wanneer ze zouden moeten ingrijpen. Ik ken namelijk veel lieve kids in de familie die ik erg gezellig vind, maar ook een aantal waar ik me wel aan zou ergeren (of aan het niet ingrijpen van de ouders). Maarja dan kun je moeilijk een paar kids uitnodigen en de rest niet. Dan zou ik ook liever helemaal geen kinderen uitnodigen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:03

Amandavd schreef:
Sorry maar vind dit zo overtrokken, dus omdat het familie is moeten de kinderen maar aanwezig zijn, ondanks dat ze de boel misschien 'verpesten' met vervelend gedrag etc. En dat moet het bruidspaar maar accepteren op een dag die juist om hun zou moeten draaien, en niet om het feit dat broer of zus gepikeerd is omdat ze niet zitten te wachten op kinderen? Blijkbaar interesseert jou het geluk van het bruidspaar dan ook niet, als je perse je zin door wilt drijven en je kinderen meenemen.

Kinderen moeten ook leren dat ze niet overal bij kunnen en mogen zijn.

Ja, als de hele familie mag komen, dan horen alle (achter) nichten en -neven daar ook bij. Dat je dan evt. instelt diner en avondfeest niet daar kan ik inkomen maar van de hele dag geweerd worden, dat vind ik geen stijl. Dat is uitsluiten, wat iemand hier boven al zei.

En ik vind helemaal niet dat kinderen moeten leren dat ze ergens niet bij mogen zijn. Ik zou zo niks kunnen bedenken waar ze niet bij mogen zijn. Zo'n wilde feesten hebben wij helemaal niet :')

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:05

SusanH schreef:
Er zit een heel verschil tussen behandelen als prins/prinses (waar ik ook absoluut geen voorstander van ben) en als familie gezellig bij elkaar zijn. De een heeft daar een ander beeld bij dan de ander. Dat snap ik ook heel goed. Ik hou van gezellig bij elkaar en ongedwongen sfeer. Ouders letten zelf op hun kind(eren) zodat ze geen ergernis vormen voor de rest. Maar ik snap ook dat andere mensen een heel ander beeld hebben bij een geslaagd feest en graag een chique diner willen. De hele dag aanwezig hoeft van mij ook niet, na een bepaalde tijd zijn zelfs de liefste kinderen niet gezellig meer. Ging mij meer om de opmerking dat kinderen dat toch niet snappen. Maar dat snappen ze heel goed :j gelukkig kan je daardoor ook heel prima uitleggen waarom ze er vanaf een bepaalde tijd niet meer bij kunnen/mogen zijn.

En dit is dus waar ik het eigenlijk niet met je eens ben... Misschien ligt het aan mijn familie en die van mijn vriend }> maar als wij gaan uiteten met bijvoorbeeld een familie dag, in wat voor restaurant dan ook, chique of niet chique, tussendoor staan die kinderen op, rennen ze door het restaurant om buiten te gaan spelen of iets dergelijks, half schreeuwend en roepend, en dit zijn al kinderen van tussen de 6 en 11. Ik vind dat niet netjes en storend, kinderen kunnen ook goed leren om even netjes aan tafel te blijven zitten. Maar toch zien de ouders het niet, of interesseert het ze niet.

Ik denk dat je als ouder eerder geneigd bent bepaald gedrag niet als storend te zien, terwijl dat voor anderen, een bruidspaar bijvoorbeeld, wel heel storend kan zijn. En dan krijg je toch ergernissen.

Urielle, jij maakt er buiten sluiten van, ik denk dat het bruidspaar dat helemaal niet zo bedoeld op dat moment, die willen gewoon genieten zonder jengelende kinderen etc.

Ik ken genoeg gelegenheden waar kinderen echt niet bij hoeven te zijn om wat voor reden dan ook, en dat heeft niet eens met wilde feesten te maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:09

Denk dat jij mijn zin verkeerd uit de context haalt. Ik bedoel dat dat voor mij onder een ongedwongen en gezellige sfeer valt, als ouders zelf op hun kinderen letten en hen aanspreken op ongewenst gedrag dat storend is voor anderen. Ik heb ook een hekel aan rondrennende kinderen. Maar zoals jij schrijft idd dat ligt echt aan de ouders zelf. Die spreken hun kinderen er niet op aan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:12

Urielle schreef:
En ik vind helemaal niet dat kinderen moeten leren dat ze ergens niet bij mogen zijn. Ik zou zo niks kunnen bedenken waar ze niet bij mogen zijn. Zo'n wilde feesten hebben wij helemaal niet :')

Goh als voorbeeld: verjaardagsfeest van mijn ouders bij ons thuis. Vond ik heel erg leuk en gezellig als meisje van 6, kletsen, alle familie bij elkaar etc. Maar zo'n feest was echt niet om 22.00 afgelopen en voor die tijd lag ik toch echt wel op bed hoor... Mocht ik ook niet bij zijn later op de avond.
Of een klasgenootje wat een heel leuk feestje gaf waar ik wel heen had gewild maar niet voor gevraagd werd, ook zoiets.
Vader die een uitje naar een pretpark heeft met zijn werk, maar wat echt alleen voor collega's onderling is.... Genoeg te bedenken waar ik niet bij mag zijn.

En onze bruiloft was echt geen chique en stijf diner, juist lekker los, informeel, niemand hoefde zich bezig te houden met jankende of klierende kids aan tafel, geen obers die voor de voeten werden gelopen. Maar gewoon lekker eten, kletsen, wijntjes etc, op onze bruiloft is dat onze keuze geweest. Wat een ander daarvan vind of dat iemand ervoor kiest zich beledigt te voelen dat zal mij op die ene dag die speciaal voor ons is echt een zorg zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:13

Maar dat rennen en schreeuwen is toch niet nodig? Er is een tijd en plaats voor alles en mits het geen vier uur duurt, kun je best verwachten dat ze gewoon zitten. Ik zat vroeger elke zondagochtend in de (protestante) kerk, kreeg twee keer een pepermuntje en ik vond het leuk om collectegeld in de zak te mogen doen. Verder behalve het zingen, mond houden en zitten. En we gingen ook regelmatig uit eten, dat was ook zitten.
Als iedereen dat doet is dat ook geen issue. Situaties dat iedereen loopt en praat en zij moeten stil zijn en zitten vinden ze wel heel lastig trouwens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:20

Mars schreef:
Goh als voorbeeld: verjaardagsfeest van mijn ouders bij ons thuis. Vond ik heel erg leuk en gezellig als meisje van 6, kletsen, alle familie bij elkaar etc. Maar zo'n feest was echt niet om 22.00 afgelopen en voor die tijd lag ik toch echt wel op bed hoor... Mocht ik ook niet bij zijn later op de avond.
Of een klasgenootje wat een heel leuk feestje gaf waar ik wel heen had gewild maar niet voor gevraagd werd, ook zoiets.
Vader die een uitje naar een pretpark heeft met zijn werk, maar wat echt alleen voor collega's onderling is.... Genoeg te bedenken waar ik niet bij mag zijn.

Bedankt dat geeft een idee .

Verjaardagen zijn bij ons overdag dus daar hebben we nooit mee te kampen.
Kinderfeestjes wel maar dat gaat op basis van vriendschap en niet op leeftijd (waar je niks aan kunt doen) dus dat is geen issue.
Uitstapjes van mijn werk zijn voor de hele gezinnen (pretpark etc, dit jaar Bobbejaanland) maar ik ga nooit, ik werk in de thuiszorg, ken mijn collega's niet en ga dan liever met mijn gezin apart. Is denk ik vooral leuk voor mensen van kantoor die elkaar kennen en de verpleging die gezamenlijk overleg hebben) en van mijn vriend zijn werk is er alleen Sinterklaasfeest.

Dus er speelt verder niks op dat vlak.