Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:33

Finliox schreef:
Het bovenstaande inderdaad. Ik weet het heel vaak niet, en dan ga ik gokken. Regels ken ik wel, maar raak heel vaak in de knoop met dat ik niet weet of het nou verleden of tegenwoordige tijd is.

Edit: Er wordt op school dan ook meer aandacht besteed aan zinnetjes ontleden dan een iets correct spellen, dus wat dat betreft.

Dit dus

Pacific

Morrie schreef:
lizy29 schreef:
Wij hebben het altijd geleerd met smurfen :')

zo leerde ik het mijn leerlingen ook aan toen ik nog les gaf (héél lang geleden), want als ik het met "leren" deed, zeiden ze altijd dat de zin dan niet meer klopte, met "smurfen" klopte het natuurlijk wel... :? :+

Gut ja, 'smurfen' kan ook :') Ieder werkwoord dat regelmatig is en niet eindigt op een d/t.

Anoniem

Maar dat vind ik ook niet gek... als je jaren in een ander land woont, daar de taal spreekt en schrijft en dan alleen op een forum Nederlands, snap ik dat prima.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:35

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/755
Dus spuitgiet / spuitgiette / gespuitgiet.

Ik kan er ook niks aan doen.

Mocht je om een of andere reden toch echt iets verbuigen, dan alleen het tweede deel, dus
spuitgiet / [...] / spuitgegoten
Onze Taal vindt dat een aanvaardbaar alternatief: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/s ... espuitgiet
De verleden tijd staat niet genoemd.

Edit:
taaladvies heeft zelf ook nog een opmerking erbij: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag ... eroerbakt/

Spuitgegoten lijkt dus in te burgeren. (En de verleden tijd gewoon overslaan en altijd voltooid deelwoord voor gebruiken :) )
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 14-07-15 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Re: Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:37

Ik heb het ooit geleerd met 'lopen' en dat gebruik ik nog steeds.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:37

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:38

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik zelf denk dat het komt doordat Facebook, forum etc erg informeel is en er meer spreektaal gebruikt wordt. Ik heb ook wel eens me paard geschreven maar dat kwam niet omdat ik het verschil tussen me en mijn niet weet maar doordat je zo min mogelijk wilt typen en de spreektaal aanhoud.. inmiddels heb ik me dan ook aangeleerd mn te typen :Y)
En d's en t's.. ik maak daar vaker fouten in omdat ik dan snel typ en niet stil sta bij de taalregels.. ik typ zeg maar zoals ik praat en zonder na te denken zeg maar.. ik ben best goed in de Nederlandse taal en ken de regels.. bij formeel schrijven gaat het dan ook altijd goed.. maar met een bericht op het forum doe ik dat in mn ontspannen modus en dan ga ik niet over elk werkwoord nadenken :+

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:38

veerledec schreef:
Ik heb het ooit geleerd met 'lopen' en dat gebruik ik nog steeds.

Ik gebruik ook 'lopen' bedenk ik me nu _O- stom, haha

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:41

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 13:41

Veel fouten begrijp ik wel hoor. Mits/Tenzij is gewoon de betekenis omgedraaid. 'me/mijn' en 'na/naar' komt rechtstreeks vanuit de spreektaal. Komma's die verkeerd geplaatst zijn is vaak omdat iemand in gedachten een pauze 'hoort' in de zin die er officieel niet staat.

Alleen hoe je van 'Hij + werkwoord is altijd T' naar 'hij + werkwoord is altijd D' komt, dat snapte ik niet. Maar het zal een combinatie zijn van gebrekkig onderwijs en niet de puf ervoor hebben om alle regels uit elkaar te houden, en daardoor gewoon maar gokken op een D omdat dat in de verleden tijd wel klopt.

horsies5 schreef:
maar met een bericht op het forum doe ik dat in mn ontspannen modus en dan ga ik niet over elk werkwoord nadenken :+

Dat is het, ik hoef daar dus niet over na te denken. Je kan me midden in de nacht wakker maken en zelfs dan, half slaapdronken, schrijf ik waarschijnlijk nog foutloos. :P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 13:42

Diablo schreef:
Daar zeg je zo wat. Is het gestofzuigd of stofgezogen?

Hangt er vanaf hoe je het doet. Sta je zelf het stof in je mond te zuigen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:42

Diablo schreef:

Gestofzuigd

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:44

Morrie schreef:
Shadow0 schreef:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/755
Dus spuitgiet / spuitgiette / gespuitgiet.

Ik kan er ook niks aan doen.

Mocht je om een of andere reden toch echt iets verbuigen, dan alleen het tweede deel, dus
spuitgiet / [...] / spuitgegoten
Onze Taal vindt dat een aanvaardbaar alternatief: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/s ... espuitgiet
De verleden tijd staat niet genoemd.

ik spootgoot _O-

Duidelijk, dankjewel! Deze ga ik ergens bewaren of opslaan ofzo (even iets bedenken waar ik hem terug vind. Kunnen we die discussie ook weer schrappen ;)

Hoewel het misschien ook wel leuk is om vol te houden tegenover mijn klasgenoten dat het volgens de regels écht spootgoot is _O-

Ik denk dat het schrijven van d's en t's vooral automatisme moet worden. Bij veel mensen is het dat niet. Ik kan me ook wel voorstellen dat je op facebook of op een forum niet 3x je post wilt controleren op spellingsfoutjes. BTW: veel browsers kunnen spellingscontrole uitvoeren, krijg je van die rooie kringeltjes onder verkeerde woorden. Helaas werkt het niet voor word/wordt, maar het werkt wel bij werdt ;) of leerd, reageerd en wandeld.

Edit: ik vind het omdraaien van mits en tenzij dus wel echt heel irritant. Dat betekent inderdaad het tegenovergestelde.
Laatst bijgewerkt door mirriezz op 14-07-15 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:46

Toen ik dit topic bij 'actieve onderwerpen' zag staan begon ik spontaan te hyperventileren en hartkloppingen te krijgen.. Dit kan toch niet! :+

Gelukkig zag ik dat het niet 'serieus' bedoeld was. Ik heb een hekel aan zulke spelfouten, en heb gelukkig niet vaak met ze te maken gehad in de 1e en 2e klas atheneum. Toen ging ik naar 3 havo en toen schrok ik me werkelijk een ongeluk.
Dit soort fouten maken moet verboden worden. Het staat dom, ongeschoold en asociaal (ja, sorry, maar dat vind ik echt, behalve als je dyslexie hebt natuurlijk), en er moet op de basisschool veel meer aandacht aan worden besteed. Gelukkig las ik als jong kind heel veel, dus eigenlijk wist ik al heel snel op gevoel of ik een d of een t moest kiezen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:49

Volgens mij besteedt de school er steeds minder tijd aan. Sommigen van deze leerlingen waarbij de regels er niet meer worden ingestampt, worden dan later zelf leerkracht, en zo gaat het maar door.
Nog iets belangrijk (is dat nou met of zonder s op het einde na iets?): lezen helpt je taalgevoel en spelling enorm veel! Helaas is lezen niet meer leuk volgens velen. Deze kinderen groeien dan eigenlijk op met een 'achterstand', omdat ze niet lezen.
In mijn ogen zou je je bericht niet meer terug hoeven te lezen. Je denkt toch als je aan het schrijven bent? De regels van de werkwoorden zouden zo goed gekend moeten zijn dat je ze 95% van de tijd automatisch juist schrijft zonder erover na te denken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 13:50

Arc_En_Ciel schreef:
Het staat dom, ongeschoold en asociaal (ja, sorry, maar dat vind ik echt, behalve als je dyslexie hebt natuurlijk),

Weet je, ik bedenk me altijd maar dat ik nooit zeker weet of de poster net degene is die wél echt dyslexie heeft. En dat ongeschoold niet betekent dat iemand niks interessants te zeggen heeft. Ik neem dus wel altijd de moeite om het bericht te lezen en me niet te laten afleiden door de fouten, omdat ook minder elegante zinnen nog steeds een waardevolle boodschap kunnen bevatten. :) Ik vraag me wel altijd af hoe diegene dat oplost met sollicitatiebrieven of andere belangrijke teksten. Het lijkt me toch een fiks nadeel als je geen fatsoenlijke klachtenbrief op kunt stellen bijvoorbeeld, ik denk dat je dan toch minder kans van slagen hebt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:52

Suzanne F. schreef:
Diablo schreef:

Gestofzuigd

Ja zo zeg ik het ook. Maar ik hoor het ook vaak anders.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:56

Toen mijn zoon naar groep 3 ging kreeg hij les van een juf uit het buitengebied. Deze juf maakte zelf veel taalfouten die regelrecht uit het dialect vandaan kwamen.
Het gevolg was dat mijn zoon die fouten ging overnemen en mijn toenmalige partner en ik er onze handen vol aan hadden om deze fouten te verbeteren.

Verbeteren is een soort tweede natuur geworden waardoor ook mijn collega's eraan moeten geloven.

Overigens vind ik "me fiets" geen spreektaal, ook dan zeg je "mijn fiets" want die fiets is van mij.

Een handig ezelsbruggetje voor als en dan is:

Hij is groter dan ik: zet er "ben" of "is" achter en het klopt.

Hij is groter dan ik ben
Hij is groter als mij (past niets achter)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:00

Dani schreef:
horsies5 schreef:
maar met een bericht op het forum doe ik dat in mn ontspannen modus en dan ga ik niet over elk werkwoord nadenken :+

Dat is het, ik hoef daar dus niet over na te denken. Je kan me midden in de nacht wakker maken en zelfs dan, half slaapdronken, schrijf ik waarschijnlijk nog foutloos. :P

Hij leerd zal ik ook niet snel fout schrijven :+
Denk dat mensen er idd niet bij stil staan ;) ik maak me er nooit zo druk om.. ik begrijp wat hij/zij bedoeld dus dan vind ik het prima haha t zou anders zijn als is deze fouten in een sollicitatie brief zou zien.. maar hier op t forum kan ik me er niet druk om maken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:01

tiwi1969 schreef:
Overigens vind ik "me fiets" geen spreektaal, ook dan zeg je "mijn fiets" want die fiets is van mij.

Als je echt altijd 'mijn fiets' zegt komt dat vooral heel bezitterig over ben ik bang. :=

Maar meestal spreken mensen het onbenadrukt uit, en dan hangt het ergens tussen 'me fiets' en 'm'n fiets' in. (Met iets meer ennetjes als je wat verder naar het noorden / oosten komt, en duidelijk minder als je mensen hebben die met een sigaret in de mond praten :7 ) Ook is het afhankelijk van welke klank er op volgt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:02

Ik wil niet zeggen dat ik alles weet, maar ik kan mijzelf er ook zo erg aan ergeren :') Net zoals het spellen van 'sowieso'. Zo en zo, zowiezo, zo wie zo, sowie zo, zowie so, .. wat ik allemaal wel niet voorbij zie komen _O-

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:05

Overigens, ik zie dat veel mensen zeggen dat ze dyslexie hebben en daarom niet weten of iets met d of dt is.
Op diverse websites over dyslexie heb ik echter ook gelezen dat dit daar niet mee te maken heeft. Bepaalde worden zouden lastig zijn, zoals deur (duer) en vis (fis), maar het schijnt niets te maken te hebben met het toepassen van de regels voor d's en t's.

Blubje11

BaileyMix schreef:
Blubje11 schreef:
Ik kan me ook enorm ergeren aan 'daar' in plaats van 'want'. (of wand, ben ik ook tegen gekomen op bokt) Geen idee of het echt fout is, maar het klinkt verschrikkelijk.
Of bijvoorbeeld broodt :')

Maar dan is het toch ook een heel andere zin? Je kan toch niet "Ik ga eten want ik heb honger" omzetten in "Ik ga eten daar ik heb honger". Daar slaat meer op omdat dan op want. "Ik ga eten omdat ik honger heb" "Ik ga eten daar ik honger heb".

Same difference.

LOLLYYwood

Zoals hier voornamelijk gezegd wordt, gemakzucht :+ en waarschijnlijk ook door al sms-taal en afkortingen. Net zoals "peg" ipv "pech" wat ik gisteren nog voorbij zag komen :')

d, t, dt, is gewoon iets wat je moet door hebben volgens mij, er moet een knop draaien in je hoofd, de 1 is er goed in, de ander maakt constant fouten. Zoals ik deze week nog tegenkwam "ik vindt"

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:07

tiwi1969 schreef:
Toen mijn zoon naar groep 3 ging kreeg hij les van een juf uit het buitengebied. Deze juf maakte zelf veel taalfouten die regelrecht uit het dialect vandaan kwamen.
Het gevolg was dat mijn zoon die fouten ging overnemen en mijn toenmalige partner en ik er onze handen vol aan hadden om deze fouten te verbeteren.

Verbeteren is een soort tweede natuur geworden waardoor ook mijn collega's eraan moeten geloven.

Een handig ezelsbruggetje voor als en dan is:

Hij is groter dan ik: zet er "ben" of "is" achter en het klopt.

Hij is groter dan ik ben
Hij is groter als mij (past niets achter)

in de spreektaal zeg ik nooit mijn fiets maar altijd m'n fiets en dat wordt dan verbasterd naar me tijdens t schrijven..

als en dan ken ik ook de regel voor en in schrijftaal gaat dat zelden fout.. maar in spreektaal betrap ik me er toch vaak op dat ik ze door elkaar haal..
net als 'ik ben gewonnen'.. is geen correcte zin en dat weet ik.. maar toch zeg ik het vaak..
Ergeren en irriteren is er ook zo een.. net als 'enigste' wat uiteraard enige moet zijn

dat is idd toch gewoon het dialect denk ik.. en dat in combi met t verschil tussen spreek en schrijftaal ;)

Owja en idd heeft destijds het smsen het niet beter gemaakt..