Ik heb zelf enorm veel moeite om troostende woorden uit te spreken tegen iemand. Iets met een blokkade die dan opspeelt.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Shadow0 schreef:Sheran schreef:De een wil graag horen dat het onvermijdelijk was of dat er nog hoop is.
Ik heb eigenlijk niemand gehoord die dat soort opmerkingen wil ontvangen? Zeker niet in het begin.

Sizzle schreef:Die opmerking over de hazelip (dat het goed te herstellen is) zou ik ook gemaakt kunnen hebben ben ik bang![]()
Ik zie ook niet in waarom dat rot bedoeld zou moeten zijn, ik vind dat juist iets heel positiefs dat zo'n relatief klein lichamelijk ongemakje dat vroeger tot best wel wat problemen gaf nu heel keurig 'bijgewerkt' kan worden.
Citaat:Als een kind een lui oog heeft en wordt behandeld, is het dan ook een schande om te zeggen: fijn he dat dat zo goed opgelost kan worden
Of moet je dan ook zeggen: goh, sterkte...
Citaat:Dan moet ik echt niemand hebben die zegt: goh wat vreselijk voor je want ik denk alleen maar: het is maar een konijn hoor... (Idem met paarden).
Een ander is 3 dagen van slag als zijn konijn dood gaat. Die is dan waarschijnlijk beledigd als je zou zeggen: oh ik heb nog wel een jonkie over.

Cer schreef:Maar bij sommige posts heb ik zoiets van, waarom moet het aan de boodschapper liggen altijd? De ontvanger kan ook bedenken dat iets anders bedoelt wordt.
Sommige mensen zeggen dingen misschien bot en bedoelen dat niet zo, daar kan je ook mee omgaan ipv het bij de andere partij neerleggen. Niet je eigen emoties invullen werkt beide kanten op.
Dorine92 schreef:Je kunt nooit ruiken wat iemand wil horen.
Op de extreme opmerkingen na, vind ik inderdaad dat je dan maar beter niks kan zeggen, als "misschien was er iets mis met het kindje en dan is het misschien maar beter zo, hoe erg het ook is" al een rotopmerking is. Maarja als je niks zegt is t ook weer niet goed...
Sheran schreef:Ik weet niet of jullie hem kennen, maar er was een paar jaar geleden een leuk artikel verschenen over hoe je niet het verkeerde zegt. Comfort in, dump out. http://www.latimes.com/opinion/op-ed/la ... story.html

Shadow0 schreef:Behalve dan dat iemand die werkelijk zo'n situatie meemaakt veel energie kwijt is aan een moeilijke situatie, terwijl de buitenstaander er niet emotioneel bij betrokken is en dus wat verstandiger kan handelen.
) en die zullen dit soort topics daarom misschien minder goed begrijpen of er in ieder geval minder aan hebben. Cer schreef:Dat is generaliseren, niet iedereen heeft dat... Hoe onaardig het klinkt, er zijn mensen die daar anders instaan, en dat kun je niet van te voren weten.. En er zijn inderdaad mensen met het empathisch vermogen van een ui, so be it.
Sizzle schreef:Voor veel mensen is het normaal om bijv. te zeggen: 90 is wel een mooie leeftijd gelukkig.
Shadow0 schreef:Ik krijg de indruk dat de mensen met weinig empathisch vermogen het ook wel makkelijk vinden en geen zin hebben om er iets aan te veranderen. .
Sizzle schreef:Bewust respectloos lijkt me trouwens nooit de bedoeling. Dan ben je gewoon een hork.
Maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die wel eens wat uitstamelt wat misschien handiger had gekund.
Sommige mensen zijn omgekeerd ook wel erg snel geraakt hoor.
Een hele simpele vraag van de werkgever als: 'hoe lang verwacht je weg te blijven'
wordt soms al geinterpreteerd dat diegene geen gevoelens heeft terwijl het juist een hele open vraag is die nou eenmaal ook belangrijk is.