De meest 'briljante' dooddoeners bij een miskraam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:42

Ik denk, omdat iedereen verschillend is, je het het best kunt laten bij een welgemeend wat erg voor je, kan ik wat voor je doen. Tegen mij mag je ook best zeggen dat je het moeilijk vindt om iets te zeggen. Dat is heel menselijk en vaak blijkt het ook wel uit de lichaamshouding :(:)

Ik heb zelf enorm veel moeite om troostende woorden uit te spreken tegen iemand. Iets met een blokkade die dan opspeelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:45

Sheran schreef:
De een wil graag horen dat het onvermijdelijk was of dat er nog hoop is.

Ik heb eigenlijk niemand gehoord die dat soort opmerkingen wil ontvangen? Zeker niet in het begin.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:05

Shadow0 schreef:
Sheran schreef:
De een wil graag horen dat het onvermijdelijk was of dat er nog hoop is.

Ik heb eigenlijk niemand gehoord die dat soort opmerkingen wil ontvangen? Zeker niet in het begin.

Bij een miskraam kan ik er niet over meepraten, maar bij andere dingen ben ik bijvoorbeeld zo iemand :P

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:09

Nou ja, een miskraam is vrij defenitief natuurlijk.
Zegt zij droog.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:10

Ik zie een hoop dingen waarvan ik denk: sjeetje dan zal ik ook wel als botte zak gezien worden.

Iedereen ervaart dingen anders moet je niet vergeten he.
Toen ik net zwanger was zat ik totaal niet op de roze wolk. Ik heb een biomedische achtergrond en dacht eigenlijk alleen maar, nou als het na de combinatie test goed uitziet dan ben ik toch echt zwanger en ga ik het maar eens vertellen.
De weken ervoor voelde ik nog geen extreme blijdschap of binding met het embryo.
Uitzet bekijken (nog niet eens kopen) deed ik pas na een goede 20 weken echo.

Andere mensen gaan al helemaal in de mama modus als ze 1 week zwanger zijn.

Tja dan zijn de bijbehorende emoties ook niet te vergelijken natuurlijk.

Die opmerking over de hazelip (dat het goed te herstellen is) zou ik ook gemaakt kunnen hebben ben ik bang :o
Ik zie ook niet in waarom dat rot bedoeld zou moeten zijn, ik vind dat juist iets heel positiefs dat zo'n relatief klein lichamelijk ongemakje dat vroeger tot best wel wat problemen gaf nu heel keurig 'bijgewerkt' kan worden.
Dat staat volledig los van de gewenstheid van het kind.

Als een kind een lui oog heeft en wordt behandeld, is het dan ook een schande om te zeggen: fijn he dat dat zo goed opgelost kan worden :o?
Of moet je dan ook zeggen: goh, sterkte...

Zelfde met dode dieren. Als een van mijn geliefde konijnen dood ligt zeg ik: goh jammer en gooi hem in de kadaver ton.
Dan moet ik echt niemand hebben die zegt: goh wat vreselijk voor je want ik denk alleen maar: het is maar een konijn hoor... (Idem met paarden).

Een ander is 3 dagen van slag als zijn konijn dood gaat. Die is dan waarschijnlijk beledigd als je zou zeggen: oh ik heb nog wel een jonkie over.

Mensen zijn nou eenmaal verschillend

vuurneon

Re: De meest 'briljante' dooddoeners bij een miskraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:18

Ik zie de zwangerschap ook als middel om mijn doel te bereiken, sta er nuchter in en emo hormonen zijn na de eerste 3 maand ook alweer pleite gelukkig.
dode dieren zijn voor mij ook dode dieren, klein spul de kliko in of bij de dierenarts in de kadaverbak. Neemt niet weg dat ik begrijp dat het voor anderen heel anders kan zijn en liever 'wat erg' zeg dan 'in de kliko gegaan zeker?'

Een miskraam ligt natuurlijk weer anders en het verlies baggetaliseren vind ik niet kunnen. Nee het had inderdaad niet zo mogen zijn, maar het is niet aan mij om te benadrukken dat het ook zo is en een beetje extra zout in de wond te strooien door iets compleet ongepast te zeggen. Dan blijf ik liever neutraal en wat voorzichtiger en laat het gesprek leiden door de ander. Als die zelf zegt 'het is maar goed dat het nu is gebeurt' dan ga ik daarop in. Maar ik begin er zelf niet over.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:19

Helemaal waar sizzle.

En je kunt ook niet op voorhand verstandelijk gaan beredeneren hoe jij gevoelsmatig zult reageren op een miskraam.
Misschien nuchter en met weinig emotie. Maar het zou ook heel anders iunnen gaan en je totaal kunnen verrassen.
Je weet het niet.
Ieder mens is inderdaad anders.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:21

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:23

Sizzle schreef:
Die opmerking over de hazelip (dat het goed te herstellen is) zou ik ook gemaakt kunnen hebben ben ik bang :o
Ik zie ook niet in waarom dat rot bedoeld zou moeten zijn, ik vind dat juist iets heel positiefs dat zo'n relatief klein lichamelijk ongemakje dat vroeger tot best wel wat problemen gaf nu heel keurig 'bijgewerkt' kan worden.

Vandaar dat het in die situatie vooral goed is om te vragen hoe de ouders het zelf te ervaren.

Want dat is dus inderdaad wel heel verschillend. Sommige mensen vinden het juist heel belangrijk dat hun kind geaccepteerd wordt (ook al is het nog niet geboren) met alles wat bij hem/haar hoort. Zij voelen dat kinderen niet 'perfect' moeten zijn en vinden het dus vervelend als geimpliceerd wordt dat een kind niet 'goed' is en 'bijgewerkt' moet worden. Terwijl andere ouders dus juist blij zijn dat het iets is dat makkelijk gecorrigeerd kan worden.

Maar nogmaals: dat is geen moeilijke situatie - gewoon even vragen en niet invullen.

Citaat:
Als een kind een lui oog heeft en wordt behandeld, is het dan ook een schande om te zeggen: fijn he dat dat zo goed opgelost kan worden :o?
Of moet je dan ook zeggen: goh, sterkte...

Ook hier: probeer het gevoel van de ouders (en wellicht het kind) te volgen.
Als een ouder heel erg geraakt is door het risico van een operatie of het stigma van een pleister, dan is 'sterkte' wel degelijk gepast. Als de ouders zelf vooral blij zijn en achter hun keuze staan dan hoeft dat niet. Als een ouder nog in het proces is om te bepalen wat het beste is, dan is het meest respectvolle om die twijfel serieus te nemen.

En het is wel goed om te bedenken dat het verkeerd overkomen als je vindt dat een lui oog hoe dan ook behandeld moet worden, of een kind met gehoorproblemen een KI moet krijgen... niet iedereen wil 'gefixt' worden of vindt de voordelen tegen de nadelen opwegen. Dat mag. En respectvol met elkaar omgaan is dat je die verschillen respecteert, en de keuzes van de betrokkenen respecteert.

Citaat:
Dan moet ik echt niemand hebben die zegt: goh wat vreselijk voor je want ik denk alleen maar: het is maar een konijn hoor... (Idem met paarden).

Een ander is 3 dagen van slag als zijn konijn dood gaat. Die is dan waarschijnlijk beledigd als je zou zeggen: oh ik heb nog wel een jonkie over.

Maar het is helemaal niet zo moeilijk om daarmee om te gaan. Gewoon niet je eigen emoties invullen, maar die van de ander respecteren. Meer dan dat is het eigenlijk niet.

Dorine92

Re: De meest 'briljante' dooddoeners bij een miskraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:26

Je kunt nooit ruiken wat iemand wil horen.
Op de extreme opmerkingen na, vind ik inderdaad dat je dan maar beter niks kan zeggen, als "misschien was er iets mis met het kindje en dan is het misschien maar beter zo, hoe erg het ook is" al een rotopmerking is. Maarja als je niks zegt is t ook weer niet goed...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:27

Niet iedereen spreekt enkel zeer goed weloverwogen zinnen toch?
Ik niet in iedergeval. Ik zeg best vaak iets doms of onhandigs als iets totaal onverwachts op mijn dak valt.

Als iemand duidelijk erg verdrietig zit te zijn is het wat makkelijker inschatten, maar als je tijdens het werk ineens iemand heel kalm hoort zeggen tijdens het typen: oh ja ik moet morgen vrij want mijn oma wordt begraven dan is dat nou niet goed in te schatten voor de omstander.

Ik ken trouwens ook iemand die een vroege miskraam niet eens aan haar man verteld heeft. Zij was er zelf heel nuchter over en was bang dat haar man er meer moeite mee zou hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:29

Hm, ik zou meer aan de kant van Sizzle zitten.. nu heb ik ook geen kinderwens dus dat maakt t allemaal weer anders natuurlijk.

Maar bij sommige posts heb ik zoiets van, waarom moet het aan de boodschapper liggen altijd? De ontvanger kan ook bedenken dat iets anders bedoelt wordt.
Sommige mensen zeggen dingen misschien bot en bedoelen dat niet zo, daar kan je ook mee omgaan ipv het bij de andere partij neerleggen. Niet je eigen emoties invullen werkt beide kanten op.

Ik ben in verdrietige of nare situaties ook een botte hork, vnl omdat ik overrationaliseer.. en toch krijg ik regelmatig te horen dat mensen daar heel blij mee zijn, omdat het ook niet altijd fijn is om te blijven hangen in verdriet. Maar ook dat is persoonlijk..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:32

Cer schreef:
Maar bij sommige posts heb ik zoiets van, waarom moet het aan de boodschapper liggen altijd? De ontvanger kan ook bedenken dat iets anders bedoelt wordt.
Sommige mensen zeggen dingen misschien bot en bedoelen dat niet zo, daar kan je ook mee omgaan ipv het bij de andere partij neerleggen. Niet je eigen emoties invullen werkt beide kanten op.

Behalve dan dat iemand die werkelijk zo'n situatie meemaakt veel energie kwijt is aan een moeilijke situatie, terwijl de buitenstaander er niet emotioneel bij betrokken is en dus wat verstandiger kan handelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:32

Dorine92 schreef:
Je kunt nooit ruiken wat iemand wil horen.
Op de extreme opmerkingen na, vind ik inderdaad dat je dan maar beter niks kan zeggen, als "misschien was er iets mis met het kindje en dan is het misschien maar beter zo, hoe erg het ook is" al een rotopmerking is. Maarja als je niks zegt is t ook weer niet goed...

Het is niet aan een buitenstaander om te zeggen dat het maar beter is zo, want een verlies van een kind is immers nooit goed. Ook al had het kindje geen schijn van kans. Weet je niets te zeggen? Dan is het echt oke om gewoon te zeggen dat je niets weet te zeggen. Of begin in ieder geval met sterkte wensen als je dan toch nog iets erachter na wilt zeggen in de trend van 'er was misschien iets mis'.

Ik ben ook zeer rationeel, maar besef daarbij dondersgoed dat een ander het anders ziet. Luisteren is belangrijker dan spreken.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-06-15 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:33

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:35

Shadow0 schreef:
Behalve dan dat iemand die werkelijk zo'n situatie meemaakt veel energie kwijt is aan een moeilijke situatie, terwijl de buitenstaander er niet emotioneel bij betrokken is en dus wat verstandiger kan handelen.

Dat is generaliseren, niet iedereen heeft dat... Hoe onaardig het klinkt, er zijn mensen die daar anders instaan, en dat kun je niet van te voren weten.. En er zijn inderdaad mensen met het empathisch vermogen van een ui, so be it.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:38

En mensen met de communicatieve vaardigheden van een ui.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:39

Maar zo kan ook de vraag: 'hoe is het gebeurd' of 'zag je het aankomen'
voor de een een teken zijn van oprechte interesse en er op in gaan, terwijl het voor de andere gezien wordt als een vorm van ramptoerisme.

Zo zal mijn man nooit vragen waaraan iemand overleden is bijvoorbeeld, dat vind hij onbelangrijk en ongepast.

Voor veel mensen is het normaal om bijv. te zeggen: 90 is wel een mooie leeftijd gelukkig.
Dat is dan net zo krom lijkt mij.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:40

Ik denk dat het er aan ligt hoe je als boodschapper in het leven staat, en wat je belangrijk vind. Ik ben iemand die zich graag in bochten wringt om het anderen gemakkelijker te maken, daar krijg ik zelf een beter gevoel van dan dat ik zeg wat ik denk. Daarom vind ik de tips in dit topic (of in topics over wat je beter wel/niet zegt tijdens kraambezoek) nuttig, ik houd daar graag rekening mee.

Andere mensen vinden het vervelend om zich zo aan te passen aan anderen en vinden het belangrijker dat je bijvoorbeeld eerlijk bent (ik vul maar iets in want zo zit ik zelf dus niet in elkaar ;) ) en die zullen dit soort topics daarom misschien minder goed begrijpen of er in ieder geval minder aan hebben.

Wat mij betreft allemaal prima, verschillende mensen hebben verschillende doelen in communicatie. (dit geld btw niet voor opmerkingen die bewust kwetsend zijn, daar zal ik nooit begrip voor hebben) Maar als je heel verdrietig bent en iemand reageert anders dan je had gehoopt kan ik me voorstellen dat dat heel erg is en je relatie met die persoon flink kan veranderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:41

Cer schreef:
Dat is generaliseren, niet iedereen heeft dat... Hoe onaardig het klinkt, er zijn mensen die daar anders instaan, en dat kun je niet van te voren weten.. En er zijn inderdaad mensen met het empathisch vermogen van een ui, so be it.

Ik krijg de indruk dat de mensen met weinig empathisch vermogen het ook wel makkelijk vinden en geen zin hebben om er iets aan te veranderen. Ik lees erg veel reacties over hoe het ok is om door te gaan met iets waarvan je best kunt weten dat de kans groot is dat het kwetsend is. Dat is bewust respectloos, en dat vind ik dus niet ok. Dan zijn het ook geen goede intenties meer, lijkt mij, want diegene heeft helemaal niet de intentie om daar zelf een beetje moeite in te stoppen.

Sizzle schreef:
Voor veel mensen is het normaal om bijv. te zeggen: 90 is wel een mooie leeftijd gelukkig.

Ook dat is inderdaad een opmerking waar je mee uit moet kijken. Ik vind die cirkeltheorie wel mooi: vanuit de binnencirkels is dat een prima opmerking, maar het van buitenaf zeggen tegen iemand die enorm verdrietig is is niet prima.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:44

Het is ook de combinatie van woorden die je kiest: als een client dood is gegaan en ik zie een kind van die client, dan zeg ik eerst 'gecondoleerd, sterkte met het verlies van uw vader'. Beginnen met 'Goh mooie leeftijd had hij he!" is niet handig als iemand om het verlies van zijn/haar vader rouwt. Want ook al zou hij 130 geworden zijn, blijft het verlies van een ouder.
Dus eerst het verdriet/verlies benoemen maakt dat ik aangeef dat ik met hen meeleef.

Qua vragen wat er gebeurt is; als je daarin echt oprecht bent, kun je het vragen. De ander kan dan beslissen om daar wel/geen antwoord op te geven en als er geen antwoord op komt, gewoon respecteren.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:48

Toen ik zelf net wist dat ik zwanger was (13 weken) kreeg ik een bloeding, gelukkig was er niets aan de hand en heb ik een gezond kindje gekregen.. maar op dat moment was ik zo bang en verdrietig, ookal weet je pas even dat je zwanger bent.. je raakt meteen gehecht.. of je nou 6 weken of langer zwanger bent dat maakt geen verschil.

Ik begrijp dan ook nooit dat mensen zo luchtig kunnen zeggen, tja het was toch nog geen echt kindje en zulke dingen.. word daar altijd heel boos om.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:48

Shadow0 schreef:
Ik krijg de indruk dat de mensen met weinig empathisch vermogen het ook wel makkelijk vinden en geen zin hebben om er iets aan te veranderen. .

Met zulke opmerkingen maak je jezelf ook een beetje schuldig aan niet kunnen (of eerder niet willen) invoelen hoe een ander werkt en functioneert. We moeten allemaal empathie tonen voor een ander, iemand die eerlijk aangeeft daar moeite mee te hebben die heeft er volgens jou geen zin in om het te veranderen, want die persoon vind het wel makkelijk zo.

Dat is alsof je tegen een autist zegt dat ie ff normaal moet doen (alleen ja.. wat is normaal en hoe doe je dat?).

Het is wel tweerichtingsverkeer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:49

Bewust respectloos lijkt me trouwens nooit de bedoeling. Dan ben je gewoon een hork.
Maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die wel eens wat uitstamelt wat misschien handiger had gekund.

Sommige mensen zijn omgekeerd ook wel erg snel geraakt hoor.
Een hele simpele vraag van de werkgever als: 'hoe lang verwacht je weg te blijven'
wordt soms al geinterpreteerd dat diegene geen gevoelens heeft terwijl het juist een hele open vraag is die nou eenmaal ook belangrijk is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:51

Sizzle schreef:
Bewust respectloos lijkt me trouwens nooit de bedoeling. Dan ben je gewoon een hork.
Maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die wel eens wat uitstamelt wat misschien handiger had gekund.

Sommige mensen zijn omgekeerd ook wel erg snel geraakt hoor.
Een hele simpele vraag van de werkgever als: 'hoe lang verwacht je weg te blijven'
wordt soms al geinterpreteerd dat diegene geen gevoelens heeft terwijl het juist een hele open vraag is die nou eenmaal ook belangrijk is.

Ja, maar ook dan in context, als dat de openingszin is van de werkgever ipv 'hoe gaat het met je?' Dan vind ik het horkerig.