Liften, 15.000 km geluk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Liften, 15.000 km geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:00

Ik rij als ik alleen ben maar korte afstanden.
Iemand 5 km verder in een ander dorp afzetten loont niet echt.
Verder heb ik het niet op vreemden in de auto.

Bekenden breng ik wel regelmatig weg.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:20

Heb je topic een beetje doorgespit maar gaaf!
Zou het zelf niet durven, maar ga je zeker volgen!
Leuk om al die verhalen hier ook te lezen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:28

Mijn 'lift'verhaal:
Ik was met mijn zusje en vriend op rondreis in Zuid-Afrika, met de auto van mijn zusje. We kregen pech en stonden langs een bos, waarin mannen aan het houthakken waren. Echt èlke auto is gestopt om te vragen of we hulp nodig hadden. Een opzichter van een houtbedrijf met een grote 4keer4 is voor ons gestopt, heeft mannen opgetrommeld van zijn bedrijf, heeft de auto van mijn zusje naar zijn bedrijf gesleept. Daar hebben we thee gekregen. Hij ging toen zijn monteur bellen. Die is gekomen. Zag dat het een heel groot probleem was. Auto is daar blijven staan. De opzichter heeft ons toen 150 km verder gereden naar onze volgende slaapplek die we hadden gereserveerd. Daar heeft hij ons de volgende dag opgehaald en zijn we een dag met hem wezen rondtoeren.. terwijl hij eigenlijk moest werken! Hij heeft daarna geregeld dat de auto op een trailer naar een garage is gebracht.
Heeft ons naar het vliegveld van Durban gereden, daar hadden we een auto gehuurd.
Een aantal dagen later heeft hij ons weer opgehaald bij het vliegveld toen we de huurauto moesten inleveren. Zei dat de auto gerepareerd was, maar bleek uiteindelijk niet te lukken. Heeft ons naar een hotel gebracht.
Het eind van onze vakantie naderde en hij heeft ons weer naar een vliegveld gebracht en zo zijn we met een huurauto terug gereden naar Mozambique, waar we onze reis waren begonnen.
We hebben een mand met allemaal lekkere dingen voor hem gekocht als bedankje.
De auto van mijn zusje is uiteindelijk gemaakt en ze heeft hem pas anderhalf jaar later op kunnen halen door omstandigheden en omdat het 700 km van haar woonplaats was.

Ik ben die man echt zo dankbaar geweest!!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:49

Ik zou niet bang zijn voor bij wie ik in zou stappen.ik heb alleen het idee dat jullie het idealer laten klinken dan het is :o of is het soms sjouwen met alle spullen op je rug niet zwaar? Wat als je ergens je tent op zet en wilt gaan wandelen, neem je alles mee of neem je het risico en laat je spullen staan? En het weer zal ook niet altijd zonnig en droog zijn.
Wat als je reis ergens eindigt waar geen toilet is? En t zal toch ook wel gebeuren dat je soms uren staat?althans je had dat programma roadtrip op mtv en daarbij duurde het soms uren.

Toch zou ik het wel willen proberen, maar ik kan maximaal 3 weken vrij krijgen en zal dan moeten zorgen dat ik op tijd terug kom.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 09:57

@moonsparkle
Het is inderdaad niet altijd ideaal. Het is ook vaak vermoeiend om een hele dag conversaties te hebben met vreemden, waarvan niet iedereen even interessant is en velen telkens hetzelfde verhaal van jou willen horen. Het is niet altijd even comfortabel, om gevouwen onder je backpack met zijn 2'en 1 plaats op de achterbank te delen, of achterin een bestelbusje tussen het gereedschap te liggen. Soms sta je wel een uur te wachten en wordt het moeilijker je glimlach naar de zoveelste auto die voorbij rijdt oprecht te houden. En af en toe word je op een plek afgezet en denk je, hoe kom ik hier ooit weer weg?

In mijn ervaring kom je dan echter net op dat moment dat je er een beetje klaar mee bent, die supertoffe persoon tegen met een fantastisch verhaal, waar je ontzettend veel energie van krijgt. Of je mag plaatsnemen in een lamborghini waardoor je je de koningin voelt. En op die hopeloze plaats krijg je eerst 10,- euro en een zak lekkernijen toegestopt van iemand die niet jou kant op gaat, waarna er een engel opduikt die voor je omrijdt waardoor je weer goed staat.

Ik lift zelf vooral van tankstation naar tankstation en daar heb je meestal binnen 10 minuten wel een lift, vaak zelfs nog voor je vorige lift weer vertrokken is. Soms duurt het langer, maar dan ben je lekker bezig: gesprekjes met mensen om te kijken of je mee kunt en tussendoor kun je zo nodig binnen opwarmen. Verder hebben Steven en ik het ook gewoon gezellig, waardoor het wachten met zijn 2tjes geen enkel probleem is. Tussen passerende auto's vermaken we ons wel <<)

Verder... ik ga meestal zonder tent dus dan heb je de genoemde problemen niet. Maar als ik mijn tent achter zou laten voor een wandeling neem ik gewoon telefoon/camera/portemonnee mee. Als iemand zo nodig mijn oude kleding wil jatten, dan zij het zo, zullen ze het wel heel hard nodig hebben. Voor 3 weken door Europa reizen neem ik niet meer mee dan een eastpack, dan valt dat sjouwen wel mee (nee ik stink nooit!). Toiletten zijn er overal (je komt toch veel op tankstations) en anders heb je de natuur ;)

Toch is iedere keer vertrekken weer spannend hoor. Kom ik wel aan? Wordt het wel leuk? Maar na iedere geslaagde dag wordt dat vertrouwen groter.

PS: Steven en ik vertrekken 3 Juli richting Wit-Rusland (pure noodzaak eigenlijk, ik heb een vlucht geboekt vanuit daar naar Vietnam). We hebben 3/4 dagen om liftend in Vilnius te geraken, ik zal eens proberen een liftdagboekje bij te houden zodat mensen een idee krijgen hoe het eraan toe gaat.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:14

Spannend met zo'n deadline, maar wel heel cool. Ben benieuwd naar de verhalen! :)

Even off-topic: inmiddels route du soleil met mijn vriend besproken en ook hij is fan, maar ik zag dat het een Belgisch concept is. Zijn Nederlanders welkom?

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 11:19

@dondeyne
Ik ben gewoon Nederlandse. En gezien het souvenir dat ik eraan heb overgehouden (Steven ;) ) durf ik wel te zeggen dat je hartelijk verwelkomd zult worden. Ik heb me laten vertellen dat Belgen wel enigzins vooroordelen hebben over "Hollanders", maar zelf nooit wat van gemerkt.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:26

Geweldig filmpje... wat een inspiratie. Had zo als reclame filmpje gebruikt kunnen worden.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:02

Ah mooi! Leuk 'vakantiesouvenirtje' :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:27

Heb je voor Wit-Rusland geen visum nodig? :)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 13:15

Jawel, is geregeld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:40

Cool :) Ik volg je nu ook op FB dus ik ben benieuwd naar eventuele updates :D

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 05:12

Zie het topic nu pas! Hier ook een lifter. Heb duizenden kilometers in Australie en europa gelift. Ben nu in de Amerika's en ga hier ook liften. Vind het een geweldige manier va reizen en vele chauffeurs spreek ik nog. Ik lift wel bijna altijd alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 08:49

Mooie deadline wit Rusland, scheelt het kwa ticket kosten ook naar Vietnam ?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 01:14

Vandaag in Mexico gelift in een golfkarretje. Ik heb in zoveel verschillende voertuigen gelift, maar nog nooit in een golfkarretje haha

Afbeelding

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 02:00

Wauw wat ontiegelijk gaaf! Mijn moeder heeft ook 1 keer iemand mee genomen en die is toen gelijk blijven slapen doordat ze helemaal doorweekt waren door de regen. Mijn vader heeft zelf veel gelift en neemt vaak lifters mee. Hij vind het nog steeds helemaal tegek.

Het lijkt me zo gaaf om het zelf ook een keer te doen! Ik ga je zeker via hier en via Facebook volgen!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 02:01

Wat een enorm leuke verhalen!!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:19

Ik ben nog steeds benieuwd naar het militairen stukje.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:26

Leuke ervaringen hoor!

Ik heb wel eens moeten liften uit noodzaak; stond midden in de Australische woestijn zonder benzine 8-) 8-)
Lief stel met een weggeklapte achterbank met 2 gigantische honden achterin nam ons toen mee. En met twee volle jerrycans met benzine zijn we weer terug naar de auto gegaan met zo'n roadtrain, een vrachtwagen van 50+ meter. Was tof!

Ook in Sri Lanka heb ik wel eens gelift, maar dat was minder succesvol;
Twee niet Engels spreken mannen namen ons mee, lange rit, dwars door de donkere bergen, het was inmiddels donker/ nacht. Opeens ontdek ik dat er onder mijn stoel een plastic zak met wit poeder ligt en kort daarna werden we staande gehouden door zwaar bewapende militairen die het busje wilden onderzoeken. Ik dacht dat mijn laatste minuten ingegaan waren en heb doodsangsten uitgestaan. Ik zag mezelf al met een kogel door mijn hoofd onderaan in een ravijn liggen. Hoop commotie toen ze de zak ontdekten, maar na ruiken en proeven bleek het god-zij-dank om waspoeder te gaan. Ze hebben ons keurig afgezet waar we heen wilden en alles was prima, maar ik heb de meest angstige momenten van mijn leven beleefd daar.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:38

Het lijkt mij onwijs gaaf, wat een ervaringen doe je ermee op! Ik zie regelmatig lifters langs de weg staan, maar durf ze toch nooit mee te nemen. Zit ik daar in m'n eentje met vreemden in mijn auto hihi.
Toch als ik het zo lees zou ik wel deel uit willen maken van het avontuur van diegene!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:42

Erg leuk filmpje en ook erg leuk om je ervaringen te lezen.
Ik woon in het Noorden van Zweden en hiervandaan is het erg duur reizen naar bv het Zuiden. Dacht laatst nog, liften zou een mooie optie zijn. 'Helaas' heb ik een baan en slechts een beperkt aantal vakantiedagen.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:34

Leuk filmpje!

Ik denk alleen dat je dit als vrouw alleen niet meer kan doen in dit tijdperk. Ik zou het hier in de randstad, eigenlijk in heel NL, niet durven.
Tevens zou ik ook nooit stoppen voor een lifter. Ik denk dat ik teveel enge en slechte verhalen erover heb gehoord.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 23:41

@xMarloes
Ik denk dat 3000 van de kilometers die ik gemaakt heb alleen waren :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 00:12

Ik lift 9 van de 10x alleen Marloes. Het valt heel erg mee. Zelfs hier in Mexico lift ik alleen.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 13:22

Hoi allemaal!
Ik had beloofd jullie op de hoogte te houden van de volgende lift trip, dus bij deze :) Vrijdag zonder plan of bestemming vertrokken vanuit Nederland en in 6 lifts aangekomen in het noord-oosten van Polen. Door file etc vrij laat, maar onze laatste lift bood onze een slaapplek aan, veel bier en wodka (polen he ;) ) en die gastvrijheid sloten ze af net het meest fantastische ontbijt ooit + nog een lift naar het tankstation.
Van daar uit in 8/9 lifts naar Vilnius gegaan (weer een aantal keer getrakteerd, ontzettend lief), waar we nu vertoeven! In totaal heeft het ons 2,25 pp gekost om in Vilnius te komen (avondeten in de Mcdonalds aan de snelweg).

Op fb staan een paar foto's, maar daar komt meer bij zodra we fatsoenlijk wifi hebben! https://m.facebook.com/lifeisahitch?ref ... 1682582849