Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
NatasjavE schreef:vuurneon schreef:Ik vind het ook niet kunnen als je als atheïst voor de kerk trouwt, ook voor jezelf niet.
En wat als je gelovige (aanstaande)man het heel belangrijk vind om voor de kerk te trouwen?![]()
Ik kan me voor stellen dat je het dan voor hem doet namelijk.
. Maar ik vind het zelf ongepast. Daarom zijn wij ook in de kerk getrouwd ipv voor de kerk.vuurneon schreef:Ik zelf absoluut niet, omdat ik dat zelf dan een poppenkast vindt als je je huwelijk voor God in laat zegenen/bevestigen maar zelf absoluut niet in God gelooft. Komt omdat ik zelf wel uit een devoot nest komt en het gewoon niet netjes vindt tegenover de gemeenschap en God. Beetje schijnheilig![]()
Dat een ander het wel doet, prima hun leven natuurlijk. Maar ik vind het zelf ongepast. Daarom zijn wij ook in de kerk getrouwd ipv voor de kerk.
En ik hoe graag ik ook voor de kerk zou willen trouwen bijvoorbeeld, ik zou het nooit aan mijn man vragen om dat ook te doen omdat hij niet gelovig is. Zou dat niet van hem durven of kunnen verlangen. Als hij niet in de kerk had willen trouwen had ik daar ook alle begrip voor.
NathalietjeB schreef:blokje schreef:Plien, dat is het voordeel van samen geloven. We denken er het zelfde over. Alle beslissingen worden genomen door geloof. 'Wat is de juiste keuze, hoe leven we zoals God dat wil' etc.
Ik hoop gewoon nooit te hoeven kiezen tussen God of mijn gezin.
For real??? Waarom zou je t ooit in je hoofd halen om een geloof op 1 te zetten ipv je gezin? Sorry hoor maar je gezin zou altijd boven een geloof moeten staan.
vuurneon schreef:NatasjavE schreef:
En wat als je gelovige (aanstaande)man het heel belangrijk vind om voor de kerk te trouwen?![]()
Ik kan me voor stellen dat je het dan voor hem doet namelijk.
Ik zelf absoluut niet, omdat ik dat zelf dan een poppenkast vindt als je je huwelijk voor God in laat zegenen/bevestigen maar zelf absoluut niet in God gelooft. Komt omdat ik zelf wel uit een devoot nest komt en het gewoon niet netjes vindt tegenover de gemeenschap en God. Beetje schijnheilig![]()
Dat een ander het wel doet, prima hun leven natuurlijk. Maar ik vind het zelf ongepast. Daarom zijn wij ook in de kerk getrouwd ipv voor de kerk.
En ik hoe graag ik ook voor de kerk zou willen trouwen bijvoorbeeld, ik zou het nooit aan mijn man vragen om dat ook te doen omdat hij niet gelovig is. Zou dat niet van hem durven of kunnen verlangen. Als hij niet in de kerk had willen trouwen had ik daar ook alle begrip voor.
Cinderella schreef:NathalietjeB schreef:For real??? Waarom zou je t ooit in je hoofd halen om een geloof op 1 te zetten ipv je gezin? Sorry hoor maar je gezin zou altijd boven een geloof moeten staan.
Tja, helemaal mee eens.
Dat mensen hun leven leiden gericht op het leven wanneer ze doodzijn, kan ik niet snappen.
Ik snap het ook echt niet dat mensen God, iets niet-tastbaars, voor hun eigen vlees en bloed kunnen laten gaan, brr.
Ik laat iedereen wel in zijn waarde hiermee, maar snappen.. nee.
verootjoo schreef:Of het een poppenkast is ligt helemaal aan jezelf. Je kan er ook gewoon open over zijn dat je zelf niks met het geloof hebt. Dan wordt de trouwbelofte aangepast naar iets waar je wel achter kunt staan. Iets beloven waar je niet achter staat vind ik idd echt niet kunnen.
Wij zijn getrouwd door een diaken, niks geen 'zwaar' gedoe. Ik voel me nooit thuis in een kerk, maar onze ceremonie vond ik prachtig. Mijn man heeft mij dat overigens niet gevraagd of geëist oid. Voor hem hoort de kerk erbij, dus ik vond het niet meer dan normaal dat ik dit voor hem deed. Hij vond het deel in het gemeentehuis ook meer een wettelijke eis, maar voor mij was dat deel belangrijker, en dat had hij ook heel goed door. Wat ik wel een beetje lastig vond was de voorbereiding. Wij hebben met nog een stuk of 8 personen die ook bij dezelfde parochie hoorden, 3 avonden gehad waarbij er werd gepraat over het huwelijk, het geloof etc.etc. Daar was ik dus de enige die niet geloofde, na avond 1 was ik er al wel klaar mee, in zulke groepsgesprekken delf je dan wel het onderspit, ook omdat je vaak geen idee hebt waar ze het over hebben, hoe ze naar bepaalde dingen kijken.Onze relatie werkt omdat we proberen elkaars standpunt te begrijpen en omdat we respect hebben voor elkaars opvattingen. Nou is mijn man ook niet zwaar/streng gelovig, dan zou het waarschijnlijk een heel ander verhaal zijn. Mijn hele schoonfamilie is gelovig, ik ben de enige die dat niet is, toch is het geen enkel probleem. Ze zullen ook niet proberen mij om te praten oid, en ik hun ook niet
NatasjavE schreef:Oke,..snap ik.
Jouw man ik geheel niet gelovig? Vind je dat zelf niet moeilijk?
Hoe gaan jullie met de verschillen om? Ik weet niet of jullie kinderen hebben bijvoorbeeld. Maar hoe zou je dat aanpakken?
Lijkt misschien wat af te dwalen maar wellciht kan TS iets met de antwoorden.
) zeggen als het niet lukt is er niet meer bij.
maar daar hebben wij van te voren ook veel over gesproken want op 1 lijn zitten voordat er een kindje is is wel heel belangrijk. Wij willen ons kind beide werelden meegeven zodat het zelf een keuze kan maken. Wel een christelijke basis, dus een vrij actief christelijke basisschool maar thuis geen religie verder (behalve als het vanuit het kind zelf vragen zijn natuurlijk). Ik wil mijn kind niet een richting opdringen verder dus ga ook absoluut niet dopen. Maar wil een bewustzijn voor het geloof creëren als het ware. Mijn man volgt mij daarin. Betekent ook voor mijn man wel dat hij naar de kerk moet met oa kerst vanuit school ivm de uitvoering van het kerstspel. Dus hij heeft absoluut water bij de wijn gedaan 
wellicht kan TS er iets mee.