Psychologe met ordinaire foto op internet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 01:21

k kan me niet voorstellen dat een psycholoog niet de privacyinstellingen van Facebook kan vinden, dus ze zal zich er wel van bewust zijn ook haar clienten deze kunnen zien.
Als het haar niets uitmaakt en ze die kleding mooi vind en lekker om te dragen, waarom zou jij er dan moeite mee moeten hebben dat ze dat op facebook zet? Als ze in haar vrije tijd zou marathonlopen, mag ze daar dan wel dingen openbaar over posten?
Ik vind het echt heel raar dat iemand hierboven zelfs suggereert dat ze daardoor misschien ook wel slordiger zou zijn met patientendossiers.. alsof daar een verband tussen zou zitten.

Goed dat je naar de intake gaat! Dat is al een *\o/* waard.
Een psycholoog moet niet je beste vriend zijn, maar het is wel iemand op wie je moet vertrouwen dat hij/zij het beste met je voorheeft wil het zin hebben. En ik kan me goed voorstellen dat je iemand die een levenswijze heeft die heel ver van jou afstaat moeilijker in de rol van psycholoog durft te plaatsen. Maar houdt ook in je achterhoofd dat er nog vele decolateetjes op je pad komen die het bemoeilijken van je probleem af te komen.

Het valt me wel op dat je heel positief reageert op posts die het met je eens zijn en vastbesloten lijkt te zijn dat het een no-go is je prive foto's af te schermen op facebook. Dat oordeel kan je behandeling best wel in de weg staan als je haar niet serieus neemt. En dat hoeft inderdaad niet iets te zijn waar je voor in therapie gaat, dus als je te veel twijfelt gewoon een ander bellen. (Maar dat dan ook wel echt doen!)
Wil je die van mij wel aanraden ;) Die is zo discreet dat ik me wel eens afvraag of ze hem aan het eind van de dag niet gewoon afsluiten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 02:51

Het is een kwestie van keuzes. TS kiest er voor te googlen,dus verder te kijken dan de informatie die op de zakelijke site van de instelling gegeven worden. De psycholoog kiest er voor een privé leven te hebben en daar openbaar voor uit te komen.
Iemand vergeleek het hier met het seksleven van je ouders. Als je er niks van wilt weten, moet je ook niet gaan kijken in hun slaapkamer....

Als jij moeite hebt met het weten dat je psycholoog een privé leven heef, moet je een volgend keer gewoon niet verder kijken. Verantwoordelijk heid daar waar het thuis hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:41

Merileth schreef:
DeMolenhoek schreef:
Dus omdat ze psychologe is moet ze haar profiel maar afschermen? Kom zeg, zij heeft ook een privé leven en voor mij zijn werk en privé gescheiden.

Ja, en júist daarom houd ik mijn facebookprofiel afgeschermd. Wat ik in mijn privé leven doe, hebben werkgevers geen klap mee te maken, en dus zorg ik er voor dat ze dit ook niet kunnen zien. Ik ben opgeleid als pedagoge, en krijg te maken met het vertrouwen wat ouders in mij stellen. Wat buiten mijn opleiding en werk mijn interesses zijn hebben ze niets mee te maken, maar wanneer ik mijn profiel openbaar heb staan, kunnen ze die interesses koppelen aan mij, en, inderdaad, komen met vooroordelen. Om dat te voorkomen scherm ik het af. Klein stukje professionaliteit.

Nee, daar slaat mijn zin niet op, mijn zin slaat op het feit dat je iemand professioneel niet mag veroordelen op zijn privé leven. Op mijn fb kan je zien wanneer ik een kater heb en waar ik met wie weg ben, ik doe dan wel gewoon de bediening in een winkel, maar als mijn baas daarop had geoordeeld was ik ook niet aangenomen geweest. Dus als ik morgen psycholoog wil worden moet ik ook maar direct inzien dat een sociaal leven op internet volledig moet afgeschermd worden, dat foto's niet meer openbaar mogen etc? Kom zeg, hoe kleinzerig en vooral kortzichtig kunnen mensen zijn dat ze hierop oordelen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:42

@Ikeje: en daarnaast geloof ik gewoon niet dat de foto's dermate onprofessioneel zijn gezien ze ook voor LinkedIn gebruikt worden. TS: ik trek je verhaal niet in twijfel maar als dezelfde vakantiefoto op LinkedIn staat, zou het niet mogelijk kunnen zijn dat jouw perceptie van een diep decolleté een beetje vertekend is?

Is het inderdaad een beschonken bikinifoto dan is het inderdaad zeer onprofessioneel maar ik ken eigenlijk niemand die zulke foto's op LinkedIn zet.

Ladybird

Re: Psychologe met ordinaire foto op internet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:29

Ik zou mijn begeleiders niet eens opzoekeb op fb :') waarom zou ik dat willen weten? Naast werk hebben ze tenslotte ook nog een leven

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:35

janderegelaa schreef:
Myca schreef:
Diepe decolletees en feest-foto's passen niet echt in het profiel van een prof in de gezondheidszorg.
Dat bedoelde ik met dubieus, puur zakelijk gezien dus.

Het is toch haar privé leven!? Als ik psycholoog zou zijn dan zou ik iemand die in mijn privéleven loopt te wroeten als niet eens meer als patiënt willen hebben. Sick.
Ik ben het hier geheel mee eens, ik snap TS tot op zekere hoogte maar zou het zelf niet openbaar maken hier op bokt, zelfs niet het verhaal an sich.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:39

Nou, geluk voor jullie dat TS niet jullie cliënt is dan?

Jullie doen nu precies hetzelfde hè, zo van 'TS niet meer als cliënt nav dit topic'
Dan wijs je haar dus af gebaseerd op vooroordelen en social media (bokt) en geef je haar geen kans meer in het echt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:44

Ik heb mijn FB ook deels openbaar staan en ik weet ook dat cliënten daar wel eens op kunnen kijken. Ik heb niets te verbergen en ja ik leef. Ik post geen dronken foto's of wat dan ook, maar wel foto's waar ik plezier heb en dan heb ik geen jutte zak aan nee. Ik heb nog nooit vervelende reacties gehad van cliënten, kom ze zelfs gewoon tegen op feestjes en als zij mij dan aanspreken klets ik ook gewoon even met ze. En op zo'n bewust feestje zullen ze me ook wel eens in beschonken toestand hebben gezien. Ik ben ook maar een mens :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:48

LHS13 schreef:
janderegelaa schreef:
Nu hoor je het van een hulpverlener TS, misschien een eye opener.

Fijn dat je een eigen mening hebt, zoals ik al eerder zei good for you.
Maar ik zit niet te wachten op persoonlijke aanvallen, bedankt voor je moeite, tijd en waarschijnlijk ook frustratie die je in mijn topic hebt gestoken.
Maar ik heb jou niks meer te zeggen.
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde en hebben we allemaal een eigen mening.
Wat een reactie TS, wat wil je nu? Dat iedereen je een aai over je bol geeft en roept kind wat een drama?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:08

LHS13 schreef:
Chiave schreef:
Nee, ik kan best begrijpen dat TS zich daar zorgen over maakt of dit apart vind.
Het is niet zomaar iemand hè? Daar ga je je verhaal neerleggen. Je moet je bij zo'n persoon op je gemak voelen en je wilt dat je verhaal daar veilig is. Kan me best voorstellen dat je dat lastig vind als een therapeut op internet staat met een emmer drank bij zich.

Dankjewel, dit is naar mijn mening top verwoord! :)

Dus bij een foto op een feestje met een glas wijn in de hand neem je gelijk aan dat ze zich klem zuipt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:12

Interessante discussie dit.

En ik weet ook weer waarom ik geen FB heb :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:13

m9ara schreef:
Ik begrijp dat het professioneler over komt als het profiel afgeschermt zou zijn. Toch vind ik niet dat een hulpverlener gelijk als onprofessioneel bestempeld moet worden als de foto's wel zichtbaar zijn. Dit heeft namelijk niks met haar vak te maken.

Maar in mijn ogen gaat het meer om het vraagstuk of jij jezelf nog op je gemak voelt bij haar. Ik zou daarom de intake wel doen. Ze kan zomaar een hele fijne psycholoog zijn, en stel je blijkt je toch niet over de foto heen te kunnen zetten, dan kan je alsnog overstappen.

Jou mentale gezondheid moet hierin voorop blijven staan, daar gaat het om!

Helemaal mee eens.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:15

Natuurlijk mag iedereen doen wat hij/zij wil.
Ik vind dat je als zorgverlener zorgvuldig moet zijn met wat je post en hoe openbaar je profiel is.

Mijn fysio drinkt ook weleens een biertje.
Die ken ik al langer.

Bij het zien van 1 foto zou ik mijn schouders ophalen.
Maar bij meerdere 'ordinaire' foto's vorm ik toch een beeld.
Dat beeld hoeft absoluut niet te stroken met hoe iemand echt is.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:23

Ik vind het best wel overdreven. Wat valt onder 'ordinaire' foto's? Ik weet dat dat per persoon verschillend is, maar wat is er nou ordinair aan een bikinifoto? :o Als je haar opzoekt (ik snap eerlijk gezegd al niet waarom je dat doet) wat wil je dan vinden? Wat wil je over haar te weten komen? Haar gezicht? Zoals veel mensen al zeggen, ook zij heeft een privéleven, en ja ook psychologen gaan zwemmen in de zee, gaan naar een feestje en drinken daar een wijntje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:25

Je profiel afschermen is sowieso een stukje zelfbescherming.
Ik denk dat iedereen dat het beste zou kunnen doen.
Je hebt toch altijd wel mensen in je leven waarvan je niet wil dat ze alles van je weten?
Als ik mijn FB niet kon afschermen, zou ik er nooit één aangemaakt hebben en alsnog plaats ik er weinig persoonlijke dingen op.
Meestal gewoon iets over de paardjes.

Het is niet helemaal gelijkwaardig, maar laatst zocht ik iemand die ons kon begeleiden in het mennen. (oppakken)
Mij werd toen door een stuk over 7 mensen 1 persoon aangeraden, diegene werd ook getagd en ben eens op zijn FB gaan kijken.
Toen zag ik allemaal foto's van vrouwen met blote borsten en nog meer rare plaatjes.
Tja, misschien is het heel oppervlakkig van mij, maar zo iemand ga ik, zeker als vrouw zijnde, niet benaderen, hoe goed hij ook mag zijn in zijn werk.

Over de situatie van TS weet ik niet zo goed wat ik zou doen.
Ik heb mijn psycholoog ook weleens opgezocht in een verveel-bui, maar daar is niks over te vinden.
Dat vind ik alleen maar ontzettend slim van hem.
Maar mocht hij wel één hebben gehad, zou ik denk ik toch wel gewoon naar hem toe zijn gegaan, want hij is onwijs goed in zijn werk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:26

Ik vind het ook nogal overdreven eigenlijk en vraag me af wat je precies ordinair vindt. Een bikini lijkt me niet ordinair en een glas wijn ook niet. Topless, tepels zichtbaar in het decollete of wild zoenend op een bar zou ik dan weer wel niet-passend vinden. TS zou je iets meer kunnen vertellen over de foto's?

Overigens zou ik als ik werkzaam was in de klinische sector (ben ook psycholoog maar dan werkzaam als onderzoeker) mijn facebook goed afschermen maar je ontkomt er niet altijd aan dat er foto's op het net komen. Tenzij je leeft als kluizenaar en het lijkt me dat we dat niet van anderen mogen verwachten.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:30

Het is misschien niet slim, maar het zegt niks over haar kwaliteiten als psycholoog in mijn ogen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:31

Ik vind het erg overdreven dat iemand 'minder professioneel overkomt' als ze dit soort foto's op haar Facebook heeft staan. Iedereen heeft recht op een privé leven en ik vind dat je uit iemands foto's niet een oordeel kunt trekken hoe goed / professioneel iemand is op werkgebied. Of je dit afschermt voor de buitenwereld is je eigen beslissing, de een zal een diep decollete / vakantiefoto / uitgaansfoto anders opvatten dan de ander. Ik zelf zou het echt niet erg vinden om te zien dat 'mijn professional' ook gewoon een mens met een sociaal leven is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:58

troi schreef:
Ik vind het ook nogal overdreven eigenlijk en vraag me af wat je precies ordinair vindt. Een bikini lijkt me niet ordinair en een glas wijn ook niet. Topless, tepels zichtbaar in het decollete of wild zoenend op een bar zou ik dan weer wel niet-passend vinden. TS zou je iets meer kunnen vertellen over de foto's?

Overigens zou ik als ik werkzaam was in de klinische sector (ben ook psycholoog maar dan werkzaam als onderzoeker) mijn facebook goed afschermen maar je ontkomt er niet altijd aan dat er foto's op het net komen. Tenzij je leeft als kluizenaar en het lijkt me dat we dat niet van anderen mogen verwachten.

Topless/tepels kan al niet want die worden door FB verwijderd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:01

Maar TS (en anderen hier) je kan diezelfde psychologe ook tegenkomen in een bar of op het strand in dus eenzelfde 'pose' als op de foto's. Vind je haar dan ook minder geloofwaardig of professioneel? Bedoel, wat is het verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:02

janderegelaa schreef:
troi schreef:

Topless/tepels kan al niet want die worden door FB verwijderd.
Nou, ik kan je zo een aantal doorsturen waarop die toch echt wel te zien zijn. :+

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 11:10

Ik merk overigens wel dat er heel veel mensen reageren zonder dat ze het hele topic doorlezen.
Iedere hulpverlener heeft in mijn ogen een voorbeeld functie en het is niet zomaar een vriendin waar ik mee ga zitten kletsen, anders had ik dat allang gedaan.
Ik wil iemand die professioneel is in wat hij/zij doet, en ja het zien van die foto's heeft dat een klein beetje naar beneden gehaald.
Verder ben ik niemand wat schuldig om mezelf te verklaren op het moment dat er word gezegd dat ik zelf van decolletees zou houden of dat ik in iemands "prive" leven heb zitten wroeten.
Er zitten loze reacties en persoonlijke aanvallen tussen. Jammer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:12

Voorbeeldfunctie of niet: Het moment dat die persoon zijn praktijk uit stapt is hij niet meer aan het werk en in zijn privé, waar die persoon kan doen en laten wat die wil en dat uiteraard op fb mag zetten.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:14

TS zou je misschien kunnen vertellen wat voor foto's het precies zijn?
Ik denk dat iedereen een beetje een ander beeld heeft bij ordinair

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:21

Eigenlijk durf ik geen kant en klaar antwoord te geven, want enerzijds heeft zij natuurlijk recht op privé leven en daarin mogen doen wat ze zelf wil. Anderzijds enige discretie daarin zou gezien Haar functie wenselijk zijn. Of wellicht heeft ze het doelbewust gedaan om te laten zien Dat je vrij moet kunnen zijn.

Goed dat je toch gaat. Laat dan je gevoel uitspreken van wel of niet verder met haar.