Vanaf welke leeftijd jongeren een nacht alleen laten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 01:31

DezeNaam schreef:
Ik bleef toen ik 13 (of jonger) was gerust een of enkele nachten alleen, vond ik echt geen probleem zo het huis helemaal alleen.

Inderdaad. Vanaf mijn 11e was ik af en toe een nachtje alleen, buurvrouw hield een oogje in het zeil. Nu ik 13 ben doet ze dat niet meer maar ik kan mij makkelijk redden, ben ook woensdag alleen naar België gerezen (4 uur) maar ik ben erg verantwoordelijk en naar die plek zijn we al heel vaak geweest dus ik wist de weg.

vivian_ve

Re: Vanaf welke leeftijd jongeren een nacht alleen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 01:38

Ik ging met mijn 17e voor 3 maanden backpacken in Canada in mn uppie, dus een nachtje alleen thuis kan echt wel hoor.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 07:02

Project X Bennekom! :P

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 07:23

Ts je ex zou wat voor m'n zus zijn. Die denkt ook dat ze drie baby's in huis heeft die niks zelf kunnen. _O-
Haar moet ik ook regelmatig herinneren aan wat wij wel deden op die leeftijd.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 07:41

ik woon in een buurt (of nouja, t is nog niet eens een buurt) waar de huizen minstens 400 meter uit elkaar staan. En ik blijf als 14 jarige wel gerust alleen thuis en ook snachts, vind ik alleen maar leuk en gezellig (me myself and I, ik hou wel van alleen zijn)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:19

17 en 18 is zeg maar best wel een leeftijd waarop dat écht moet kunnen en je absoluut geen begeleiding van je pappie en mammie nodig hebt.
Mits je verantwoordelijke kinderen hebt natuurlijk.

Hahaha best hilarisch dat vader meefietst :P

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:11

Ze zijn beide oud genoeg om hun rijbewijs te halen en de oudste mag al contracten aangaan. Lijkt mij dat ze wel een nachtje alleen kunnen blijven, ik denk zelfs een hele week:-)

Ik vermoedt dat je ex gewoon iets zoekt om jou een 'naar' gevoel te geven en ik denk dat je kinderen alleen maar blij voor je zijn en jou iedereen weekend gunnen met je vriend samen!

Laat je niet 'gek' maken, hij is te overbezorgd, daar heb ik eerlijk gezegd eerder moeite med, dan iemand die ze vrijer laat en ze zelfstandig maakt, maar misschien is je ex daar een beetje bang voor.

Niet aan jezelf twijfelen hoor!

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:17

Ik was al sinds mijn 15e al samen met mijn zus meerdere weken achter elkaar alleen thuis als mijn ouders op vakantie gingen en een jaar later ging mn zus uit huis en was ik alleen voor 4 a 5 weken (16 jaar).
Ik kan prima voor mezelf zorgen, ze lieten me zien hoe de vaatwasser werkte en hoe de wasmachine werkte. Boodschappen en koken deed ik al, verder moest ik gewoon naar school, werken en naar het paard dus de tijd vloog om.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:25

ik snap het wel een beetje hoor :o
mijn zoon van 16jr vind het geen probleem om alleen thuis te zijn ,maar ik vind dat moeilijk :D
ik had een oudere zus bij me als wij vroeger alleen waren en we woonden op een flat waar de buren er altijd waren[ en was een andere tijd ]
maar vanaf 12jr was ik met mijn zus alleen thuis mijn ouders kwamen wel s`nachts thuis slapen dus geen hele nacht.

mijn man is makkelijker maar is anders opgevoed :j ik moet ook leren los laten en dat gaat me steeds makkelijker af.... :j

het is een soort van fase waar je als ouder doorheen moet [ meestal heeft de moeder meer moeite met loslaten dan de vader ]
maar ik ging ook met 18 samen wonen....

dus met 2 kinderen van 16 en 18 hoef jij je niet schuldig te voelen....het is voor je man een proces ...dat zijn kinderen volwassen gaan worden.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:03

Als het op die leeftijd niet lukt gaat het nooit meer lukken vrees ik . Veel 17-18 jarige studeren en wonen al geheel zelfstandig.
Op welke leeftijd een nacht alleen verschilt denk ik van kind tot kind. Mijn man zijn vorige week vier dagen weggeweest en hebben de nog thuis wonende kinderen alleen gelaten (19,17,15,13 en 11 jaar) . Zonder de 17 en 19 jarige zou ik de 11 jarige nog niet alleen gelaten hebben maar de 13 jarige (over 3 weken 14 jaar) zou het al prima aankunnen.
4 jaar terug zijn we voor het eerst zo een lang weekend weggeweest. Toen woonde de oudste nog thuis (toen dus 16,15, 12 en 10 jaar-de twee die daaronder kwamen waren toen bij hun vriendjes logeren).

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:13

Mijn ouders hebben mijn zus en mij wel eens noodgedwongen op 6-7 (ik) en 9-10 jarige leeftijd alleen gelaten. Mijn zus en ik sliepen toen samen op 1 kamer, de oude babyfoon werd tevoorschijn getoverd en bij de buurtjes neer gezet (waar wij toen ook gegeten en gespeeld hadden die dag) voor het geval dat. En 's ochtends werden we weer door de buurvrouw wakker gemaakt.
En dit was echt een uitzonderlijk noodgeval omdat mijn opa toen ernstig ziek was (als in: op sterven lag...). Wij woonden in Enschede, mijn opa in Amsterdam.
Later waren wij denk ik een jaartje of 14-15 toen mijn ouders het toestonden dat we alleen thuis bleven als zij een weekendje naar de familie gingen. Op mijn 16e ben ik 3 weken alleen thuis geweest terwijl mijn ouders op vakantie waren en mijn zus al uit huis was.

En ik denk dat ik het bij mijn kinderen niet anders zou doen. Op een leeftijd van 14-15 lijkt me toch dat ze oud genoeg zijn om 1 nachtje zonder papa en mama te overleven (maar wel met de buren standbye 'achter de deur' ;) )

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:35

Ik verhuisde op mijn 18e alleen naar het buitenland. Ik denk dat het wel goedkomt, een nachtje alleen ;)

Zonder dollen, het hangt natuurlijk erg af van je kinderen; er zijn er die op hun 18e nog geen pizza in de oven kunnen doen of heel makkelijk in paniek raken, er zijn ook kinderen die dat op hun 12e al heel prima kunnen doen. Jij kent je kinderen het beste en als jij denkt dat het prima kan, tja, eens moet de eerste keer zijn toch! Zoveel kinderen gaan op hun 17e/18e het huis uit... Ik vrees dat je ex er misschien toch aan zal moeten wennen dat de kinderen ouder worden en dus zelfstandiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:38

Ik ben 14 en ben nog nooit een nacht alleen geweest, vind dat zelf ook niet fijn.
Ben wel heel soms een avond alleen thuis, dat vind ik ook niet heel prettig, gelukkig heb ik een hond bij me. :j

Vind 17 en 18 wel kunnen hoor!!

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:40

Het ligt inderdaad heel erg aan het kind.
Ik ben 13 en kan veel zelf. Kan zelf koken (doe ik elke week 1x), ander eten klaarmaken, desnoods als ze langere tijd wegzijn dingen als de was en ook vaatwasser is geen probleem. Ik zou mij makkelijk in mijn eentje kunnen redden en mijn ouders weten dat. Ik reis(de ook vorig jaar) dit jaar alleen naar België voor een kamp waar ik al lang naartoe gaan en ik wist de weg precies, die komt wel in je hoofd als je er zo vaak naartoe gaat. Ik had telefoon bij me voor het geval ik een trien miste of er iets aan de hand was, kon mams bellen als ik iets niet zeker wist en belde zodra ik (bijna) op bestemming was.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:40

Ik geloof dat ik twaalf was toen ik voor het eerst met een vriendinnetje bij haar thuis alleen sliep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:41

Ik mag echt niet alleen met de trein, ook niet met de bus. Ook niet met een vriendin..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:43

Believe schreef:
Ik mag echt niet alleen met de trein, ook niet met de bus. Ook niet met een vriendin..

Dan is het ook niet zo gek dat je ook niet alleen durft te zijn, je ouders moeten je wel vertrouwen geven dat je dingen alleen kan doen :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:44

Ik ben 16 en ben nog nooit alleen snachts thuis gebleven. Mn ouders gaan nooit nachtjes weg, lucky me, ik ben echt geen held met alleen thuis zijn laat in de avonden/snachts..
Ik wou dat ik het durfde maar ben volgensmij, als ik dit topic zo lees, echt een schijtebak :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:52

:= Mijn ouders hebben me een keertje op de trein naar Amsterdam gezet omdat mijn internetvriendinnetje daar zou staan met concertkaartjes. Meisje stond er ook gewoon hoor! Kende haar ook via de webcam etc. Ik was toen 14 of 15.

''Doei Danique, veel plezier, we halen je vanavond op Rotterdam wel weer op :wave: ''

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:00

Het ene kind is het andere niet. Onze oudste is 18 en zij kon al heel vroeg alleen thuis zijn. Ze wilde het alleen zelf niet, ze vindt alles eng :D .
Onze middelste is 16, maar ik weet niet of ik haar een nacht alleen zou laten. Ze is heel anders dan de oudste. Een echte rouwdouwer die in zeven sloten tegelijk loopt.
De jongste is nog maar 12, zij zou niet alleen een nacht thuis mogen blijven.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:05

Ik ben nu 13 jaar en ik ben ook wel eens een naxhtje alleen thuis met mijn zus (16) en dan is het altijd hartstikke gezellig en koken we samen etc. en dan zijn mijn ouders er de volgende ochtend na het ontbijt weer! :) . En dit gebeurd niet heel vaak hoor! Ik ben niet zo iemand waarvan de ouders nooit tijd voor mij hebben :) .

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:09

Ik ben 17. Ben nog nooit een nachtje alleen thuis geweest. Denk dat ik even zou moeten wennen aan het idee, maar er verder niet heel veel probleem mee zou hebben. Verder reis ik in m'n eentje makkelijk naar het buitenland met vliegtuig en trein en bus in buitenland. Geen probleem voor mij allemaal. Ik denk dat het met 17 en 18 makkelijk moet kunnen.
Heb vorig jaar toen ik 16 was wel een week bij een vriendin van toen 17 gelogeerd. Het laatste nachtje waren haar ouders in Berlijn, maar dat was geen probleem. Ging prima met z'n tweeën.
Denk dat het belangrijkste is of je kinderen zich er fijn bij voelen. Als het om een of andere reden voor een van beide niet veilig voelt, lijkt het mij niet handig. Maar als ze het allebei prima vinden, is 17 en 18 zeker een leeftijd waarom dat prima kan.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:13

Op mijn 16e zijn mijn jongere broertje en ik een weekend alleen thuis geweest en op mijn 17e ben ik twee weken alleen thuis geweest omdat m'n ouders op vakantie gingen :). Mijn vader had er wel iets meer moeite mee dan mijn moeder, die vond het stiekem jammer dat zijn oudste dochter al een grote meid werd.
Ik vind het heerlijk om alleen thuis te zijn en mijn ouders weten dat ik het prima red in m'n eentje. Voor mijn broertje (nu 17) geldt hetzelfde.
Maar inderdaad, het ene kind is het andere niet. Een vriendinnetje van mij 'mag' vanaf haar 16e ook avonden en weekenden alleen thuis zijn, ondertussen is ze 20 en vraagt ze af en toe of ik dan een weekendje kom logeren. Die redt zich ook prima alleen maar vindt alleen zijn maar niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:14

ik ben de jongste van 5 , dus wij mochten gewoon alleen thuis als het moest. Oudere zussen en broer letten wel op me eventueel.

Alleen ons gezin was gewoon ontspoort , we waren nooit alleen. We sloegen elkaar kop zowat in , ik kampte met veel woede en gedragsproblemen. Ik was elke avond op mijn fiets het dorp aan het doorfietsen , heb anderhalf jaar uit huis gewoond en daarna ging het niet over rozen. Maar als het moest konden we alleen thuis zijn en ging 1 of meerdere zussen elders te logeren zodat er geen oorlog kwam. Oudste zus was uit huis , inrichtingen etc dat scheelde al.

Maar kinderen die niet zo ontspoord zijn kunnen prima alleen , bekende laat haar 14 en 17 jarige gewoon een weekend thuis als ze weg gaat

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:17

Ik ben op mijn net 16e 3 weken alleen geweest, ook vaker een weekendje. Vind het heerlijk.
Krijg altijd de keuze of ik mee wil, of thuis wil blijven, dan kies ik meestal voor alleen thuis blijven.