Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:00

KimD schreef:
Nogmaals, mensen die zelfmoord plegen verdienen geen respect. Dat vind ik, zal ze dus ook niet met respect behandelen. Voor mij dus emotieloos en koud. Geen respect en koud gaat hand en hand.

Jullie vinden dat ik te ver ga, ik niet, ik deel mijn mening met hetgeen wat TS opent. Dat het niet in jullie straatje past kan ik niet heel veel aandoen.

Ga jullie toch ook niet vragen je in mijn gedachten te verplaatsen?

Prima dat je je mening geeft, maar je stelt je daarmee wel open voor discussie. Daarnaast geef je je mening hard en ongezouten en in dit onderwerp is dat gewoon niet oké. Ik heb het idee dat je niet begrijpt hoe het is om diep ongelukkig te zijn, zo ongelukkig dat je niet meer uitkijkt naar de dagen die volgen, dat je nergens meer plezier in hebt en continu met 380 kilo op je schouders rondloopt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:01

ik ben het echt helemaal met kimD eens!
Delphi, jij zegt dus wel dat je de vliegramp goedkeurt, want "die mensen zien geen andere uitweg dus kunnen er niets aan doen" komop nu 8)7

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:01

Mensen verdienen geen respect. Wauw.. Nee dat vraag ik je niet. Ik ken genoeg depressieve mensen en daardoor weet ik wel een beetje wat in ze omgaat en ze doen echt hun best en dat waardeer ik en inderdaad ze willen geen hulp ze willen het zelf doen. Daarom is het ook zo moeilijk om ze te helpen.. Als het dan echt niet meer lukt zie ik alleen nog de optie zelfmoord..

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:02

Citaat:
Kom op zeg. Wat. Een. Bullshit. Dat ie dan lekker een overdosis had genomen of zich had opgehangen, maar daar had diegene het lef niet voor, nee hij moest ervoor zorgen dat er nog meer mensen onder lijden.

Dat vind ik dus onbegrijpelijk.

Misschien omdat voor de trein springen een van de meest effectieve manieren is waarvan je haast verzekerd bent dat het lukt? De kans dat je gevonden wordt bij de twee andere manieren is te groot. Voor de trein springen vergt pas lef, je gaat waarschijnlijk zowiezo dood en anders ben je levenslang zwaar verminkt. Lijkt me moeilijker die keuze te maken omdat dat héél zware gevolgen heeft.

Zelfmoord vind ik persoonlijk niet egoïstisch. De mensen die daarvoor kiezen hebben al jaren en maanden enorm psychisch geleden. Ik zou het van mezelf egoïstisch vinden als ik een persoon die ik liefheb liever zie lijden dan de rust te vinden waar hij zo naar verlangd.
Niet dat ik zou willen dat ik een geliefde verlies, maar ik zou het begrijpen.
Zo wil mijn beste vriend euthanasie plegen wanneer de situatie te uitzichtloos wordt en dat begrijp ik. Hoe moeilijk dat voor mij ook zal zijn. Het is je eigen leven en je hebt het recht om daar zelf over te beslissen.

Ook al is voor de trein springen voor de nabestaanden en degene die ermee te maken krijgen ook vreselijk erg natuurlijk. Niemand doet zoiets voor de lol lijkt me.

Darah3

Mensen die een succesvolle zelfmoord willen plegen, zullen ook vaker voor een rigoureuzere aanpak kiezen. Zoals voor de trein of auto springen of van een flatgebouw.
Overdosis en polsen doorsnijden geven te veel kans om het te overleven (schat maar eens in aan hoeveel pillen je overlijdt of hoe je succesvol je polsen kunt doorsnijden) en het duurt vrij lang. In die tijd kan iemand je al ontdekken en je redden.

KimD, ik vind het wel gek, je zegt emotieloos en koud te reageren, maar ik zie juist heel veel emotie terug komen in je reacties?

KimD

Delphi schreef:
Die piloot vind ik een ander verhaal. Die heeft er bewust voor gekozen meerdere, en in dit geval heel veel, mensen mee te nemen in zijn dood. En gelukkig komt dat erg weinig voor.

KimD schreef:
Pardon?! Jij vind dus dat ze het afscheid van een militaire vriend die nota bene in de missie sterft maar op de koop toe moet nemen omdat iemand voor de trein springt?!

Of iemand die een sollicitatie mist en daardoor haar kans op een droombaan moet maar zeggen "Ach ja, want de familie van die wat zelfmoord heeft gepleegd heeft het zwaarder?"

Kom op zeg. Wat. Een. Bullshit. Dat ie dan lekker een overdosis had genomen of zich had opgehangen, maar daar had diegene het lef niet voor, nee hij moest ervoor zorgen dat er nog meer mensen onder lijden.

Dat vind ik dus onbegrijpelijk.

Sorry maar dit vind ik echt hele harde woorden! Mensen die zo diep zitten dat ze geen andere uitweg meer zien, zien vaak de dingen niet meer helder. Ik ben van mening dat veel van hen niet eens meer goed kunnen en willen nadenken over de gevolgen die hun manier van zelfdoding voor de nabestaanden en andere betrokkenen heeft. Ik denk dat zij kiezen voor een manier die voor hen mogelijk is, snel is en vooral dat de kans dat het lukt groot is. En dat is gewoon heel erg triest.

Natuurlijk is het ook triest dat iemand geen afscheid heeft kunnen nemen van een militair die helaas omgekomen is. Maar dat hij omgekomen is, staat los van het feit dat die persoon geen afscheid heeft kunnen nemen door een zelfmoord voor de trein.

En de rest van de voorbeelden vind ik enorm in het niet vallen bij het feit dat iemand zichzelf van het leven heeft beroofd en dat daar zeer waarschijnlijk heel veel mensen enorm verdrietig over zijn. En niet te vergeten hoe enorm heftig dit is voor mensen die deze persoon niet kennen, maar wel direct betrokken zijn bij het lokaliseren en bergen van het slachtoffer.

En op welke manier je het ook doet, er is altijd iemand die de persoon vindt en dat zal nooit plezierig zijn.

In de tijd dat ik met de trein reisde zorgde in bij belangrijke dingen dat ik wat treinen eerder nam en op mijn bestemming wel wat langer wachtte. Of op zeer belangrijke afspraken, dat ik met de auto ging o.i.d.
Echt ik snap dat het enorm vervelend is om zoiets te missen, maar kom op er is wel iemand overleden..... een persoon die ongetwijfeld door veel mensen gemist zal worden.
Iets meer respect zou in mijn ogen wel op zijn plaats zijn.

Dus jij gaat uren van tevoren weg met de trein omdat er zomaar iemand voor zou kunnen springen? Een springer zorgt vaak voor lange vertragingen op veel trajecten. Daar kun je echt niet van tevoren rekening mee houden, zou belachelijk zijn als dat wel moest. Bij de NS moet je al rekening houden met het feit dat de trein sowieso nooit op tijd is. :+

Kan het moeilijk geloven eerlijk gezegd.

Maar, ik ga jullie verlaten. Dan kunnen jullie samen verder over hoe verschrikkelijk het is voor iedereen.
:wave:

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:03

kevertje04 schreef:
KimD schreef:
Nogmaals, mensen die zelfmoord plegen verdienen geen respect. Dat vind ik, zal ze dus ook niet met respect behandelen. Voor mij dus emotieloos en koud. Geen respect en koud gaat hand en hand.

Jullie vinden dat ik te ver ga, ik niet, ik deel mijn mening met hetgeen wat TS opent. Dat het niet in jullie straatje past kan ik niet heel veel aandoen.

Prima dat je je mening geeft, maar je stelt je daarmee wel open voor discussie. Daarnaast geef je je mening hard en ongezouten en in dit onderwerp is dat gewoon niet oké. Ik heb het idee dat je niet begrijpt hoe het is om diep ongelukkig te zijn, zo ongelukkig dat je niet meer uitkijkt naar de dagen die volgen, dat je nergens meer plezier in hebt en continu met 380 kilo op je schouders rondloopt.

Nee, jij vindt dat niet oké. Ik heb er namelijk geen moeite mee hoe KimD het verwoordt.

Anoniem

KimD schreef:
Melisssx schreef:
Maar dit vind ik wel ver gaan. Als je niet weet wat er in diegene omgaat vind ik niet dat je er zo over mag praten.

Jij vind dat ver gaan, ik niet. Had diegene de hulp moeten aannemen toen hij het geboden kreeg. Want iedereen wist dat het niet goed ging.

"Nee het gaat prima!" Toen hij dus zelfmoord had gepleegd verbaasde me dat niks, maar ik kon er ook niet wakker om liggen. De ellende wat hij achter liet was afschuwelijk, dat heb ik hem nu nog niet vergeven. Maar hij heeft er geen last meer van, want het is hem immers gelukt.

Zijn arme moeder heeft nu nog een naam in het dorp.

Zal even mijn verhaal doen. Ik heb ook met zelfmoordgedachten rond gelopen. Hulp aangeboden gekregen heb ik nooit gehad, want niemand had door dat het met mij niet goed ging. Dus er werd niet hulp AANGEBODEN, ik moest er zelf achteraan. Ja, en als je je niks waard voelt, geen vertrouwen hebt in mensen maar zelfs bang bent voor vreemden, denk je dan dat je uit jezelf naar een psych gaat?! No way.
Vind jouwn opmerkingen in dit topic best wel kwetsend.

Vayo

MarlindeRooz schreef:
Ik ben hier ook heel hard in hoor, ja prima dat je zelfmoord wil plegen maar doe dat dan op een manier waarmee je niemand lastig valt.

Die vlieger gaat toch nooit op!? Op welke manier je ook een einde aan je leven maakt, er zal altijd iemand moeten zijn die de persoon vindt.

Natuurlijk vind ik ook de trein geen goede optie, in hoeverre je dat soort opties 'goed' kunt noemen. Maar ik denk echt dat die mensen die zichzelf van het leven beroven, niet helder meer na kunnen denken en niet beseffen hoeveel impact dit op andere heeft.
En inderdaad die impact die het heeft op de reizigers en al de betrokkenen die erbij komen, is bij het voor de trein springen vaak groter dan dat het op een andere manier gebeurt.
Maar ik denk dat iemand alleen maar zoekt naar een manier die grijpbaar is en waarbij de kans op slagen groot is.

Maar hier laat ik het verder bij. Iedereen heeft recht op zijn mening, absoluut, maar het raakt mij gewoon hoe hard mensen kunnen zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:04

KimD schreef:

In het geval van het buurmeisje van mijn ouders. Meisje is met het gezin op vakantie geweest in Turkey toe ze 13 was. In deze vakantie is ze opeens vreemd gaan doen en vlak erna de eerste poging tot zelfmoord. en volgde al snel een opname op een gesloten afdeling.

Pas op haar 17 bleek dat ze verkracht is geweest op het strand door een aantal jongens. Toen had ze al heel wat pogingen achter de rug. Uiteindelijk is ze net 18 geworden. Volledig verknipt door de verkrachting. Is zo iemand egoistisch en verdient ze geen respect. Het arme kind heeft in een hel geleefd.

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:05

Ik vindt het egoistisch om mensen in leven te houden! Ik heb zelf in een heel diep dal gezeten ben zelfs lid geworden van de NVVE had mijn papieren bij me, niet reanimeren, behandelverbod en een clausule voltooid leven en daar is toentertijd geen rekening meegehouden(achteraf ben ik blij).
Maargoed ik heb een vriendin die al ruim 8 jaar tegen depressies, stemmen, overprikkeling vecht en het strijden moe is. Behandeling en medicatie hebben niet het gewenste effect. Ze is wilsonbekwaam bevonden en zit in een instelling. Ze wil niet meer leven en iedere keer als ze een poging onderneemt wordt ze met dwang geholpen. En met dwang bedoel ik ook echt dwang vastgebonden met handen en voeten en de zweedse band. Gewoonweg mensonterend, dus nee als zo iemand een zelfdoding doet vind ik dat absoluut niet egoistisch! Er moet meer rekening gehouden worden door artsen met de wensen van een psychiatrisch patient.

kevertje04

lieveli schreef:
Kevertje ik begrijp dat dit voor jou een moeilijk onderwerp is maar respecteer dat het dat niet voor iedereen is. Als je er echt emotioneel van wordt kun je wellicht beter een ander topic lezen.

Geen moeilijk onderwerp, een onderwerp waar wat respect welkom is. Ik ben het eens met KimD dat acties die veel gevolgen hebben voor omstanders niet acceptabel zijn, ik ben het alleen niet eens met haar extreem respectloze reacties.

Urbanus

Dus mensen moesten maar ruiken dat jij dood wilde, amoj?

De discussie is op zich best interessant maar ik stoor me aan hypergevoelige mensen die nu alleen maar vanuit de emotie kunnen reageren. Neem je rust en kom er later op terug, dat discussieert prettiger.

Lian

Ik heb nog niet het hele topic gelezen, dat ga ik zo doen, maar ik wil toch al even iets kwijt. Ik persoonlijk word er ontzettend naar van dat altijd wanneer het onderwerp zelfmoord aan bod komt, verschillende mensen het woord egoïstisch in de mond nemen.

Zelf heb ik meerdere malen meegemaakt dat iemand zich van het leven beroofde, waarvan een keer éng dichtbij. Ik heb gejankt, gekrijst en geschreeuwd maar uiteindelijk ga je het (min of meer) begrijpen, of in ieder geval accepteren. Mensen die zelfmoord plegen zien geen enkele andere uitweg. Geen enkele! Ik kan me dat niet voorstellen, natuurlijk heb ik mijn slechte dagen maar geen uitweg meer zien? Ik moet daar niet aan denken en hoop dus ook dat ik daar nooit zal komen. Maar dit heeft me wel doen beseffen dat deze mensen zeker niet egoïstisch zijn. Het zou juist egoïstisch zijn als wij ze maar in leven willen houden omdat wij ze anders moeten missen.

Ook altijd wanneer dit onderwerp aan bod komt, gaat het over mensen die voor de trein springen. Tja... Blijft een lastige. Voor machinisten, maar ook conducteurs vréselijk. Kan me niet beseffen hoe het moet zijn om dat te zien. Voor de trein springen is dus ook zeker niet een handige oplossing, daar ben ik het mee eens. Maar mensen met zulke (psychische) problemen denken daar dus gewoonweg niet over na. Kun je egoïstisch noemen, ik denk gewoon dat ze hier niet bij stil staan. Ze doen echt niet bewust kwaad aan machinisten en conducteurs. Dan vertragingen hierdoor, hetzelfde verhaal. Ik baal natuurlijk ook wanneer dit gebeurt, zeker die ene keer dat ik een belangrijk tentamen miste. Maar eerlijk? Ik kan me er niet boos om maken, de wereld vergaat niet wanneer ik een tentamen mis..
Laatst bijgewerkt door Lian op 13-05-15 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:06

KimD schreef:
Dus jij gaat uren van tevoren weg met de trein omdat er zomaar iemand voor zou kunnen springen? Een springer zorgt vaak voor lange vertragingen op veel trajecten. Daar kun je echt niet van tevoren rekening mee houden, zou belachelijk zijn als dat wel moest. Bij de NS moet je al rekening houden met het feit dat de trein sowieso nooit op tijd is. :+

Maar, ik ga jullie verlaten. Dan kunnen jullie samen verder over hoe verschrikkelijk het is voor iedereen.

oke, doei!

MarlindeRooz

Oja kim, als ik iets belangrijks heb dan neem ik 2 treinen eerder of regel ik een back-up zodat ik gebracht kan worden / met de bus kan gaan. :j
Ik houd er dus wel degelijk rekening mee. :)
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 13-05-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

ik vind t zeker niet egoïstisch, als ej echt geen andere uitweg meer ziet, als je zo veel leid door wat voor reden dan ook, ik vind het egoïstisch als mensen je in leven willen houden, dat diegene blijft lijden enzo.

Ja die piloot is hardstikke egoistisch geweest, daarvan denk ik kon die niet 3 uur wachten en zichzelf kunnen ophangen aan de trapleuning thuis ofzo.

voor de trein springen, tja daar denk je dan echt niet heel veel meer bij na, of dat nou egoistisch is? heb ik een dubbel gevoel over

Zoe_97

bij een gevoelig onderwerp moet je juist niet vanuit emotie reageren... Emotie vertroebelt enkel je rationeel denkvermogen...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:08

Ik ben het eigenlijk wel met KimD eens.
Ik heb zelf ook dood gewild, ik weet hoe ver je heen kunt zijn, maar voor van die zelfmoordterroristen die zichzelf voor een trein smijten en zo honderden andere mensen duperen heb ik ook echt geen begripvol woord over. :n

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:08

En rationeel gezien is het goed te verklaren waarom mensen voor de trein springen verkiezen boven een overdosis nemen.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:09

KimD schreef:

Tja, op de snelweg kan er ook een ongeluk gebeuren, waardoor je in de file komt te staan. That's life.

Om in te haken op wat je eerder zei en wat amoj hierboven aanhaalt: juist het taboe dat rust op mentale ziekten en zelfmoord zorgt ervoor dat mensen minder snel geneigd zijn om hulp te zoeken. Aan de reactie van bijvoorbeeld Zoe_97 op de eerste pagina zie je al hoe weinig mensen eigenlijk weten over dergelijke problematiek en hoe simpel erover gedacht wordt. "O, je voelt je rot, dan ga je toch naar een psycholoog. O, dat helpt niet, nou ja, ga dan maar lekker een rondje wandelen, dat lost alles op." Het fysieke aspect van een depressie is voor veel mensen, ook binnen de psychiatrie, slecht bekend, waardoor mensen het probleem vaak puur bij de gedachten leggen en niet snappen dat sommigen zichzelf niet blij kúnnen denken, ook al rennen ze nog zoveel rondjes om de kerk. Zeggen dat dit geen nut heeft, is voor veel mensen moeilijk te begrijpen en zorgt dus niet bepaald voor een open klimaat om dergelijke problemen in te bespreken. Het enige overlevingsmechanisme dat dan overblijft is een masker opzetten en (letterlijk) overleven tot het niet meer gaat.

Bovendien is hulp krijgen ook lang niet altijd even makkelijk, zeker niet omdat psychologie inderdaad geen exacte wetenschap is, zoals lieveli al aanstipte, en de overheid lekker bezuinigt op de GGZ. Veel mensen worden verkeerd gediagnosticeerd, krijgen behandeling die niet passend is, er wordt geëxperimenteerd met medicatie waar ook enige tijd overheen gaat etc. etc. etc.
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 13-05-15 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Slagroomsoes

Ik ken ook iemand heel dichtbij waar het 'gelukkig' is mislukt maar ze heeft het er nog wel steeds moeilijk mee en blijft depressief en ik denk ook niet dat dat gaat veranderen helaas. Dus nee, ik denk niet dat alle mensen die het willen het maar moeten doen.

silversomali

lieveli schreef:
Dus mensen moesten maar ruiken dat jij dood wilde, amoj?

De discussie is op zich best interessant maar ik stoor me aan hypergevoelige mensen die nu alleen maar vanuit de emotie kunnen reageren. Neem je rust en kom er later op terug, dat discussieert prettiger.

Dat zegt ze toch niet. KimD zegt dat mensen die zelfmoord plegen maar de hulp hadden moeten aannemen die ze aangeboden werd, en dat is dus niet altijd zo. En die opmerking slaat daarom nergens op...

enamorada

zelfmoordterroristen is in mijn ogen een heel ander onderwerp.. Dat zijn mensen die er expres andere, onschuldige mensen in mee slepen.

Urbanus

MarlindeRooz schreef:
Oja kim, als ik iets belangrijks heb dan neem ik 2 treinen eerder of regel ik een back-up zodat ik gebracht kan worden / met de bus kan gaan. :j
Ik houd er dus wel degelijk rekening mee. :)

Als ze vlees van het spoor schrapen heb je aan 2 treinen niet genoeg hoor. En een back-up klinkt heel makkelijk. Ja die had ik niet, anderhalf uur bij mijn huis vandaan.

Zoe_97 schreef:
bij een gevoelig onderwerp moet je juist niet vanuit emotie reageren... Emotie vertroebelt enkel je rationeel denkvermogen...

Dit dus. Als je zelf meerdere pogingen hebt gedaan en het grijpt je aan dat iemand het egoïstisch vindt, ga iets voor jezelf doen.