Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:12

Sammie schreef:
Mwah.. Er is laatst een docu geweest waarin de gay community daar prima gelukkig was met het ondergrondse waar ze in zaten. Die wilden al die bemoeienis niet. En tuurlijk zijn daar ook m/v die niet gelukkig zijn met die situatie, maar het is eigenlijk best westers om te bepalen dat hoe wij het hier hebben t daar ook maar zo moet, want dan is het pas goed.

Ik heb dan juist weer anders gezien. Dat vele het juist helemaal niet zo prima vinden.

En precies wat KBK zegt. Iedereen zou zelf vrij moeten zijn om er voor te kiezen of men met hun geaardheid naar buiten treedt of juist niet. En die keuze hebben ze nu niet. En dat ze de ondergrondse situatie(diegene uit de docu) prima vinden is voor mij dan eigenlijk veelzeggend. Liever geheim dan de problemen die openbaarheid met zich mee brengt.

In NL zullen er ook homo zijn die er niet voor uitkomen zijn. Maar hier heeft me tenminste de keuze.

Mijn opmerking ging overigens er over dat men minder makkelijk zou kiezen in Rusland om als homo te leven. Ja dat klopt. Daar is de samenleving ook naar.

Of bemoeienis van buitenaf helpt,...dat weet ik ook nog niet zo. Zolang het grootste deel van de inwoners van Rusland zich tegen homoseksualiteit is beginnen wij maar heel weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:14

Nog eens nagedacht, maar ik denk eigenlijk niet dat het erfelijk of genetisch bepaald is. Mannen voelen zich aangetrokken tot vrouwen door testosteron. Mijn theorie is dat bij homoseksuelen deze balans "verstoord" voor dat geslacht. D.w.z. dat mannen minder testosteron hebben en vrouwen meer. De hormoonafgifte wordt geregeld door de hypothalamus, wat dus een klein stukje van je hersens is.
Theorie is dat de hypothalamus tijdens de ontwikkeling net te weinig/te veel testosteron heeft gekregen waardoor deze respectievelijk vrouwelijker of mannelijker uitvalt. Daardoor komt de hoeveelheid en het soort hormonen niet overeen met wat gebruikelijk is voor het geslacht.
En eerlijk is eerlijk, dat klinkt best geloofwaardig. Dit zou ook verklaren waarom mannen zich vrouwelijker gedragen en vrouwen zich mannelijker (uitzonderingen daargelaten uiteraard).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:20

Bizzybijtje schreef:
Nog eens nagedacht, maar ik denk eigenlijk niet dat het erfelijk of genetisch bepaald is. Mannen voelen zich aangetrokken tot vrouwen door testosteron. Mijn theorie is dat bij homoseksuelen deze balans "verstoord" voor dat geslacht. D.w.z. dat mannen minder testosteron hebben en vrouwen meer. De hormoonafgifte wordt geregeld door de hypothalamus, wat dus een klein stukje van je hersens is.
Theorie is dat de hypothalamus tijdens de ontwikkeling net te weinig/te veel testosteron heeft gekregen waardoor deze respectievelijk vrouwelijker of mannelijker uitvalt. Daardoor komt de hoeveelheid en het soort hormonen niet overeen met wat gebruikelijk is voor het geslacht.
En eerlijk is eerlijk, dat klinkt best geloofwaardig. Dit zou ook verklaren waarom mannen zich vrouwelijker gedragen en vrouwen zich mannelijker (uitzonderingen daargelaten uiteraard).

Ik vind dit een goede theorie, vaak zijn homo's ook echt vrouwelijker en lesbies mannelijker (niet altijd natuurlijk).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:25

Sammie schreef:
Mwah.. Er is laatst een docu geweest waarin de gay community daar prima gelukkig was met het ondergrondse waar ze in zaten. Die wilden al die bemoeienis niet. En tuurlijk zijn daar ook m/v die niet gelukkig zijn met die situatie, maar het is eigenlijk best westers om te bepalen dat hoe wij het hier hebben t daar ook maar zo moet, want dan is het pas goed.

Heb je daar een link van? Ik heb er namelijk wel reportages over gekeken maar die waren behoorlijk negatief en deprimerend van aard. Zo zetten neonazi's lokhomo's in om een homo te betrappen. Deze wordt vervolgens goed bewerkt met knuppels en vervolgens gedwongen om zijn familie en vrienden te bellen om uit de kast te komen.

Ik denk eerlijk gezegd dat als de gay community het zo goed voor elkaar heeft daar, Amsterdam niet overspoeld zou worden met Russische homoseksuelen die zich niet veilig en geaccepteerd voelen thuis. Dus ik ben heel nieuwsgierig naar je documentaire :)

Shadow0

Re: Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:04

Sammie, ik heb dergelijke dingen ook wel gehoord, maar de achtergrond is wel iets anders. Het is niet zo dat mensen het prima en fijn vinden dat het allemaal in het verborgene moet hoor... alleen heeft men soms een soort van evenwicht gevonden, en als er op een bepaald moment heel veel aandacht komt wordt de sfeer veel grimmiger, en dan lopen de mensen die eerst een beetje onder de radar bleven alsnog gevaar.

Dat betekent dus NIET dat ze de situatie van geheimzinnig doen en niet openlijk hun leven kunnen leven goed vinden, alleen maar dat ze openlijk vervolgd en in elkaar geslagen een stuk vervelender vinden. En dat ze dan wellicht liever hebben dat er geen aandacht voor komt.

Dat is echter behoorlijk iets anders dan dat mensen het prima vinden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:17

Nee geen link. Was op tv :) en shadow ik heb de docu gezien, ik weet dus heel goed wat de intentie van deze groepen waren. Het hele idee wat jij nu schets zat er dus niet achter.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:07

Een wetenschappelijk artikel uit 1993: A linkage between DNA markers on the X chromosome and male sexual orientation

Auteurs: DH Hamer, S Hu, VL Magnuson, N Hu, AM Pattatucci

Onderzoek naar de rol van genen in seksuele orientatie van mannen dmv stamboomanalyse van 114 families van homoseksuele mannen. Verhoogde kans op homoseksuele orientatie was gevonden in de ooms van moeders kan en mannelijke neven, maar niet in de vader of andere familieleden van de vaders kant. Dit wekt de suggestie geslachtsgevbonden overdracht in een deel van de populatie.
DNA analyse van een groep van 40 families met allen 2 homoseksuele broers en geen idicatie of abnormale overdracht (van genen) toont aan dat er een verband is tussen homoseksuele orientatie en de overerving van een marker op het X-chromosoom in ongevver 64% van de paren van broers. Verder hebben statistieken aangetoond dat minimal 1 subtype van de mannelijke seksuele orientatie beinvloed is door de genen.
-----
Dit is meerdere malen aangetoond in meer recente onderzoeken. Verder is het aangetoond dat het niveau van testosteron in de baarmoeder ook een rol speelt. En ook hoeveel zonen een moeder al heft gehad, wat ook invloed heft op de testosteron in de baarmoeder. En dit kan je later zien aan je handen:

Afbeelding

Natuurlijk is al het bovenstaande lang niet het enige wat invloed heeft, dat lijkt me duidelijk. Het is dus wel zeker genetisch, al heeft het hormoonniveau van de moeder (en het aantal zonen dat ze al heeft gehad) ook invloed en nog meer factoren. Dit wil niet zeggen dat het 1 op 1 erfelijk is, want er zijn meerdere genen van invloed, waardoor het geen simpele berekening is, zoals je dat voor sommige eigenschappen kan doen (denk aan vleugels en oogkleur bij fruitvliegjes).

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:19

KoudbloedKim schreef:
Maar daar kies je überhaupt toch niet voor? Dat ben je of dat ben je niet.

Ja anders kun je er ook voor kiezen om geen klootzak te zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:22

?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:28

NatasjavE schreef:
Sidera schreef:
Nee natuurlijk, je hebt altijd de patriotten... Maar er zijn toch echt relatief minder openly gay mensen in Rusland dan in NL

Ja,...omdat ze er niet voor uit durven komen. Omdat ze wijsgemaakt wordt dat het slecht is.
Dat het wel overgaat als ze eenmaal getrouwd zijn met een goede vrouw.(en andersom voor een lesbienne uiteraard)

Je kan in Rusland niet openlijk homo zijn.

En hoe erg is dat??....gewoon maar je zelf niet zijn omdat een ander zegt dat het niet mag.

Maar er zijn echt niet minder homo's dan hier hoor.

Er zijn alleen veel minder gelukkige homo's....

Ja dan ben je het toch met me eens? :Y)
Mn oorspronkelijke opmerking zei alleen dat hoe meer open minded mensen zijn, hoe groter de kans is dat een homo/lesbo ervoor zou uitkomen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:29

Sidera schreef:
Ja dan ben je het toch met me eens? :Y)
Mn oorspronkelijke opmerking zei alleen dat hoe meer open minded mensen zijn, hoe groter de kans is dat een homo/lesbo ervoor zou uitkomen!

Dan heb ik je bericht verkeerd begrepen/niet goed gelezen. :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:45

Dribbel volgens het plaatje ben ik een homoseksuele vrouw.
Mijn ringvingers zijn langer dan mijn wijsvingers.
Met mijn 39 jaar ben ik nog nooit verliefd geweest of heb gezoend met een vrouw en ook geen behoefte aan.

Beetje dezelfde onzin dat misdadigers een hoog voorhoofd zouden hebben.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:47

Geen onzin. Het is maar een van de vele factoren die van invloed zijn, het gaat hier om testosteron in de baarmoeder. Wil dus niet zeggen dat je puur aan je vinger lengte kan zien wat je bent, echter is het wel wetenschappelijk (en statistisch) aangetoond dat je meer kans hebt op....als.... Het is dus niet in 100% van de gevallen zo

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:04

KoudbloedKim schreef:
?

Dat zegt ik heel vaak tegen botte mensen. Als ze weer eens zeggen dat homoseksualiteit een keuze is..

Dan zeg ik er op: waarom kies jij een dan voor om een 'klootzak' te zijn :)

Ik was volgens mij niet heel duidelijk, hopelijk snap je de clue nu :j.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:32

Volgens mij komen dat soort opmerkingen eerder voort uit onkunde (geen kennis hebben over) dan onwil. Verkeerde opmerking dus. Draag je kennis over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:11

knetterhard schreef:
[naam] schreef:
?

Dat zegt ik heel vaak tegen botte mensen. Als ze weer eens zeggen dat homoseksualiteit een keuze is..

Dan zeg ik er op: waarom kies jij een dan voor om een 'klootzak' te zijn :)

Ik was volgens mij niet heel duidelijk, hopelijk snap je de clue nu :j.
Ah zo, ik dacht dat je mij ermee bedoelde. _O-
Maar dat is wel een goede inderdaad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:15

Een goede opmerking? Ik vind dat geen aardige opmerking om terug te maken om iemand een kl*otzak te noemen. Kweek je echt begrip mee :+ Ik ga mee met sammie, grootste deel zal onkunde zijn, verlicht ze zou ik zeggen als je dan toch de moeite doet om wat terug te zeggen. En als er mensen zijn die vinden dat het een keuze is; ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:17

Nja, ik zou hem zelf niet snel maken, maar ik kan er ook gewoon niet tegen dat homoseksualiteit door bepaalde mensen nog als psychische afwijking of ziekte wordt bestempeld.
Mensen die het vies vinden of het niet accepteren, kan ik ook heel goed een klootzak vinden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:19

EskeGirl schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ik vind dit een goede theorie, vaak zijn homo's ook echt vrouwelijker en lesbies mannelijker (niet altijd natuurlijk).

Wauw. :)
Misschien komt dat stuk hang naar mannelijkheid of vrouwelijkheid wel vanuit het willen profileren van je geaardheid.

Ik ken (en ben) namelijk pas al een paar keer bestempeld als lipstick lesbienne en met mij is van de lesbiennes die ik ken het grootste gedeelte vrouwelijk.
Het is best gevaarlijk om zo'n uitspraak te doen. Kom uit de hokjes!

En terugkomend op het onderwerp, ik 'was' lesbisch, 'voel' me biseksueel en het komt bij mij in de familie voor, aan de kant van mijn moeder. Thanks mom!
Laatst bijgewerkt door upendo op 04-05-15 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:19

Ik denk niet dat geaardheid erfelijk/ genetisch bepaald is. Net zo min als dat ik geloof dat transgenders erfelijk/ genetisch bepaald zijn.

Mijn broer is als homo geboren. Hij hield als klein kindje al van vrouwelijke dingen (hij speelde met barbies, ik speelde met auto's) dus toen hij voor zichzelf uit de kast kwam was onze reactie dan ook ''maar ..., dat wisten we toch allang? Het zou eerder een schok zijn als je hetero zou blijken haha!''. Niemand van ons gezin heeft daar ooit aan getwijfeld, en we vonden allemaal dat het erg lang duurde voor hij uit de kast kwam haha :+

Ik ben zelf hetero, en had het laatst met mijn moeder er nog over of ze daar bij mij ooit aan getwijfeld heeft. Haar antwoord was dat het bij mij net zo duidelijk was als bij mn broer, en ze dus ook nooit aan mijn geaardheid heeft getwijfeld haha ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:21

Shanna, wel of niet genetisch bepaald? :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:23

KoudbloedKim schreef:
Nja, ik zou hem zelf niet snel maken, maar ik kan er ook gewoon niet tegen dat homoseksualiteit door bepaalde mensen nog als psychische afwijking of ziekte wordt bestempeld.
Mensen die het vies vinden of het niet accepteren, kan ik ook heel goed een klootzak vinden.

Maar iemand zegt dat het een keuze is? Is dat zo erg? Het is niet 100 procent zeker vast gesteld dat elke homo op de aarde er niet bewust voor heeft gekozen.

Ik vind het oke dat mensen een andere mening hebben, of het nou over de evolutie is, geloof of seksualteit. Maakt ze mens :) Daarnaast heeft de mens nu eenmaal vooroordelen, anders kan ons brein niet functioneren. Kijk, je hoeft niet altijd je mening te geven; dat is wat anders. Gaat van beide kanten natuurlijk. Ik kan wel iemand een eikel vinden, maar productief is het niet als ik diegene ook daadwerkelijk zo noem als ik ergens begrip voor wil krijgen :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-05-15 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:25

Ik denk niet dat het een keuze is, want je hebt echt enorm veel jonge homoseksuelen die enorm lang struggelen met zichzelf voordat ze überhaupt uit de kast durven te komen. Als het een keuze is, zou je dat jezelf toch niet aan doen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:25

]
EskeGirl schreef:
Bizzybijtje schreef:

Wauw. :)
Misschien komt dat stuk hang naar mannelijkheid of vrouwelijkheid wel vanuit het willen profileren van je geaardheid.

Ik ken (en ben) namelijk pas al een paar keer bestempeld als lipstick lesbienne en met mij is van de lesbiennes die ik ken het grootste gedeelte vrouwelijk.
Het is best gevaarlijk om zo'n uitspraak te doen. Kom uit de hokjes!

En terugkomend op het onderwerp, ik 'was' lesbisch, 'voel' me biseksueel en het komt bij mij in de familie voor, aan de kant van mijn moeder. Thanks mom![/quote]
Misschien heb ik het niet helemaal lekker geformuleerd, maar uit eigen ervaring zie ik dit wel :) Nou ken ik persoonlijk niet veel homo's of lesbiennes (dat ik weet), maar wat ik zie is dat lesbische vrouwen vaak, dus lang niet altijd, wat 'mannelijker' zijn. Ik bedoel dit niet als hokje of als feit, alleen een conclusie, die ik uit wat ik zie, bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:26

upendo schreef:
Shanna, wel of niet genetisch bepaald? :P

Ik denk van niet, laat ik het zo zeggen, het zou mij ontzettend verbazen als blijkt dat het wel genetisch is ;)

Wel denk ik dat het aangeboren is, je wordt met je geaardheid geboren en het is niet iets dat aangeleerd kan worden (dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet kan experimenteren en dan kan gaan twijfelen over je geaardheid, maar experimenteren (en twijfelen) doe je volgens mij ook niet zomaar als je echt 100% zeker van je geaardheid bent).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-15 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt