Bijzondere psychologische experimenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:42

1234 schreef:
_sharonnn schreef:

Jep, dat is informatieve invloed die mensen hebben, men loopt dan achter degene aan waarvan ze denken dat diegene er verstand van heeft omdat ze die kennis zelf niet/in mindere mate hebben

Klopt, informationele sociale invloed :P Als je iets zelf niet weet, achter anderen aanlopen waarvan je denkt dat die het wel zullen weten.

Niet per se. Zelfs als je het zelf wel weet maar de rest zegt iets anders, is de kans nog heel erg groot dat je uiteindelijk gaat "meelopen".

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:47

jitszz schreef:
Ik vond dit ook een interessant experiment, gaat over racisme. Weet niet of dit helemaal is wat jullie bedoelen, het duurt ongeveer een uur maar heb de hele tijd geboeid gekeken :j

http://www.npo.nl/het-grote-racisme-exp ... W_00724845

Dit is een soort adaptatie van het Stanford Prison Experiment :j

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:01

Deze heeft in mijn jeugd grote indruk op me gemaakt.

The Wave

ook opnieuw verfilmd in het zduits onder de naam Die Welle.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:10

jitszz schreef:
Ik vond dit ook een interessant experiment, gaat over racisme. Weet niet of dit helemaal is wat jullie bedoelen, het duurt ongeveer een uur maar heb de hele tijd geboeid gekeken :j

http://www.npo.nl/het-grote-racisme-exp ... W_00724845

Heb daar ook een clip over gepost, al heeft deze een betere uitleg.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:24

Bizzybijtje schreef:
1234 schreef:

Klopt, informationele sociale invloed :P Als je iets zelf niet weet, achter anderen aanlopen waarvan je denkt dat die het wel zullen weten.

Niet per se. Zelfs als je het zelf wel weet maar de rest zegt iets anders, is de kans nog heel erg groot dat je uiteindelijk gaat "meelopen".

Ja en dan kom je weer bij een ander experiment uit (Arsch) daar ging t niet om in dit geval :)

Anoniem

Re: Bijzondere psychologische experimenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:30

Asch ;) Niet Arsch.
Ligt overigens heel dicht bij elkaar. De gedachtegang is meestal "Zij weten het vast beter", "Als niemand iets doet zal het wel goed zijn.". Het omstanderseffect bijvoorbeeld.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:45

Bizzybijtje schreef:
Asch ;) Niet Arsch.
Ligt overigens heel dicht bij elkaar. De gedachtegang is meestal "Zij weten het vast beter", "Als niemand iets doet zal het wel goed zijn.". Het omstanderseffect bijvoorbeeld.

Damn you autocorrect :')

Klopt! Ben ik met je eens :j

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:30

sallandval schreef:
[ Video ]

Gaaf!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:24

Procent schreef:
sallandval schreef:
[ Video ]

Gaaf!!!

Heel bijzonder dit filmpje. Kinderen worden dus niet helemaal als een tabula rasa geboren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:38

Dit vind ik ook een bijzonder filmpje. Het gaat hier om de cognitieve dissonantietheorie. We weten wel dat het zo is, maar zolang we er niet mee geconfronteerd worden blijven we het doen. Net zoals we weten dat plofkip zo ongezond en onvriendelijk is maar omdat we het onvriendelijke niet direct zien worden we er niet mee geconfronteerd waardoor we toch dat goedkope vlees kunnen kopen.
http://ballinnn.com/automaat-die-voor-2 ... -waarheid/

Ik zou wel eens een winkel willen zien waar boven elk kledingstuk een bordje hangt door wie het gemaakt is en wat voor arbeidsomstandigheden, lijkt me een leuk experiment om te kijken wat er dan gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:52

Dit is een iets zorgwekkend experiment van Bandura;

Kinderen nemen ongewenst gedrag ook vrij snel over :)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:56

Joolien schreef:
Dit vind ik ook een bijzonder filmpje. Het gaat hier om de cognitieve dissonantietheorie. We weten wel dat het zo is, maar zolang we er niet mee geconfronteerd worden blijven we het doen. Net zoals we weten dat plofkip zo ongezond en onvriendelijk is maar omdat we het onvriendelijke niet direct zien worden we er niet mee geconfronteerd waardoor we toch dat goedkope vlees kunnen kopen.

Ik zou wel eens een winkel willen zien waar boven elk kledingstuk een bordje hangt door wie het gemaakt is en wat voor arbeidsomstandigheden, lijkt me een leuk experiment om te kijken wat er dan gebeurd.

Ik ben vaak in Frankrijk waar ze bij de grote supermarkten nog wel de poten en koppen aan kip en eend hebben zitten. En bijvoorbeeld gevilde konijnen bij de vleesafdeling. Daar een manier om te laten zien dat het vers is en eventueel wat voor soort het is geweest. Ik zie dan altijd Nederlandse, Vlaamse en Duitse toeristen helemaal over hun toeren gaan. Ze vinden het afschuwelijk en verdrietig, terwijl bij ons de kip net zo wordt verkocht alleen minus het hoofd/de poten.

Ik vraag me af of meer mensen hier vegetarisch worden of vlees laten staan als het "herkenbaar" wordt verkocht. Ik ken veel mensen die bij het kleinste teken dat hun stukje vlees ooit een dier is geweest (er loopt wat bloed uit de biefstuk, er zitten nog haren/pennen op de kippenbout of het spekje etc) helemaal onpasselijk worden. Maar burgers of kipnuggets in de vorm van een olifantje bij de jumbo of konijn met pasen zijn dan wel weer hartstikke leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:08

Maakt het wat uit of er nog een kop en poten aan mijn vlees zitten? , misschien ben ik wel apart maar het loopt echt niet als een stuk kipfilet buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:09

Rebecca schreef:
Maakt het wat uit of er nog een kop en poten aan mijn vlees zitten? , misschien ben ik wel apart maar het loopt echt niet als een stuk kipfilet buiten

Ja, dat maakt voor veel mensen wat uit. Niet eens bewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:12

Klopt, zodra het herkenbaar is ga je er anders naar kijken.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:45

Joolien schreef:

In Berlijn is daar nog een test mee geweest. Zal eens kijken of ik het filmpje kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:59

Gek ik moet maar eens naar Frankrijk kijken wat mijn mind doet met zulk vlees

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:31

Gisteren een reportage gezien in koppen en ik moest aan dit topic denken. Ging erover dat racisme niet aangeboren maar aangeleerd is. Ze deden een experiment in een klas waar ze de kinderen verdeelden in een groep met blauwe ogen en een groep met bruine ogen. De eerste dag was de ene groep superieur en de dag erop werden de rollen omgedraaid. Experiment werd vroeger ook al gedaan door Jane Elliot, hier zijn ook filmpjes van als je even zoekt op 'a class divided'.

http://www.een.be/programmas/koppen/de-verdeelde-klas

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:36

Lauraa schreef:
Gisteren een reportage gezien in koppen en ik moest aan dit topic denken. Ging erover dat racisme niet aangeboren maar aangeleerd is. Ze deden een experiment in een klas waar ze de kinderen verdeelden in een groep met blauwe ogen en een groep met bruine ogen. De eerste dag was de ene groep superieur en de dag erop werden de rollen omgedraaid. Experiment werd vroeger ook al gedaan door Jane Elliot, hier zijn ook filmpjes van als je even zoekt op 'a class divided'.

http://www.een.be/programmas/koppen/de-verdeelde-klas

Ja, dat experiment is meerdere malen uitgevoerd geloof ik. Heb er ook wat van gezien, was nogal heftig vond ik. Leuk topic. Ik volg :) (moet de filmpjes nog kijken thuis)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:39

Die is inderdaad al een paar keer langsgekomen. Het is echter nogal een discussie of het aangeboren of aangeleerd is. Er zijn ook experimenten die laten zien dat racisme in onze natuur zit en een soort verdedigingsmechanisme is (alles wat onbekend is, is slecht!).

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:30

Ik denk dat voorzichtigheid aangeboren is, maar racisme lijkt mij toch echt aangeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:46

Vreselijk off topic maar ik stel m toch.
In de jaren 80 en 90 diverse malen docu's gezien van mensen die met minimale hersenen gewoon functioneerden. De aanwezige hoeveelheid hersenen functioneerden veel beter dan mensen met de gewone hoeveelheid hersenen.
Iemand enig idee waar de docu's an sich terug te vinden zijn en de info en studies erachter.
Gaat niet om hersenletsel na ongeluk oid maar om aangeboren weinig of bijna geen hersenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:14

antje_vip schreef:
Ik denk dat voorzichtigheid aangeboren is, maar racisme lijkt mij toch echt aangeleerd.

Uitgesproken racisme wel. Maar er zijn onderzoeken waarbij het onderbewuste min of meer aangesproken wordt en daaruit blijkt het toch een stukje aangeboren veiligheid te zijn. Het maakt niet uit of het dan de "bekende" groepen zijn waar vaker racisme naar geuit wordt, of onbekende groepen waar dat niet bewust naar gedaan wordt.