Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:10

Martine_R schreef:
Finliox schreef:

Ik bedoelde je ook meer algemeen hoor :D
Maar als je een vegetariër of veganist bent omdat het allemaal zo zielig is, dan moet je ook geen leer oid kopen, want daar moeten ook dieren voor worden geslacht. Dat vind ik gewoon zo ontzettend krom.

Tja.. ik vind het wel meevallen. Het wordt veganisten vrij moeilijk gemaakt natuurlijk, er is gewoon veel aanbod van leer en wat minder van goede kunststof producten.

Maar die goede kunststof producten zijn er dus wel. Nepleer voor schoenen bijvoorbeeld en er zijn ook best wel zadels die van kunststof zijn gemaakt, om even een voorbeeld te geven. Als je echt veganistisch wil zijn vind je wel manieren om dierlijke producten te omzeilen.

Appelmoes_11

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:13

Sorry, maar leer of vlees nódig hebben is bij 90% van de Nederlanders gewoon niet aan de orde :n Je kunt prima zonder. Als je dat niet wil, kan ik je niet tegenhouden, maar ik voel me nogal aangesproken als mensen beweren dat ik wel snel door zal draaien door het gebrek aan dierlijke vetten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:13

wendyenbram schreef:
Maar het overgrote deel is toch echt dierlijke mest (ben zelf boer) en om bepaalde mossen weg te werken, gebruikt met zure varkens gier. om vruchtbare grond te maken koeien/paardenmest. En zo meer.

Dan weet je ook dat er een overschot aan mest is en dat minder vlees eten betekend dat er nog steeds voldoende mest is om meer plantaardige producten te bemesten.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:14

Ik ben vegetariër omdat ik me er gewoon niet goed bij voel om vlees te eten. Voor de dieren maar ook omdat ik denk dat er veel antibiotica in zit (dat zegt mn moeder tenminste altijd :+ )
Misschien is dat nu ook wel weer verandert maar ach, het is nooit verkeerd om een beetje op je eten te letten toch?

Eigenlijk zit ik soms wel na te denken, wat als je alleen het vlees zou mogen eten wat je zelf geslacht hebt? Ik denk dat er dan veel meer mensen vegetarisch gaan worden :P

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:15

Ik vond het wel een grappig topic. En een beetje prikkelend provoceren levert in elk geval reacties op :D

Zelf eet ik geen vlees maar heel soms wel vis. Ik zou graag helemaal vega willen zijn maar dat lukt me (nog)niet. En inderdaad ik vind het rot dat dieren moeten sterven omdat ik ze wil eten. Ik ben dus niet superprincipieel maar dan denk ik gewoon 'alle beetjes helpen'.

Ik maak ook soms vlees voor mijn familie die niet vega is en ik heb ook vers vlees etende honden (dat vind ik dan weer hun natuur).

Je zou kunnen zeggen 'slappe hap' maar hey, iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Als de dieren maar een goed leven hebben en zo pijnloos mogelijk gaan. Dat is toch wel een minimaal vereiste vind ik!

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:18

sommige vee houders zijn helaas zo bruut om zo'n beest in een klein hokje te houden maar dat wilt niet zeggen dat alle vee houders zo zijn en gaan voor het welzijn van de dieren dat ze zelfs dagelijks buiten komen en echt een luizen leventje hebben.
zelf eet ik gewoon koe varken en kip en regelmatig vis.
paard eet ik absoluut niet!! reden de dieren doen ongelovelijk veel voor je en krijgen als dank de keel door gesneden zo dra ze in de weg komen te staan of niks meer waard zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:19

Vegetariërs die stellig beweren geen dieren of diergerelateerd te eten, doen indirect evengoed mee aan het slachten en gebruik ervan. Kijk alleen al naar het varken: die wordt volledig gebruikt in bijna elk denkbaar eten/genotmiddel. Appelsap, (filter)sigaretten, zeep, brood, koek, snoep, etc. etc. Of deze mensen moeten alleen maar groente eten (zij het dat daar ook weer een dier overheen gescheten heeft om het beter te laten groeien :D ).
Iedereen voor zich waar hij/zij voor kiest. Ik snap het van beide kanten. Zelf eet ik hooguit 2x per week een klein beetje (rund!)vlees, verder niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:20

Ik blijf het wel apart vinden hoe mensen een paard gigantisch verheffen boven een koe of varken bv. Dat je een paard niet eet, prima. Maar is zo hypocriet dat een dood paard zieliger is dan een dode koe :')
(Of je moet nog een kind zijn: ik legde ook huilend de pakjes paardenrookvlees terug in de winkel de mijn vader pakte en nam ham mee terug :') )

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:21

Ik probeer alleen vlees te eten dat een goed leven heeft gehad. Ik zal daarmee vast wel eens de plank misslaan maar ik steun hiermee in ieder geval goede initiatieven en geen bio-industrie. In de praktijk komt het erop neer dat ik voornamelijk biologisch vlees eet (dat officieel dus in de wei gelopen zou moeten hebben), of wild, of vlees van een dier van bekenden oid. Buiten de deur eet ik dus uitsluitend vegetarisch of vis. Ook eten wij 3-4 x per week vegetarisch, helemaal makkelijk :+

Op deze manier probeer ik mijn steentje wat bij te dragen. Helemaal vegetarisch of pescotarisch zie ik niet zitten. Ik vind vlees heel lekker, maar ook qua voedingsstoffen is het echt een aanvulling. Laatst hebben we 40 dagen vegetarisch gegeten vanwege een nationaal initiatief in België. Was wel leuk maar ik bleef echt continu honger houden. Mijn lijf gedijt het beste bij wat meer vetten en eiwitten en wat minder koolhydraten. Feitelijk zijn wij ook gebouwd om vlees te eten. Alleen de manier waaróp, dat doet het hem naar mijn mening. De ontzettend nare omstandigheden waaronder dieren gehouden worden, dat kan écht niet imo!
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 11-04-15 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:24

* schuift aan met een een schaaltje hapjes, plantaardig en dierlijk, trekt er een flesje drinken bij op en gaat er ook even goed voor zitten om mee te lezen.. zonder nog echt in te gaan op een never ending discussie en laat ondertussen het schaaltje rondgaan onder de niet vegetariërs (sorry de worteltes en komkommertjes liggen gewoon tegen de stukjes worst aan.. rolde over elkaar heen)*

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:24

Ik ben een voedselfanaat en persoonlijk vind ik vlees en vis erg lekker, daarnaast zit het vaak vol met goede stoffen zoals ijzers en mineralen die het lichaam nodig heeft. Wel heb ik het liefst dat het dier een goed leven heeft gehad, maar aan de andere kant soms: wat niet weet, wat niet deert :+
Laatst bijgewerkt door kimbrrr op 11-04-15 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:25

[/quote]
Daarbuiten is vals adverteren in Nederland zo verboden als wat dus ze zouden niet op de verpakking mogen zetten dat het een biologische voeding met scharrelkip en zonder conserveringsmiddelen is als dat ook niet daadwerkelijk zo was. En geloof me dat doen ze niet, want er staan in Nederland echt hele hoge boetes op.[/quote]
Ik meen me iets te herinneren van paardenvlees dat als rundervlees is verkocht.(deze week in het nieuws vanwege de gerechtelijke uitspraak) En dat is nog gemakkelijk te traceren door simpel onderzoek. dat gaat niet op voor het onderscheid biologisch en niet biologisch. En bij diervoeding wordt daar volgens mij al helemaal geen aandacht aan besteed. Sterker nog de fabrikant weet vaak amper wat de oorsprong is die weet enkel de samenstelling.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:25

elenaMM77 schreef:
* schuift aan met een een schaaltje hapjes, plantaardig en dierlijk, trekt er een flesje drinken bij op en gaat er ook even goed voor zitten.. zonder nog echt in te gaan op een never ending discussie en laat ondertussen het schaaltje rondgaan onder de niet vegetariërs (sorry de worteltes en komkommertjes liggen gewoon tegen de stukjes worst aan.. rolde over elkaar heen)*

Lijkt me heerlijk om zo'n privilege te hebben. Helaas, als ik een keertje moe/chagrijnig ben of geen zin heb in discussie, heb ik voor eeuwig iemand het idee gegeven dat veganisme ongezond en ongefundeerd is. -O-

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:27

MarlindeRooz schreef:
Greetje63 schreef:

Sorry Descartes de 2e...

In het VLEES dat voor het voer gebruikt is zit het niet. En tja ik wilde brok met een hoog vleesgehalte en dat is duur. Ik ben niet tegen vlees, wel tegen de huidige industrie en het dagelijks eten van vlees.

Maar goed, ik ga het nooit zeker weten dat het vrije uitloop kippen en wildvang vis is dat er in het voer zit. Net als jij niet weet of ik niet stiekem over jou komkommer heen pies voor jij hem op eet. Tja. :+
Als je overal aan gaat twijfelen word je knettergek.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:29

Greetje je quote techniek vereist nog wat oefening...

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:30

Oeos dat ging mis, Nee in vlees zit geen conserveermiddel dat word ter altijd aan toegevoegd en zit zo dus in de diervoeding. Overigens juist goed dat dat er in zit. En er zit een verschil in overal aan twijfelen en een kritische consument. Als ik bewust een product koop omdat het op een diervriendelijke manier tot stand zou zijn gekomen wil ik zeker weten dat dat zo is, en geloof ik inderdaad de fabrkant niet op zijn blauwe (of bruine) ogen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:31

Finliox schreef:
Martine_R schreef:

Tja.. ik vind het wel meevallen. Het wordt veganisten vrij moeilijk gemaakt natuurlijk, er is gewoon veel aanbod van leer en wat minder van goede kunststof producten.

Maar die goede kunststof producten zijn er dus wel. Nepleer voor schoenen bijvoorbeeld en er zijn ook best wel zadels die van kunststof zijn gemaakt, om even een voorbeeld te geven. Als je echt veganistisch wil zijn vind je wel manieren om dierlijke producten te omzeilen.

Ja maar ik vind dat als mensen vegetarisch willen zijn omdat ze het zielig vinden voor dieren om voor vlees geslacht te worden, dat hun zaak is :D Ik ga ze dan niet verbieden om leer te gebruiken omdat daar ook een dier voor dood is gegaan.
Vlees is een luxe artikel, naar mijn idee zijn schoenen dat niet. (Niet als je niet 10 paar per jaar koopt in ieder geval ;) ) En al was ik vegetarisch, dan zou ik toch liever een leren zadel hebben dan een crappy kunststof zadel. Een zadel koop je ook maar eens in de 10 jaar, of misschien wel minder, en kun je ook 2e hands kopen.

Leven en laten leven, vind ik ;) En ook wel eens nìet laten leven want ik wil wel weer barbequen van de zomer :Y)
Laatst bijgewerkt door Monchou op 11-04-15 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:31

Computer is zo traag dat posten bijna niet lukt met de steeds nieuwe postings. Maar we oefenen gewoon door.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:32

VogeltjeM schreef:
Ik probeer alleen vlees te eten dat een goed leven heeft gehad. Ik zal daarmee vast wel eens de plank misslaan maar ik steun hiermee in ieder geval goede initiatieven en geen bio-industrie. In de praktijk komt het erop neer dat ik voornamelijk biologisch vlees eet (dat officieel dus in de wei gelopen zou moeten hebben), of wild, of vlees van een dier van bekenden oid. Buiten de deur eet ik dus uitsluitend vegetarisch of vis. Ook eten wij 3-4 x per week vegetarisch, helemaal makkelijk :+

Op deze manier probeer ik mijn steentje wat bij te dragen. Helemaal vegetarisch of pescotarisch zie ik niet zitten. Ik vind vlees heel lekker, maar ook qua voedingsstoffen is het echt een aanvulling. Laatst hebben we 40 dagen vegetarisch gegeten vanwege een nationaal initiatief in België. Was wel leuk maar ik bleef echt continu honger houden. Mijn lijf gedijt het beste bij wat meer vetten en eiwitten en wat minder koolhydraten.

Ik begrijp dat dit een algemeen gebruikte term is, het is dus geen vraag aan jou in persoon, maar een vis is toch ook een dier? In mijn ogen ben je geen vegetariër of veganist als je wel vis eet. Kreeg onlangs nog in een restaurant de vraag of ik wel vis wil, nadat ik had aangegeven vegetarisch te willen eten (meestal zit er varkensvlees in verwerkt of is het met vetten/sappen daarvan in aanraking gekomen en daar ben ik zwaar allergisch voor). Ik keek de bediende verbaasd aan en vroeg haar hetzelfde als dat ik nu doe: een vis is toch ook een dier?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:33

Vind ik ook hoor, maar het is toch de term inderdaad.. Maar vegetarisch = geen vlees of vis, en pescotarisch = geen vlees, wel vis :P Dus idd dan wordt een vis wel als een dier gezien.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 11-04-15 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:35

Net lekker genoten van m'n frikandel en vandaag weer heerlijk door m'n viswinkel gestampt.

Man man wat een discussie dit. Vlees is goed voor je. Niet íeder dier lijdt omdat wij eten willen. Ik eet alleen "eerlijk" voedsel. Maar stoppen met vlees/dier eten? No way.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:35

[/quote]

Je quote mij maar haalt mijn tekst weg?

Marlinderooz klopt

Eigenlijk vind ik vissen jog wel het zieligst die worden leven laten stikken langzaam en met z'n allem in bakken gestopt terwijl sommige nog leven :=[/quote]
Precies soms leven ze nog uren, en daar hoor je eigenlijk niemand over. Terwijl is aangetoond dat vissen wel degelijk gevoel hebben en het is mogelijk dmv stroom het proces aanzienlijk te versnellen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:36

En wederom gaat het mis. Maar goed de strekking is duidelijk en daar gaat het om in een discussie.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:36

Maartje1990 schreef:
wendyenbram schreef:
Maar het overgrote deel is toch echt dierlijke mest (ben zelf boer) en om bepaalde mossen weg te werken, gebruikt met zure varkens gier. om vruchtbare grond te maken koeien/paardenmest. En zo meer.

Dan weet je ook dat er een overschot aan mest is en dat minder vlees eten betekend dat er nog steeds voldoende mest is om meer plantaardige producten te bemesten.

Klopt, en zoals je hebt kunnen lezen, ben ik er best voor dat er minder geconsumeerd mag worden! Alleen de stelling ben ik het niet mee eens, en vind ik het gewoon stiekum lachwekkend, dat er zoveel "alternatieven" aangedragen worden, welke gewoon dierlijke meststoffen nodig hebben (en dus gewoon de vleesindustrie die ze proberen te vermijden) En dan krijg je als antwoord, dat planten ook op plantaardige grondstoffen kunnen groeien? prima, maar de hoofdbestanddeel is gewoon dierlijk.
Hoe je het ook went of keert, Men kan niet zonder de dierenindustrie (en of dat nou biologisch is of niet) leven. Vroeger niet, en nu ook niet.

En wat het consuminderen betreft? dat geld voor alles en niet alleen voor "vlees" maar dat vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:39

Ik krijg altijd een beetje de kriebels van mensen die beweren dat mensen die vlees eten niet van dieren houden terwijl ze zelf honden of katten hebben. (Ik zeg niet dat TS dat doet)
Ik eet niet veel vlees maar er gaat voor de honden wel 1,5kg per dag doorheen, ben ik dan ook geen dierenliefhebber? Of juist weer wel omdat ik dat zelf niet eet?
Ik zie zo vaak dit soort discussies voorbij komen van mensen die anderen veroordelen omdat vlees eten écht niet kan en het 'lijkenvreters' zijn terwijl ze zelf een huis vol honden of/en katten hebben..wat zit er in die brokken dan?
Als je een hond vegetarisch wil voeren dan heb je echt het verkeerde dier als huisdier gekozen, neem dan een cavia of konijn, die zijn er voor gemaakt om groenvoer te eten.
Kortom, je kan de vraag ook anders stellen, zijn mensen die vlees gebruiken wel dierenliefhebbers?
Ik ben geen vegetariër maar ik kijk wel naar het soort vlees dat ik koop (geen plofkip bijv) en ik eet het niet dagelijks maar dat doen de honden dus wel.