Een leuk gesprek met Jehova's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Jehova's?

Interessant, ik nodig ze binnen uit.
6 (1%)
Interessant, ik voer het gesprek maar laat ze niet binnen.
77 (14%)
Ik ben door hun in het geloof gestapt.
2 (0%)
Ik doe gewoon niet open als ik denk dat ze voor mijn deur staan.
141 (27%)
Ik doe wel open maar ben bot en kap ze af.
194 (37%)
Ik doe wel open, luister netjes maar durf ze niet af te kappen.
99 (19%)

Totaal aantal stemmen: 519

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:53

Mijn moeder is bevriend met 2 Jehova's, zij komen altijd het 'wachttoren' foldertje brengen, we nemen ze netjes aan en dan gaan ze weer verder. Nooit problemen mee gehad :)

Het Jehova 'hoofdkwartier' is hier gevestigd, maar we hebben hier er echt totaal geen last van. Aardige mensen zijn het, maar je hebt natuurlijk uitzonderingen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:58

safina schreef:
ingedebruijn schreef:
Waarom moet je überhaupt mensen lastig vallen. Ik ga toch ook niet langs de deuren om katten te promoten omdat ik daar nu toevallig gek op ben.

Ik denk dat het bij Jehova's wat dieper zit dan liefde voor katten, Inge. ;)

Ik las een interview, waarin een Jehova er dit over zegt:

Citaat:
"Ik ben gelukkig als Jehova's getuige. Ik moét andere mensen vertellen hoe zij dit ook kunnen bereiken." Hij bedoelt: antwoorden op levensvragen, steun en troost. "We maken veel ellende mee. Dankzij mijn geloof kan ik daarmee omgaan."

Ze zouden ook wat meer begrip kunnen tonen voor mensen die daar niet op zitten te wachten. Dat ze ergens in geloven is prima maar niet iedereen zit er op te wachten dat ze dat komen promoten zeker niet als je lekker thuis zit. Ik ben ook gelukkig als niet gelovig dat hoef ik toch ook niet deur aan deur te gaan vertellen. Ik denk dat gelovig daar echt niet zo vrolijk van worden als ik dat zou doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:01

Ik vind van Jehova's precies hetzelfde als van andere geloofsovertuigingen. Met als serieus probleem dat ze zichzelf en hun kinderen soms levens reddende behandelingen ontzeggen. Bij jezelf moet je zelf lekker weten maar je kind kan er zelf niet voor kiezen.

Ik doe gewoon de deur open en sta de mensen gewoon te woord. Ik zeg dat ik atheïst ben en wens ze een prettige dag verder.

Om iemand af te kappen, de hond erop af te sturen of een grote mond tegen ze te hebben vind ik niet kunnen. Neem dat zo'n stikker.

Mijn Oma heeft ze ooit eens op de thee gehad. Hebben een uur geprobeerd mijn Oma met bijbel citaten om de oren slaand haar te overtuigen. Maar ja,...mijn Oma kende de bijbel van binnen en van buiten en van voor naar achter en weer terug.
(das is wat 10 jaar zondagsschool met een mens kan doen)

Ze zijn letterlijk afgedropen :D Maar dat ging dus niet op een onaardige manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:06

NatasjavE schreef:
Ik doe gewoon de deur open en sta de mensen gewoon te woord. Ik zeg dat ik Atheïst en wens ze een prettige dag verder.

Om iemand af te kappen, de hond erop af te sturen of een grote mond tegen ze te hebben vind ik niet kunnen. Neem dat zo'n stikker.

Ben ik helemaal met je eens.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:07

Mijn moeder doet altijd open, heeft een gesprek en dan gaan ze gewoon weg. Zijn twee bejaarde dames en ze zijn heel vriendelijk :). Ze geven altijd foldertjes enzo. Laatst zijn we uitgenodigd op de sterfdagherdenking van Jezus.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:22

RoodZonnetje schreef:
Ik mis de optie "ik kap ze beleefd af" :)
Ik ben niet geïnteresseerd en neem dan ook geen folders ofzo aan. Mijn ex deed dat altijd wel, waardoor ze idd maar terug bleven komen :P

Ik ook. Ik zou ze nooit bot afkappen, maar kap ze wel af. Puur omdat ik weet dat ze me toch niet gaan overhalen en ik dat zonde van hun en mijn tijd vind. :)

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:32

Ik geloof totaal niet in god, waarom zou ik dan jehova aan de deur willen stuur ze per direct weg, toen ik nog bij m'n ouders woonden kwamen ze heel vaak m'n stiefvader heeft ze toen een grote smoel gegeven dat zie hier niet meer moeten komen. Ze zijn ook nooit meer geweest _O-

Schemerdier

Re: Een leuk gesprek met Jehova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:44

Hier geen problemen met jehova's. Ze komen dan ook meer heel af en toe en zijn tot nu toe nog nooit opdringerig geweest.
Het enige wat ik zielig vind, is dat hun kindjes altijd verplicht uren mee moeten.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:45

Afbeelding
En dit is dan ook precies waar het voor mij fout loopt. Als ik er niet naar vraag, wil ik er niks over horen. Overigens vind ik het heel erg boeiend om af en toe een gesprek over levensbeschouwing te voeren, maar meestal voel ik daar weinig voor als ik de deur opendoe en een volslagen onbekend iemand zie staan. Ik loop toch ook niet deur aan deur atheïsme te prediken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:47

Ik vind het juist boeiend met die vreemde; op bokt kan ik daar ook discussies over voeren dus dat zijn voor mij ook complete vreemden.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:49

vuurneon schreef:
Ik vind het juist boeiend met die vreemde; op bokt kan ik daar ook discussies over voeren dus dat zijn voor mij ook complete vreemden.

Je interpreteert het een beetje anders dan ik het bedoelde. Op bokt heb ik zelf de keuze om deel te nemen aan zo'n gesprek of niet. Als ze voor mijn deur staan, wordt die keuze me voor een groot deel ontnomen, omdat het dan gewoon opgedrongen wordt. Het woordje "onbekend" hoort bij het aan de deur staan, niet bij het al dan niet een gesprek willen voeren :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:52

Ik heb ze nog nooit aan de deur gehad, maar ik hoor ook alle negatieve verhalen in de omgeving. Ik ben blij dat iemand eindelijk een keer iets positiefs zegt :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:53

safina schreef:
NatasjavE schreef:
Ik doe gewoon de deur open en sta de mensen gewoon te woord. Ik zeg dat ik Atheïst en wens ze een prettige dag verder.

Ben ik helemaal met je eens.

Ik weet niet of je het tegen mij had maar er op af sturen en gewoon aanslaan zit wel wat verschil in. Zelfs als mn moeder op de bel drukt slaan ze aan. Heeft dus niks met de menseb aan de andere kant van de deur te maken. De Jehova's gaan dan verder naar een ander huis en omdat ik er niks mee doe ga ik ze niet achteraan. Wanneer de honden buiten zijn, zal ik ze gewoon te woord staan en uitleggen dat ik er geen behoefte aan heb

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:56

Ik heb het no nooit gehad maar ik zou opendoen, hun gesprek aanhoren oke zeggen en de deur weer dicht doen en weer verder gaan met waar ik mee bezig was :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:59

JesdaJinn schreef:
Ik weet niet of je het tegen mij had maar er op af sturen en gewoon aanslaan zit wel wat verschil in. Zelfs als mn moeder op de bel drukt slaan ze aan. Heeft dus niks met de menseb aan de andere kant van de deur te maken. De Jehova's gaan dan verder naar een ander huis en omdat ik er niks mee doe ga ik ze niet achteraan. Wanneer de honden buiten zijn, zal ik ze gewoon te woord staan en uitleggen dat ik er geen behoefte aan heb

Ik had het tegen niemand specifiek. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:03

Joolien schreef:
Dat was dus het mooie bij deze mensen, zij vonden het ook gewoon leuk om even te discussiëren, want ik had meteen aangegeven dat ik niet geïnteresseerd was in het geloof. Ergens vind ik het ook sneu dat mensen zo verafschuwd worden door hun geloof...

Ik denk niet dat men het geloof verafschuwd, maar het gedrag van deze mensen. Ik bedoel, zolang zij beleefd zijn ben ik dat ook maar zoals ik hier al lees gaan veel getuigen toch wel erg ver.

Ik heb het echt niet zo op hun manier van geloof belijden. Mijn moeder werkt in het ziekenhuis en maakt eens in de zoveel tijd mee dat er een kind binnen wordt gebracht die geen bloedtransfusie mocht. Die ouders zijn dan radeloos: van de kerk mag dit niet maar het betekent meestal gewoon het verschil tussen leven en dood voor hun kind. Meestal worden zij dan tijdelijk uit de ouderlijke macht gezet zodat ze het "niet tegen kunnen houden" en dit ze dus niet wordt aangerekend. Vreselijk is dat. Mijn moeder heeft een keer gehoord hoe zo'n man aan de telefoon hing met de rabbijn (of hoe zo'n leider ook heet) of zijn zoon alsjeblieft bloed mocht omdat hij het anders niet zou redden. Ze "gingen het even bespreken". Ja sorry, daar kan ik geen begrip voor opbrengen.

Ook zijn er wel eens vrouwen die bloed moeten krijgen bij de bevalling, die dat dan niet mogen. Vaders die op het punt staan om hun vrouw én kind te verliezen en vrouwen die doodsangsten uitstaan. Vaak gaat het goed, of gaan ze toch maar voor de transfusie, maar een heel enkele keer overlijdt zo'n vrouw gewoon. Heel frustrerend voor de artsen ook, dat iets simpels als een bloedtransfusie je patient had kunnen redden maar dat ze dat zelf weigert.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:10

Een ouder stuk uit de trouw:
Ook de gezondheidsjurist H. Leenen bevestigt dat kinderen in Nederland zonder toestemming van de ouders behandeld kunnen worden. “Hier zijn in de afgelopen jaren diverse gerechterlijke uitspraken over gedaan, meestal betreffende kinderen van Jehova's getuigen die in verband met een noodzakelijke operatie een bloedtransfusie moesten ondergaan. De belangrijkste voorwaarde voor z'n ontheffing uit de ouderlijke macht, is dat het medisch gezien noodzakelijk moet zijn dat zo'n operatie plaatsvindt.”

Gelukkig dat dus recht van het kind (tot 12 jaar, daarboven hebben ze ook zelf zeggenschap) wel boven religie staat van de ouders; via een u bocht constructie.

(Neemt niet weg dat ik het ook schandalig vind dat het blijkbaar nodig is, omdat ouders het welzijn van hun kind achterstellen op hun relatie met God)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-04-15 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:12

Wel eens getuigen aan de deur gehad, ja :). Ik doe altijd open en zeg netjes geen interesse te hebben. Met een grote glimlach, ook nog eens :D.

Tot eentje door bleef zeuren. De grote glimlach bleef staan, de ogen schoten vuur. Toen hij dat zag, hield hij midden in zijn zin op en is hij maar snel weggelopen :).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:16

Ik doe gewoon niet open, ik ben niet gelovig maar een "geloof", dat mensen laat sterven omdat ze geen bloed mogen krijgen, is voor mij geen geloof.
Gisteren nog een artikel gelezen dat een hoogzwangere vrouw gestorven is, samen met ongeboren baby ( die perfect gehaald kon worden) omdat ze kanker had. Ze is is gestorven omdat ze bloedtransfusie nodig had maar die weigerde ze.
Dat ze zelf ervoor kiest om te sterven is haar recht, maar om ervoor te kiezen haar perfect, gezond kind dat zo goed als voldragen was, mee te nemen in haar dood, dat gaat er bij mij niet in. Dat ze dan toestemming had gegeven om haar baby te laten halen en bij haar niets te doen. Dan had haar baby nog geleefd.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:17

Het is hier vrij lang rustig geweest met geloofslopers maar de laatste maanden trekken ze de blikken aardig open. Helaas komen ze hier alleen langs op meest onmogelijke tijdens. Zoals woensdagochtend bijvoorbeeld. Zal net 8 uur zijn geweest (in de ochtend) en toen stonden ze al aan de deur. En maar blijven bellen. Dus ik op een gegeven moment badkamerraam open gedaan en mijn kop vol shampoo naar buiten gestoken, kreeg ik allemaal verwijten naar mijn kop gestuurd. Ik terug geroepen dat ze moesten weg wezen of ik zou mijn helhond loslaten (mijn niet zo kleine stoere kalf die je 3 blokken verderop nog kan horen blaffen en grommen)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:18

Mijn vriendin is zelf jehova. Hele aardige mensen. Ze zeggen zelf ook dat als mensen niet open doen of geen interesse tonen, ze er niets mee doen. Hun eigen keuze.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:20

W
chamion schreef:
Het is hier vrij lang rustig geweest met geloofslopers maar de laatste maanden trekken ze de blikken aardig open. Helaas komen ze hier alleen langs op meest onmogelijke tijdens. Zoals woensdagochtend bijvoorbeeld. Zal net 8 uur zijn geweest (in de ochtend) en toen stonden ze al aan de deur. En maar blijven bellen. Dus ik op een gegeven moment badkamerraam open gedaan en mijn kop vol shampoo naar buiten gestoken, kreeg ik allemaal verwijten naar mijn kop gestuurd. Ik terug geroepen dat ze moesten weg wezen of ik zou mijn helhond loslaten (mijn niet zo kleine stoere kalf die je 3 blokken verderop nog kan horen blaffen en grommen)

Wauw, dat had ik willen zien _O- De boze shampoomevrouw met de niet zo kleine hond :=

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:22

ik beschouw het overtuigende van Jehova getuigen hetzelfde als hetgeen wat een patient 2 weken terug tegen mij zei: Gefeliciteerd met uw zwangerschap, hoeveel weken bent u? Ik: ik ben niet zwanger. Patient: nou dan moet je er echt wat aan gaan doen.

Ik vind het een inbreuk op privacy en bemoeienis met dingen waarmee je je niet moet bemoeien.

Ik ben vriendelijk maar ik maak ze heel goed duidelijk dat ze hier niet meer terug hoeven komen.

een collega zei ooit tegen mij dat als je ze vraagt niet meer terug te komen dat ze dan ook niet meer terug komen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:25

Ik denk dat we kunnen concluderen dat het heel erg per getuige verschilt (wie had dat gedacht, net als bij echte mensen :oo ) . In het dagelijks leven heb je ook altijd te maken met beleefde nette mensen en onbeschofte horken, tenslotte...

Soms zijn ze netjes, soms niet, soms wordt het verzoek om weg te blijven gerespecteerd en soms niet, soms hou je er een leuk gesprek aan over en soms heb je er een slechte ervaring bij.

Goed trouwens, van die regelgeving. Ik weet ook niet wanneer de situatie met die jongen zich voordeed, misschien bestond dat toen nog niet. Het blijft een lastige kwestie.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:26

Ik kom dan altijd met een sigaret en een fles bier naar de deur :+