Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
verootjoo schreef:Ayasha schreef:
waarom krom? Als haar vriend er nu mee wil kappen staat zij op straat. Het is toch haar spaargeld? Ze spaart toch ook een deel voor hun tweeën?
Mijn man kan ondanks alles ook meer sparen dan ik. Dat is zíjn spaargeld. Zou niet weten waarom dat ineens van ons twee zou moeten worden. Ik heb daar toch niet voor gewerkt?
Euhm.... Omdat je samen leeft, je voor elkaar gekozen hebt en no matter what er gebeurd je alles blijft delen met elkaar?
Het is niet zo dat je minder hard werkt als je minder verdient. We werken allebei genoeg en verdienen daarmee ons geld en voorzien ons samen in ons levensonderhoudal werkt de ene door omstandigheden helemaal niet... Je bent toch samen? Je kan elkaar dan helpen
![]()
Bij ons is alles voor ons samenen daar doen we mee wat we willen. Ik beheer de rekening en stort per maand geld naar de spaarrekening en de rest is om uit te geven. Grote uitgaven overleggen we en dat gaat tot nu toe altijd goed.
![]()
Wij zijn beiden toch geen big spenders en ook niet materialistisch ingesteld, dus we hoeven niet zoveel
Inmiddels zijn het er nog "maar" vier en is hij even happy met die vos als ik (omdat die vos mij ontzettend happy maakt, niet omdat hij zo gek is van die vos
) en is ie ook meer dan welkom. Maar hadden we toen alles samen gehad had hij dus zijn veto kunnen stellen (en zijn goed recht want we wisten niet dat ie ging worden zoals ie nu is.) en had ik dus een geweldig paard kunnen missen.
Ik snap daar niks van hoor
Wat is dat nu weer voor rare reactie, net alsof ik geheimen heb voor mijn man omdat ik de kans wil behouden om zelf de uiteindelijke beslissing te hebben. verootjoo schreef:Ik voel het niet bepaald als afgeven, maar als je getrouwd bent deel je alles met elkaar. Tenminste, ik hou niks achter voor mijn man. Waarom dan wel mn geldIk snap daar niks van hoor
Varekaj schreef:Als ze in het geval van bigone's vriendin uit elkaar gaan en hij krijgt het huis en zij het spaargeld, wie wint er dan het meeste? Zij moet dan toch weer op zoek naar een dak boven d'r hoofd.
Er zit ook een verschil in of je nou getrouwd bent, of alleen maar feitelijk samenwoont. In de eerste vorm kan je nog iets in het ergste geval. Bij samenwonen zonder contract, gemeenschappelijke rekeningen en alles op 1 hoop... Ik woon dan ook nog eens in zijn huis. Hij heeft dan het volste recht om me van de ene dag op de andere eruit te schoppen. Zit je met een type partner die eerst ook nog eens de hele rekeningen die je samen hebt heeft leeggesluisd, dan heb je NIKS. En je kan er ook niks meer aan doen om dat terug te krijgen.
vuurneon schreef:verootjoo schreef:Ik voel het niet bepaald als afgeven, maar als je getrouwd bent deel je alles met elkaar. Tenminste, ik hou niks achter voor mijn man. Waarom dan wel mn geldIk snap daar niks van hoor
Ik houd niets achter en wil met liefde delen, maar ik geef het dan en wil niet dat hij zomaar mijn rekening kan beheren. Mijn man staat er precies zo in.
Het mag dan wel 'ons' geld zijn, maar elk beheert mooi zijn/haar eigen rekening.
) Ik vind alleen, we werken beiden keihard voor ons geld, dan mogen we daar toch ook zelf van genieten? Ik heb ontzettend veel geluk dat hij zo goed zijn brood verdient, maar ik zou nooit van job willen ruilen. We delen misschien niet ons volledig loon, maar we genieten wél van elkaar.PM1 schreef:@ bigone dus ekmiC kan nu sparen, omdat zij minder hoeft te betalen, haar vriend betaald meer, maar als ze dan samen een huis gaan kopen is het gespaarde geld voor haar? Dat vind ik erg krom... Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, maar deze situatie is in mijn ogen niet heel eerlijk.
Met mijn ex was alles 50/50, ook al verdiende hij meer en ook al bracht hij voor de inboedel meer spaargeld in dan ik. Paard was wel van de gezamelijke rekening.
Vraagje voor de mensen die een andere constructie hebben (bv 1/3 om 2/3). Is het huis op papier wel evenveel van beiden of ook 1/3 om 2/3?
EkmiC schreef:PM1 schreef:@ bigone dus ekmiC kan nu sparen, omdat zij minder hoeft te betalen, haar vriend betaald meer, maar als ze dan samen een huis gaan kopen is het gespaarde geld voor haar? Dat vind ik erg krom... Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, maar deze situatie is in mijn ogen niet heel eerlijk.
Met mijn ex was alles 50/50, ook al verdiende hij meer en ook al bracht hij voor de inboedel meer spaargeld in dan ik. Paard was wel van de gezamelijke rekening.
Vraagje voor de mensen die een andere constructie hebben (bv 1/3 om 2/3). Is het huis op papier wel evenveel van beiden of ook 1/3 om 2/3?
Ik quote ook mezelf even: "Daarnaast kan ik dus een groot deel van mijn inkomen sparen. Deels voor mezelf, dus op een nieuw geopende spaarrekening voor 'ons'. Deze rekening is voor een volgend huis."
Waar staat dat het gespaarde geld voor mij is als we samen een huis kopen? Dit is een spaarrekening waar ik het meeste geld op stort, en daarnaast mijn vriend als hij over houdt in de maand. Daarnaast hebben we beide een eigen spaarrekening en sparen we voor onszelf. Ook hij kan sparen hoor. Wij doen het op deze manier omdat mijn vriend een slechtere spaarder is dan ik. En omdat we wel op korte termijn willen verhuizen, sparen we hard daarvoor, op onze manier!
Als de relatie nu zou stoppen, tja dan moeten we kijken voor wie het gespaarde geld is. Deels voor hem, deels voor mij denk ik dan.

fijn gevoel.tita schreef:En tuurlijk is het onzin om te zeggen jouw relatie is gedoemd te mislukken want je wilt je geld niet delen.
Mijn ouders zeiden altijd, studeren, hard weken en zorg ervoor dat je financieel onafhankelijk blijft.
Mocht het fout gaan dat je verder kunt
.
tita schreef:Zwerte niet op jezelf gaan betrekken. Mijn verhaal was gewoon voor de vrouw in het algemeen bedoelt.
Ik vind alles best, iedereen moet doen waar ie zich fijn bij voelt.
Ik kies voor mijzelf en ja dat is gedeelte egoïstisch.
Ook jouw man kan besluiten niet meer met je verder te willen of jij.
En dan is het wel fijn dat je een back-up heb.
Dan spelen handicaps en beperkingen niet meer mee. En nee ik heb niet makkelijk praten inmiddels ben ik doof en draag ik zowel gehoorapp als een Ci, mijn levenskwaliteit is behoorlijk verandert.
Maar ook zoiets elke 5 jaar nieuw apparaatje de mijne kost ong 4100€ en betaal ik met veel liefde zelf.
Doe ik dat niet sterft mijn gehoorzenuw af, en mijn slechte oren hoeft mijn vriend niet te betalen.
Ander oor heeft een apparaatje van 9300€ wat gelukkig elk 5 jaar vergoedt wordt maar kleine onderdelen betaal ik zelf en de verzekering ook weer paar 100€ per jaar.
verootjoo schreef:Wat is in vredesnaam een hospitalisatie
spatter schreef:Ik begrijp nu wel waarom tegenwoordig relaties maar ongeveer 7 jaar duren.
Ik snap best waarom mensen voorzichtig zijn en hun eigen geld willen houden maar ik denk dat een hoop mensen niet beseffen dat als je al zo in een relatie stapt, er al bedenkingen zijn vanaf het begin.
Je houdt immers al rekening met een doemsenaria.
En alles blijft leuk en aardig totdat er kinderen komen.
Verder kun je wel eigen spaarcentjes hebben maar zorg dan wel dat als je trouwt , dit vast gelegd wordt of je buiten gemeenschap van goederen trouwt.
Ik denk ook dat hoe ouder je in een relatie stapt, je meer op je eigen spullen/geld zit, deels omdat je al wat hebt opgebouwd maar deels ook omdat je al meer op jezelf bent.