Verdeling financien binnen een relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:18

Hier gaat alles op 1 hoop eigenlijk ook al zolang we samen wonen. Vriend is veel minder goed in sparen en overzicht houden wat betreft het financiële aspect, dus ik regel de betalingen en alles wat we sparen beheer ik ook. Als we grote uitgaven hebben overleggen we het samen. Ik geef geld uit aan de paarden, hij gaat graag een drankje doen met zijn vrienden. Dus eigenlijk gaat het heel goed zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:30

verootjoo schreef:
Ayasha schreef:

waarom krom? Als haar vriend er nu mee wil kappen staat zij op straat. Het is toch haar spaargeld? Ze spaart toch ook een deel voor hun tweeën?
Mijn man kan ondanks alles ook meer sparen dan ik. Dat is zíjn spaargeld. Zou niet weten waarom dat ineens van ons twee zou moeten worden. Ik heb daar toch niet voor gewerkt?

Euhm.... Omdat je samen leeft, je voor elkaar gekozen hebt en no matter what er gebeurd je alles blijft delen met elkaar?
Het is niet zo dat je minder hard werkt als je minder verdient. We werken allebei genoeg en verdienen daarmee ons geld en voorzien ons samen in ons levensonderhoud :) al werkt de ene door omstandigheden helemaal niet... Je bent toch samen? Je kan elkaar dan helpen :)

Bij ons is alles voor ons samen :) en daar doen we mee wat we willen. Ik beheer de rekening en stort per maand geld naar de spaarrekening en de rest is om uit te geven. Grote uitgaven overleggen we en dat gaat tot nu toe altijd goed. :j
Wij zijn beiden toch geen big spenders en ook niet materialistisch ingesteld, dus we hoeven niet zoveel :D

Helpen is niet alles afgeven toch? Wij helpen elkaar ook maar ik zou niet aan zijn spaarcenten willen komen. Die zijn voor zijn hobby. Het is imo niet omdat je getrouwd bent dat je ineens niks meer voor jezelf mag hebben. Toen ik een nieuwe auto wilde, wilde ik niet eerst gaan "vragen" of dat goed was. Dat heb ik wel besproken maar de beslissing lag bij mij want; mijn spaarcenten.
Toen hij zijn nieuwe bus wilde heeft ie dat gezegd maar de beslissing lag bij hem want; zijn centen.
Toen ik besloot die vos te gaan halen heb ik zijn mening gevraagd maar de uiteindelijke beslissing lag bij mij want; mijn centen.
Hij was het er niet 100% mee eens omdat het een hengst was (en nummer zes) maar gezien ik ze bekostig ... :) Inmiddels zijn het er nog "maar" vier en is hij even happy met die vos als ik (omdat die vos mij ontzettend happy maakt, niet omdat hij zo gek is van die vos :') ) en is ie ook meer dan welkom. Maar hadden we toen alles samen gehad had hij dus zijn veto kunnen stellen (en zijn goed recht want we wisten niet dat ie ging worden zoals ie nu is.) en had ik dus een geweldig paard kunnen missen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-04-15 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:32

Als je alles op 1 bult hebt, is er ook geen onderscheid natuurlijk.

Ik vind het wel fijn dat hij niet aan mijn centen kan komen en andersom. Ik help met liefde hoor, als hij zoals nu te weinig op de rekening heeft maak ik gelijk wat over of leen mijn pinpas uit. Maar nee, zou ons beide niet lekker zitten als de ander er zomaar geld vanaf kan halen (en ook al zou diegene dat niet doen, het idee alleen al).
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-04-15 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Re: Verdeling financien binnen een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:33

Ik voel het niet bepaald als afgeven, maar als je getrouwd bent deel je alles met elkaar. Tenminste, ik hou niks achter voor mijn man. Waarom dan wel mn geld :? Ik snap daar niks van hoor :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:34

Ik houd ook niks achter. :? Wat is dat nu weer voor rare reactie, net alsof ik geheimen heb voor mijn man omdat ik de kans wil behouden om zelf de uiteindelijke beslissing te hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:41

verootjoo schreef:
Ik voel het niet bepaald als afgeven, maar als je getrouwd bent deel je alles met elkaar. Tenminste, ik hou niks achter voor mijn man. Waarom dan wel mn geld :? Ik snap daar niks van hoor :n

Ik houd niets achter en wil met liefde delen, maar ik geef het dan en wil niet dat hij zomaar mijn rekening kan beheren. Mijn man staat er precies zo in.

Het mag dan wel 'ons' geld zijn, maar elk beheert mooi zijn/haar eigen rekening.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:44

Varekaj schreef:
Als ze in het geval van bigone's vriendin uit elkaar gaan en hij krijgt het huis en zij het spaargeld, wie wint er dan het meeste? Zij moet dan toch weer op zoek naar een dak boven d'r hoofd.

Er zit ook een verschil in of je nou getrouwd bent, of alleen maar feitelijk samenwoont. In de eerste vorm kan je nog iets in het ergste geval. Bij samenwonen zonder contract, gemeenschappelijke rekeningen en alles op 1 hoop... Ik woon dan ook nog eens in zijn huis. Hij heeft dan het volste recht om me van de ene dag op de andere eruit te schoppen. Zit je met een type partner die eerst ook nog eens de hele rekeningen die je samen hebt heeft leeggesluisd, dan heb je NIKS. En je kan er ook niks meer aan doen om dat terug te krijgen.

Waarom zou daar verschil in moeten zitten?! Het gaat er in zo'n geval toch om hoe je het samen oplost? En wat jouw voorbeeld betreft; ik heb nu verschillende situaties gezien en meegemaakt en mijn conclusie is dat het geen reet uitmaakt. Degene die het meeste te verliezen had, verloor en degene met niks werd er in alle gevallen beter van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:45

vuurneon schreef:
verootjoo schreef:

Ik houd niets achter en wil met liefde delen, maar ik geef het dan en wil niet dat hij zomaar mijn rekening kan beheren. Mijn man staat er precies zo in.

Het mag dan wel 'ons' geld zijn, maar elk beheert mooi zijn/haar eigen rekening.

Dat bedoel ik. :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:45

Och hier zou mijn man best op mijn rekening kunnen (lang leve de app) en andersom maar ik beheer grotendeels de geldzaken dus kijk zelf altijd naar welke rekening geld moet.
Verder zijn wij wel onder huwelijkse voorwaarden getrouwd simpelweg omdat ik alles al had en hij niets. Ik gun hem de wereld maar als we uit elkaar zouden gaan heeft dat een reden en is het niet de bedoeling dat ik het grotendeels kwijt ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:55

Ik hou ook niks achter en hij ook niet (hoop ik toch :') ) Ik vind alleen, we werken beiden keihard voor ons geld, dan mogen we daar toch ook zelf van genieten? Ik heb ontzettend veel geluk dat hij zo goed zijn brood verdient, maar ik zou nooit van job willen ruilen. We delen misschien niet ons volledig loon, maar we genieten wél van elkaar.

Hij heeft het geluk om op zijn leeftijd al een eigen koophuis te hebben, volledig van zichzelf en binnen 10 jaar is dat afbetaald (misschien zelfs sneller). Ik profiteer daar ook van, ik woon immers gratis. Hij heeft iemand die zijn huis netjes houdt tijdens de periodes dat hij weg is, en ik spaar pakken geld uit omdat ik geen huur meer hoef te betalen. Alles delen hoeft niet altijd om het geld alleen te gaan...
Stel dat mijn weiland ooit bouwgrond wordt, dan mag hij de helft van het stuk bouwgrond voor het huis afkopen en dan bouwen we samen. Het stuk dat overblijft als weidegrond hou ik dan wel nog steeds zelf.

Slfj: als je feitelijk samenwoont deel je voor de wet alleen maar toevallig hetzelfde adres. Ben jij zo goedgelovig om alles te gaan delen en gaat die er dan vandoor, dan is dat je eigen domme schuld. Niks noppes onderhoudsplicht of wat dan ook. Bij wettelijk samenwonen of getrouwd zijn is er toch IETS van bescherming.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:13

Wij hebben ook aparte rekening maar heb altijd zijn pinpas ook bij mij. Als ik wil kan ik alles mrt zijn pas betalen maar dat doe ik niet want ik vind niet dat het hoort. Ik haal zoveel.mogelijk boodschappen van mijn geld maar soms pak ik wel eens Zijn geld

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:14

PM1 schreef:
@ bigone dus ekmiC kan nu sparen, omdat zij minder hoeft te betalen, haar vriend betaald meer, maar als ze dan samen een huis gaan kopen is het gespaarde geld voor haar? Dat vind ik erg krom... Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, maar deze situatie is in mijn ogen niet heel eerlijk.

Met mijn ex was alles 50/50, ook al verdiende hij meer en ook al bracht hij voor de inboedel meer spaargeld in dan ik. Paard was wel van de gezamelijke rekening.

Vraagje voor de mensen die een andere constructie hebben (bv 1/3 om 2/3). Is het huis op papier wel evenveel van beiden of ook 1/3 om 2/3?

Ik quote ook mezelf even: "Daarnaast kan ik dus een groot deel van mijn inkomen sparen. Deels voor mezelf, dus op een nieuw geopende spaarrekening voor 'ons'. Deze rekening is voor een volgend huis."

Waar staat dat het gespaarde geld voor mij is als we samen een huis kopen? Dit is een spaarrekening waar ik het meeste geld op stort, en daarnaast mijn vriend als hij over houdt in de maand. Daarnaast hebben we beide een eigen spaarrekening en sparen we voor onszelf. Ook hij kan sparen hoor. Wij doen het op deze manier omdat mijn vriend een slechtere spaarder is dan ik. En omdat we wel op korte termijn willen verhuizen, sparen we hard daarvoor, op onze manier!

Als de relatie nu zou stoppen, tja dan moeten we kijken voor wie het gespaarde geld is. Deels voor hem, deels voor mij denk ik dan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:28

Verootje
Als je nu voor elkaar kiest, is dat nog steeds geen garantie dat je voor elkaar blijft zorgen.
Geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt mijn spaargeld te delen

Tuurlijk mag mijn vriend mee genieten maar ik bepaal wat er met mijn geld gebeurt.
En niet wij samen.

Wij gaan in aug samenwonen helaas in zijn huis.
Ik heb niks met dat dorp en huis maar we kunnen verlopig niet weg.

Nu mag ik gaan nadenken wat ik kan en wil missen.
Wederom geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt om mee te betalen aan zijn huis.....waar ik niks mee heb.
Ik moet zoveel inleveren om bij hem te zijn, dat ik mijn eigen toekomst wil veilig stellen.
Naïef nee, relatie gedoemd te mislukken nee.
Veiligheid daar kies ik voor.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:36

Ik begrijp nu wel waarom tegenwoordig relaties maar ongeveer 7 jaar duren.

Ik snap best waarom mensen voorzichtig zijn en hun eigen geld willen houden maar ik denk dat een hoop mensen niet beseffen dat als je al zo in een relatie stapt, er al bedenkingen zijn vanaf het begin.
Je houdt immers al rekening met een doemsenaria.
En alles blijft leuk en aardig totdat er kinderen komen.
Verder kun je wel eigen spaarcentjes hebben maar zorg dan wel dat als je trouwt , dit vast gelegd wordt of je buiten gemeenschap van goederen trouwt.

Ik denk ook dat hoe ouder je in een relatie stapt, je meer op je eigen spullen/geld zit, deels omdat je al wat hebt opgebouwd maar deels ook omdat je al meer op jezelf bent.

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:18

EkmiC schreef:
PM1 schreef:
@ bigone dus ekmiC kan nu sparen, omdat zij minder hoeft te betalen, haar vriend betaald meer, maar als ze dan samen een huis gaan kopen is het gespaarde geld voor haar? Dat vind ik erg krom... Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, maar deze situatie is in mijn ogen niet heel eerlijk.

Met mijn ex was alles 50/50, ook al verdiende hij meer en ook al bracht hij voor de inboedel meer spaargeld in dan ik. Paard was wel van de gezamelijke rekening.

Vraagje voor de mensen die een andere constructie hebben (bv 1/3 om 2/3). Is het huis op papier wel evenveel van beiden of ook 1/3 om 2/3?

Ik quote ook mezelf even: "Daarnaast kan ik dus een groot deel van mijn inkomen sparen. Deels voor mezelf, dus op een nieuw geopende spaarrekening voor 'ons'. Deze rekening is voor een volgend huis."

Waar staat dat het gespaarde geld voor mij is als we samen een huis kopen? Dit is een spaarrekening waar ik het meeste geld op stort, en daarnaast mijn vriend als hij over houdt in de maand. Daarnaast hebben we beide een eigen spaarrekening en sparen we voor onszelf. Ook hij kan sparen hoor. Wij doen het op deze manier omdat mijn vriend een slechtere spaarder is dan ik. En omdat we wel op korte termijn willen verhuizen, sparen we hard daarvoor, op onze manier!

Als de relatie nu zou stoppen, tja dan moeten we kijken voor wie het gespaarde geld is. Deels voor hem, deels voor mij denk ik dan.

Daarom is mijn reactie voor bigone bedoeld, aangezien zij adviseerd het vast te laten leggen dat jij meer inbrengt, terwijl jij in mijn ogen nu meer kan sparen omdat hij meer betaald. Daar ging t mij om, dat stukje vind ik krom. Als jij meer inbrengt, dit niet vast laat leggen en ernaast zelf ook nog een ander potje hebt, geen probleem. Het ging mij dus om bigone's reactie.

@ ayasha ik vind het krom als zij samen een volgend huis kopen en zij meer inbrengt en dit vast laat leggen terwijl hij nu meer betaald, dat stukje bedoelde ik. Het was niet voor ekmiC bedoeld, maar voor de reactie van bigone op haar stukje.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:42

Wat ik dus nooit begrijp, is dat onbegrip beide kanten op. Degene die alles op 1 hoop gooien beweren vaak dat de mensen die dat niet doen dus leven in angst en wantrouwen en andersom wordt je naief gevonden als je wel alles deelt. En waarom zou je alles moeten vragen als je het deelt? Verantwoording moet je wellicht wel afleggen, maar daar zijn we volwassen mensen voor imo. En dat werkt beide kanten op, het lijkt soms alsof je als vrouw altijd je handje moet ophouden. Hier hebben we dus 1 rekening, ik moet net zoveel verantwoording afleggen als mn partner hoor, dat werkt beide kanten op.

Ik vind dat iedereen het moet doen zoals ze zelf willen. Het hangt van zoveel zaken af wat de beste regeling is! In ons geval is dit de beste oplossing. We hebben een soortgelijke leefstijl, staan erg op 1 lijn wat financien betreft. Het voelt dus ook nooit alsof we aan elkaar moeten vragen ofzo, het gaat gewoon heel makkelijk en natuurlijk. Nooit gedoe of ruzie over. Gescheiden rekeningen hebben we tot vorig jaar gehad en juist dat voelde vreselijk kunstmatig, onhandig en overbodig. Overbodige berekeningen om het eerlijk te verdelen, naar elkaar overboeken....ging ons op den duur echt tegen staan. We hebben samen een huis, samenlevingscontract en delen dus alles, ook al verdiend hij erg leuk en heb ik slechts een wajong.

Maarja, niet iedereen zit op 1 lijn qua financien en ook niet iedereen is er even goed mee te vertrouwen. Dat je dan dus voor andere oplossingen kiest, lijkt me heel logisch en wel zo verstandig.
Ik vind alleen niet dat het dus altijd nodig is om rekening te houden met doemscenarios. Ik doe dat heel bewust niet. Niet omdat ik zo naief ben dat ik denk dat het nooit zou gebeuren, maar wel omdat ik niet op die manier mezelf wil blijven indekken. In mijn geval zou het betekenen dat ik veeeeel zuiniger moet gaan leven. Best mogelijk hoor, maar waarom zou ik als het totaal niet nodig is op dit moment?
Voor ons voelt het fijner om alles echt samen te delen en juist geen zijn en mijn meer te hebben. Voor andere stellen kan dit heel goed andersom zijn. Waarom is het ene beter dan het ander???

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:04

Ik vind het prima als mensen alles op een hoop gooien. Vind het alleen jammer dat tussen neus en lippen door gezegd wordt dat je relatie gedoemd is te mislukken als je dat niet doet. Want natuurlijk gaan alleen relaties stuk waar scheiding van goederen is. :j
Ik heb van begin af een volledige hospitalisatie genomen, niet omdat ik er van uit ging dat ik zwaar ziek ging worden maar omdat ik er niet van uit ging dat mij dat niet kon overkomen. Nu ben ik blij met die hospitalisatie. Ik nam een schuld-saldo verzekering bij mijn auto lening zodat moest mij wat overkomen, ze niet bij mijn ouders zouden gaan aan kloppen. Niet omdat ik er van uit ging dat ik die vier jaar niet uit zou doen maar omdat ik weet dat het iedereen kan overkomen dus ook mij.

Ik wil geen gescheiden goederen omdat ik er van uit ga dat het mis gaat. Maar omdat ik er niet van uit ga, dat mij het niet kan overkomen dat we uit elkaar gaan.

Die hospitalisatie noemt iedereen verstandig, die verzekering ook, maar in mijn relatie heet dat ineens twijfel en wantrouwen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:29

Ik wil mijn zuur verdiende centen niet 50/50 delen.
Sterker nog ik denk dat er bijna geen vent zit te springen om elke maand 1000€ opzij te leggen voor mijn hobby.
Er zullen er vast wel paar zijn maar de meeste niet.

En tuurlijk is het onzin om te zeggen jouw relatie is gedoemd te mislukken want je wilt je geld niet delen.
Mijn ouders zeiden altijd, studeren, hard weken en zorg ervoor dat je financieel onafhankelijk blijft.
Mocht het fout gaan dat je verder kunt

Maar na het lezen van dit topic hadden ze het blijkbaar bij verkeerde einde.
Maar deel alles of teer op de zak van je partner, als je je niet meer gelukkig voelt of bent ( samen) lekker op de blaren zitten.

Ik ben liever 4x 9 jaar gelukkig dan aantal jaar in het is het maar net niet relatie.
Als ik weg wil, wil ik weg en dat heb ik 2x gedaan kostte me niks....... :) fijn gevoel.
Ik ben zelfstandig onafhankelijk en dat blijf ik.
Delen doe ik heus wel maar eerst elke maand mijn kosten betalen, geld sparen en de rest maakt me niet uit.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:16

tita schreef:
En tuurlijk is het onzin om te zeggen jouw relatie is gedoemd te mislukken want je wilt je geld niet delen.
Mijn ouders zeiden altijd, studeren, hard weken en zorg ervoor dat je financieel onafhankelijk blijft.
Mocht het fout gaan dat je verder kunt
.

Helemaal waar. Net zoals het onzin is om mensen naief en dom te noemen als ze wel besluiten alles samen te delen, inclusief rekeningen/financien. Geen enkel mens is gelijk, geen enkele situatie is gelijk en ook elke relatie is weer anders. Logisch dus dat bij iedereen een andere oplossing past.

Ik heb geprobeerd te studeren, hard werken bleek voor mij jammergenoeg niet haalbaar zonder zelf kapot te gaan (is dus ook gebeurd), waardoor het voor mij onmogelijk is om financieel onafhankelijk te blijven. Ik heb door mn gezondheid (psychisch en fysiek) geen andere mogelijkheid dan afhankelijk te zijn, van de overheid en/of van mn partner. En mij stoort het dus best wel in zulke discussies dat het over kan komen alsof die onafhankelijkheid het hoogste goed is, alsof je alleen dan een volwaardig mens bent.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:24

Zwerte niet op jezelf gaan betrekken. Mijn verhaal was gewoon voor de vrouw in het algemeen bedoelt.
Ik vind alles best, iedereen moet doen waar ie zich fijn bij voelt.
Ik kies voor mijzelf en ja dat is gedeelte egoïstisch.

Ook jouw man kan besluiten niet meer met je verder te willen of jij.
En dan is het wel fijn dat je een back-up heb.
Dan spelen handicaps en beperkingen niet meer mee. En nee ik heb niet makkelijk praten inmiddels ben ik doof en draag ik zowel gehoorapp als een Ci, mijn levenskwaliteit is behoorlijk verandert.

Maar ook zoiets elke 5 jaar nieuw apparaatje de mijne kost ong 4100€ en betaal ik met veel liefde zelf.
Doe ik dat niet sterft mijn gehoorzenuw af, en mijn slechte oren hoeft mijn vriend niet te betalen.
Ander oor heeft een apparaatje van 9300€ wat gelukkig elk 5 jaar vergoedt wordt maar kleine onderdelen betaal ik zelf en de verzekering ook weer paar 100€ per jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:30

Wat is in vredesnaam een hospitalisatie :?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:56

tita schreef:
Zwerte niet op jezelf gaan betrekken. Mijn verhaal was gewoon voor de vrouw in het algemeen bedoelt.
Ik vind alles best, iedereen moet doen waar ie zich fijn bij voelt.
Ik kies voor mijzelf en ja dat is gedeelte egoïstisch.

Ook jouw man kan besluiten niet meer met je verder te willen of jij.
En dan is het wel fijn dat je een back-up heb.
Dan spelen handicaps en beperkingen niet meer mee. En nee ik heb niet makkelijk praten inmiddels ben ik doof en draag ik zowel gehoorapp als een Ci, mijn levenskwaliteit is behoorlijk verandert.

Maar ook zoiets elke 5 jaar nieuw apparaatje de mijne kost ong 4100€ en betaal ik met veel liefde zelf.
Doe ik dat niet sterft mijn gehoorzenuw af, en mijn slechte oren hoeft mijn vriend niet te betalen.
Ander oor heeft een apparaatje van 9300€ wat gelukkig elk 5 jaar vergoedt wordt maar kleine onderdelen betaal ik zelf en de verzekering ook weer paar 100€ per jaar.

Ik betrek het bewust op mezelf, heb nergens gezegd dat jij het over mij had. Ik wilde gewoon een hele andere kant belichten, om te benadrukken dat iedere situatie anders is en dat er dus ook niet 1 beste oplossing voor iedereen bestaat.

Uiteraard kunnen we uit elkaar gaan. Als dat gebeurd, zal ik me dus moeten redden met mn uitkering en ik weet dat ik dat prima kan. Dan kan ik alleen niet leven zoals ik nu leef, zal mn dieren weg moeten doen en ergens iets goedkoops huren, ipv de vrijstaande boerderij waar ik nu leef. Ik kan simpelweg geen buffer of backup opbouwen, omdat ik echt niet in staat ben om te werken. Je hebt beperkingen en beperkingen he, doof zijn is heel naar maar maakt je niet totaal ongeschikt om te werken en dat ben ik momenteel dus wel. Hopelijk niet voor altijd, maar dat weet ik gewoon niet. Ik zou graag werken en die veiligheid inbouwen, maar dat kan dus gewoon niet.
Dus tja, ik begrijp heel prima dat het ideaal zou zijn om onafhankelijk te zijn en een backup te hebben. Maar als je dat niet hebt, betekent dat niet automatisch dat je in de goot beland op het moment dat je alleen komt te staan. Net zoals het houden van die backup niet betekent dat er geen vertrouwen in je relatie is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:32

verootjoo schreef:
Wat is in vredesnaam een hospitalisatie :?

In Belgie heb je een basisverzekering voor de huisarts , tandarts enz en speciaal een hospitalisatie verzekering voor als je echt in het ziekenhuis beland en de kosten vele malen hoger zijn.
Dat hoeft niet maar heb je pech en kun je het niet op een ander verhalen, dan kunnen die kosten dus enorm oplopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:20

Ik zou niemand naïef noemen omdat ze alles op 1 hoop gooien; ik ga niemand daarom veroordelen omdat het een gezamelijke keuze is dus dat is gewoon super als dat werkt. Wel vind het jammer dat er anderen zijn die het gescheiden houden 'iets verbergen" vinden of 'niets willen delen' of zelfs 'geen vertrouwen hebben'. Dit werkt voor ons, nou oeeee wat erg :')

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:28

spatter schreef:
Ik begrijp nu wel waarom tegenwoordig relaties maar ongeveer 7 jaar duren.

Ik snap best waarom mensen voorzichtig zijn en hun eigen geld willen houden maar ik denk dat een hoop mensen niet beseffen dat als je al zo in een relatie stapt, er al bedenkingen zijn vanaf het begin.
Je houdt immers al rekening met een doemsenaria.
En alles blijft leuk en aardig totdat er kinderen komen.
Verder kun je wel eigen spaarcentjes hebben maar zorg dan wel dat als je trouwt , dit vast gelegd wordt of je buiten gemeenschap van goederen trouwt.

Ik denk ook dat hoe ouder je in een relatie stapt, je meer op je eigen spullen/geld zit, deels omdat je al wat hebt opgebouwd maar deels ook omdat je al meer op jezelf bent.

Dus alleen als ik m'n hele salaris aan m'n vriend geef, kunnen we lang en gelukkig leven :?

Wij storten iedere maand een ruim bedrag op de gezamenlijke rekening. Daarvan wordt alles betaald, en kunnen we ook nog ruim sparen. En ja, dan houden we allebei ook nog een 'eigen' bedrag over. Ik snap echt niet wat dat over de kwaliteit van m'n relatie zou zeggen. We gaan toch echt altijd samen uit eten, met vakantie etc.