Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:59

Wij hebben geen gezamenlijke rekening. Mijn man heeft het hoogste inkomen. Hij betaalt de hypotheek en andere vaste lasten rondom het huis, ik betaal de boodschappen. Verzekeringen en abonnementen betalen we voor onszelf. In principe betaal ik voor de dieren, maar het komt ook regelmatig voor dat hij voer koopt. Uit eten/eten bestellen/tanken gaat ongeveer om en om denk ik, gewoon hoe het uitkomt.

Uiteindelijk is al het geld wat we hebben (en hij heeft aanzienlijk meer ;) ) gewoon van ons samen en zijn er nooit problemen om. En wat afhankelijk zijn betreft: Als ik heel stug alles zelf zou willen betalen konden we niet wonen en leven zoals we dat nu doen. Ja, hij brengt financieel meer in en als we uit elkaar gaan moet ik hier weg. So be it. Een leven samen is zo veel meer dan alleen geld. Het gaat om de balans en om samen net (financieel) wat meer mogelijkheden en vrijheden te hebben dan in je eentje. En natuurlijk om gelukkig zijn samen. :) Wie dan welke euro betaalt lijkt me volledig onbelangrijk.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:04

Zwerte schreef:
Suzan_v_h schreef:
Wij maken iedere maand een vast bedrag over naar onze gezamelijke rekening. Hier mee kunnen we huur en de boodschappen van betalen iedere maand.
Als we extra kosten krijgen doordat er bijvoorbeeld iets kapot is betalen we gewoon ieder de helft.
Geld dat we over houden kunnen we besteden voor je eigen vaste lasten (auto, zorg verzekering, etc.) en natuurlijk sparen.

Wij vinden het niet eerlijk als de eene meer moet betalen dan de ander omdat hij/zij meer verdient. Mooie boel. ;)

Puur uit nieuwsgierigheid: neem onze situatie dan eens. Vind je het dan ook oneerlijk dat mijn vriend meer betaald? Met 50/50 zouden we serieus uitkomen op dat ik letterlijk niks kan uitgeven en hij rijkelijk.

Met een been buiten de deur staan ben ik het totaal niet met je eens. We hebben allebei onze eigen hobby's. Ik mijn paardrijden en mijn katten en hij zijn sporten en games.
Ik vind het juist een fijn idee dat als het over gaat tussen ons dat het niet een moeilijk gedoe word over het geld. Want wie krijgt hoeveel?
Als je alleen zou wonen zou je precies dezelfde kosten hebben. Dus dan zou je het ook zelf moeten betalen. Dit is onze kijk er op. Voor ons is het prima en wij hebben nog nooit gezeur gehad over geld.
Dat zouden we juist krijgen als we alles op een hoop gooien. Dan moet je ook bij elk dingetje die je voor je eigen koopt even gaan vragen of hij het goed vind.. Nee daar zou ik me niet prettig bij voelen.

Edit: Maar het is toch niet zo dat je altijd niks kan uit geven? Dat is toch maar tijdelijk neem ik aan?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:13

Eulogy schreef:
denice schreef:
Wij wonen nu 3 jaar samen en zijn na een half jaar bij elkaar gaan wonen. (Waren 23, nu 26)

Wij betalen alles samen en maken elkaars geld op. (Figuurlijk dan, soms letterlijk ;) )

Ik betaal alle vaste lasten eigenlijk, van mijn loon blijft er dan maar weinig over. Die maken we op en daarna beginnen we aan de zijne. De rest sparen we. Dat is vanaf de eerste dag al zo gegaan.

We hebben eigenlijk nog nooit problemen gehad. We zijn redelijk hetzelfde en kunnen overal goed over praten. Het feit dat mijn paard evenveel kost als de huur van ons huis, daar heeft hij geen problemen mee. We lenen elkaars passen en hebben verder geen geheimen.

Ik geloof wel dat wij daar redelijk uniek in zijn..

We hebben allebei een eigen rekening, een gezamenlijke rekening en een spaarrekening, maar eigenlijk gebruiken we deze gewoon zoals het uitkomt.
Maar wat doe je dan als je uit elkaar gaat?

We huren, dus dat is makkelijk, paard is van mij auto van hem. Spaargeld splitten en meer hebben we niet :D

Maar het beste is vooral niet uit elkaar gaan haha!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:15

Zwerte schreef:
Suzan_v_h schreef:
Wij maken iedere maand een vast bedrag over naar onze gezamelijke rekening. Hier mee kunnen we huur en de boodschappen van betalen iedere maand.
Als we extra kosten krijgen doordat er bijvoorbeeld iets kapot is betalen we gewoon ieder de helft.
Geld dat we over houden kunnen we besteden voor je eigen vaste lasten (auto, zorg verzekering, etc.) en natuurlijk sparen.

Wij vinden het niet eerlijk als de eene meer moet betalen dan de ander omdat hij/zij meer verdient. Mooie boel. ;)

Puur uit nieuwsgierigheid: neem onze situatie dan eens. Vind je het dan ook oneerlijk dat mijn vriend meer betaald? Met 50/50 zouden we serieus uitkomen op dat ik letterlijk niks kan uitgeven en hij rijkelijk.

Precies. Als je allebei even hard werkt, wat maakt dat verschil in inkomen dan uit. evenveel betalen ongeacht inkomen vind ik pas oneerlijk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:17

Mijn vriend studeert fulltime en ik werk. Ik krijg zijn studiefinanciering en daarvan krijgt hij elke maand een deel voor zn telefoon, kapper, cadeautjes voor zijn vrienden/familie. Ik betaal verder alles. We hebben 2 jaar gehuurd en krijgen volgende week de sleutels van ons koophuis.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:19

Wij wonen 6 jaar samen in mijn huis. Ik betaal de hypotheek, verder wordt alles 50:50 verdeeld. Storten een vast bedrag op een rekening. Grote werkzaamheden aan het huis betaal ik, maar eind het jaar gaat hij het huis half overkopen en is het gewoon alles door 2.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:25

Ik dacht altijd dat mijn vriend het meeste betaalde omdat hij altijd rood staat:-) Maar niks is minder waar..

Hij betaald de hypotheek, gas licht elektra water, o.g. Bel, loterij, wegenbelasting, autovz en rechtsbijstand
Ik betaal; woonvz, autovz, wegbel, benzine, telefoon, mobiel, tv ab, sporten, sporten kids en alle kleding, schoenen, etc feestjes, verjaardagscadeaus, verjaardagen fam, vrienden, boodschappen, eigen sporten, vakanties, uitstapjes

Ik heb toevallig zondag een berekening gemaakt van de kosten, hij houd 1000 over, ik 200 pmnd...

Binnenkort maar eens in de groep gooien. Wij zijn trouwens 17 jaar samen, wonen, 15 jr samen en hebben 3 kinderen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:53

Suzan_v_h schreef:
Met een been buiten de deur staan ben ik het totaal niet met je eens. We hebben allebei onze eigen hobby's. Ik mijn paardrijden en mijn katten en hij zijn sporten en games.
Ik vind het juist een fijn idee dat als het over gaat tussen ons dat het niet een moeilijk gedoe word over het geld. Want wie krijgt hoeveel?
Als je alleen zou wonen zou je precies dezelfde kosten hebben. Dus dan zou je het ook zelf moeten betalen. Dit is onze kijk er op. Voor ons is het prima en wij hebben nog nooit gezeur gehad over geld.
Dat zouden we juist krijgen als we alles op een hoop gooien. Dan moet je ook bij elk dingetje die je voor je eigen koopt even gaan vragen of hij het goed vind.. Nee daar zou ik me niet prettig bij voelen.

Edit: Maar het is toch niet zo dat je altijd niks kan uit geven? Dat is toch maar tijdelijk neem ik aan?

Sorry, maar je geeft hiermee toch geen antwoord op mijn vraag? Nogmaals, ik begrijp het prima dat het voor anderen anders voelt, dat het met een been buiten de deur zeer persoonlijk is. Ik oordeel er ook niet over, iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Daar heb ik het dus ook niet over. Ik vroeg me puur af, of je het in de situatie die ik hier schets, ook oneerlijk vind dat de een meer betaald dan de ander.

Als ik alleen zou wonen, zou ik ergens zo goedkoop mogelijk moeten zitten omdat ik dus een wajong heb. Huisdieren etc is dan gewoon geen optie. Werken is zeker geen optie, situatie is dus niet tijdelijk (ga ik verder liever niet op in) Godzijdank heb ik dus een geweldige vent die het geen enkel probleem vind om zijn geld met mij te delen. Onze vaste lasten (incl paarden, auto, zijn motor, telefoon etc) zitten op ongeveer twee keer mijn uitkering. Dus met 50/50 hou ik serieus niks meer over, zelfs niet voor kleding ofzo.

Verder vraag ik me ook af (in het algemeen) waar het idee vandaan komt dat je elke aankoop moet vragen of verantwoorden als de je boel deelt. Moet dat andersom dan ook? Moet je vriend om elke mcflurry toestemming vragen? Ik vind dat namelijk een vreemde gedachtengang. Wij overleggen alleen grote uitgaves, de rest loopt wel los. Als ik dus iets wil halen, doe ik dat gewoon.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:56

Mama3 schreef:
Ik dacht altijd dat mijn vriend het meeste betaalde omdat hij altijd rood staat:-) Maar niks is minder waar..

Hij betaald de hypotheek, gas licht elektra water, o.g. Bel, loterij, wegenbelasting, autovz en rechtsbijstand
Ik betaal; woonvz, autovz, wegbel, benzine, telefoon, mobiel, tv ab, sporten, sporten kids en alle kleding, schoenen, etc feestjes, verjaardagscadeaus, verjaardagen fam, vrienden, boodschappen, eigen sporten, vakanties, uitstapjes

Ik heb toevallig zondag een berekening gemaakt van de kosten, hij houd 1000 over, ik 200 pmnd...

Binnenkort maar eens in de groep gooien. Wij zijn trouwens 17 jaar samen, wonen, 15 jr samen en hebben 3 kinderen

Dat vind ik persoonlijk altijd een erg vreemde regeling. Want hoe kan je dan vergelijken wie hoeveel betaalt? Jij hebt nu de rekening gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat de kosten niet elke maand hetzelfde zijn. Verjaardagen zijn er bijvoorbeeld de ene maand meer dan de andere. Niet om kritiek te geven hoor, maar bij zo'n regeling zou ik me zelf niet goed voelen. Als je beide een vast bedrag in de pot doet (dan laat ik in het midden of dat afhankelijk is van het loon of gewoon elk evenveel), kan je daar toch makkelijk alles van betalen. Of, zo zie ik het toch :D

tess_84

Re: Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:56

Zwerte, inderdaad, gaan overleggen over elk klein dingetje, dat hoeft toch niet? Wij overleggen ook alleen over de grote uitgaves, maar als mijn man nu eens toevallig een boek wil kopen en ik niet, tja, dan is dat toch zo?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:01

Nicje87 schreef:
Hoi bokkers,

Ik kon hierover nog geen topic vinden.
Wat ik mij af vroeg, hoe hebben jullie de financiën geregeld?

Betaald diegene die het meest verdiend meer aan de vaste lasten?
Delen jullie de vaste lasten volledig?
Sparen jullie samen?
Sparen jullie evenveel?
Hoelang zijn jullie samen en hoelang wonen jullie samen? Wel/geen kinderen enz?

Ik woon 12 jaar samen(waarvan 7 getrouwd) en we hebben 2 kinderen.

Man verdiend het meeste en we doen alles ongeveer hij 2/3 in 1/3. qua alles. (dus ook qua sparen)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:06

Holy oliebol, wat hebben sommige een ingewikkelde regeling. :oo

Nooit over nagedacht, toen wij besloten te gaan samenwonen een gezamenlijke rekening geopend en daar komen de lonen op binnen en toeslagen, eigenlijk alles. :Y) En daar gaat ook alles vanaf. Het is ons leven en dus ook ons geld, niet ala Blof, CD van jou, CD van mij.

Samen problemen, samen oplossingen. Hij betaald in principe ook voor mijn paarden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:16

KimD schreef:
Holy oliebol, wat hebben sommige een ingewikkelde regeling. :oo

Nooit over nagedacht, toen wij besloten te gaan samenwonen een gezamenlijke rekening geopend en daar komen de lonen op binnen en toeslagen, eigenlijk alles. :Y) En daar gaat ook alles vanaf. Het is ons leven en dus ook ons geld, niet ala Blof, CD van jou, CD van mij.

Samen problemen, samen oplossingen. Hij betaald in principe ook voor mijn paarden.

Precies dit! Dacht al dat ik de enige was :p

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:39

Samen de vaste lasten als G/W/L, internet en boodschappen. Hypotheek staat volledig op de naam van mijn vriend, deze kosten neemt hij dan ook voor zijn rekening.
Op dit moment zijn we nog aan het verbouwen, dus welk deel ik precies ga betalen moeten we nog op papier zetten. Het liefste 50/50 vanuit mijn kant, maar omdat ik nog studeer kunnen mijn inkomsten schommelend zijn dus dit is kijken hoe het loopt.
We sparen beide voor onszelf, en hoeveel dat is vergelijken we niet.
Zijn nu drie jaar samen, en over een paar maandjes is hopelijk het huis bewoonbaar :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:47

Toen wij samen gingen wonen studeerde ik, ik trok als het ware bij hem in. Vaste lasten waren van hem en ik betaalde mee aan de boodschappen. Huis stond op zijn naam ook enzo.
In de praktijk hebben we daarbij gewoon een pot gemaakt, sparen was geen optie in die tijd. Toen ik ging studeren was deze manier ons zo gewoon geworden en woonde we 4 jaar samen dat we door zijn gegaan met 1 pot en 1 spaarrekening.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 01:03

denice schreef:
Ik begrijp niet zo goed dat je dingen gescheiden houden wilt.. je kiest toch voor elkaar en gunt elkaar veel. Vertrouwen hoort daar ook nog wel bij.

Wij hebben echt nooit ongemakkelijke situaties met geld, omdat alles van ons samen is. Zo wil ik ook het leven doorgaan. De een zal vast meer verdienen dan de ander, maar dat die persoon dan ook meer te besteden heeft is toch oneerlijk?

Zo zie ik het hoor.. maar ik gun hem alles en hij mij. En grote bedragen bespreken we even.

Waarom heeft gescheiden rekeningen direct te maken met een gebrek aan vertrouwen, iemand iets niet gunnen. En als je gescheiden rekeningen hebt, kies je dan niet voor elkaar? :') Ik vond het veel overzichtelijker, en ook juist veel eerlijker. Zo kan ik lekker zonder enig schuldgevoel allerlei spul voor mezelf kopen, en hij ook, en alles wat voor ons beiden, de woning, de huisdieren is, dat delen we 50/50. Als de ander een tegenvaller heeft, dan word er gewoon geld toegestopt zonder terugvragen en andersom ook. We hebben een gezamenlijke lening, die we 50/50 betalen, dat ga je ook niet samen aan als er geen vertrouwen is hoor. Dus ik ben benieuwd naar de uitleg achter het feit dat gezamenlijke rekening altijd betrokken word op vertrouwen en gunnen etc en gescheiden rekeningen zogezegd niet. Persoonlijk vind ik het namelijk klinklare onzin, maar wie weet. :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 07:19

Interessant om eens te lezen. Wij staan ook op het punt samen te gaan wonen. Mijn vriend verdiend ook meer en het is zijn huis. Ik ga er bij in. Ik zal maandelijks een deel aan hem over maken voor de maandelijkse lasten (g/w/l, hypotheek) verder zullen we een 'boodschappen' rekening gezamenlijk openen en hier beiden iedere maand hetzelfde bedrag op overmaken. Ik heb een paard en twee katten. De beesten blijven voor mijn rekening. Ik moet er toch niet aan denken dat wanneer wij uit elkaar gaan en dat hij kan zeggen: maar ik heb net zo goed voor hen betaald dus ze zijn ook mijn eigendom.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 07:53

Het gedeelte gunnen en vertrouwen hoeft niet zo breed te worden getrokken,in mijn geval voelt het zo.

Natuurlijk zal er in vrijwel alle relaties een grote gun en vertrouwensfactor aanwezig zijn!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 07:59

Toch denk ik dat het samenvoegen van salarissen makkelijker is als het inkomensverschil heel groot is dan wanneer het inkomen vrijwel gelijk is of iets van elkaar afwijkt.

Mijn vriend verdient zo'n 4x zoveel als ik en straks als ik mijn nieuwe baan heb (ik ga er financieel op achteruit) wel ruim 6 of 7x zoveel.

Ik zou het dan ook echt oneerlijk vinden om alles dan 50/50 te blijven splitten. Sterker nog: ik kan nieteens de helft van de vaste last betalen.

Toch heb ik (hebben we) hier bewust voor gekozen: omdat ik minder werk in een minder verantwoordelijke functie kan ik no problemo alle zorg van het huishouden/boekhouding/eten koken/boodschappen op me nemen. Vriend kan daardoor met gemak 60u of meer draaien zonder helemaal in de stress te schieten en thuis achter de feiten aan te lopen.

Doordat ik een stap terug doe in mijn carrière kan hij een stap vooruit. Ik vind het niet meer dan eerlijk dat we daar dan in delen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 08:13

Wij gaan rond mei samenwonen. Momenteel wonen we al 1,5 jaar samen maar nog in bij mijn schoonouders. Hij neemt het huis over en schoonouders gaan naar het dorp. Nu ben ik van mening dat als het zijn huis is dat ik daar niet voor hoef te betalen. Nu wil hij een soort huur wat ik zelf niet fijn vind want het huis is nooit van mij en in hoeverre ga je mee met de verbouwingskosten? Zelf heb ik bindingsangst en vind ik zoiets erg moeilijk. Ik dacht eraan om de meubels aab te schaffen en bijv vaste lasten van boodschappen, gas water en licht en nog wat zaken op mij te nemen. Wat vinden jullie en wat raden jullie aan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 08:37

Je gaat er toch in wonen? Lijkt me logisch dat je dan ook wat betaalt ...

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 08:50

Ergens in de komende maanden willen mijn vriend en ik gaan samenwonen, we zijn nu een half jaar bij elkaar. Het word hoogstwaarschijnlijk een huurwoning en daarbij zat ik zelf te denken aan huur, gwl, boodschappen, gemeentelijke heffingen bij elkaar te gooien en dan 50/50 of procentueel ietsje meer voor mijn rekening omdat ik op dit moment wat meer verdien. Heb wel zelf aan persoonlijke kosten meer maandelijks dan mijn vriend. En dan dus 1 gezamelijke rekening waar ieder de helft van de vaste lasten op stort en dan eventueel een gezamelijke spaarrekening en de rest van de kosten is ieder voor zich, zoals de autos, zorgverzekering en telefoon abonnement en zodat ik zelf mijn extra uitgaves kan beheren en sparen. Naderhand zal het misschien allemaal op een grote hoop gaan maar dat zien we tegen die tijd wel.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 08:51

PercyLeen schreef:
Interessant om eens te lezen. Wij staan ook op het punt samen te gaan wonen. Mijn vriend verdiend ook meer en het is zijn huis. Ik ga er bij in. Ik zal maandelijks een deel aan hem over maken voor de maandelijkse lasten (g/w/l, hypotheek) verder zullen we een 'boodschappen' rekening gezamenlijk openen en hier beiden iedere maand hetzelfde bedrag op overmaken. Ik heb een paard en twee katten. De beesten blijven voor mijn rekening. Ik moet er toch niet aan denken dat wanneer wij uit elkaar gaan en dat hij kan zeggen: maar ik heb net zo goed voor hen betaald dus ze zijn ook mijn eigendom.

Ik denk dat veel mensen daar niet aan denken, maar ik ken inderdaad voorbeelden.

Wij dragen naar rato bij aan ons gezamenlijke huis en de rest. Maar de kosten voor de paarden draag ik.
Nu zie ik mijn vriend er niet voor aan om er een op te eisen, ik zie het ook niet misgaan tussen ons, maar dit zal gewoon geen discussiepunt kunnen zijn. En ook nooit gezeur dat ze zo duur zijn.

Ik vind het ook logisch dat je bijdraagt L Rivaldo.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:03

L_Rivaldo schreef:
Wij gaan rond mei samenwonen. Momenteel wonen we al 1,5 jaar samen maar nog in bij mijn schoonouders. Hij neemt het huis over en schoonouders gaan naar het dorp. Nu ben ik van mening dat als het zijn huis is dat ik daar niet voor hoef te betalen. Nu wil hij een soort huur wat ik zelf niet fijn vind want het huis is nooit van mij en in hoeverre ga je mee met de verbouwingskosten? Zelf heb ik bindingsangst en vind ik zoiets erg moeilijk. Ik dacht eraan om de meubels aab te schaffen en bijv vaste lasten van boodschappen, gas water en licht en nog wat zaken op mij te nemen. Wat vinden jullie en wat raden jullie aan?

Ik ben een stille meelezer, maar laat nu even wat horen.

Ik snap dat je niet aan de hypotheek mee betaalt, stel dat het op den duur over is, heb jij bij wijze van €10.000 aan het huis betaalt, maar zie je niet weer.

Ik vind dat je aan de rest wel mee moet betalen, je woont er ook :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:05

_sharonnn schreef:
L_Rivaldo schreef:

Ik ben een stille meelezer, maar laat nu even wat horen.

Ik snap dat je niet aan de hypotheek mee betaalt, stel dat het op den duur over is, heb jij bij wijze van €10.000 aan het huis betaalt, maar zie je niet weer.

Ik vind dat je aan de rest wel mee moet betalen, je woont er ook :)

Zo dacht ik ook altijd een beetje maar aan de andere kant; als je huurt heb je precies hetzelfde! Zie je ook niks meer van terug..