Vriendschappen en het beëindigen hiervan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:50

Joh :evaw: lekker laten gaan. Het moet wel leuk blijven. Natuurlijk kost vriendschap energie maar het moet geen energie vreten.

Ik heb van een vriendin eens naar mijn hoofd geslingerd gekregen 'je belt mij nooit'. Nee, maar jij mij wel dan??

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:54

Ja altijd lastig vriendschappen beëindigen.
Ik heb veel vriendschappen die dood gebloed zijn, maar ook een paar waarmee ik zelf gebroken heb of die met mij gebroken hebben.
Had een beste vriend vroeger, toen hij een vriendinnetje kreeg die erg jaloers was (ik moest een foto met die vriend en mij verwijderen van facebook omdat ik mijn arm om hem heen geslagen had...) heb ik heel weinig nog van hem gehoord. Nog met hem geprobeerd af te spreken, maar hij liet niks meer horen. Dat was wel pijnlijk, we hadden zo'n waardevolle vriendschap en dat gooit hij zo ff weg. Nu kan ik er alleen maar boos om worden. Maar blijkbaar was voor hem de vriendschap dus niet zo waardevol.
Ook nog een jeugd vriendin, we hadden de belofte gedaan "als we gaan trouwen, maakt niet uit hoe lang we elkaar niet gesproken hebben, zijn we erbij". Dus ik ging afgelopen jaar trouwen en stuurde haar op facebook een berichtje met, ik ga trouwen, lijkt me leuk als je erbij bent maar zullen we dan even afspreken nog ervoor. Ja is goed, gezellig zei ze. Ik denk, ik speel de bal dan mag jij hem inkoppen. Maar ze heeft na dat ene gesprek nooit meer wat laten horen dus ik heb haar ook niet uitgenodigd op mijn bruiloft, en een week na de bruiloft verwijderd. Ach, ook geen groot verlies want ze liet me wel vaker zitten als ze "leukere" dingen te doen had.
En pas geleden nog een vriendschap. 3 jaar lang beste vriendinnen geweest, lief en leed gedeeld. Maar ik merkte de laatste tijd dat het aan me ging knagen. Ik kreeg ruzie met mijn man erdoor, en het was altijd zo negatief. Ze zei ook altijd "ik zeg geen slechte dingen achter je rug om" en vervolgens probeert ze wel iedereen aan haar kant te krijgen als wij ruzie/meningsverschil hadden. Ik hoorde van verre kennissen terug dat wij ruzie hadden, dan denk ik sja aan wie vertel je het allemaal en vooral wát vertel je dan. Ik heb altijd mijn mond gehouden over haar diagnose en als mensen iets aan me vroegen over haar hield ik me van de domme "ik weet het niet". En daar kan ik me dan nu nog kwaad om maken hé. Maar dat was met meerdere dingen zo, A zeggen en B doen. En het vervolgens raar vinden dat ik haar niet in alles meer serieus nam.
En tuurlijk mis ik af en toe de leuke dingen, maar als de negativiteit het van de positiviteit het overneemt moet je op een gegeven moment een keus maken.

billionache

Re: Vriendschappen en het beëindigen hiervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:04

Ik ben heel makkelijk op dat vlak: doe je geen moeite, dan is het klaar :-) simple as that.

Vanuit mijn verleden ben ik gewoon te hard gekwetst geweest door mensen waarvan ik het nooit had verwacht (en nee, dan bedoel ik niet een 'bff' van de middelbare school, maar mensen met een bloedband) waardoor ik sowieso altijd op m'n hoede ben wat vriendschappen betreft. Ik vertrouw niet snel mensen en geef mezelf niet snel bloot, waardoor het afkappen van een vriendschap natuurlijk een stuk makkelijker wordt. De enige die écht alles van me weet is m'n vriend, en daar heb ik voldoende aan. De rest van m'n vriendengroep zijn meer mensen waarmee ik fijn naar de film kan, lekker shoppen in de stad of eens goed bijpraten met een drankje. Vrij oppervlakkig eigenlijk.

Deze week nog een vriendschap afgebroken. Was een jongen die een dik jaar geleden erg veel persoonlijke problemen had, en ik stond hem bij met raad en daad. Avonden ben ik opgebleven om op hem in te praten en hem te helpen. Toen kreeg hij plots een vriendin en bestond ik (en de rest van onze vriendengroep) plots niet meer. Sinds een week is het uit met zijn vriendin, en begon hij uit het niets weer te praten via Facebook, over zijn problemen en of we weer met de groep wat konden gaan drinken etc etc. Heb eerlijk gezegd dat ik geen zin had in een vriendschap waarbij ik enkel besta als hij wat nodig heeft.

Spijt? Nee, spijt heb ik nooit gehad. Ik kijk wel vaak nostalgisch terug naar de fijnere momenten, maar that's it :-)

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:12

Je maakt ook gewoon andere levensfasen door, heeft super veel impact!

En als de basis goed zit komt het altijd weer goed.:) En zo niet dan zij er ook nog heel veel nieuwe lieve leuke mensen!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 02:29

billionache schreef:
Ik ben heel makkelijk op dat vlak: doe je geen moeite, dan is het klaar :-) simple as that.

Die instelling heb ik ook :D En ik zit dus nu precies net in de situatie van het verbreken van een vriendschap. Ken dr nu ondertussen al een jaar of 8, maar krijg steeds meer het gevoel dat ik helemaal niet belangrijk voor dr ben. Niet besta of alleen als het haar past. Alle contact moet elke keer van mijn kant komen. Waarbij het dan ook nog eens zo is dat als ze problemen heeft ze niet bij je komt voor hulp of steun, nee ze sluit zich af, doet struisvogel en laat gewoon maanden niks van zich horen. Om dan ineens weer op de stoep te staan en net alsof er niks aan de hand is de boel weer op te pakken. Ben ook goede vrienden met haar wederhelft, en daar moet ik dan die dingen van horen. Ook dingen waar ik bij betrokken ben en dus waar het wel zo netjes zou zijn dat ze dat gewoon met mij besprak. Maar ook bij positieve dingen laat ze niks van zich horen als ze weer zon periode heeft. En dat doet ze dan bij iedereen die "vrienden" met haar is. Ik ben daar gewoon helemaal klaar mee, mag je je nog zo rot voelen, een keer een berichtje kan toch nog geschreven worden dacht ik. Maar als je dan je vrienden zo afstoot zijn ze een keer klaar met je. Zo stond ze afgelopen zondag ineens na maanden weer voor mijn neus. Ik heb dr begroet en ben gaan rijden. Ja sorry maar als ik zo belangrijk ben mis je me na zoveel maanden ook niet. En blijkbaar ben ik ook niet belangrijk, want ze kwam dus ook helemaal niet vragen of er iets was oid. en daar had ze kans genoeg voor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:29

Tijdje geleden kreeg ik van een vriendin een appje: Ze wilde iets gaan doen met me maar we hadden allebei geen geld. Uiteindelijk wist ze wel iemand te vinden die geld had, maar ik moest haar wel ophalen met de auto die ik bij mijn ouders heb staan. Toen ik haar vertelde dat ik de auto niet meer had zei ze wel dat ze me binnenkort weer ging appen. Dat was 31 januari....

Of het verhaal wat ik meemaakt toendertijd met een klasgenootje/vriendin. Kind was jarig en had mij uitgenodigd om bij haar te komen eten. We zouden griekse dingetjes gaan eten. Maar ik moest wel zelf geld neerleggen om dat te doen...

Of iemand die na 10 jaar ineens je leven binnenkomt stappen, in verwachting is en die hier 3 uur van mijn huis vandaan woont met de auto. En die als je zegt dat je niet meer komt: Je hebt toch wel tijd voor je vriendin? Had dan 10 jaar eerder gekomen...

Vriendschappen? De beste vriendschap die je je kan wensen is degene met je huisdier/paard. Die zijn tenminste eerlijk en niet achterbaks

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:50

Bij sommige mensen kun je eerlijk zijn zoveel je wilt maar als die een plank voor de kop hebben dan haalt het niks uit helaas.
De vriendin van ts heeft zo'n plank vrees ik want vriendschap of niet je hoeft niet alles te pikken van een vriend(in).
Vriendschap komt van 2 kanten, is het steeds van 1 kant dan houd het een keertje op.
Ik ren ook niemand meer achter de kont aan, hang niet meer de psycholoog voor de ander uit en maak me ook niet meer druk over dingen van een ander en het leeft plots een stuk lekkerder.

Ts je hebt er goed aan gedaan, op die leeftijd hoor je niet zo afgunstig en dom te doen als een ander iets verteld wat hij/zij gaat doen of heeft gedaan.
Jij bent niet haar psycholoog.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:52

purny schreef:
Vriendschappen? De beste vriendschap die je je kan wensen is degene met je huisdier/paard. Die zijn tenminste eerlijk en niet achterbaks

AMEN!!! _/-\o_ :j :D +:)+

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:17

Tegenwoordig ben ik meer van het, werkt het niet dan werkt het niet.
Ben daar heel makkelijk in geworden. Negeer je mij, prima, maar dan hoef je niet te verwachten dat ik poeslief tegen degene ga doen & volop praten. Nee, zo ben ik niet meer!
Sommige mensen kan ik missen als kiespijn, en er zijn echt wel meerdere mensen die je vriendschap wel verdienen!

"Vriendschappen? De beste vriendschap die je je kan wensen is degene met je huisdier/paard. Die zijn tenminste eerlijk en niet achterbaks"

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:17

funnyhorses schreef:
purny schreef:

AMEN!!! _/-\o_ :j :D +:)+

_/-\o_ +1

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:36

Heb vorig jaar ook een lange vriendschap van 5 jaar verbroken. Ik ben zo hard veranderd tijdens die vriendschap. Ik was 14/15 en dronk enorm veel en rookte ook. Ik werd hiertoe "verplicht" door haar (natuurlijk dronk en rookte ik het zelf op). Ze onderdrukte me nog dadelijk en als ik haar mening niet deelde of iets niet wilde doen zouden er sancties volgen. Andere vrienden mocht ik niet hebben, dan werd ik hartstikke uitgescholden.
Zij kreeg juni 2013 een vriendje, maar haar ouders mochten dat niet weten dus moest ik telkens mee op dates waar ik vervolgens genegeerd werd. Als ze ruzie hadden was dit mijn schuld. Ook werd ik altijd kind genoemd. Ik was namelijk 1 maand jonger...
Toen ik in de kerstvakantie meer met oudere mensen van het koor waarbij we waren om begon te gaan begon ik in te zien dat dit totaal geen gezonde vriendschap was. Maar afkappen durfde ik niet. Hoewel ik een uitbundige persoonlijkheid heb durfde ik niet tegen haar in te gaan. Maar stiekem smste ik enorm veel met 1 meisje dat 3 jaar ouder was, die gaf echt om me en liet me inzien dat dit niet verder kon!
21 januari 2014 overleed mijn papa erg plotseling (was 24 uur ervoor nog kerngezond). Van die "vriendin kreeg ik een lastig sms'je dat ik snel Weer op school moest zijn 1 dag na het overlijden van papa. In de week tussen de dood en de begrafenis heb ik voor de rest niets van haar vernomen terwijl de andere groep me enorm steunde. 2 dagen na de begrafenis was ik het zo beu dat ik met een knallende ruzie de vriendschap beëindigd heb. Alle emoties kwamen eruit.
De weken erna en zelfs nu nog vliegen de roddels en onwaarheden over mij de ronde op school en op het koor. (Door haar en haar vriendje verspreid) zo zou ik haar met de dood bedreigd hebben etc (wat onwaar is).
Ik ben ondertussen helemaal opengebloeid en heb veel meer vrienden. Ondertussen heeft ook iedereen ingezien wat voor een persoon ze is en praat enkel het vriendje nog met haar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:38

Ik heb wel eens vriendschappen verbroken voor minder :o Genoeg mensen in mijn omgeving die me lieten vallen op momenten dat ik ze echt even nodig had, of mensen die achterbaks gingen doen op het moment dat ze 'vervanging' voor me hadden gevonden. Meiden die nog nooit een relatie gehad hebben en op het moment dat ze er dan wel eentje hadden (voor welgeteld vier weken) mij ineens commentaar gaan leveren op mijn levenskeuzes.

Ik heb zelf met vriendinnen altijd best wel een duidelijke scheidingslijn. Mijn vriendinnen (op mijn beste vriendin na) zijn niet mijn therapeuten. Ik hoef geen advies van ze over de inrichting van mijn leven, en als ik dat wel wil dan vraag ik er wel om. Ik kan mensen dan ook behoorlijk op hun plek zetten als ze dat wel doen, vooral als het er op een hele snerende manier uit komt. Ik ben heel open tegen mijn vriendinnen maar er zijn bepaalde dingen die bij mij gewoon in het verkeerde keelgat schieten, dat weten ze allemaal en toch doen ze het.

Dit zou voor mij ook een gevalletje vriendschap over zijn. Misgunnen is echt een van de ergste dingen die je kan doen in een vriendschap imo. Het is alleen maar jaloezie en dat op de compleet verkeerde manier geuit. Natuurlijk kan ik het begrijpen als je alleen bent en je voelt je ook alleen, en al je vriendinnen alleen maar zeuren over hun in jouw ogen 'luxeproblemen'. Kan me heel goed voorstellen dat dat vervelend kan zijn. Maar dat kan je ook op een normale manier bespreken. Je kan tegen vriendinnen ook op een normale toon zeggen dat je het moeilijk vindt om te luisteren/advies te geven in dit soort situaties omdat jij zelf blij zou zijn met de situatie waarin zij zitten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:04

Ik heb vorig jaar een vriendschap van 14 jaar beëindigd.
De persoon in kwestie vertoonde steeds meer eigenschappen waar ik niet mee overweg kon (roddelen, zwart maken, tot het oneindige doorzeuren over ieder dingetje wat tegenzit, mensen tegen elkaar opzetten, dingen verdraaien etc), heb haar er een aantal keer over aangesproken en dan ging het heeeel even goed om vervolgens net zo hard weer door te gaan zoals ze daarvoor deed.
Toen ze een relatie begon met m'n beste vriend, mij compleet links liet liggen en als ze me al zag/sprak hij er altijd bij was en vervolgens de slachtofferrol inkroop én m'n beste vriend tegen me opzette want 'boehoe Lor is boos op me' omdat ik haar op een rustige manier vertelde dit niet zo tof te vinden... toen was ik er eigenlijk al behoorlijk klaar mee.
Toen ze het ook nog flikte om gewoon weg te blijven terwijl we een meidenweekend hadden ingepland heb ik een streep door onze vriendschap gehaald.
Vervolgens ben ik gestalkt omdat ze niet snapte wat er nou was, maar ik heb haar overal geblokkeerd na haar te hebben gezegd dat ze haar hersens maar eens goed moest gebruiken.
Hoor nu nog regelmatig dat ze tegen de één gilt dat ze me gaat opzoeken met een paar sterke mannetjes en tegen de ander zegt dat ze me zooooo mist en dat ze er niets van snapt. :+