zwemfeestje dilemma!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:23

Gaat er niet om wat die zwembaden vinden, het gaat erom wat de moeder vind. ;)

Anoniem

Re: zwemfeestje dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:27

Ik weet niet maar ik had uh heb alleen A en mocht overal mee naar toe , waren altijd clubjes van 8 en beide ouders. Maar meestal was het Bowlen,pretparkje, mac, en soms zwemmen mijn ouders lieten me gewoon gaan. Kwestie van vertrouwen en ik moest luisteren , diepe alleen als iemand bij was. Op mijn 11de ging ik alleen elke dag in de zomer naar het zwembad

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:33

Jammer dat je die keuze hebt gemaakt TS.

Ook al heb ik zelf geen kinderen, ik begrijp heel goed dat het moeilijk is je kind los te laten in een situatie als deze, maar ik denk wel dat loslaten noodzakelijk is voor de ontwikkeling van het kind. Hij mag nu als enige niet mee van de 6 begrijp ik? Dat moet ook al wat zeggen denk ik. Hij moet nu gaan uitleggen aan zn klasgenootjes waarom hij niet mee mag, wat heel moeilijk is voor hem omdat hij het er niet mee eens is. Hij heeft ABC diploma wat maakt dat hij al een redelijk kundige zwemmer is. Besef je wel dat het zwembad heel eng klinkt voor jou maar dat een speeltuin minstens zo gevaarlijk is? En let wel: bij een speeltuin is er vaak geen toezicht.

Nogmaals, ik begrijp dat loslaten moeilijk is, maar het enige wat je hiermee doet is je eigen ongerustheid voeden.
Ongerustheid is heel natuurlijk en logisch, maar vind voor jezelf een balans hierin.

Als ik zo terug denk, ik ging op die leeftijd al alleen met vriendinnetjes zwemmen in een groot subtropisch zwemparadijs met wildwaterbanen, golfslagbad, versnellingen en dergelijke. Maar hij zou kunnen dat dat vroeger veel gangbaarder was dan tegenwoordig.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:38

Hier een dochter van een moeder die mij vroeger overal voor wilde beschermen en buiten houden.

Realiseer je goed welke consequenties dit soort dingen kunnen hebben voor de relatie tussen jou en je zoontje. Mijn moeder en ik hebben veel, heel veel struggles gehad omdat ze zó overbeschermend was en ik niks mocht, waardoor ik me compleet van haar af ben gaan zetten en alles alsnog (stiekem!) deed wat ze verbood, soms met alle consequenties van dien.

Regelmatig ben ik met gebroken ledematen thuisgekomen omdat ik niet mocht paardrijden/ in bomen klimmen/ hoog schommelen enz. Dus deed ik het stiekem; want mijn vrienden en vriendinnetjes deden het ook en die mochten het wél. Alleen hadden zij toezicht van ouders die bijstuurden, en mij werd alles verboden waardoor ik nét wat hoger wilde schommelen, hoger de boom in wilde en harder wilde galloperen. Ik ben echt (helaas) een papa's kindje geworden omdat hij mij mijn eigen fouten heeft laten maken, zover mogelijk, en ik dat altijd ontzettend heb gewaardeerd.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:39

Nou ja ik heb juist het idee dat het diploma van nu veel meer voorsteld als dat van vroeger.

Als ik naar die lijst die Sammie geplaatst heb kijk, dan is het moeilijker geworden volgens mij. Nu is het ook 25 jaar geleden dat ik mijn zwemdiploma's haalde. Ook heb ik het idee dat er niet zo zwaargetild werd aan de zwemdiploma's. Zo heb ik A en B gehaald en nog wat dingen met schoolzwemmen, maar mijn ene broer heeft bijvoorbeeld alleen A en mijn vriend ook. Dat heeft nog nooit problemen opgeleverd met zwemmen, ook niet toen ze nog gewoon kind waren.

Nu zijn zowel mijn vriend als mijn broer totaal geen waterratten dus die vonden het ook wel prima :+

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:48

Brainless schreef:
No_No schreef:
Ik ben ook een hele slechte moeder.. Mijn kind mag geen zwemfeestje even omdat ik de verantwoordelijkheid te groot vind..

Tja... Dat gaan vast trauma's worden

Wat als ze een schoolreisje houden naar het zwembad of op schoolkamp gaan waar een zwembad/plas is?

Bij ons op school gaan de kinderen van die leeftijd niet naar een zwembad/plas.

Het grote verschil is dat deze mensen "gewend" zijn aan grotere groepen kinderen. Ze kennen de kinderen ook.
Als mijn kind een feestje geeft dan kan ik je vertellen dat ik die kinderen echt niet goed ken. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dan met die kinderen te gaan zwemmen..
Er Zijn wel meer dingen die ik niet ga doen met kinderfeestjes.

Afgelopen winter hoorde ik een moeder praten over het feestje wat ze gingen houden. Een griezelspeurtocht in het donker! Leuk! Vooraf werd er een film gekeken. Ik vroeg welke film dat was, bleek een film te zijn waar ik niet eens naar kijk. Dus ik vroeg me af hoe oud die kinderen waren! 8 jaar! Ik heb die moeder die film maar afgeraden..
Zo zie je maar weer. Goedbedoeld kan er toch het een en ander anders uitpakken dan je zelf in gedachten hebt.

MIjn zoon is net 16. Kreeg een uitnodiging van zijn vriend om op zijn feest te komen. Werd wel drank geschonken ;) voor dronkaards was een slaapplek. ik heb mijn zoon niet laten gaan en ik heb hem heel goed uitgelegd waarom niet. Hij vond het jammer maar begreep het. Mijn zoon vertrouw ik er wel mee maar de jongens die ook kwamen en de "controle" die er zou zijn vertrouwde ik totaal niet.

Ben ik dan zo'n slechte moeder?

Het begint hier pas mee.. Er komen nog vele zwaardere overwegingen voor ts.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:49

Ik kan de keuze van TS goed begrijpen en had waarschijnlijk dezelfde keuze gemaakt of aangeboden om mee te gaan als begeleiding. Mijn dochter is net 7 en als echte waterrat al sinds dat ze 5,5 jaar is in bezit van ABC maar omdat ze zo'n iel sprietje is zou ik het ook niet willen. Tijdens zo'n feestje zijn ze zo dol en wat er al eerder gezegd wordt, als ze met z'n allen in de glijbaan gaan, op de matten gaan zitten klieren, bovenop elkaar duiken/springen/landen, daar vind ik haar fysiek nog niet krachtig genoeg voor.
Ik zou ook zeggen jammer lieverd, maar we gaan van het weekend wel zwemmen en dan vraag je maar een vriendinnetje mee. Als je wat groter bent mogen zwemfeestjes wel.

En ik ben trouwens ècht geen overbezorgde moeder, dat weet ik echt van mezelf wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:53

@NoNo
Mijn zoon mag ook niet naar een feestje war drank wordt geschonken... dat mag wettelijk ook niet aan minderjarige en kan dus ook niet begrijpen dat ouders zo'n feestje geven/houden.

Het is hier waterland, dus kinderen gaan al vroeg het water/sloot/waterplas in.
Ook kregen ze tot vorig jaar nog schoolzwemmen tot groep 3 en ging de rest elke laatste vrijdag voor een vakantie naar het zwembad.
Dan had je ook niet zoveel volwassenen op 100 kinderen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:57

Ik vind 1 begeleider op 3 kinderen echt veel, en zou er dus op durven vertrouwen dat het wel goed komt. Wat al eerder gezegd werd: een vader met z'n 3 eigen kinderen in het zwembad kan ook, dus waarom zou dit niet gaan?
Iedere activiteit heeft risico's, en die moet je proberen eerlijk af te wegen.
In het voorbeeld van het feestje met drank hierboven: wat was daar het risico? Het ergste wat er kan gebeuren? Volgens mij is dat je zoon zich vreselijk bezat en de volgende dag een kater heeft, of dat hij het absoluut niet naar z'n zin heeft. Ik zou dat risico denk ik nemen: met een kater leert hij het bezatten wel af, en als het niet leuk is, tsja, daar moet je mee leren dealen ;). Kan hij de volgende keer zelf beslissen om wel of niet te gaan.
Bij ons was de eerste discussie over feestjes rondom een slaapfeestje toen ik 9 was geloof ik. Ik wilde heel graag, m'n moeder had haar bedenkingen. Maar ik mocht wel gaan. En ze had gelijk: het werd ruzie door een gebrek aan slaap, was absoluut niet leuk, en het volgende slaapfeestje heb ik zelf vriendelijk bedankt ;). Slaapfeestjes heb ik daarna alleen gedaan met meiden die ik echt goed kende en waar ik graag mee samen was, en dat beviel stukken beter.

Door het een keertje 'fout' te laten gaan heb ik dus geleerd betere eigen keuzes te maken. Dat lijkt me zeer wenselijk voor je kind.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:01

ashley1 schreef:
Ik zou ook zeggen jammer lieverd, maar we gaan van het weekend wel zwemmen en dan vraag je maar een vriendinnetje mee. Als je wat groter bent mogen zwemfeestjes wel.

En ik ben trouwens ècht geen overbezorgde moeder, dat weet ik echt van mezelf wel.

Dit vind ik dan bizar. Zelf je kind niet met een ander mee laten gaan, maar wel verwachten dat iemand anders zijn kind met jou mee stuurt. Nu besef ik natuurlijk wel dat een groep van 6 kinderen of maar 2 wel een verschil is, maar toch niet zo'n verschil dat het een wel kan en het ander niet? Op een slaapfeestje springen ze ook op elkaar, op het schoolplein ook.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:02

Kijk Sofy en wat jij beschrijft is precies wat mijn moeder mij op die leeftijd ontnomen heeft; fouten maken en ervan leren. Dat neem ik haar nog altijd een beetje kwalijk. En ook zij vind zichzelf geen overbezorgde moeder.

TS, ik hoop dat je je bedenkt :) 1 begeleider op 3 kinderen is echt heel veel, en je zoontje heeft niet voor niets 3 zwemdiploma's..

Ik hoop over een maand mijn rijbewijs te halen. Moet ik dan de komende 3 jaar alleen maar met mijn ouders ernaast rijden, om ongelukken proberen te voorkomen omdat ik beginnend bestuurder ben?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:03

@Brainless, ik kom ook uit zo'n dorp en ik heb zo'n gevoel dat het daar toch heel anders gaat. Ze doen nog steeds aan schoolzwemmen (hier wel in elk geval) en in het dorpszwembad zie je kinderen vanaf een leeftijd van 7 a 8 jaar met vriendjes en vriendinnetjes naar het zwembad gaan. De sociale controle is veel groter en er zijn altijd moeder of vaders aanwezig die het kind kennen. Het zwembad is hier dan ook erg overzichtelijk.
Dit is misschien ook wel de reden dat kinderen van die leeftijd wel mee mogen op een zwempartijtje.

Er is ook een andere kant, mijn moeder is oppasmoeder en hoe zielig voor de kinderen ook. Ze mochten niet alleen naar het zwembad als ze nog geen A en B hadden en nog geen 8 waren.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:25

Iedereen hanteert voor zichzelf natuurlijk een grens. Ik zou die alleen wel heel helder willen hebben voor mezelf (en voor m'n kind): dit kan nog wel, dan niet meer. In dit geval mag het zoontje van TS niet mee in een situatie met 1 op 3 begeleiding. Zou hij bij een begeleiding van 1 op 2 wel mee mogen? Of bijv als hij 50 kg weegt, of als hij 10 is? Wat hou je aan? Door daar over na te denken weet je ook waar de 'angst' bij jezelf vandaan komt.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:31

Ik wist dat er reacties gingen komen dat het kind niet zijn hele leven er last van zou hebben.
Maar, kinderen kunnen gemeen zijn. Het kind waarom het hier gaat heeft drie! zwemdiploma"s. Die moet zijn vriendjes uit gaan leggen, ondanks dat hij goed zwemmen kan, niet mee mag. Grote kans dat anderen hem daar mee gaan pesten.
En ja, pesten heeft bijna altijd een levenslange nasleep.. dus ja, het kind kan er levenslang last van houden.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:34

PowerReiner schreef:
ashley1 schreef:

Dit vind ik dan bizar. Zelf je kind niet met een ander mee laten gaan, maar wel verwachten dat iemand anders zijn kind met jou mee stuurt. Nu besef ik natuurlijk wel dat een groep van 6 kinderen of maar 2 wel een verschil is, maar toch niet zo'n verschil dat het een wel kan en het ander niet? Op een slaapfeestje springen ze ook op elkaar, op het schoolplein ook.

Het verschil hierbij is dat ik er dan zelf bij in het water ben en ik het vriendinnetje zelf uit kies en weet hoe ze zwemt en dan zijn ze niet in een groep met de bijbehorende stunts.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:35

Kinderen kijken niet naar elkaar of ze goed kunnen zwemmen, hoor. Ze kijken alleen of je er bij bent. Als dat één keer gebeurd hoef dat geen ramp te zijn, als dat vaker gebeurd kan hét pesten opleveren. Kan kan kan en als als als.. Zoals ik al zei.. Heeft helemaal geen zin om dat op deze manier te bespreken. Als de hemel valt hebben we allemaal een blauwe hoed. :+

Asley.. als alle moeders zo denken... Leuk dat vertrouwen in elkaar. Je zegt zelf dat je geen overbezorgde moeder bent. Schrap die zin maar. Je hebt dus geen vertrouwen in andermans opvoedkunsten (wordt lastig in een wereld met dik 5 miljard mensen) en je vertrouwt dan ook niet eens niet andere kinderen (want stel dat ze wild doen.. en wat doet jouw kind op andermans feestjes dan? )
Laatst bijgewerkt door Sammie op 09-03-15 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:36

Ja maar de moeder van DAT vriendinnetje moet dan wel het vertrouwen in jou hebben? terwijl dat andersom niet het geval is? Dus geen verschil, als alleen dat jou kind niet met een ander mee mag, terwijl dat andere kind wel met jou mee zou mogen/moeten.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:38

PowerReiner schreef:
ashley1 schreef:

Het verschil hierbij is dat ik er dan zelf bij in het water ben en ik het vriendinnetje zelf uit kies en weet hoe ze zwemt en dan zijn ze niet in een groep met de bijbehorende stunts.

Zie dikgedrukt

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:43

Gezien maar is het niet hetzelfde want dat speelt zich niet in het water af.
Mijn tomboy is namelijk heel tenger en klein voor haar leeftijd dus fysiek komt ze dan gewoon tekort in het water. Op het droge maakt het me niet zoveel uit. Als er in het diepe eentje bovenop haar nek springt, of ze doen achterlijk in de glijbaan of ze schiet onder de matten dan is dat een ander verhaal als op het schoolplein.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 09-03-15 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:45

wendyenbram schreef:
Ja maar de moeder van DAT vriendinnetje moet dan wel het vertrouwen in jou hebben? terwijl dat andersom niet het geval is? Dus geen verschil, als alleen dat jou kind niet met een ander mee mag, terwijl dat andere kind wel met jou mee zou mogen/moeten.

Ja want dát vriendinnetje is het dochtertje van mijn vriendin, die meisjes kennen elkaar al van kleins af aan en gaan vaker met elkaar zwemmen. Die 2 meisjes samen is zoveel rustiger dan in een groep.
Zij gaat ook wel eens met hun mee zwemmen, en laatst ook met haar beste vriendje.
Maar dat is maar met 2 en niet in een groep uitgelaten kinderen.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 09-03-15 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:45

ashley1 schreef:
Mijn tomboy is namelijk heel tenger en klein voor haar lijftijd dus fysiek komt ze dan gewoon tekort in het water. Op het droge maakt het me niet zoveel uit. Als er in het diepe eentje bovenop haar nek springt, of ze doen achterlijk in de glijbaan of ze schiet onder de matten dan is dat een ander verhaal als op het schoolplein.

Maar daarom zijn er 2 volwassenen bij én de gewone toezichthouders. In ons zwembad werken ze met een camera en stoplicht bij de glijbaan: 1 kind per keer.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:47

vuurneon schreef:
ashley1 schreef:
Mijn tomboy is namelijk heel tenger en klein voor haar leeftijd dus fysiek komt ze dan gewoon tekort in het water. Op het droge maakt het me niet zoveel uit. Als er in het diepe eentje bovenop haar nek springt, of ze doen achterlijk in de glijbaan of ze schiet onder de matten dan is dat een ander verhaal als op het schoolplein.

Maar daarom zijn er 2 volwassenen bij én de gewone toezichthouders. In ons zwembad werken ze met een camera en stoplicht bij de glijbaan: 1 kind per keer.

Bij ons is dat niet het geval. En ja de glijbanen hebben wel de bordjes ophangen maar geen extra toezicht, ik zie ze er wel vaker met tig tegelijk uit komen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:52

Firegirl schreef:
Wat me opvalt in de reacties is dat degene die zwemjuf zijn zeggen bij twijfel niet doen en een hoop anderen zeggen gewoon gaan.
Ik ben zelf ook jaren zwemjuf en badjuf geweest en helaas is een zwemdiploma nog geen garantie dat kinderen zich kunnen redden tijdens het vrij zwemmen, met name in een druk bad waar bijvoorbeeld stroomversnellingen etcetera zijn.
Natuurlijk moeten ze aan behoorlijk wat eisen voldoen, alleen duurt een zwemles 30-60 minuten en een kinderfeestje een stuk langer waardoor je naast alle drukte ook te maken krijgt met vermoeidheid en misschien zelfs groepsdruk.
Aan de andere kant, als er 2 volwassenen meegaan op een groepje van 6 is dat prima te overzien.

Dat viel mij ook al op.. Als het voor ts niet goed voelt gewoon niet doen. Dan kan je zelf wat vaker met hem gaan zwemmer en wellicht kan het volgende keer dan wel met een goed gevoel.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:59

;( Wat zielig, zeker omdat hij zo boos en teleurgesteld is,
dat laatste is misschien nog wel 10x erger als boos zijn :(:).

*edit*

Mijn dochter is 3, dus hoe het is om echt los
te laten weet ik niet. ( op het achterlaten op de PSZ na dan en
logeerpartijtjes )

Weet jij hoe hard kinderen tegenwoordig tegen elkaar zijn?
Wat zal je zoontje wel niet over zich heen krijgen?
Echt ik denk dat je geen flauw idee hebt....

Hoe lang duurt zo een feestje, dus dat ze echt zwemmen?
1,5 - 2 uur? Verstop je desnoods in de zwembad kantine en kijk
of het goed gaat, maar hem niet laten gaan is imo not done!
Laatst bijgewerkt door BloemBloem op 09-03-15 17:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:01

"De cursus omgaan met teleurstellingen gaat wederom niet door."