Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Phen schreef:Als ik zo de berichten lees vind ik het eigenlijk helemaal niet vreemd dat de meeste zoveel honger/trek hebben. Ik zie dat de meeste geneigd zijn om weinig te eten want er word 'niks' verbrand. Maar er word wel degelijk een hele hoop calorieën verbrand, want er lopen nog een heleboel processen in je lichaam door (zoals spijsvertering, bloedcirculatie, temperatuurregulering ect). Over het algemeen zit het BMR ongeveer op +/- 1500 calorieën per dag, en dan heb je nog geen enkele beweging hoeven maken.
De boosdoener in dit verhaal zijn eigenlijk de koolhydraten en dan met name de enkelvoudige (snelle) koolhydraten. Wat een enkelvoudige koolhydraat doet is pieken en dalen maken in je suikerspiegel, waardoor je dus weer snel honger krijgt. Enkelvoudige koolhydraten zitten in koekjes, snoep, gebak, zoet broodbeleg en fruit. Fruit bestaat alleen uit meer voedingsvezels waardoor ze langzamer zullen verteren dan bijvoorbeeld snoep en het is gezonder vanwege vitaminen.
Maar hoe zorg je dan precies voor een gezonder eetpatroon? Door meer complexe koolhydraten te eten (zoals (ongesuikerde!!!! volkorenproducten, peulvruchten, groenten), meer proteïne (zoals vlees, vis, eieren, noten, groenten) maar ook vetten zijn erg belangrijk voor het dieet (met name onverzadigde vetten, iets wat verzadigd vet is ook niet erg maar vermijd transvetten).
Het ideaalplaatje zou moeten zijn: koolhydraten 40%, proteïne 45% en vetten 15%. Dat is moeilijk maar wel haalbaar als je goed zoekt op internet, in boeken, tijdschriften ect. Wees creatief met het samenstellen van gerechten, maakt voorbereidingen voor de hele week (desnoods maak je 4 verschillende weekrecepten om af te wisselen) maar eet vooral genoeg!

. Er is nog een andere site waar je daarvoor ook tips kunt krijgen als je weinig tijd hebt, maar die kan ik zo snel niet vinden.
. Wil jou ook niets aanpraten, hoor.Janine1990 schreef:Phen schreef:Als ik zo de berichten lees vind ik het eigenlijk helemaal niet vreemd dat de meeste zoveel honger/trek hebben. Ik zie dat de meeste geneigd zijn om weinig te eten want er word 'niks' verbrand. Maar er word wel degelijk een hele hoop calorieën verbrand, want er lopen nog een heleboel processen in je lichaam door (zoals spijsvertering, bloedcirculatie, temperatuurregulering ect). Over het algemeen zit het BMR ongeveer op +/- 1500 calorieën per dag, en dan heb je nog geen enkele beweging hoeven maken.
De boosdoener in dit verhaal zijn eigenlijk de koolhydraten en dan met name de enkelvoudige (snelle) koolhydraten. Wat een enkelvoudige koolhydraat doet is pieken en dalen maken in je suikerspiegel, waardoor je dus weer snel honger krijgt. Enkelvoudige koolhydraten zitten in koekjes, snoep, gebak, zoet broodbeleg en fruit. Fruit bestaat alleen uit meer voedingsvezels waardoor ze langzamer zullen verteren dan bijvoorbeeld snoep en het is gezonder vanwege vitaminen.
Maar hoe zorg je dan precies voor een gezonder eetpatroon? Door meer complexe koolhydraten te eten (zoals (ongesuikerde!!!! volkorenproducten, peulvruchten, groenten), meer proteïne (zoals vlees, vis, eieren, noten, groenten) maar ook vetten zijn erg belangrijk voor het dieet (met name onverzadigde vetten, iets wat verzadigd vet is ook niet erg maar vermijd transvetten).
Het ideaalplaatje zou moeten zijn: koolhydraten 40%, proteïne 45% en vetten 15%. Dat is moeilijk maar wel haalbaar als je goed zoekt op internet, in boeken, tijdschriften ect. Wees creatief met het samenstellen van gerechten, maakt voorbereidingen voor de hele week (desnoods maak je 4 verschillende weekrecepten om af te wisselen) maar eet vooral genoeg!
Heb ik inderdaad eens getracht uit te vogelen, met mijn lengte (1.86m), ik kwam op een BMR boven de 1800.
Toen ik vorig jaar ging afvallen heb ik zonder enige vorm van sport (ik deed echt bijna niets) dagelijks tussen de 1600 en 1700 gegeten. Dat werkte prima.
Toen ik eind augustus weer begon met fanatiek rijden ben ik naar 1800-1900 gegaan, maar mijn gewicht ging stilstaan.
Nu probeer ik dus twee paarden te rijden, wat met het weer nog niet helemaal oké gaat. Maar na mijn avondeten eet ik dus eigenlijk niets meer. En ik vind het bijna eng om meer te gaan eten, omdat ik me niet kan voorstellen dat ik zoveel verbruik.
Verdeling is niet optimaal, vind ik ook wel heel erg moeilijk. Ik zou graag van die lekkere salades mee willen nemen naar het werk, maar als ik kijk naar een maandag... Ik kom rond kwart over vijf uit het werk, om half zeven ga ik weer weg en om half twaalf kom ik weer thuis. Dan zie ik geen ruimte om iets aparts klaar te maken.
Phen schreef:Waarom durf je niet te eten na het avondeten? Ik zou het juist wel doen! Ik weet niet of je bang bent voor het fabeltje dat je als je na het avondeten nog iets eet dat je dan dik word? Maar dat is absoluut niet waar! Het gaat er namelijk niet om of je eet maar wat je eet. In de avond zijn we vaak geneigd om naar ongezond eten te grijpen (chips, koekje(s) bij je koffie) en dat maakt ons inderdaad dik. Je zou er voor kunnen kiezen om groentes te gaan knabbelen, desnoods met een zelfgemaakt dipsausje. Of nog een kommetje yoghurt of kwark. Een voordeel hiervan is, is dat je in de ochtend minder trek zal hebben in suikers, omdat je nog relatief laat gegeten hebt.
Je geeft aan dat je op maandag geen tijd hebt om iets klaar te maken voor dinsdag. Dat hoeft in principe niet uit te maken. Want je kan ook wat klaar maken op zondag, dan is het dinsdag ook nog wel goed, mits koel bewaard. Soms is het nu eenmaal passen en meten met het preppen maar je doet het nu eenmaal om goed voor je zelf te zorgen.
Wat dat aangaat zou ik eerder iets van een yoghurtdrank mee nemen. Of een lekker havermoutkoekje.
. Gesneden tomaten zou ik op de dag zelf toevoegen, maar snel een tomaatje snijden is een kwestie van 30 seconden. Geloof me, ik ben kampioen van de drukke schema's met 2 paarden en 60-70 uur werken per week, maar ik doe dit al meer dan een jaar zo
op zondagavond een grote bak maken voor tm woensdag, en op de dag zelf wat verse ingrediënten toevoegen als tomaat, vis uit blik, een gekookt eitje.. (Dit laatste kan je ook op zondag al koken voor de 3 dagen erna, maar zou ik op de dag zelf pas pellen) En dan op donderdag en vrijdag lunchen met kwark met zelfgemaakte muesli, ook minder dan 1 minuut voorbereiding.