Gezond dieet voor de kantoormens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Gezond dieet voor de kantoormens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:46

Ja dat schreef ik al, er is geen mogelijkheid om eten op te warmen op mijn werk...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:49

Phen schreef:
Als ik zo de berichten lees vind ik het eigenlijk helemaal niet vreemd dat de meeste zoveel honger/trek hebben. Ik zie dat de meeste geneigd zijn om weinig te eten want er word 'niks' verbrand. Maar er word wel degelijk een hele hoop calorieën verbrand, want er lopen nog een heleboel processen in je lichaam door (zoals spijsvertering, bloedcirculatie, temperatuurregulering ect). Over het algemeen zit het BMR ongeveer op +/- 1500 calorieën per dag, en dan heb je nog geen enkele beweging hoeven maken.

De boosdoener in dit verhaal zijn eigenlijk de koolhydraten en dan met name de enkelvoudige (snelle) koolhydraten. Wat een enkelvoudige koolhydraat doet is pieken en dalen maken in je suikerspiegel, waardoor je dus weer snel honger krijgt. Enkelvoudige koolhydraten zitten in koekjes, snoep, gebak, zoet broodbeleg en fruit. Fruit bestaat alleen uit meer voedingsvezels waardoor ze langzamer zullen verteren dan bijvoorbeeld snoep en het is gezonder vanwege vitaminen.

Maar hoe zorg je dan precies voor een gezonder eetpatroon? Door meer complexe koolhydraten te eten (zoals (ongesuikerde!!!! volkorenproducten, peulvruchten, groenten), meer proteïne (zoals vlees, vis, eieren, noten, groenten) maar ook vetten zijn erg belangrijk voor het dieet (met name onverzadigde vetten, iets wat verzadigd vet is ook niet erg maar vermijd transvetten).
Het ideaalplaatje zou moeten zijn: koolhydraten 40%, proteïne 45% en vetten 15%. Dat is moeilijk maar wel haalbaar als je goed zoekt op internet, in boeken, tijdschriften ect. Wees creatief met het samenstellen van gerechten, maakt voorbereidingen voor de hele week (desnoods maak je 4 verschillende weekrecepten om af te wisselen) maar eet vooral genoeg! :)

Heb ik inderdaad eens getracht uit te vogelen, met mijn lengte (1.86m), ik kwam op een BMR boven de 1800.
Toen ik vorig jaar ging afvallen heb ik zonder enige vorm van sport (ik deed echt bijna niets) dagelijks tussen de 1600 en 1700 gegeten. Dat werkte prima.
Toen ik eind augustus weer begon met fanatiek rijden ben ik naar 1800-1900 gegaan, maar mijn gewicht ging stilstaan.

Nu probeer ik dus twee paarden te rijden, wat met het weer nog niet helemaal oké gaat. Maar na mijn avondeten eet ik dus eigenlijk niets meer. En ik vind het bijna eng om meer te gaan eten, omdat ik me niet kan voorstellen dat ik zoveel verbruik.

Verdeling is niet optimaal, vind ik ook wel heel erg moeilijk. Ik zou graag van die lekkere salades mee willen nemen naar het werk, maar als ik kijk naar een maandag... Ik kom rond kwart over vijf uit het werk, om half zeven ga ik weer weg en om half twaalf kom ik weer thuis. Dan zie ik geen ruimte om iets aparts klaar te maken.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:53

Opzich zou je die dingen nog in salade etc kunnen verwerken
Kikkererwten vind ik koud ook lekker

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:07

Ik eet ook heel veel kikkererwten en zwarte bonen, koud uit een blikje, en dan gemengd met sla, paprika, olijven, tonijn of zalm uit blik, tomaatjes.. supersnel klaar te maken smorgens.

Daarnaast is gezonde muesli ook heel makkelijk te maken, allerlei noten, zaden en gedroogd fruit bij elkaar gooien en klaar voor een maand. Meng daar een handje van met flink wat kwark (300gr) en je zit echt vol voor de komende 8 uur ofzo :P

Als tussendoortjes kunnen wortels heel goed vullen, of een gekookt eitje, of een banaantje, appel, bleekselderij.. :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:14

Ineke, tijd is inderdaad iets om rekening mee te houden. Ik haal nu wat inspiratie uit sites als kiwi&zo wat het voorbereiden van lunch en zo betreft. Preppen noemen ze dat in modern Nederlands ;-). Er is nog een andere site waar je daarvoor ook tips kunt krijgen als je weinig tijd hebt, maar die kan ik zo snel niet vinden.

Ik had gelezen dat je met de lunch wel een hongergevoel hebt, vandaar mijn opmerking. Had je post wel gelezen ;-). Wil jou ook niets aanpraten, hoor.

@VogeltjeM

Bonen gebruik ik soms ook, en linzen, quinoa of bulgur. Lekker.
Muesli mengen wij ook zelf en kwark vult lekker. Beter dan yoghurt, omdat er meer eiwit in zit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:14

Ik zit toch echt niet vol na yoghurt/kwark met noten enzvoorts. Ja, van half 8 tot half 11. :') Op het werk dan, thuis wel. Alleen vind ik yoghurt een stuk lekkerder dan kwark.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:20

Ik meng de kwark altijd in de blender, met fruit. Vind ik lekkerder dan stukjes erdoorheen. Dat proeft voor mijn gevoel anders. Yoghurt vind ik vaak te zuur en omdat er minder eiwit inzit krijg ik er sneller honger van.
De kwark wissel ik sinds kort af met havermout. Met beide, en een stuk fruit, kom ik de ochtend verrassend door. Is voor mij ook nog allemaal redelijk nieuw.
Ben 2 maanden geleden begonnen met het mindere van toegevoegde suikers en zit nu op de meeste dagen op 'nul. Eet ook bijna geen brood meer en, zo ja, alleen volkoren.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:59

Ineke2, waarom is het voor jou niet te doen qua tijd en mogelijkheden? Cruesli bevat inderdaad veel suiker, maar het bevat ook granen. Daardoor blijft het hongergevoel lang weg, omdat het enkelvoudige en meervoudige koolhydraten bij elkaar zijn. Een alternatief zou kunnen zijn; muesli met weinig of nog beter zonder toegevoegde suiker (niet alleen gezonder maar ook veel goedkoper dan Cruesli) als je dat 'saai' vind (dat vind ik namelijk wel) kan je het nog mengen met fruit, noten, cacao of iets anders geks. Mocht je weinig tijd hebben kan je inderdaad voor Goedemorgen ontbijtdrink kiezen, ook al is dat niet ideaal het is wel gezonder dan een hoop ander eten.

Je zegt dat je weinig tijd hebt, en als ik je situatie zo lees dan snap ik dat ook wel. Maar maaltijden maken voor de hele week of een paar dagen hoeft echt geen hele dag in beslag te nemen. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen dat wanneer je toch al aan het koken bent een extra pannetje met (volkoren) macaroni of couscous op te zetten. Zodat je er later een salade van kan maken. Tijdens het koken kan je ook alvast tomaatjes snijden, komkommer snijden ect. Zodat je, als de couscous is afgekoeld, alles bij elkaar kan gooien en dan is het klaar. Dan heb je (hangt af van de hoeveelheid) +/- genoeg voor 3 dagen. Of maak een uurtje vrij op zondag, dat zou ook nog kunnen.

Recepten zou je zelf moeten bedenken. Ik weet namelijk niet wat je lekker vind, maar ik denk dat je zelf ook heel goed met gezonde varianten kan komen. Probeer bijvoorbeeld qua salades wat uit voeg iets toe of haal er wat af mocht het niet helemaal naar jouw smaak zijn.

Overgens vind ik je eetgewoontes niet bijzonder ongezond. In mijn opinie zou ik 2 boterhammen vervangen door een portie salade, of meer boterhammen weglaten als je portie salade groot is. En wat toevoegen aan je tussendoortjes. Eet bijvoorbeeld yoghurt met vers fruit of een handje nootjes bij je ontbijtkoek.

Janine1990 schreef:
Phen schreef:
Als ik zo de berichten lees vind ik het eigenlijk helemaal niet vreemd dat de meeste zoveel honger/trek hebben. Ik zie dat de meeste geneigd zijn om weinig te eten want er word 'niks' verbrand. Maar er word wel degelijk een hele hoop calorieën verbrand, want er lopen nog een heleboel processen in je lichaam door (zoals spijsvertering, bloedcirculatie, temperatuurregulering ect). Over het algemeen zit het BMR ongeveer op +/- 1500 calorieën per dag, en dan heb je nog geen enkele beweging hoeven maken.

De boosdoener in dit verhaal zijn eigenlijk de koolhydraten en dan met name de enkelvoudige (snelle) koolhydraten. Wat een enkelvoudige koolhydraat doet is pieken en dalen maken in je suikerspiegel, waardoor je dus weer snel honger krijgt. Enkelvoudige koolhydraten zitten in koekjes, snoep, gebak, zoet broodbeleg en fruit. Fruit bestaat alleen uit meer voedingsvezels waardoor ze langzamer zullen verteren dan bijvoorbeeld snoep en het is gezonder vanwege vitaminen.

Maar hoe zorg je dan precies voor een gezonder eetpatroon? Door meer complexe koolhydraten te eten (zoals (ongesuikerde!!!! volkorenproducten, peulvruchten, groenten), meer proteïne (zoals vlees, vis, eieren, noten, groenten) maar ook vetten zijn erg belangrijk voor het dieet (met name onverzadigde vetten, iets wat verzadigd vet is ook niet erg maar vermijd transvetten).
Het ideaalplaatje zou moeten zijn: koolhydraten 40%, proteïne 45% en vetten 15%. Dat is moeilijk maar wel haalbaar als je goed zoekt op internet, in boeken, tijdschriften ect. Wees creatief met het samenstellen van gerechten, maakt voorbereidingen voor de hele week (desnoods maak je 4 verschillende weekrecepten om af te wisselen) maar eet vooral genoeg! :)

Heb ik inderdaad eens getracht uit te vogelen, met mijn lengte (1.86m), ik kwam op een BMR boven de 1800.
Toen ik vorig jaar ging afvallen heb ik zonder enige vorm van sport (ik deed echt bijna niets) dagelijks tussen de 1600 en 1700 gegeten. Dat werkte prima.
Toen ik eind augustus weer begon met fanatiek rijden ben ik naar 1800-1900 gegaan, maar mijn gewicht ging stilstaan.

Nu probeer ik dus twee paarden te rijden, wat met het weer nog niet helemaal oké gaat. Maar na mijn avondeten eet ik dus eigenlijk niets meer. En ik vind het bijna eng om meer te gaan eten, omdat ik me niet kan voorstellen dat ik zoveel verbruik.

Verdeling is niet optimaal, vind ik ook wel heel erg moeilijk. Ik zou graag van die lekkere salades mee willen nemen naar het werk, maar als ik kijk naar een maandag... Ik kom rond kwart over vijf uit het werk, om half zeven ga ik weer weg en om half twaalf kom ik weer thuis. Dan zie ik geen ruimte om iets aparts klaar te maken.

Waarom durf je niet te eten na het avondeten? Ik zou het juist wel doen! Ik weet niet of je bang bent voor het fabeltje dat je als je na het avondeten nog iets eet dat je dan dik word? Maar dat is absoluut niet waar! Het gaat er namelijk niet om of je eet maar wat je eet. In de avond zijn we vaak geneigd om naar ongezond eten te grijpen (chips, koekje(s) bij je koffie) en dat maakt ons inderdaad dik. Je zou er voor kunnen kiezen om groentes te gaan knabbelen, desnoods met een zelfgemaakt dipsausje. Of nog een kommetje yoghurt of kwark. Een voordeel hiervan is, is dat je in de ochtend minder trek zal hebben in suikers, omdat je nog relatief laat gegeten hebt.

Je geeft aan dat je op maandag geen tijd hebt om iets klaar te maken voor dinsdag. Dat hoeft in principe niet uit te maken. Want je kan ook wat klaar maken op zondag, dan is het dinsdag ook nog wel goed, mits koel bewaard. Soms is het nu eenmaal passen en meten met het preppen maar je doet het nu eenmaal om goed voor je zelf te zorgen. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:05

Phen schreef:
Waarom durf je niet te eten na het avondeten? Ik zou het juist wel doen! Ik weet niet of je bang bent voor het fabeltje dat je als je na het avondeten nog iets eet dat je dan dik word? Maar dat is absoluut niet waar! Het gaat er namelijk niet om of je eet maar wat je eet. In de avond zijn we vaak geneigd om naar ongezond eten te grijpen (chips, koekje(s) bij je koffie) en dat maakt ons inderdaad dik. Je zou er voor kunnen kiezen om groentes te gaan knabbelen, desnoods met een zelfgemaakt dipsausje. Of nog een kommetje yoghurt of kwark. Een voordeel hiervan is, is dat je in de ochtend minder trek zal hebben in suikers, omdat je nog relatief laat gegeten hebt.

Je geeft aan dat je op maandag geen tijd hebt om iets klaar te maken voor dinsdag. Dat hoeft in principe niet uit te maken. Want je kan ook wat klaar maken op zondag, dan is het dinsdag ook nog wel goed, mits koel bewaard. Soms is het nu eenmaal passen en meten met het preppen maar je doet het nu eenmaal om goed voor je zelf te zorgen. :)

Oh, ik durf 's avonds wel te eten hoor. Ik heb er alleen geen tijd voor. Nouja, nauwelijks. Veel op stal. En anders eet ik misschien eens twee meelkoekjes en een paar dropjes. Ook niet echt van toegevoegde waarde.
Omdat ik 's avonds veel weg ben, kom ik ook niet toe aan die groentes met dipsausje. Ik mag bijvoorbeeld heel graag komkommer eten met wat smaakmaker, een soort zout met een lekker hartig smaakje. Net chips!
Yoghurt of kwark trekt me dan juist weer minder, maar ik zou bijvoorbeeld wel gaan voor worteltjes met een dipsausje van honingmoster en yoghurt. Maar ik zie niet de mogelijkheid om dat mee te nemen naar stal :P Wat dat aangaat zou ik eerder iets van een yoghurtdrank mee nemen. Of een lekker havermoutkoekje.

Preppen vind ik inderdaad lastig indelen, met name als het gaat om salades met sla, lijkt me koelhouden niet echt lekker. Krijg je van die slappe en droge sla van. Maar ik moet toch eens verder kijken. Ik vind het ook lastig om te bepalen wat ik lekker vind. Want zo zie ik inderdaad (hier ook al regelmatig genoemd) dingen met couscous langskomen, maar dan weet ik weer niet of dat wel lekker is. Het moet niet zo zijn dat ik na de lunch spijt heb dat ik niet gewoon een boterham heb gehad.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 05:20

Ik vind couscous en quinoa niet lekker helaas.
Komkommer en tomaatjes snijden voor 3 dagen? Dat verlept toch enorm? Zelfs als je het gesneden in een bakje in de koelkast bewaard...

Op de avond dat ik school heb is het allemaal nog lastiger. Dan heb ik soms wel een maaltijd salade met de lunch ( en dan in de pauze op school 2 boterhammen) maar het is lastig om dat 2 of meer dagen te maken zonder dat het verlept.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:30

Welnee, in een goed afgesloten tupperwarebak kan je salade prima 3 dagen bewaren. Sla, paprika, bleekselderij, dingen als gekookte quinoa en peulvruchten sowieso zonder problemen. Het blijft vers alsof het op de dag zelf gemaakt was. Mijn koelkast staat wel op 2 graden :P . Gesneden tomaten zou ik op de dag zelf toevoegen, maar snel een tomaatje snijden is een kwestie van 30 seconden. Geloof me, ik ben kampioen van de drukke schema's met 2 paarden en 60-70 uur werken per week, maar ik doe dit al meer dan een jaar zo :) op zondagavond een grote bak maken voor tm woensdag, en op de dag zelf wat verse ingrediënten toevoegen als tomaat, vis uit blik, een gekookt eitje.. (Dit laatste kan je ook op zondag al koken voor de 3 dagen erna, maar zou ik op de dag zelf pas pellen) En dan op donderdag en vrijdag lunchen met kwark met zelfgemaakte muesli, ook minder dan 1 minuut voorbereiding.

Janine: als je niet probeert, ga je ook niet weten of je spijt zou hebben achteraf. Kwestie van trial and error :)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:04

Ik heb hetzelfde probleem als ik thuis ben dan ben ik altijd bezig en heb ik ook geen trek.. Op kantoor daarentegen... Ben beleidsmedewerker en als ik even vastloop in het stuk dan graai ik naar m'n tas haha

Heb nu lunchdoosjes in verschillende maten. Soort binto-box en bereid veel voor.

Zo maak ik thuis(de avond ervoor) muffins met ei en banaan. Kun je makkelijk meenemen en vind ik koud lekkerder dan warm.

Restjes van het avondeten (pasta of sla) kan dan ook mee.
Gekookt eitje. Of wat kwark met een beetje jam voor de smaak. Doordat ik een stuk of 6 kleur doosjes heb, kan ik gevarieerd eten meenemen en het neemt ook niet veel ruimte in beslag.

Ik probeer elke dag op de fiets naar t station te gaan en ik moet een stuk lopen van station naar werk en vv.

In de pauze een rondje lopen doe ik soms ook. Mits lekker weer

Mijn zwakte zijn de winkeltjes op Utrecht centraal waar ik na m'n werk langsloop. Ga altijd iets te laat van werk weg zodat ik daar geen tijd voor heb haha

Hoe dan ook, kantoor en eten zijn voor mij geen vriendjes