Grote geldproblemen, welke stappen zijn mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:18

amies100 schreef:
Iedereen heeft het hier over de schuldsanering. Schuldsanering is fijn als je daar aanspraak op kunt maken. MAAR hun hebben een koopwoning en worden NIET toegelaten aangezien hun veel eigen vermogen hebben. Dit is heel krom maar helaas wel van toepassing.

Wil niet zeggen dat de gemeente geen andere hulp kan bieden.

:7 Wat een onzin wordt hier toch weer verkondigd. DIT IS NIET WAAR!
Ts, je gaat eerst het traject van de schuldhulpverlening in. Dit betaalt de gemeente, en er wordt getracht tot een minnelijke schikking te komen met AL je schuldeisers. Probeer dit, dan ben je ervan af!!
Lukt dit niet, dan kan je altijd een verzoek doen tot toetreding tot de WSNP.

Schaduw2015

Re: Grote geldproblemen, welke stappen zijn mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 21:40

Bedankt Joman, ik heb via pb ook het bericht gehad dat schuldhulpverlening voor de sanering komt. Daar ga ik dus ook zeker naar informeren morgen bij de gemeente, of wij voor de schuldhulp in aanmerking komen. Per pb hoor ik, dat elke gemeente dus weer andere regels heeft. Vandaar dat die berichten fijn zijn, zodat ik er dus specifiek aar kan vragen dan helemaal zonder enige info/kennis te bellen. Nu kan ik specifiek gaan vragen. Ik denk ook dat wij daar meer aan hebben dan een maatje bijv.
maar dat weet ik dus pas na alle info. Ik laat morgen wel wat horen na het telefoontje.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:45

Jongens, jongens, moet dit nou echt op deze manier... Iemand die financieel en ik vermoedt daardoor ook emotioneel aan de grond zit zo afbranden.. Dit is echt niet nodig.

Inmijn optiek heeft TS gewoon veel pech gehad de laatste jaren. Huis verkocht via woningbouw, wat onverwachts met verlies is verkocht of iig moest terugbetalen ad woningbouw.

Ze is haar baan verloren, ziek geweest, werkgever van haar man failliet gegaan, daardoor stapelden schulden nog meer op waardoor er kosten bijkwamen.

Misschien is TS pro-actief geweest in het benaderen van schuldeisers, maar om haar daar nu over aan te vallen heeft echt geen zin, dat ziet ze vast zelf wel in.

Wij hebben de afgelopen jaren veel geluk gehad waardoor wij niet in dit schuitje zijn belandt. Wij hebben zelf 2x te maken gehad met een faillissement vd werkgever. De eerste had het netjes geregeld waardoor er al snel een faillissementsuitkering geregeld was en ww, maar ik moest toen wel mijn paard verkopen om de tijd /salarissen te overbruggen. De tweede keer heeft mn schoonmoeder de paar maanden salaris (uwv had toen geen haast) voorgeschoten.

Soms heb je geluk en soms heb je geen reserves, weet je niet bij wie of welke instantie je kan aankloppen en raak je steeds dieper in de schulden.

Maak morgen een overzicht van je inkomsten, alle schuldeisers en schulden en bel ze allemaal nogmaals. Bel de Gemeente, maak een afspraak en kijk wat ze voor je kunnen betekenen.

Veel sterkte, geluk en voor nu een knuffel. Zet je schouders eronder, geef het niet op je kan het!

Misschien dat je tot de opvang loopt een tijdelijk baantje vinden, thuiswerk of desnoods eeen krantewijk/folders, kassa. Dan kun je hiervan de boodschappen betalen...

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:10

Joman schreef:
amies100 schreef:
Iedereen heeft het hier over de schuldsanering. Schuldsanering is fijn als je daar aanspraak op kunt maken. MAAR hun hebben een koopwoning en worden NIET toegelaten aangezien hun veel eigen vermogen hebben. Dit is heel krom maar helaas wel van toepassing.

Wil niet zeggen dat de gemeente geen andere hulp kan bieden.

Ts, je gaat eerst het traject van de schuldhulpverlening in. Dit betaalt de gemeente, en er wordt getracht tot een minnelijke schikking te komen met AL je schuldeisers. Probeer dit, dan ben je ervan af!!

Blij dat jij alle wijsheid in pacht hebt.
Hier in deze regio is dit wel het geval en dit is bijna overal zo. Ik hoop voor TS dat ik het fout heb maar ik ben er bang voor.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:18

TS gewoon bellen morgen, er is zoveel mogelijk en er is niets zo fijn als rust aan je hoofd. Succes morgen!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:21

Goed dat je nu om hulp vraagt TS, maar ik begrijp de 'vervelende' reacties ook wel een beetje. Je spreekt jezelf op veel fronten tegen en daaruit blijkt dat je geen volledig besef hebt van de situatie. Je schrijft bijvoorbeeld dat het de laatste weken pas veel erger is geworden, maar daarvoor vrij stabiel was. Dat is natuurlijk niet zo. De situatie loopt nu dusdanig uit de hand dat je voor je gevoel geen kant meer op kunt, maar deze problemen hebben zich over lange tijd ontwikkeld. Het is belangrijk dat je dat inziet, want om hier uit te komen moet je snappen waar het mis is gegaan.

Het verbaast mij bijvoorbeeld dat je nu nog dingen op een rijtje moet zetten. Het precies op een rijtje hebben van je financiën is niets meer dan de basis van een gezonde boekhouding. Om 'in control' te zijn begin je dus niet pas met zaken bijhouden als ze misgaan, maar houd je ze bij om te voorkomen dat ze misgaan. Ik vind het bijvoorbeeld bijzonder dat je schrijft dat 'het schijnt' dat je iets te laat hebt betaald. Ik bedoel het niet gemeen, maar je kunt het je echt niet veroorloven om zulke dingen niet zeker te weten.

Ook valt me op dat je veel externe oorzaken noemt voor je problemen. Hoewel ik begrijp dat jullie veel tegenslagen hebben gehad bewijs je jezelf daar geen dienst mee. Aan externe oorzaken kun je namelijk niets doen, je hebt alleen controle over je eigen handelen. Als je incassokosten moet betalen of een betalingsregeling stopt is dat ontzettend vervelend, maar het is niet de oorzaak maar juist het gevolg van je problemen. Je kunt er niets aan doen als je gezondheid je in de steek laat, maar dit is wel iets waar je vooraf rekening mee moet houden, zodat je weet wat je te doen staat als het niet loopt zoals je had gehoopt. Je optimistische houding is te prijzen, maar door uit te gaan van toekomstige inkomsten maak je jezelf wel erg kwetsbaar voor dingen die mis kunnen gaan.

Ik schrijf dit niet om nog wat extra zout in de wond te wrijven, maar omdat ik hoop dat het kwartje valt zodat de hulp die je straks hopelijk vindt via de gemeente voor een duurzame oplossing kan zorgen. Daarvoor zul je dus wel moeten begrijpen dat niet de huidige situatie het echte probleem is, maar het gebrek aan inzicht en vaardigheden die jullie in deze positie hebben gebracht. Dat is geen schande (!), maar jullie zullen moeten leren om in financiële zin jullie verantwoordelijkheid te nemen. Ik wens je veel sterke en succes daarbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 03:19

amies100 schreef:
Joman schreef:

Hier in deze regio is dit wel het geval en dit is bijna overal zo. Ik hoop voor TS dat ik het fout heb maar ik ben er bang voor.

Verkoop dit dan niet als waarheid. In jouw berichtgeving doe je net alsof dit in HEEL Nederland zo geldt. Dat is gewoon niet waar. Een klein beetje nuance lijkt me op z'n plek wanneer het dergelijke onderwerpen aangaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:24

amies100 schreef:

Citaat:
Ik heb een eigen woning, kom ik dan toch in aanmerking voor schuldhulpverlening?

Ja, ook voor eigen woningbezitters is schuldhulpverlening mogelijk. De schuldhulpverlener zal samen met u bekijken of behoud van de woning mogelijk is.

http://www.nvvk.eu/nvvk_smal.php/Schuldregeling
Werkt landelijk, dus je kan met woning hulp krijgen.

Bij de schuldsanering is dat wel anders.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:35

Jullie situatie is behoorlijk rottig en heel veel tips zijn al gegeven. Twee dingen wil ik nog even aanhalen duo bellen en vragen of je bedrag naar beneden kan. Als je alles eerlijk meldt zou als het goed is je bedrag naar omlaag gaan, zij zijn de beroerste niet.

En je boodschappen, een of twee keer per week naar de supermarkt is goedkoper kopen dan iedere dag gaan. En koop je kant en klaar sauzen en dergelijke of maak je echt alles zelf met groentes die je zelf moet snijden ook? Koop je frisdrank zo ja welk merk ranja is veel goedkoper, net als koffie thee en zo, zelf koffie zetten met een filter en losse koffie is veel goedkoper dan cupjes en een senseo. Kijk eens in je omgeving of er boeren zijn die hun groentes en aardappelen aan huis verkopen. Net als vlees rechtsreeks van de boer.

Een vaste huistelefoon en internet en dan een mobieltje zonder internet en voor de meest minimale kosten is goedkoper dan beiden een mobieltje hebben met een internet abbonement erbij. Kijk of je kwa stroom en gas en water nog verder kunt bezuinigen. Dat is niet voor de korte termijn maar wel voor de lange. Lamp alleen aan als je er bent, doe daar een zo zuinig mogelijke in.

Ik weet niet of je paard rijdt of zoiets maar kijk in je hobbys of dat nog iets goedkoper kan. Probeer desnoods een krantenwijk of folders erbij te nemen als je daar de kans toeziet. Die zoeken ze meestal wel overal en levert je toch weer een beetje geld op.

Als ik zo naar jullie inkomen en vaste lasten kijk zou het wel moeten kunnen om ermee rond te komen nu. Alleen eerst zorgen voor het op tafel krijgen van echt alle kosten, schulden, uitgaves ed. dat is de este en belangrijkste stap.

Ik en wij hebben het financieel heel zwaar gehad, in mijn studie tijd had ik 25 gulden in de week voor boodschappen en met trein naar huis gaan. Dat was idd brood van de dag ervoor eten met pindakaas en in nood macaroni met ketchup soms voor dagen. En ons laatste jaar studie was het rondkomen van mijn uitwonende beurs van 650 gulden en de thuisbeurs van manlief van 150 gulden. Daarvoor moest studie, boeken, trein, eten, verzekeringen, huur, gas licht en water, kleding enz alles van betaald worden. Het ging maar leuk was het niet. Kwa kleding hebben we er flink op toegelegd omdat dat lappen tot instorten was omdat er geen geld was voor kleding. Maar wel heel erg leerzaam.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:02

Misschien al genoemd (ik heb niet alles doorgelezen) maar is er niet een gulle vriend, familielid of suikeroom die jullie het bedrag even wil lenen zodat jullie rust hebben. En dat die het dan in een ruime termijn met minimale fiscale rente (als dat verplicht is, anders zonder) laat terugbetalen als jullie het salaris wel weer hebben? Of is het een zo groot bedrag dat niemand dat wil/kan lenen?

Ik kan me voorstellen dat je niet op nog een lening zit te wachten maar zo'n onderhandse lening is natuurlijk wel wat vriendelijker dan een bank en zorgt ervoor dat jullie incasso en deurwaarder kosten niet nog meer oplopen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:02

Het is heel makkelijk hard te oordelen, maar uit ervaring weet ik dat het echt niet makkelijk om in ons land uit de schulden te komen.
Probleem is dat men in Nederland denkt dat financiele boetes de oplossing zijn maar dat deze er in werkelijkheid alleen maar voor zorgen dat men nog dieper in de problemen raakt, je raakt in een vicieuze cirkel en komt daar niet meer uit.

Aan TS, ik kan je alleen maar aanraden een excel overzicht van inkomsten en uitgaven zo gedetailleerd mogelijk uit te werken en hiermee naar de schuldeisers te gaan. Laten zien hoe je ervoor staat, maar ook kunnen laten zien dat je over drie maanden wel aan alle verplichtingen kan voldoen.

Door het gedetailleerde overzicht kan je misschien ook nog dingen vinden die goedkoper kunnen.
Humanitas heeft vrijwilligers die je kunnen helpen met schuldhulpverlening, daar zou je ook aan kunnen kloppen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:17

Ik snap dat je in mei een inkomen hebt, maar dat duurt nog lang als je nu al zo in de problemen zit. Misschien is het al gezegd, maar waarom geen tijdelijke baan. Ik heb ook in zo'n situatie gezeten, met een laag inkomen en alleen staand, maar ik heb echt altijd gewerkt. Zelfs in de avonduren, in de schoonmaak.
Hoe jong zijn je kinderen ? Je zegt 15 toen je de eerste kreeg....
De mijne (meisje) was helaas een sleutelkind vanaf haar 6de. Ze kwam alleen thuis, liet even weten dat ze thuis was en kon bij de buurvrouw terecht als er echt iets was.
Niet dat dat mijn keus was, maar het moest. Ze is er niet minder van geworden. Weet dat het leven niet over rozen gaat en waardeert wat ze heeft. (nu 18)

Je kunt toch werken als je man thuis is... of in de ochtend uren?
Het is maar tijdelijk. dat hoeft die baas niet te weten.
Zoek een baantje, hoe banketstaaf ook, elke 100 euro is er 1. Je kunt altijd weer opzeggen per april. Als je wil is er een baantje, al is het geen droombaan.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:48

Brainless schreef:
amies100 schreef:

Citaat:
Ik heb een eigen woning, kom ik dan toch in aanmerking voor schuldhulpverlening?

Ja, ook voor eigen woningbezitters is schuldhulpverlening mogelijk. De schuldhulpverlener zal samen met u bekijken of behoud van de woning mogelijk is.

http://www.nvvk.eu/nvvk_smal.php/Schuldregeling
Werkt landelijk, dus je kan met woning hulp krijgen.

Bij de schuldsanering is dat wel anders.

Bedankt! En dat bedoel ik dus met schuldsanering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:06

WendyLotte schreef:
Ik snap dat je in mei een inkomen hebt, maar dat duurt nog lang als je nu al zo in de problemen zit. Misschien is het al gezegd, maar waarom geen tijdelijke baan. Ik heb ook in zo'n situatie gezeten, met een laag inkomen en alleen staand, maar ik heb echt altijd gewerkt. Zelfs in de avonduren, in de schoonmaak.
De mijne (meisje) was helaas een sleutelkind vanaf haar 6de. Ze kwam alleen thuis, liet even weten dat ze thuis was en kon bij de buurvrouw terecht als er echt iets was.
Niet dat dat mijn keus was, maar het moest. Ze is er niet minder van geworden. Weet dat het leven niet over rozen gaat en waardeert wat ze heeft. (nu 18)

Zoek een baantje, hoe banketstaaf ook, elke 100 euro is er 1. Je kunt altijd weer opzeggen per april. Als je wil is er een baantje, al is het geen droombaan.

Ze werkt fulltime

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:42

MariekeB: Ze werkt 4/5de voor zover ik heb gelezen. Dat zijn nog 2 dagen om te werken over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:43

MariekeB schreef:
WendyLotte schreef:

Ze werkt fulltime

Vanaf mei werkt ze pas vier dagen per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:59

Dacht ik toch echt het hele topic goed doorgelezen te hebben.
Als je 4/5 gaat werken , dan is het zeker een goed idee om 5 te gaan werken.
Dat levert toch weer flink wat geld op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:03

En ts, al wat positievere geluiden aanwezig na de eerste belronde??

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:47

@TS, ik zal je vanavond even een berichtje sturen...
Heb op mijn werk redelijk veel met deurwaarders/de WSNP en schulden te maken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:57

Ik lees dat er weer veel onwaarheden de wereld in worden geholpen :\ jammer :\

Ik raad TS aan om even contact op te nemen met de gemeente om te kijken hoe de schuldhulpverlening in de gemeente is georganiseerd.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:19

StalNollie schreef:
Doe bijv inkopen in goedkopere winkels zoals Lidl en Aldi.
Alles in 1 pakket gewoon even bekken naar de aanbieder en zeggen dat je aan het rondkijken bent voor goedkoper en vragen of hun iets kunnen betekenen. Zit zelf bij ziggo en scheelt ons dit jaar alweer 20 euro per maand

Ben alles beetje aan het lezen maar hier moet ik even op inhaken er is pas uitonderzoek gebleken dat de Aldi juist net zo duur is als duurder dan,een gewone supermarkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:16

Ik ben ook wel benieuwd of er vooruitgang is TS?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:40

Nou pinkie wij zijn toch bijna de helft goedkoper uit bij de aldi dan bij Bv de plus supermarkt.

Ligt er misschien ook aan wat je er allemaal koopt.
Maar bij ons scheelt het wel echt.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:43

MariekeB schreef:
Ze werkt fulltime

Nee, er staat vanaf mei 4 dagen.... Er staat niet hoeveel uur nu....
TS kón 40 uur gaan werken maar wilde dat niet ivm de kosten van de kinderopvang.

Ook in de schuldsanering eisen ze dat je z.s.m. gaat werken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:49

linnie050 schreef:
Nou pinkie wij zijn toch bijna de helft goedkoper uit bij de aldi dan bij Bv de plus supermarkt.

Ligt er misschien ook aan wat je er allemaal koopt.
Maar bij ons scheelt het wel echt.

Plus is dan ook 1 van de duurste supermarkten die er is.
AH is ook niet duur (en vaak zelfs goedkoper dan Lidl/Aldi) helemaal als je de goedkopere artikelen neemt.
Bv de goedkoopste koffie van de AH is goedkoper dan die van de Lidl/Aldi (geldt ook voor pads).