Keuze basisschool

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:22

DebGizmo schreef:
Scholen mogen kinderen niet eens weigeren, tenminste, hier niet. Dus wachtlijsten zijn hier niet.

Dit geldt volgens mij alleen voor een openbare school.

Onze 3 kinderen zitten op een basisschool waar al jaren voor bepaalde geboortejaren een leerlingstop is. Er is op een gegeven moment een nieuwe school gebouwd maar bleek tijdens de bouw al niet groot genoeg.

Inmiddels telt de basisschool meer dan 1200 leerlingen, verdeeld over 2 locaties.

DebGizmo

Re: Keuze basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 09:29

Nee hoor, wij hebben hier in deze wijk 4 scholen, 2 openbaar, 1 christelijk en 1 katholiek. Op allemaal word niet geweigerd

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:12

DebGizmo schreef:
Nee hoor, wij hebben hier in deze wijk 4 scholen, 2 openbaar, 1 christelijk en 1 katholiek. Op allemaal word niet geweigerd

In theorie niet, dat kan niet, maar alle scholen zullen toch rekening houden met hun capaciteit en wellicht wel een leerlingstop hanteren. Je kunt tenslotte niet onbeperkt aannemen.
Aan de andere kant zullen ze ook niet zomaar iemand zonder school op de stoep laten staan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:21

Weigeren mag alleen als het de capaciteit overschrijdt. Verder mag het nimmer

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:28

Dat zeg ik ;)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:29

janahxginger schreef:
Iris82 schreef:

Wat is dat?

Van de 10 scholen zijn er wel een paar Daltonscholen, Jan Ligthart, Montesorri.
Montesorri daar ben ik nog niet van overtuigd. Dan zou ik eerder voor een Daltonschool gaan.

Wie weet vind je op deze site iets:
http://www.g-o.be/Net_eMagazineHome/Pages/OverGO.aspx

Is vooral ook een onderwijs waar elk kind gelijk word behandelt. Er word op een andere manier lesgegeven. Meer projecten etc. En je kan meer je eigen ding doen. Toen ik naar zo een school ging ben ik direct opengebloeid. :)

Hier wil ik als Belg toch even op in gaan ;-)

Het GO! staat niet automatisch voor het werken met projecten. Daarvoor zou je eerder naar Freinet-onderwijs moeten kijken.
GO! staat in België gewoon vooral voor "niet-katholiek". Je hebt dus volgende groepen
1) katholiek onderwijs
2) GO!-scholen
3) Provinciale scholen, gemeentescholen, ...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:55

benangelique schreef:
Weigeren mag alleen als het de capaciteit overschrijdt. Verder mag het nimmer

Dat is inderdaad zo, en daarnaast mogen ze ook een afstand rond de school de kinderen voorrang geven, bijvoorbeeld voor iedereen die binnen 500 meter woont is er iig een plek.

Maar ken via een vriendin van me ook scholen (in het gooi) waarbij er ineens wel een plek is als beide ouders WO opgeleid zijn (dan komt er gewoon (ofzo) een eerdere aanmeldingsdatum op het formulier, en kan het kind ineens naar voren in de wachtlijst, en dus geplaatst worden).... Ze stonden er zelf van te kijken, maar ja, als je je kind op een goed aangeschreven school wilt ga je daar zelf ook niet moeilijk om lopen doen dat je kind naar voren geschoven wordt op de wachtlijst.