Zusje achterlaten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luffwinny

Re: Zusje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 23:41

We hebben mijn zusje niet onder 4 ogen gesproken , daar kregen we de kans niet voor . We hebben haar later gebelt om te vragen of ze even uurtje bij ons wou komen maar ook dat wou ze niet en verbrak de verbinding . Ook hebben we die mensen gesproken en gezegd dat we graag even met haar wouden zijn, waarop hun zeiden ze is nog maar 15 . ( ze hoefte niks te regelen of te doen ). Volgens mij wat we hoorde is het niet mogelijk dat wij de voogddij krijgen en zij daar blijft omdat ze minderjarig is en Nederlandse nationaliteit , dan zal de voogdij naar hun moeten .

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:53

luffwinny schreef:
Maar is het verstandig mensen de voogdij te geven die je niet kent ?

Nee! Zelf voogdij houden en met die mensen zwart op wit afspraken maken over hoe en wat.

Als ze echt zelf daar wil blijven zou ik haar niet weg halen, maar haar wel de optie bieden dat áls ze hulp nodig heeft, jullie er dan zijn voor haar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:11

Ts ik ben geen advocaat oid. Maar dat lijkt me ronduit belachelijk wat je daar zegt. Hoezo zouden jullie de voogdij niet kunnen krijgen? Ze heeft de nederlandse nationaliteit net als jullie. Dus ik neem aan dat de nederlandse wet dan van toepassing is. Nogmaals neem contact op met een advocaat die zich bezig houdt met familie recht.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 00:12

Wij kunnen de voogddij wel krijgen alleen is het volgens mij niet mogelijk haar daar te houden , dat is wat ze in Oostenrijk zeiden . Als ze daar wil blijven moeten die mensen de voogddij overnemen .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:19

Ja, dan moet ze naar nederland komen. Je wilt jullie zusje toch niet bij vreemde mensen laten die op geen enkele manier familie zijn en waarbij je ook nog eens een apart gevoel hebt?

Io weet niet of je al gekeken ebt naar advocaten? Maar hier een link naar alle advocaten internationale personen- en familierecht http://www.uw-advocaat.eu/internationaa ... milierecht

edit: Hier link naar die in een straal van 20 km van (volgens mij?) jouw woonplaats http://www.uw-advocaat.eu/advocaten-els ... milierecht Je kunt ze gewoon (vrijblijvend) een bericht sturen met een vraag en/of het uurtarief. Ik zou het echt even doen, nooit geschoten altijd mis en dat zijn de mensen die je moet hebben en die je kunnen helpen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:16

luffwinny schreef:
We hebben mijn zusje niet onder 4 ogen gesproken , daar kregen we de kans niet voor . We hebben haar later gebelt om te vragen of ze even uurtje bij ons wou komen maar ook dat wou ze niet en verbrak de verbinding . Ook hebben we die mensen gesproken en gezegd dat we graag even met haar wouden zijn, waarop hun zeiden ze is nog maar 15 . ( ze hoefte niks te regelen of te doen ). Volgens mij wat we hoorde is het niet mogelijk dat wij de voogddij krijgen en zij daar blijft omdat ze minderjarig is en Nederlandse nationaliteit , dan zal de voogdij naar hun moeten .

Ik vind dat echt raar.
Misschien hebben ze het beste voor met je zusje en misschien vinden ze jullie gewoon 'raar' omdat ze verhalen hebben gehoord. Maar om jullie dan niet even 10 minuten alleen met je zusje te gunnen, dat is gewoon bizar en ik heb toch het idee dat daar wat achter zit. Persoonlijk zou ik daar ook zeker niet mee accoord gegaan zijn.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:50

Allereerst gecondoleerd en veel sterkte deze tijd.

Wat een bizar verhaal! Eerlijk? Ik vind niet dat je een kind van 15 bij ouders van vrienden achter kan laten, en al helemaal niet als je die mensen zelf niet kent. Als 15 jarige ben je heel veranderlijk, en een vriendin is binnen no-time je vriendin niet meer.. zeker als je samen in een huis woont. Verder gaan bij het verhaal over vermiste papieren en je zusje die zegt dat je niet aan de levensverzekering mag komen gelijk de alarmbellen rinkelen. Ik zou haar mee naar Nederland nemen, iemand van 15 komt daar écht wel overheen.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 04:07

Heel veel sterkte ts met het verlies van jullie moeder!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 07:21

Je laatste zin ben ik het niet mee eens. Als haar moeder niet was overleden maar gewoon terug had willen emigreren was het anders geweest. Maar dit meisje heeft een enorm trauma opgelopen hierdoor. Je bent 15 en opeens veranderd ALLES. Je moeder kwijt, je huis raak je kwijt, en dan zou je ook nog midden in een schooljaar moeten verhuizen naar een land waar je de taal niet of nauwelijks van spreekt en bij familie moeten wonen die je amper kent.
Zoals ik al zei, dat ze niet eens naar de begrafenis wou geeft aan mij aan dat ze echt even helemaal vast zit. Misschien ook angst dat ze tegen haar wil daar was gehouden?

Weet je zeker dat de familie vroeg om de voogdij? Of is dat wellicht een vertalings fout geweest?

Ik zou voor nu contact gaan leggen met de moeder van het gezin, wie weet wat je zusje heeft verteld uit angst om weg te moeten. Zo weet je wat er speelt en wellicht komen jullie er gewoon onderling uit.

Blijf ook contact zoeken met haar, blijf geïntereseerd. Het meiske heeft het zo hard nodig nu...

jessdaniels schreef:

Wat een bizar verhaal! Eerlijk? Ik vind niet dat je een kind van 15 bij ouders van vrienden achter kan laten, en al helemaal niet als je die mensen zelf niet kent. Als 15 jarige ben je heel veranderlijk, en een vriendin is binnen no-time je vriendin niet meer.. zeker als je samen in een huis woont. Verder gaan bij het verhaal over vermiste papieren en je zusje die zegt dat je niet aan de levensverzekering mag komen gelijk de alarmbellen rinkelen. Ik zou haar mee naar Nederland nemen, iemand van 15 komt daar écht wel overheen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:47

Sterkte met het verlies!

Wees wijs en hard en zorg dat je hier in NL alles hebt geregeld ( School, etc. ) en neem contact op met de nederlandse ambesade in oosterrijk. Misschien kunnen die jullie ondersteunen.
Ga naar Oosterrijk met een paar personen.
Haal het huis leeg, pak de spullen van je zusje en dan maar onder dwang haar mee nemen naar Nederland.
Ze is 15 een puber en gaat bij wild vreemde mensen wonen.?!
Dan maar een lastige puber in huis maar dat wordt vanzelf wel minder als ze ouder wordt en meer gaat begrijpen en dingen gaat inzien.
Als ze 18 is, kan ze altijd nog terug naar Oosterrijk.
Zorg dat er hulp voor haar klaar staat zoals iemand waar ze mee kan praten, en bijscholing nederlands.
Ze heeft niks te willen momenteel.

Zoals ik het lees vindt ik het maar een vaag verhaal met de ouders van de vriendin en zou het niet vertrouwen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:49

Booster, ik ben het met een groot deel van je post eens, maar ''ze heeft niks te willen'' vind ik ook wel erg hard. Het meisje is op 15 jarige leeftijd haar moeder verloren. Dát alleen is al verschrikkelijk, maar doordat haar moeder alleen was én in oostenrijk woonde komt daar nog zóveel meer bij kijken, arm meisje heeft het al ontzettend zwaar met dat verlies en krijgt dat er ook nog bij. Daarbij (ik weet niet hoe dat precies zit) kun je vanaf 12 jarige leeftijd (deels?) zelf aangeven waar je wilt wonen in geval van voogdij. Dus ''niks te willen'' is niet helemaal waar. Maar volgens mij is het dan wel dat uiteindelijk de rechter wel beslist maar ze dat wel mee nemen? (maar het fijne weet ik daar niet van).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:02

Hele aparte situatie zeg die voor iedereen best wel stress geeft denk ik, naast het verlies van jullie moeder :(:)

Er gaan inderdaad wel wat alarmbellen af bij het gedrag van het gezin van de vriendin, waardoor je kan betwijfelen of dat de juiste optie is. Maar bij jullie wonen zal ook vast wat halen en ogen geven?

In jullie situatie zou ik er denk ik voor kiezen om eerst even vanalles op een rijtje te zetten.

Even contact opnemen met Nederlands consulaat, wellicht kunnen die jullie heel goed wegwijs maken in welke stappen je het beste kan ondernemen om duidelijkheid te krijgen hoe dit wettelijk nu eigenlijk allemaal gezien wordt, wat de mogelijkheden zijn voor het meiske. Dat moet je sowieso te weten komen zodat je daar geen problemen mee krijgt :j

Bekijk welke mogelijkheden realistisch en wettelijk gezien haalbaar zijn :j Zoek uit hoe het zit met de vader, of die aanspraak kan maken op voogdij, en als je heel erg zeker weet dat die een slechte invloed zal hebben, hoe je haar daar tegen kan beschermen.

Vervolgens zelf even heel goed nadenken: stel ze zou naar Nederland komen. Waar zou ze dan kunnen wonen, wie gaat haar hier opvangen? Hebben jullie wel de mogelijheid om haar een aantal jaren een fijne en stabiele thuishaven met een vertrouwd eigen plekje te bieden?

En de mensen die haar daar op willen vangen, wat hebben die haar te bieden en zou ze daar wettelijk gezien wel mogen blijven?

Zorg dat je goed met die mensen in gesprek gaat over wat zij nu precies te bieden hebben, zodat je een duidelijk beeld krijgt van de situatie en intenties van die mensen. Het lijkt mij zeer belangrijk dat jullie elkaar leren kennen want nu zijn beide partijen wellicht erg achterdochtig naar elkaar omdat de situatie toch wel apart is. Inderdaad denken zij wellicht wel dat jullie wellicht slechte bedoelingen hebben met het meiske :(:)

Het lijkt me zaak dat jullie allemaal op 1 lijn komen :j

Voogdij overdragen (als dat al kan) daar zou ik sowieso zeer terughoudend mee zijn, je wil nog wel als vangnet kunnen fungeren als dingen fout lopen :j

En vooral ook: praat met je zusje!

Ze moet vast jullie positie kunnen begrijpen als je gewoon op een volwassen manier met haar praat en de situatie uitlegt, dat je niet over een nacht ijs wilt gaan betreffende haar toekomst maar dat je zeker wilt weten dat ze goed terecht komt en je haar daarom niet na een keer zwaaien zomaar bij onbekenden achter laat.

Weet ze eigenlijk dat haar moeder van plan was om naar Nederland terug te keren? (weten jullie zeker dat ze dat wilde gaan doen?) En was het dan de bedoeling dat haar dochter mee ging?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:04

Maartje1990 schreef:
Booster, ik ben het met een groot deel van je post eens, maar ''ze heeft niks te willen'' vind ik ook wel erg hard. Het meisje is op 15 jarige leeftijd haar moeder verloren. Dát alleen is al verschrikkelijk, maar doordat haar moeder alleen was én in oostenrijk woonde komt daar nog zóveel meer bij kijken, arm meisje heeft het al ontzettend zwaar met dat verlies en krijgt dat er ook nog bij. Daarbij (ik weet niet hoe dat precies zit) kun je vanaf 12 jarige leeftijd (deels?) zelf aangeven waar je wilt wonen in geval van voogdij. Dus ''niks te willen'' is niet helemaal waar. Maar volgens mij is het dan wel dat uiteindelijk de rechter wel beslist maar ze dat wel mee nemen? (maar het fijne weet ik daar niet van).

"Ze heeft niks te willen" is meer in de zin, ze is niet volwassen en kan niet zomaar in haar 1tje een plan gaan trekken.
Bijna iedere 15 jarige denkt dat ze beslissingen kunnen nemen van een volwassenen.
In zoeen geval zal ze ook erg veel steun momenteel aan haar vriendin hebben en is voor een 15 jarige al snel gezegd ik blijf bij hun wonen. ( sterke volhouders zonder er logisch over na te denken )
Zolang zij niet volwassen is, Is er altijd een volwassen iemand moeten zijn die beslissingen over of/en met haar neemt.
Nu is alleen de vraag waar gaat de voogdij heen, Persoonlijk zal ik deze niet afgeven aan de mensen waar zij nu verblijft.
Voogdij in de familie proberen te behouden. ( achter de handje voor als er iets zou zijn mocht ze toch daar verblijven )
Ik weet niet hoe het in Oosterrijk er aan toe gaat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:08

jessdaniels schreef:

Hier ben ik het ook mee eens, het is ook erg vreemd en buiten dat......vind ook dat een 15 jarige gewoon zich moeten aanpassen, het komt wel overheen, de moeder was toch van plan ooit weer terug naar NL te gaan met haar, alleen is het nu eerder nu de moeder is overleden..........

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:15

Dit soort dingen gaan denk ik vaak zo dat een kind uit zijn bekende omgeving wordt gehaald. Ik bedoel dus in het geval van het overlijden van (al dan niet beide) ouders en het kind naar iemand anders moet. Als mijn ouders waren overleden dan was ik van limburg, op het platteland, naar delft gemoeten. Gelukkig is mij dat bespaard gebleven en van het ene naar het andere land is natuurlijk nog een tikje ingrijpender zeker als je de taal niet goed hebt zitten. Maar hoe zuur het ook is, zo gaat het wel vaak en ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt, met tijd.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:30

Ik zou er alles aan doen dat die mensen de voogdij niet zomaar krijgen. Lijkt me veel te verdacht om zomaar zonder overleg je zus in huis te halen en daarvoor niets met jullie te overleggen.
Denk dat je ook veel juridisch zult moeten regelen, maar sowieso moet je gewoon met je zus kunnen spreken en mogen die mensen dit niet verhinderen. Misschien willen ze haar beschermen, maar misschien zijn ze ook op uit op haar erfdeel. Ik zou het niet vertrouwen. Als ze voogd willen spelen, moeten ze ook met jullie kunnen praten als volwassenen. Wat een maffe situatie. Kun je niet terug naar Oostenrijk en een degelijk gesprek met je zus opeisen ? Lijkt me totaal geen fijne manier om op die manier je zus achter te laten zonder haar zelfs degelijk gesproken te kunnen hebben. Als die mensen dwars blijven doen en je zus ook geen contact meer met jullie wil zou ik ze wel laten gaan. Je kunt haar toch niet dwingen.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:40

Allereerst gecondoleerd.
Wat kom je plots in een situatie met verschrikkelijk moeilijke keuzes.
Ik denk inderdaad dat Booster wel een punt hier hierboven. Een 15jarige denkt dat ze als een volwassene denkt en beslissingen kan nemen maar is vaak diep van binnen nog heel hard iemand nodig.

Ik zal proberen om zelf de voogdij in de familie te houden en zeker niet zomaar haar daar laten.
Vind dat die ouders van het vriendinnetje zich ook wel even mogen inleven in jullie kant. Zomaar je zusje achter laten bij mensen die jullie niet kennen en haar niet alleen mogen spreken. Erg veel gebrek aan inlevingsvermogen van die kant, wat voor verhalen ze ook gehoord hebben vind dit niet reëel van ze.

Hopelijk kun je juridisch iemand vinden die jullie op weg kan helpen want ben bang dat dit een groot doolhof word van wetjes en regeltjes.
Veel sterkte in elk geval!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:51

Het feit dat je zusje niet mee wilde gaan naar de begravenis zegt eigenlijk al genoeg over haar volwassenheid, niet dus.
Het feit dat ze niet rustig met jullie wil praten en de papieren wil regelen, geeft dat ook aan.

Als ze echt mans genoeg was , had ze geweten dat ze het met jullie zal moeten regelen en had ze afscheid genomen van haar moeder.

Ik krijg ook het idee dat er meer achter zit wat die mensen in Oostenrijk betreft en vraag me af waar de kennissen,vrienden van je moeder zijn.

Ik had me zo niet laten afpoejeren en had zusje heel duidelijk gemaakt dat als ze inspraak wil in wat er met haar gebeurd , ze eerst netjes mee moest gaan naar de begravenis van haar eigen moeder.
Maar goed , dat is achteraf, nu gewoon heel duidelijk tegen haar zijn.
Eerst normaal contact en afspraken maken , gewoon onder 4/6 ogen en dat kijken we verder.

De mensen waar je zusje nu zit , kende je moeder niet eens, wat op zich ook al weer vreemd is als dat de ouders zijn van zusje haar beste vriendin?!

Ik zou rap contact opnemen met de school, misschien ook met het oude adres waar ze eerst woonden en de nodige instanties en je zusje, tja die kan zoveel willen maar zolang niet duidelijk is of dat haar wens is of van die familie zou ik nergens in meegaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:53

Betadine: laten we hopen dat het niet nodig is. Maar een 15 jarige kan natuurlijk wel (door een rechter) gedwongen worden. Daarom is ze 15 en geen 18. Maargoed daar is voorlopig nog geen sprake van.

Booster: oke nu snap ik je punt daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 15:08

Iedereen bedankt voor alle berichtjes . Vanmiddag gaan we bellen naar jeugdzorg voor een afspraak , zei kunnen ons hopelijk doorverbinden met instanties in Oostenrijk die daar over gaan , dan kunnen we met hun gaan bespreken wat verstandig is voor ons zusje en wat er allemaal bij komt kijken . Als ze daar gelukkig is mag ze daar blijven ( dat is voor ons het belangrijkst ). Maar dan moet het wel kunnen en moet ze onder toezicht van jeugdzorg daar komen , haar daar zomaar laten gaat niet gebeuren , uiteraard word dan alles met een advocaat vastgelegd .

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:09

Kunnen jullie niet aangeven dat om een beslissing te kunnen nemen hierover jullie zowel de betreffende familie alleen willen spreken en jullie zusje alleen? Zonder die afspraak is niets mogelijk en moet ze naar NL komen?
Is wel soort van voor het blok zetten, maar aan de andere kant houden jullie de mogelijkheid open, maar hebben jullie wel eisen. Niet meer dan logische eisen ook trouwens. Je kunt niet zomaar zeggen, dag zusje, veel plezier daar bij die familie die we niet kennen..

Edit, jullie gaan via instanties, heel goed :) Succes met het hele traject..
Laatst bijgewerkt door Djilna op 02-02-15 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 15:14

Dat de familie de voogdij wil is zeker , daarvoor gingen we ook naar het gerecht . Mijn moeder was na de school van mijn zusje van plan terug te komen , mijn zusje zegt wel daar niks van te weten , maar dat betwijfelen we . Terug gaan naar Oostenrijk wachten we nog even mee totdat hier alles is uitgezocht en we meer weten .

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 15:17

We kunnen wel dingen gaan afspreken nu maar het lijkt ons verstandig eerst uit te zoeken wat nu mag en kan . Misschien blijkt dat gezin helemaal niet geschikt ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:41

Eerst weten hoe het wettelijk gezien zit :j

Dan kun je met die informatie gaan kijken naar de praktische mogelijkheden binnen die kaders, in overleg met zusje die toch een beetje zal moeten meewerken als ze af wil wijken van wat gebruikelijk is :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:42

luffwinny schreef:
We kunnen wel dingen gaan afspreken nu maar het lijkt ons verstandig eerst uit te zoeken wat nu mag en kan . Misschien blijkt dat gezin helemaal niet geschikt ?

Daar zal je toch niet achter komen, in ieder geval zelf de voogdij op je nemen en dan kan zij echt wel in Oostenrijk blijven. Zoals ik al eerder zei, ik vind de reactie van de familie van dat vriendinnetje heel snel en vreemd, vooral als ze meteen zeggen dat ze voogdij willen en als reden aanvoeren dat ze anders niet daar kan blijven. Nu, dan moet ze maar naar Nederland komen, besef goed dat bij de voogdij ook de totale zeggenschap over haar financien zit.