Samenwonen, maar boven inkomensgrens sociale huur?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:28

miccamaaike schreef:
Uhmmm... volgens mij gaat het hier nergens over dat TS huursubsidie wil elena ;) Daar komen ze met hun inkomen sowieso niet voor in aanmerking.

Joke, hoe gaat jouw woningcorporatie er mee om als iemand zich later erbij inschrijft? Zonder samenlevingscontract ben je geen fiscaal partners oid. Hoe kijkt de corporatie daarnaar?

Bij ons moet je ten eerste bij aanvaarden van de woning een verklaring gezinssamenstelling tekenen. Als dan blijkt dat je met zijn 2-en hebt ingeschreven gestaan en nu op 1 persoon de woning wilt huren, is dat wel vreemd :D . Wij zijn hier erg kritisch op.
Bovendien kom je voor sommige woningen niet in aanmerking in je eentje, bijvoorbeeld een gezinswoning met 3 slaapkamers wordt in principe niet toegewezen aan iemand die er alleen gaat wonen.
Wij weten ook dat je je altijd later kunt inschrijven op hetzelfde adres (bij de gemeente), alleen kan je dan pas na 2jr medehuurder worden als je een verzoek indient. Mocht (bijvoorbeeld) je relatie uitgaan, dan heb je intussentijd geen rechten om in de woning te blijven wonen, alleen de hoofdhuurder en sta jij op straat.
Bovendien wordt elk jaar bij de Belastingdienst per adres de totaalinkomens opgevraagd. Verdien je meer dan de inkomensgrens, dan krijg je een extra huurverhoging voor de kiezen (in 2014: 6,5%).

.

playboysches

Re: Samenwonen, maar boven inkomensgrens sociale huur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:41

Hou er wel rekening mee dat als je toch samen (of op naam van je vriend) een sociale huurwoning gaat huren dat dan elk jaar je huur omhoog gaat met het maximale omdat jullie meer verdienen dan die grens.

Dan zou het zomaar is kunnen dat jullie over 2 jaar meer betalen dan een vrije sectorwoning.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:43

Het voordeel is dan wel dat ze redelijk snel kunnen gaan samenwonen en dan van daaruit alsnog naar een vrije sectorwoning kunnen zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:55

Ik vind het sowieso zonde om veel geld uit te geven aan een huurhuis. Mocht ik ooit in een situatie komen dat ik moet gaan huren, dan doe ik gewoon wat ik eerder gedaan heb: antikraak.

Gewoon zorgen dat je op een plek terecht komt die genomineerd staat voor sloop of renovatie. Dan kan je heel aardig voorspellen hoe lang je er kan blijven. In ons geval zelfs jaren. En we hebben er bizar goed door kunnen sparen voor ons huidige huis!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:09

elenaMM77 schreef:
http://www.huurwoningen.nl/aanbod-huurw ... xPrice=600

maximaal 600 euro en dan heb ik zelfs nog even op 3 slaapkamers gezet..

heb tevens in hetzelfde schuitje gezeten en een jaartje op een vakantiepark gewoond
610 euro inclusief electra water en internet 80m2 drie slaapkamers en volledig gemeubileerd..
Had deze woning binnen enkele weken.

Maar daar mag je niet permanent wonen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:15

Polivy schreef:
elenaMM77 schreef:
http://www.huurwoningen.nl/aanbod-huurw ... xPrice=600

maximaal 600 euro en dan heb ik zelfs nog even op 3 slaapkamers gezet..

heb tevens in hetzelfde schuitje gezeten en een jaartje op een vakantiepark gewoond
610 euro inclusief electra water en internet 80m2 drie slaapkamers en volledig gemeubileerd..
Had deze woning binnen enkele weken.

Maar daar mag je niet permanent wonen.

klopt, althans vele mag je niet permanent zitten, maar ik kon vandaar uit rustig om mij heen kijken naar een permanente woning. Ik had een boete kunnen krijgen voor te lang blijven, maar ik deed er niemand kwaad mee door erin te gaan zitten. Die gemeente stond permanente bewoning dan ook oogluikend toe.

ik vind het nog wel een verschil of je in een vakantiewoning gaat zitten op eigen risico.. of dat je de boel tilt door in een woning te gaan zitten die mensen echt nodig hebben.

die lijst is overigens gewoon permanente bewoning tenzij anders staat aangegeven

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:24

Maar wat hadden mijn ex en ik dan in jouw ogen moeten doen Elena. Wij spaarden niet voor een koopwoning, wilden gewoon graag samenwonen. Maar samen verdienden we net een paar 100 euro te veel voor sociale huur, particulieren huur verdienden we te weinig voor en voor een hypotheek kwamen we door mijn geringe inkomen en het ontbreken van een vastcontract bij ex niet in aanmerking.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:46

Even over een andere boeg: heb je wel eens een gesprek gehad met een hypotheekadviseur? Wij hebben nl net een huis gekocht op 1 salaris waarbij vriendlief toen nog een jaarcontract had. Hypotheeklast is lager dan de huur terwijl we er in ruimte 3x op vooruit gaan. Dus misschien is dat nog een keer het informeren waard.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 18:48

Elena wat plaats jij misselijke aannames. Ik heb nooit het woord huursubsidie in mn mond genomen, want wij weten dat we daar niet voor in aanmerking komen. Jij bestempelt ons als dieven die een koekje stelen, bah.

Wij wisten eigenlijk al dat het vrijwel onmogelijk was en dat blijkt nu maar weer.
Gesprek met hypotheker is wel iets wat we willen op de korte termijn Plien91

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:50

ajesca123 schreef:
ingedebruijn schreef:
Het lijkt me inderdaad niet de bedoeling om naar manieren te zoeken om er dan toch in te komen als jullie gewoon een duurder huis kunnen betalen. Daar heb je de mensen die het echt niet kunnen betalen alleen maar mee.

Sorry kan me hier altijd een beetje boos over maken.
Wij zijn daar zelf een goed voorbeeld van.
We verdienen samen ook teveel om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning dus zijn aangewezen op vrije sector omdat kopen er gewoon nog even niet in zit.
Dit betekend in onze regio dat je al snel 1200 euro pm betaald voor een simpele eengezinswoning.
Ik ken al meerdere gevallen van gezinnen waar maar een ouder werkt en daardoor in een sociale huurwoning kunnen en met alle toeslagen etc netto meer overhouden per maand dan wij.
Dan kun je zeggen dat een van ons dan ook maar moet stoppen met werken en daar hebben we ook serieus over nagedacht maar aangezien er een wachtlijst van ongeveer 8 jaar is voor een sociale huurwoning blijven we dus gewoon maar lekker zitten waar we zitten.
Maar frustrerend vind ik het wel ja dat mensen die minder werken en minder verdienen netto meer overhouden omdat ze wel recht hebben op al die toeslagen en sociale huurwoning.

1200 Euro voor een eensgezinswoning ?
Wij zitten tijdelijk in een huurwoning door de bouw van ons eigen huis. Dat is een prima eensgezinswoning, gloednieuw opgeleverd in Amsterdam 120 vierkante meter voor 940 Euro pm

Ben benieuwd waar jij woont, ik dacht dat wij zo ongeveer in de duurste stad van Nederland zitten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:52

Ik vind het best grappig dat veel mensen zeggen ik wil in een huurhuis om te kunnen sparen voor een koophuis. Wij gaan nu kopen omdat onze huur duurder is dan het huis wat we gekocht hebben per maand. Nu wonen we op 40m2 straks op 110m2. Is het niet beter dan nog te blijven waar je nu woont en snel te gaan kopen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:56

Met het huren van een woning onder de sociale huurwoningengrens neem je wel de mogelijkheid tot huursubsidie weg voor mensen die het echt nodig hebben :)
Hopelijk helpt de hypotheekadviseur je verder.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:56

Je zou het huur huisje enkelt op jou naam kunnen huren en dus enkelt jouw salaris laten berekenen en je vriend bij zijn ouders ingeschreven laten staan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:02

Of latten, elk wat eigens huren en van daar uit op termijn een gezamenlijke koopwoning. Ik ben sowieso geen voorstander van uit huis direct samenwonen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:40

moonsparkle schreef:
Ik vind het best grappig dat veel mensen zeggen ik wil in een huurhuis om te kunnen sparen voor een koophuis. Wij gaan nu kopen omdat onze huur duurder is dan het huis wat we gekocht hebben per maand. Nu wonen we op 40m2 straks op 110m2. Is het niet beter dan nog te blijven waar je nu woont en snel te gaan kopen?

Aan de andere kant kan het qua afsluiten hypotheek gunstig zijn om eigen geld in te leggen. En daar moet je voor sparen, want dan heb je het niet 100 euro ofzo.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:46

marleen_88 schreef:
silversomali schreef:
Dan zou ik toch nog even thuis blijven wonen. En dan wellicht direct kijken voor een koophuis. Die zijn daar in de omgeving wel voor hele redelijke prijzen

En dan zitten we nog 3 jaar thuis... Na 3x een jaarcontract volgt (hopelijk) een vastcontract. Nou sorry maar dat gaat echt niet gebeuren. Ik ben dan bijna 30! :=

Je hoeft niet perse een vast contract te hebben om te kopen hoor. Een intentie verklaring, of op basis van salaris van de afgelopen 3 jaar. Als je werkgever bereid is mee te werken aan een intentie verklaring kom je een heel eind. Zo heb ik ook mijn huis kunnen kopen.

Overigens is de wet veranderd en is het waarschijnlijk nog maar 2 tijdelijke contracten voor je een vast contract moet krijgen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:50

De wet veranderd per 1 juli in: 3 arbeidsovereenkomsten binnen een tijdsbestek van 2 jaar. Dan pas krijg je een vast contract

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:54

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ooit eens heb gekocht omdat ik anders nergens terecht kon. Ik kwam uit particuliere huur, had me nooit op lijsten bijgeschreven ed. Dus toen maar gekocht omdat ik dan tenminste kon wonen waar ik zelf wilde.

Maaarrrr... kopen is niet zaligmakend, en als ik de keus had, had ik nu 10x liever gehuurd gezeten.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:01

connie64 schreef:
madelief,ik begrijp dat jullie dus de maximale huurtoeslag krijgen terwijl je allebei fulltime werkt....
sta jij dan wel officieel ingeschreven bij hem>of houdt je je koopwoning als jouw adres...

je kan namelijk niet en fulltime verdienen met 2 en maximale toeslag krijgen...dit wordt gecontroleerd bij de belastingdienst en dan ga je echt dik terugbetalen.
dus je moet ergens de wet omzeilen?

Nee, bedoelde de maximale huurverhoging natuurlijk, sorry!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:06

Wat ik begrijp is dat je vriend niet echt flexibel is. Hij wil in z'n eigen buurtje en verder niks. Je kan dan ook zeggen. Oké dan zoek ik een plekje voor mezelf. Want ik ben daar aan toe en dan kom je af en toe maar bij mij op bezoek. En als ze dan van de woningbouw vragen waarom je alleen verder wil (wonen he niet zonder vriend) is dat ook gelijk je antwoord.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:12

@ TS ik heb even vluchtig je topic doorgelezen en het valt me op dat je vooral loopt te klagen over wat er NIET kan.

Bovendien heb je nogal een eisenpakket voor iemand die net het ouderlijk nest gaat verlaten. Het spijt me maar als je geen woning kan vinden komt dat misschien door een stukje mentaliteit. Je wil goedkoop, je wil minimaal zoveel vierkante meter woonkamer, je wil minimaal 2 slaapkamers, je wil kunnen sparen, je wil in een heel beperkt gebied en je wil vooral niet kijken naar andere mogelijkheden. Hallo!! Je bent 26... Je kan niet alles hebben.

Kijk eens naar wat er wel kan en welke prioriteit je wellicht even aan de kant kan schuiven. Misschien moet je die extra slaapkamer maar even aan de kant schuiven, of kijken in welke woonplaats er in de omgeving wel goedkopere particuliere woningen te vinden zijn. Je zult zien dat als je wat positiever naar de situatie kijkt en je flexibeler opstelt er ineens een hele boel mogelijk is!

Ik ben ook gewoon begonnen in een 30m2 woning met een mini slaapkamer en als het moet ga ik er zo naar terug. Heerlijk gewoond!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:19

Ik lees een heleboel ik wil ik wil. IK vind het eigenlijk niet bepaald netjes om in een sociale huurwoning te gaan zitten als je gewoonweg niet in aanmerking komt. Particulier is er écht wel wat te vinden, maar dan zal je vriend zijn je eisen wat bij moeten stellen.
Je vraagt dus om een manier om toch die sociale huurwoning te krijgen. Antwoord is heel simpel: niet.

Iedereen moet wel eens wat concessies doen. Dan ga je toch eerst particulier ergens zitten wat niet helemaal naar wens is? Voordeel is dat huur op te zeggen is. Als je gaat kopen dan koop je dan je droomhuis.

Ik ben ook niet gelijk in het perfecte huis gaan wonen na mijn ouderlijk huis. Concessies doen hoort ook bij volwassen worden.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:30

In de vrije sector kun je ook gewoon geluk hebben.... Ik had voor 650 een vrijstaand huis met 4 slaapkamers en mijn paard in de achtertuin omdat ik nog 2 grote weilanden had ook. (Ok, kan zoiets nu ook niet zo 1,2, 3, meer vinden... en toen helaas gaan samenwonen en hij een koopappartement had) maar het is gewoon echt wel af en toe te doen. Gewoon goed rondkijken en hopen...

Komen genoeg leuke dingen voorbij hoor. Sowieso snap ik niet dat je eerst wilt gaan huren als je toch wilt gaan kopen op korte termijn, blijf dan nog even thuis zitten en sparen (zou ik doen) want dan is huren echt geld weggooien :S

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:34

elenaMM77 schreef:
miccamaaike schreef:
Elena, jij leest echt niet goed ;)
TS wil graag een goedkopere woning zodat ze kunnen sparen voor een koopwoning. Deze is particulier lastig te vinden, vandaar de sociale huur. Heeft niks met huurtoeslag van doen want daar komt ze bij lange na niet voor in aanmerking.

Huurtoeslag zegt ook niks over sociale of particuliere huur. ook met particuliere huur kun je voor huurtoeslag in aanmerking komen, als je huur maar onder die 710 euro is, en je een zelfstandig woning hebt. Je haalt dus wat dingen door elkaar.

Niet voor alle particuliere verhuur mogelijkheden is huursubsidie mogelijk, omdat je vaak te maken hebt met restricties op permanente bewoning.. als ze zich daaraan waagt heeft ze alleen zichzelf ermee.

sociale huurwoningen worden mogelijk gemaakt door staatsteun (en die potten worden gevuld door? ...).

Huursubsidie is idd nog een tweede punt.. Echter, in mijn belevingswereld smokkelen mensen echt niet slechts op 1 punt als er op meerdere te besparen valt. met name met een eerdere tip hier.. de ander gewoon niet inschrijven.. bingo.. sociale huurwoning + subsidie (waar ze samen slechts een paar duizend euro boven zitten).

Wat een misselijke reacties van jou. :=

Ik snap TS haar situatie heel goed. Mijn vriend en ik verdienen samen net teveel om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. En als ik er alleen in ga dan verdien ik alleen net teveel om nog huurtoeslag te krijgen (zit 30 euro boven die grens) waardoor het eigenlijk niet te betalen is. Kan beter een dag minder gaan werken want dan krijg ik meer per maand (met huurtoeslag) dan nu. :=
Maar omdat ik niet wil dat de belastingbetalers voor mij moeten opdraaien doe ik dat niet waardoor wij allebei nog thuis wonen.
Particulier is erg moeilijk. Je doet net of het zo makkelijk is maar hier heb je rustig huurwoningen waar je 7x de huur per maand moet verdienen als je er samen in wil. Als je dan bijvoorbeeld een huur van 700 euro hebt dan moet je dus 4900!!!! euro per maand verdienen samen. Nou ik zou willen dat we het hadden. :=
Of dat je een schappelijke huurprijs hebt maar er dan servicekosten van 150 euro per maand bovenop komen waardoor het geen schappelijke huurprijs meer is.

Nee zo makkelijk is het niet en ik herken het "gat" waar mensen het over hebben. Kopen kunnen wij niet en durven wij ook nog niet aan aan (werk nu 3 maanden bij een nieuwe werkgever).

Wij hebben besloten een paar maanden langer door te sparen en na de zomer verder te zoeken. Dan weten wij beide waar we staan bij onze banen en kunnen we wellicht wel andere mogelijkheden zoeken. :j
Maar de voorkeur gaat wel uit naar eerst huren voordat we gaan kopen, gewoon omdat het dus ook ineens niet kan bevallen als je samenwoont. Hier gaan we uiteraard niet vanuit maar we vinden dat zelf wel een "prettig" gevoel..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:48

Dat lijkt me wel verstandig Kaitlyn.