Stoppen met werken vanwege kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:29

Ik zou blijven werken om nog een beetje mee te draaien, als jurist is alles over 10 jaar zo erg anders dat je eerst bij moet scholen. :)

Is vanuit thuis werken voor 1 dag geen optie?

Ik vind opvangen juist heel goed voor kinderen, leren ze al heel vroeg sociale vaardigheden.

Stel dat jij en je man gaan scheiden, het kan ALTIJD. Alles kan kapot, dan kan jij geen werk meer vinden omdat jij er uit bent...

Anoniem

Re: Stoppen met werken vanwege kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:33

Ik zou als ik jou was blijven werken, misschien 2 of 3 dagen en dan wat meer vanuit huis, maar zéker blijven werken! Ik vind het ook heel erg fijn dat mijn moeder nu thuis is, absoluut! Maar ik ben altijd 2 dagen naar de BSO geweest en 2 dagen op school geluncht. Dat is zo ontzettend goed voor je! Ik denk dat die omgang ons ook zeker wel wat gebracht heeft. :j Ik ben namelijk heel sociaal, kan goed praten, makkelijk contacten leggen en vrienden maken. :P Nu zal dit misschien ook wel met andere factoren te maken hebben, maar in mijn omgeving zie ik wel dat het al minder is wanneer moeder altijd thuis was.
En kan je man niet 1 dag pw thuis werken en jij evt 1 dag?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:40

Persoonlijk vind ik dat stel je gaat scheiden zo'n drog reden.Stel morgen loop je onder een auto zijn je kinderen moederloos,stel morgen valt de zon op de aarde.....Zo kan je heel wat als verzinnen.

Ik ben eigenlijk lang thuis geweest voor de kinderen en geen dag spijt gehad.Net als jij een man druk in een eigen bedrijf waarvan ik financieel ook van profiteerde.Bovendien had ik geen familie waar ik woonde die ze op kon vangen en wilde ik ze zelf niet naar een kinderopvang brengen.Ik had/heb ook paarden en honden en de kinderen zijn hier heerlijk tussen opgegroeid.
Ze zijn ook altijd blij geweest dat ik ze tussen de middag kon ophalen om thuis hun boterham te eten.En ik was ook altijd één van de mama's die altijd mee hielp op school en mee op uitstapjes ging.

Als ik dat allemaal niet leuk had gevonden denk ik niet dat ik aan kinderen begonnen was .Kinderen zijn nu eenmaal geen deeltijds job.
Ik heb voor de kinderen als DA assistente gewerkt en ik heb dat opgepakt toen de jongste 10 was.En dan nog heb ik mijn werkuren zo geregeld dat de kinderen op school zitten.

Mijn kinderen zijn heerlijk sociale probleem loze mensen geworden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:45

nu hier nog iemand die deze situatie had /heeft.
tijdens mijn werk in de zorg liep ik een resistente bacterie op dat niet wetend maar het bleef.
Toen ik zwanger raakte werd het alleen maar erger dus voor mijn zwangerschapsverlof was ik al thuis.
na het verlof was ik nog steeds ziek en complicaties van de bevalling die niet meer weg gaan.
Door de bezuinigingen in de zorg door de regering verviel mijn functie (en ook van de niet zieke collega's).
En ja toen gebeurde waar ik juist niet voor had gekozen..... ik zat thuis!

En ik heb er geen spijt van nee sterker nog ik heb alle momenten van mijn kindje mogen meemaken!
Het eerste hapje, stapje, tandjes,woordjes etc noem het op of ik was erbij. *\o/*

Ja ik heb mijn werk gemist ontzettend zelfs de meest vreselijkste collega benijdde ik en vooral het contact met de cliënten.Vreselijk vond ik het ik heb er best een traantje om weggepinkt moet ik zeggen!
maar de feiten waren er, ER was voor mij gekozen en ik zou die zelfde functie ook nooit meer kunnen doen,ik vind het echt jammer maar er is zoveel moois voor terug gekomen.....

Ik wil wel ander passend werk gaan zoeken niet omdat het moet maar als toevoeging, ik mis het sociale gebeuren. En je hebt ook de tijd om jezelf te ontwikkelen zo zie ik het!!
(Ik heb er wel mijn draai in moeten vinden, maar ben echt blij toe!). :#

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:33

Mijn mama is voor me thuis gebleven vanaf mijn 4 jaar. Ik zou veel liever gehad hebben dat ze dat niet had gedaan. Volgens mij zorgt dat nu grotendeels mee voor onze slechte band. Wij kunnen veel beter met elkaar opschieten als er veel afstand tussen is...ze kan me niet loslaten ook al ben ik 30 en mijn eigen leven heb. Thuisblijfmama? Neen, voor mij nooit van mijn leven...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:36

Ik denk dat dat eerder met karakter dan met thuisblijfmoeder te maken heeft.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:38

Maar het versterkt elkaar wel, voor mij was het veel beter geweest naar een opvang te gaan. Was ik nu vele malen socialer geweest.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:47

Toen onze zoon werd geboren hebben mijn man en ik ons bedrijf verkocht en zijn beide 3 jaar thuis geweest. Heerlijk!
We hebben allebij de eerste woordjes, stapjes en alle andere mijlpalen meegemaakt.

De laatste twee jaar is mijn man weer aan het werk en ik doe her en der bijspringen in horecabedrijven van vrienden. Niets vast dus.

Vanaf maart 2015 gaat ons nieuwe strandpaviljoen open. Onze zoon zit inmiddels 5 dagen per week op school. Na school komt hij naar het strand en kan daar spelen. Na het avondeten gaat mijn man of ik met hem naar huis, zodat hij thuis nog even tot rust kan komen en gewoon op tijd naar bed gaat. In de vakanties is hij bij ons (of bij een vriendje, maar dat is hij nu ook regelmatig).

Ik vind het heerlijk dat ik de eerste jaren alleen maar moeder was en ik vind het ook heerlijk dat ik nu weer volop aan het werk kan. Maar wel met ons kind gewoon bij ons. Full time opvang lijkt me vreselijk, ik zou hem verschrikkelijk missen..
Laatst bijgewerkt door Ocean_Child op 20-01-15 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:47

MarlindeRooz schreef:
Maar het versterkt elkaar wel, voor mij was het veel beter geweest naar een opvang te gaan. Was ik nu vele malen socialer geweest.

ik denk dat dat niet perse zo is. Mijn moeder is thuis gebleven voor mij en mijn broertje. Ondanks dat wij dus beide in de basis hetzelfde traject hebben gevolgd is mijn broertje veel 'socialer' aangelegd dan ik.

Het zal per kind en per oudere verschillen en daarom moet ieder die keuze gewoon voor zich maken.

Ik vind het wel jammer dat er, voor mijn gevoel, erg veroordelend gereageerd word op het principe thuisblijven. Alsof je dan ineens minder mens zou zijn.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:55

Als het finacieel geen probleem is, dan is thuisblijven in mijn ogen toch de beste optie :)
Je hebt elke dag tijd en aandacht voor je kindje en bovendien krijgt hij/zij niet elke ziekte van de opvang mee.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 22:03

Dat steekt mij dus ook Lizy!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:09

MarlindeRooz schreef:

Ik geloof daar niet zo in :n. Hier heb ik 2 meiden en die hebben beide een totaal ander karakter, ondanks dat ze hetzelfde zijn opgevoed. Sterker nog bij de oudste werkte ik nog en dat is de rustigste, al is ze zeker ook sociaal. Mijn jongste is een heerlijke kwebbelkont en ook heel sociaal.
Ook betekend het niet dat ze 24/7 bij/aan mama hangen als je thuisblijfmoeder bent. Hier zijn ze beide vanaf 2,5 jaar 2 dagdelen naar de peuterspeelzaal gegaan.

Ik heb het nu naast me neer gelegd, maar ik liep in het begin ook tegenaan dat er toch minderwaardig naar thuisblijfmoeders gekeken wordt.
Ik verdedig me ook niet meer voor mijn keuzes, terwijl ik eerder wel die behoefte had.

Ik snap het wel als mensen het niet begrijpen als je ontslag neemt om thuis te blijven voor de kinderen, net zoals ik me niet voor kan stellen dat je bewust voor kinderen kiest en nog 4 of 5 dagen blijft werken en het kind veel tijd in de opvang zit. Ieder zijn ding en zolang je dat van elkaar respecteert is het toch goed!? Als jij je er maar goed bij voelt!
Ik kreeg de vervelendste reacties van kennissen die achteraf jaloers bleken dat zij die keuze niet konden maken.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 20-01-15 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:15

Mijn man is zonder andere kinderen en mensen in de middle of nowhere opgegroeid en die is zo sociaal als maar kan :+

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:19

_lautje_ schreef:
Dat steekt mij dus ook Lizy!

Waarom is het beeld van anderen voor jou zo belangrijk? Het is jouw keuze toch, wat anderen van je denken is toch onbelangrijk? Waarom wil je dan persé erkenning ervoor?

Ikzelf begrijp thuisblijven niet zo, net zoals maar max amper 25h/ week te willen werken als jong persoon. Maar het is jouw keuze en je hoeft het niet te verantwoorden. Doe gewoon wat je wenst, maar accepteer dan ook gewoon een eventueel ander beeld van jou door anderen.

Leven en laten leven

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:24

T's, hier ook gestopt met werken. Heb wel erne een paar maanden 1 dag in de week gewerkt voor 4 uurtjes per dag. Ff er tussenuit is heerlijk! Maar, daar hoef je niet voor te werken hoor! Mijn kind gaat twee ochtenden naar de psz, ff mamma tijd! En ze wordt straks 4 en start ik m'n eigen bedrijf
Heb mijn dochter nog nooit in de opvang gehad en ze is er echt niet minder sociaal om

TS, gewoon doen wat je hart je in geeft en je zelf wil. Mensen met oordelen en commentaar zijn jaloers, of hebben gewoon een ander inzicht die zich niet kunnen inleven in de ander.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:29

Waarom zou er neergekeken worden op huismoeders?! Een veilige, stabiele basis is toch beste wat je een kind kan meegeven? 1 dag opvang of inderdaad 2 dagdelen peuterspeelzaal lijkt me geen probleem.

Maar ik werk zelf in de kinderopvang en heb juist meer moeite met ouders die hele dagen werken, hun kind brengen om 07.30 en om 18.30 weer ophalen.. (Ze zijn er ook die om 07.00 komen en om 19.00 weer opgehaald worden). Dat vind ik echt 'triest'. En dan ook nog hup hup opschieten want mama is moe en heeft een lange dag gehad. Voor deze ouders heb ik echt minder respect dan ouders die de opvoeding van hun kind even voorop stellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:41

MarlindeRooz schreef:

Mijn jongste kind is het sociaalst en heeft geen kinderdagverblijf van binnen gezien.

Kinderen kunnen vanaf 2 jaar naar de peuterspeelzaal, en daar kunnen ze evt ook sociaal contact maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:45

Ik ben nu zwanger van de eerste, en ik werk fulltime. Ik wil dit ook blijven doen, alleen de eerste jaren 32 uur ipv 40. Mijn man evenzo. Hij kan ook thuiswerken én mijn ouders willen oppassen. Dan hoeft de kleine maar 2x per week naar de opvang, wat ik ook weer als pré zie voor de ontwikkeling van kind (en afweersysteem).

Ik zou zelf niet kunnen stoppen met werken, niet als we hier willen blijven wonen én niet omdat ik al gek word van thuiszitten langer dan 3 dagen.. := Dan mis ik mn sociale contact, mijn collegas zijn namelijk meer dan mn collegas. Zijn echt een hechte groep.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:50

xApple schreef:
Waarom zou er neergekeken worden op huismoeders?! Een veilige, stabiele basis is toch beste wat je een kind kan meegeven? 1 dag opvang of inderdaad 2 dagdelen peuterspeelzaal lijkt me geen probleem.

Maar ik werk zelf in de kinderopvang en heb juist meer moeite met ouders die hele dagen werken, hun kind brengen om 07.30 en om 18.30 weer ophalen.. (Ze zijn er ook die om 07.00 komen en om 19.00 weer opgehaald worden). Dat vind ik echt 'triest'. En dan ook nog hup hup opschieten want mama is moe en heeft een lange dag gehad. Voor deze ouders heb ik echt minder respect dan ouders die de opvoeding van hun kind even voorop stellen.

Zo. Ik zou als ouder die heeeeel veel geld betaald voor zorgzame, goede kindopvang echt grote moeite hebben met een medewerker die stiekem neerkijkt op de mensen die haar werk verschaffen! Vind het echt niet kunnen.. Waarom werk je dan in een kindedagverblijf?

Er zijn maar weinig mensen die kunnen kiezen om thuis te blijven bij hun kind. Laten we wel wezen, dit hele topic is natuurlijk een luxeprobleem! De meeste mensen hebben helemaal geen keus en moeten gewoon beiden werken om een hele modale hypotheek te kunnen betalen en niks extra's. Of alleenstaande moeders die alles alleen moeten financieren. Die hebben geen keus. Maar daar heb jij dus minder respect voor.... Ik zou er nog maar eens goed over nadenken voor je dit in real life tegen hardwerkende mensen zegt..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:54

De ene keus maakt je geen betere moeder als de andere keus. Voor de een werkt het wel om thuis te blijven en de ander wordt gillend gek. Weer een ander vind de stress van werk en thuis combineren zo zwaar dat ze eigenlijk beter fulltime thuis kunnen zijn.

Wij hebben er wel bewust voor gekozen dat ik thuis blijf, met een huilbaby de eerste 4 maanden was dat heftig en was een baan waarschijnlijk een welkome afwisseling geweest, toch had ik dan niet rustig kunnen werken.
Ik doe nu ongeveer om de week vrijwilligerswerk, dat wil ik uiteindelijk wel iets opschroeven, maar ik wil haar nu nog niet te vaak bij iemand anders als mijn man achterlaten.

Je moet doen wat goed voelt, niet wat andere vinden dat je moet doen. Zolang jij je niet lekker voelt bij de keus die je maakt, ben je niet de beste moeder die je kan zijn. Je kan altijd eerst kijken hoe het bevalt de een vind het aan het einde van het zwangerschapsverlof verschrikkelijk om weer aan het werk te moeten en de ander staat voor die tijd al te springen om weer te gaan werken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:00

Ik vraag me meer af waarom er zo veroordeeld moet worden.
De keus is voor iedereen persoonlijk en kan afhangen van persoonlijke voorkeur en noodzaak.

Tenzij je je kind opzettelijk te kort doet ben je door je keuze geen betere of slechtere moeder. Het gaat er alleen maar om dat je datgene kiest wat in de ogen van jou en je partner de beste keus is voor het hele gezin.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:00

Ik ben vanaf mijn 3e naar een opvang geweest en vanaf mijn 5e bij een opvang gezin :) Vond het prima zo, had lekker veel contact met leeftijdgenootjes. Ik ging dan 3 dagen per week naar dat opvang gezin, zowel na school als tijdens het middageten. Overige dagen was mijn moeder wel gewoon thuis als wij uit school kwamen.
Persoonlijk is opvang juist ook erg goed voor een kind, zo heeft het veel sociaal contact met leeftijdgenootjes (dan bedoel ik voordat ze naar school gaan).

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:01

xApple schreef:

Nou lekker om te weten dat de mensen die je betaalt voor de opvang zo lekker zitten te oordelen over mensen! Mensen waarvan je niet eens weet waarom ze zoveel (moeten) werken.. Ik zou nooit zo snel oordelen over mensen en al helemaal niet dat ze slechte ouders zijn. Ik vind juist dat er hier meer neergekeken wordt op werkende moeders, alsof ze hun kind on de steek laten. Ik heb juist ontzettend veel respect voor mijn moeder dat ze altijd heeft gewerkt en een goed voorbeeld aan mij en mijn zus heeft mee gegeven. Nu kan zij ons heel veel waardevol advies geven over carrières, sollicitaties ed. En ik vond het wel lekker om na school een paar uur alleen te zij ipv een moeder die de hele dag heeft zitten wachten tot je thuis kwam

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:03

Als je echt niet zonder werk kunt of dan geld tekort hebt, moet je geen kinderen nemen. Een kind nemen is niet zomaar iets. Ga eerst 3 of 4 jaar voor je kind zorgen, daarna maakt het niets uit of je weer wilt werken. Tenminste zo wil ik het later doen. En niets lijkt mij leuker om de hele dag met je kinderen bezig te zijn, dan word je echt niet gek van thuiszitten.
Het contact met de moeder is het eerste jaar erg belangrijk. Ik vind het schandalig dat moeders baby's van nog geen een jaar oud naar een crèche brengen, omdat ze zo nodig moeten werken...

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:03

Stel dat ik zeg: ik neem een hond maar ik breng hem vijf dagen in de week naar een doggy daycare dan zou heel bokt zeggen: jij bent idioot, dat is zielig voor de hond, waarom neem je dan een hond? Ik vind dat dat voor een kind ook geld. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Een vriendin van mij was anderhalf jaar getrouwd en toen ze drie maanden zwanger was zei haar man 'ik wil eigenlijk toch geen kinderen'. Dus zij zijn gescheiden en de eerste tijd ging haar kind fulltime naar een opvang.

Maar dan de andere kant. Ik werk ik het voortgezet onderwijs en kan verschil merken tussen kinderen wier beiden ouder werken ( al dan niet fulltime ) en wie er een thuisblijfouder heeft. Een ouder thuis heeft meer sociale controle en contact met haar kind dan een ouder die fulltime werkt. Persoonlijk vind ik dat als je kinderen krijgt in een huwelijk dat het beter is voor de ontwikkeling van een kind om veel contact te hebben met een ouder en dan is een thuisblijfouder een goeie stap. Mijn neefje is nu bijna zes en gaat vier dagen in de week naar de opvang en daar mag hij meer en andere dingen die hij thuis niet mag, dat zorgt vaak voor ongemakken. Zorg in ieder geval dat je een opvang vindt die bij jouw wensen past.