Dat ellendige huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:17

Ik ben een ontzettende poetsmiep, maar 4 wekrn terug bevallen van de 2de.. En ineens weet ik ook niet waar ik de tijd vandaan moet halen..

Voor mijn gevoel ben ik alleen maar aan het voeden en mijn avonden bestaan uit krampjes bestrijden.

Tussendoor moet mijn andere zoon nog naar en van school en koken.. En dat red ik nog net...

Ik hoop van harte dat ik gauw wat meer regelmaat vind om te ruimen nu lukt het me ook nog niet.

Gelukkig helpt m'n man momenteel veel omdat hij vrij is.. Maar die moet binnenkort ook weer naar Zwitserland.. En is dan alleen de weekeinden thuis.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:37

Ah gefeliciteerd kipje39, ik denk dat dat werkelijkheid is. Je zal misschien ook echt niet veel tijd hebben. Je bent veel tijd kwijt als ze zo klein zijn. :)

Kipje39

Re: Dat ellendige huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:51

Geloof het ook nuvel haha.. En als hij dan slaapt ben ik soms te moe om op te staan :D

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:56

Hier heb ik serieus vanmiddag over nagedacht :')

Als ik straks naast school aan het werk ga voor minimaal 24 uur in de week en minimaal 3x per week wil paardrijden. Wanneer ga ik het huis dan opruimen??
Het weekend wil je daar natuurlijk ook niet aan besteden...

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:00

Luckystory schreef:
Hier is drank de oplossing. :P
Muziekje op, glaasje(s) porto, cava of jenever erbij en dan lukt het eens zo goed
Laatst heb ik zelfs met een tandenborstel alle kieren en hoekjes van mijn douche geschrobd.
No way, dat ik dat nuchter ooit gedaan had! :+

hahahah dat is ook en manier om het ''leuk'' te maken :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:01

Luckystory schreef:
Muziekje op, glaasje(s) porto, cava of jenever erbij en dan lukt het eens zo goed
Laatst heb ik zelfs met een tandenborstel alle kieren en hoekjes van mijn douche geschrobd.

_/-\o_ geniale tip

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:32

Luckystory schreef:

_/-\o_ :')
ik heb sinds maandag zwangerschapsverlof. Eerder was het een rotzooi in huis. Ik werk in de thuiszorg dus dan heb ik sowieso na het werk al niet veel zin om thuis nog wat te doen. Was bleef liggen, in de woonkamer lag overal wel wat. Maar sinds maandag heb ik last van nesteldrang. Ik heb nog nooit zoveel gedaan. :') gestreken (strijkijzer moest ik op zolder zoeken), de woonkamer ziet er netjes uit, de ramen blinken weer, die waren sinds de zomer niet meer gewassen. := lag nog een wasje die heb ik nog erdoor gehaald en opgehangen, normaal gesproken was het ach komt morgen wel. Nu is het goh ik heb nog even tijd en mn lijf trekt het nog. :') man, ik zou bijna in een hoekje willen gaan zitten en wachten tot het over is. Ik herken mezelf niet, maar ik hoop dat ik dit na mijn zwangerschap bij kan houden. Zou flink wat schelen om alles bij te houden. :+

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:38

Ga gewoon weer lekker werken en betaal een hulp voor je eigen huis!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:58

Caesar schreef:
Wat doen jullie dan de hele dag als je werkloos bent en alle tijd van de wereld hebt en dan nog niet het huishouden wilt/kunt doen?
Of zelfs een huishoudster (dus kosten) aanhoudt?.

Ik denk dat je hier op mijn post doelt.

Ik ben net pas werkloos geworden (1 januari).
Maar ik kan mijn tijd wel vullen hoor!
Ik doe ook nog een deeltijd opleiding waar ik gigantisch veel huiswerk en werkstukken voor maak. Daarnaast is het bijna tentamentijd dus moet ik weer veel leren. Sportschool 2-3x in de week, boodschappen, solliciteren, een hond; konijn; cavia's en paarden beweging en verzorging geven.
Daarnaast doe ik zelf wel de was, stofzuigen en de vaat.

Maar het meeste van de tijd dat ik nu al 7 dagen werkloos ben voel ik me voornamelijk grieperig en lig ik ziek op de bank /bed.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 01:22

Ik ben huishoudelijke hulp (naast stage en studie, 4 paarden en een eigen huishouden) en ik snap nooit waarom die werkloze moeders niet zelf hun huis schoon kunnen maken. Na het lezen van dit topic eigenlijk nogsteeds niet.. Ik heb zelf geen kinderen dus kan er niet helemaal eerlijk over meepraten en ik snap het vast niet, maar je kijkt toch niet de hele dag naar je kind als je thuis zit met kind? Of wel? Kan een kind niet even naast je zitten terwijl jij de afwas doet? Is dat geen kwestie van opvoeding en wennen?
En waar haal je 2 wassen per dag vandaan?

Anders lijkt de tip van hierboven me wel een goede, gewoon weer gaan werken en hulp in huis zoeken.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik bedoel het niet banketstaaf. Ik kan het me gewoon niet zo goed indenken..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 01:27

Gewoon weer gaan werken en een hulp in de huishouding zoeken is niet zo simpel voor iedereen :+
Maar je vraag is in het begin wel goed beantwoord vind ik, dus lees even terug ;)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 01:41

"die werkloze moeders" wow daar maak je echt vrienden mee :')

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 01:46

_suus19_ schreef:
Ik ben huishoudelijke hulp (naast stage en studie, 4 paarden en een eigen huishouden) en ik snap nooit waarom die werkloze moeders niet zelf hun huis schoon kunnen maken. Na het lezen van dit topic eigenlijk nogsteeds niet.. Ik heb zelf geen kinderen dus kan er niet helemaal eerlijk over meepraten en ik snap het vast niet, maar je kijkt toch niet de hele dag naar je kind als je thuis zit met kind? Of wel? Kan een kind niet even naast je zitten terwijl jij de afwas doet? Is dat geen kwestie van opvoeding en wennen?
En waar haal je 2 wassen per dag vandaan?

Anders lijkt de tip van hierboven me wel een goede, gewoon weer gaan werken en hulp in huis zoeken.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik bedoel het niet banketstaaf. Ik kan het me gewoon niet zo goed indenken..

Sorry, maar toch ook wel mijn gedachte, zal ook prima aan mijn leeftijd kunnen liggen. ;)Ik woon in een studentenhuis en bij ons is het heel erg schoon. We zijn met 9. Wekelijks zijn er 3 schoonmaakbeurten, keuken, beneden en boven. Je bent met elke beurt ongeveer 2 uur bezig. Dit doen wij ook gewoon naast fulltime studeren en vaak ook gewoon werken. Je hebt 3 dagen de tijd om je schoonmaakbeurt te doen, op donderdag/vrijdag heb je een extra beurt, namelijk even doekje over alles heen, stofzuigen of iets dergelijks. Als ik zo'n beurt heb, heb ik er uiteraard ook geen zin in, dan ga ik ook veel liever studeren of uitslapen. Helaas moet het wel gebeuren en anders krijg je een boete van 7,50. Als student tikt dat dan flink aan. Snap dat een baby van 4 maanden heel veel tijd opslokt, maar om dan niet het huishouden te gaan doen en hier dan een huishoudelijke hulp voor in te schakelen.. Hoezo? Je bent zelf toch de hele dag thuis..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 01:48

We hebben elke week 3x babywas, 2x eigen kleding, 1x werkkleding man, 2x handdoeken/keukendoeken en 1x beddegoed.
In het weekend was ik eigenlijk nooit.

Helaas ben ik gezegend met een kind die zichzelf niet erg goed kan vermaken in de box, omdat ze zich optrekt aan alles wat ze kan vinden, maar nog niet zo goed weet hoe ze weer normaal met haar handen op de grond kan komen gaat dat nog weleens mis. Plus dat ze dingen overhoop trekt waar ze eigenlijk niet bij moet komen. We zijn dat aan het opruimen maar het kan eigenlijk nergens naar toe. Daarnaast is het overdag ook geen grote slaper, dus in die tijd kan ik helaas ook niet zo veel doen. Even in de kinderstoel terwijl ik afwas kan best, maar zoals het nu gaat staat er op zo'n moment een afwas van 4 dagen en na 15 minuten is zij het zat en ben ik net op de helft.

Ik ben de eerst om toe te geven dat het georganiseerder zou moeten kunnen, maar op 1 of andere manier lukt me dat niet. Nu niet, maar 5 jaar geleden ook niet. Als ik heel erg mijn best doe heb ik uiteindelijk iets van structuur wat ik meteen helemaal kwijt ben als mijn man een week vrij is en dan moet ik weer helemaal overnieuw beginnen.

Weer gaan werken is (hoe gek het ook klinkt) financieel op dit moment geen optie, ook niet waar wij als ouders/partners voor gekozen hebben. Ik wil de eerste jaren van onze kinderen bewust meemaken en aanwezig zijn.

En werkloos???

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 02:07

Fulltime studerende studenten ken ik eigenlijk niet.. Ben wel benieuwd wat voor studies hier dan gedaan worden.

Wij hebben met 2 ongeveer 4 wassen per week.

Ben wel benieuwd hoe mensen het doen om niet te strijken..? Mijn spijkerbroeken komen gekreukt de was uit, ik sla ze uit en hang ze op en daarna vind ik dat ze toch echt gestreken moeten worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 06:41

PenP2014 schreef:
"die werkloze moeders" wow daar maak je echt vrienden mee :')

Da's de leeftijd. Sorry maar we spreken elkaar wel weer als je er zelf voorstaat,denk ik dan.

Als student had ik tijd te over, niet dat ik geen lange dagen maakte maar je hebt voor niemand verantwoordelijkheid dan jezelf, je kunt gemakkelijk eerder opstaan of laat naar bed of besluiten dat je je dag anders indeelt en twee dagen in het weekend ben je vrij voor werk, hobby en huishouden. Bovendien ben je met volwassenen, als je zaterdag een keer poetst en verder doet iedereen zijn eigen afwas, lapje over het gasfornuis en misschien tussendoor eens een stofzuiger extra erdoor trekken dan ligt je huis er leefbaar bij. Iedereen heeft normaal zijn spullen op zijn eigen kamer en opruimen hoeft ook niet veel. Bovendien heb je ook een stuk minder was en strijk (oké toegegeven, in mijn studententijd streek ik helemaal niet en nu vind ik het slonzig als mensen niet strijken )

Ik las trouwens iets over de was: ik heb vier wassen per dag, exclusief de was van de paarden.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 07:08

4 per dag!! Ik 4 per week incl 2 kinderen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 07:32

ik ben een regelrechte ramp in het huishouden.

Bij mij is het vaak alles of niets.. als ik zuig gaan de plinten mee, de banken gaan van de kant en ik kruip op mijn knieën rond het bureau met de stofzuigerslang. Met de franse slag ken ik eigenlijk niet, dan voel ik mij daarna nog meer depri als toen het een rommeltje was want het ruikt dan nog niet fris en je ziet de haren van de dieren al weer neerdalen.

Daarnaast kan ik niet na het eten opstaan en de keuken doen, soms doe ik er dagen niets van en gebruik de schone vaat regelrecht uit de vaatwasser, terwijl de vaat zich in de gootsteen opstapelt tot de vaatwasser door gebruik weer leeg is.. Als ik dan opruim, dan moet weer alles schoon, de tegels geschrobt, doekjes langs alle kastjes, deurjes en bovenkant van de kastjes, de koelkast, de afwasmachine, de oven overal gaat een doekje langs.. En o wee als ondertussen iemand een senseo pakt en het lekbakje niet weer leegt terwijl ik het net omgespoeld en teruggezet heb.

ik ken er geen middenweg in, wellicht ook omdat ik een milde vorm van adhd heb, waar ik verder uitstekend mee kan leven en geen issues mee heb.

Een schoonmaakschema voor het weekend? forget it.. ik sta dan te laat op en mijn eerste blok is dus al om.. mijn pauzes van 30 minuten worden 2.5 uur en aan het eind van de middag heb ik het maar helemaal opgegeven.

Echter, er komt langzaamaan verandering in tegenwoordig..

Ik ben traag met naar bed gaan, een echte drentelaar, nog even dit, nog even dat, en niets was productief.. En smorgens kwam ik beneden geen zin om iets te doen, want het was toch teveel voor de korte tijd.

Nu merk ik dat ik mijn tijd s avonds effectief gebruik met het 'drentelen'. Ik leeg de asbak bij mijn bureau even... losse rommeltjes eraf, doekje erover heen.. 3 minuutjes werk.. maar s morgens wel dus een schoon bureau al.

ik ruim de salon tafel even op.. rommeltjes weg, asbak legen (ja drie volwassen rokers hier in huis), doekje erover.. weer maar 3 minuutjes werk..

speeltjes van de kat even in het mandje mikken en als de vloer erg rommelig lijkt even de bezem erdoor, letterlijk ik heb een campingbezempje staan.

drentel richting de trap, maar dan kom ik dus door de keuken.. paar losse glazen nog even in de afwasmachine (die ik uitruim tijdens het koken tegenwoordig) even snel een doekje over het blad.

Als ik dan nog 'zin' heb (meestal niet..mijn was blijft vaak in de droger tot ik het weer nodig heb, of totdat ik de droger weer nodig heb.. maar dat is uit zicht en daar vergeef ik mijzelf nu in) trek ik de schone was mee, en pleur dat boven gelijk op bed.. Dan kan ik dus mijn bed niet in en vouw het nog maar even op..

Op een slechte dag, aldus mijn vriend dan, schiet ik dan ook nog met een emmertje het toilet in om 00.00h snachts lol en is het nog belabberder gesteld, dan wil ik ook nog wel eens de badkamer ingaan daarna... Had ik al verteld dat ik een 'uitstelster' ben, goed dat gebruik ik dus nu bij het naar bed gaan.

-------------

als ik dan s morgens beneden kom, zijn dus de grote in het oog springende objecten (tafels, bureau's aanrecht) relatief opgeruimd en fris.. Wel ligt daar het hoopje van de bezem..

Eigenlijk valt er dan weinig te doen, en zou ik mijn kont zomaar op de bank kunnen zetten.. Maar ja het is dan zo weinig.. dan kan ik dus ook wel even zuigen voor ik wegga eventueel zelfs even dweilen (afhankelijk van de tijd).

zo kom ik s middags toch in een redelijk, voor mijn doen, net huis.

Ik ben nog steeds een 'slons' als het neerkomt op bijvoorbeeld de tuin.. want als ik dan begin moet ook alles en ja dat is een berg werk.. slaapkamer kan soms een ontplofte bom zijn.. of ik loop een week achter met de was.. Maar de grote oppervlakten blijven inmiddels al zo'n 2 jaar redelijk opgeruimd, al heb ik zeker af en toe wel een terugval van een week of 2, waarbij er dus niets gebeurd behalve de afwas, want ja bestek raakt op een gegeven moment op.

ik gebruik wel regelmatig een schema als ik achter begin te lopen.. maar dat bevat express weinig 'opdrachten'... 1 ding extra per dag of 2... bijvoorbeeld op zondag de was draaien, vouwen en opruimen. op maandag het toilet boven onder handen nemen.. op dinsdag slaapkamer opruimen, woensdag slaapkamer goed reinigen.. etc

als het maar 1 ding is waar ik mij op vastpin gaat het verassend goed.

Ik zal nooit het schoonste of netste huis van de straat hebben.. Maar dat wil ik ook niet.. ik leef niet om te schrobben. dat er een beetje stof het kastje ligt, so be it.. gemiddeld eens in de drie dagen gaat s avonds ook daar het doekje overheen.. ik kan en wil er geen dagtaak aan hebben.. Maar dat komt dus mede door het 'alles' of niets..

Mijn stopcontacten hebben vrijwel nooit stof laat staan dat ze grauwig of zelfs gorig zijn, ook zijn mijn lichtknoppen altijd schoon.. waarom, omdat ik eens in de zoveel weken 'doorsla' en dan loopt mijn 'doekje erover' snachts wat uit de hand (begin dan met drentelen om 23.00h en om 1.00h wordt mijn vriend pissig lol). Dat compenseer ik dan weer door ineens weer helemaal niets te doen.. Al met al is het niet een perfecte balans, nog niet eens een goede.. maar ik heb het wel op mijn manier onder controle

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:24

En het maakt toch ook niet uit Hoe je t onder controle hebt? Dit werkt voor jou schijnbaar :j

Ik heb ook de wekker gewoon een uur eerder gezet om zo vast even stof te zuigen en te stoffen. Kan de dweil er vanmiddag na mn werk nog even door en kan ik dan rustig voor mn andere werk achter de laptop kruipen zonder t gevoel te hebben dat ik nog heel veel moet. Voor t eten nog even een doekje door de wc en een doekje over de trap en tijdens het koken nog even een doekje door de keuken. Morgen na t werk een doekje door de slaapkamer en een klein wasje met doekjes, zwem spullen en hardloop kleding en ik kan zaterdag met een gerust hart weer aant werk en zondag hoef ik dan alleen nog even stof te zuigen en de spray over de glazen salon tafel te halen. Heb ik ook echt een vrije dag verder :)

Ik snap dat het met kids lastiger te plannen is omdat ze onvoorspelbaar zijn (ik werk ook nog parttime op een zorgboerderij met kids met allerlei rugzakjes), maar toen ik er even met mn moeder over sprak herkende ze totaal niet wat hier soms voorbij komt. Zij stond rustig om 6.00 op om van alles te doen voor wij wakker waren, en dan ook nog rustig even n krantje en een kopje koffie, de lunch voor mn vader etc. Dan werden wij ergens tussen 7 en 8 wakker hielp ze ons. En als wij even in de box zaten of ergens mee aan t spelen waren dan deed ze weer even iets.

Als zij boven aant werk moest gingen wij mee. Hekje voor de slaapkamerdeur en voor trap en degene die ergens oud genoeg voor was hielp mee. Of we werden in bad gezet om de was te sorteren haha. Leerden we direct wat welke kleur was :))

Ik kan me daar zelf bijna niks van herinneren, maar mijn moeder heeft altijd alles heel systematisch aangepakt. Vaste dagen voor vaste taken en dat heb ik ook wel redelijk :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:39

Mijn kinderen zijn zelf om half zes present en nog eerder opstaan no way. Acht uur opstaan lijkt me stug, jullie moesten vast ook op school zijn :o

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:43

Ik maak me niet meer druk over het huishouden. Er zijn zo veel belangrijkere dingen in mijn leven.
Wie weet als mijn leven een beetje op de rails is dat ik het huishouden weer beter onder controle heb.
Het is hier niet vervuild dus goed genoeg.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:53

Stofzuigen is gister niet meer gelukt, wel twee wassen weggevouwen en de afwas netjes gedaan, en wat rommeltjes opgeruimd... vanavond maar nieuwe poging voor de stofzuiger...

Ik heb een jaar werkloos thuis gezeten, was toen net verhuisd, dus de eerste weken ben ik als een razende door het huis gegaan om alles een plekje te geven en het huishouden te doen... tot je langer thuis zit, dan maakt het niet meer zoveel uit, want je hebt morgen ook nog tijd zat om alles te doen, als je dan eenmaal bezig bent ga je gauw tussendoor keer zitten voor thee, of even snel iets anders doen. Dan belt een vriendin die vrij is om samen te gaan lunchen, dat duurt dan de rest van de middag en daarna moet ik naar mn paard... Of te wel ik werd zo inefficient als de pest... wat dat betreft blij dat ik weer aan het werk ben, ook al is het nu druk...
Nu begin ik langzaam weer een ritme met alles te vinden, het huishouden probeer ik daar stukje bij beetje bij in te plannen....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:56

Yvje86, ik weet niet meer of jij het was, maar ook meer in het algemeen. Dat je sinds 1-1 geen werk meer hebt, is natuurlijk niet een "normale" situatie zoals je hem beschrijft op dit moment. Erg vervelend, hoop dat je snel weer aan het werk bent.

Maar serieus, gooi de tv en pc aan de kant en iedereen gaat vanuit gekkigheid/verveling vanzelf het huishouden doen. Ik zie zooooo vaak bij thuiszitters dat er direct wordt gereageerd op fb of de hele dag door spelverzoeken voorbij komen. En misschien is mijn beeld dan anders, maar als je dan ook nog gaat zitten piepen dat je je huis niet schoon kunt houden, heb je echt een schop nodig.

En daarbij, de meeste wonen hier in een rijtjeshuis of appartement gok ik. Dan ben je toch met 5 uur per week (nog geen uur per dag) een heel eind. Kleine kinderen slapen ook, dan kun je in die tijd even lekker door je huis heen lijkt me...

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:02

Hier 2 fullltime banen en veel sociale activiteiten na werktijd en ook hier problemen met het huishouden. Af en toe doen we wel wat, maar veel te weinig. Als er dan visite komt, krijgt mn man het ineens op zn heupen en poets en boent hij het hele huis... :') Onze oplossing is dus eigenlijk vaker mensen uitnodigen :P

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:10

Djuulsie, als je beide fulltime werkt, wanneer maak je je huis dan vies??