Gierige acties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:48

Stybba :=

Tsja.. Kan een lastig onderwerp zijn.
Meestal betaalde ik altijd erg veel voor mijn vrienden.

Zo wel eens met een vriendin op vakantie geweest. De afspraak gemaakt om simpelweg samen boodschappen/aankopen/etentjes door de helft te delen. De gerechten en drankjes waren dan ook altijd wel gelijk. Toen plots haar geld op was (budgetteren was niet haar sterkste kant) vervolgens heb ik de volgende 4 a 5 dagen alles betaalt van drankjes tot aan eten en stappen. Kwam deze dame na de vakantie met een paar bonnetjes aan die ze in haar tas had gevonden(waar ze deze vandaan heeft getoverd? :+ ).
Of ik nog even de helft hiervan, circa 40,00, aan haar terug wilde betalen? Je kunt je voorstellen dat ik na het uitgeven van meer dan honderden euro's aan haar, zonder hier ook maar enkel iets van terug te vragen, dit even weg gezwaaid heb! :wave:

Ik vroeg ook nooit wat terug. Na enkele keren in een situatie gezeten te hebben dat mensen aan gaven wel voor mij te willen betalen en dan vervolgens de volgende dag een berichtje te sturen dat ik nog geld over moest maken, ben ik dan zelf ook maar gierig gaan doen. Tegenwoordig betaalt ieder zijn deel maar. Als ik zin heb om een rondje te doen, dan gebeurt dit wanneer ik wil. Moet daarbij zeggen dat ik het momenteel niet al te ruim heb..

mignonne2403

Re: Gierige acties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:49

Niet echt heel erg ofzo,
maar ik ging naar de supermarkt met mijn tante, en toen stonden we bij de kassa, loopt ze nog snel naar het koffiezetapparaat. helemaal prima.
Komt ze terug, en gaat ze , zodat ongeveer de hele supermarkt het kan kopen, zeggen: Ja, het is gratis hea! :roll:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:50

Ik zou met sommige hier niet willen gaan eten. Als ik uit ga eten heb ik eerst gerekend hoeveel ik kan missen en of ik daar wat mee kan beginnen kwa eten. Dan is vijf euro extra toeleggen omdat iemand wijn wilde of whatever gewoon veel. Ben gek dat ik voor 15 euro eet en voor drie euro drink, ik dan 25 of 30 moet neertellen voor een ander zijn 5 cola's of z'n wijn. Heeft niks met misgunnen te maken maar met moeten uitkijken wat ik uit geef. Waarom zou ik niey mee kunnen gaan eten als ik mezelf wel kan voorzien maar niet nog eens 10 euro kan toe leggen voor een ander. Ben toch geen Ocmw. :?
Als er op voorhand gezegd wordt 'splitten' of een pot leggen meld ik gewoon dat ik liever pas.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:23

Ayasha schreef:
Ik zou met sommige hier niet willen gaan eten. Als ik uit ga eten heb ik eerst gerekend hoeveel ik kan missen en of ik daar wat mee kan beginnen kwa eten. Dan is vijf euro extra toeleggen omdat iemand wijn wilde of whatever gewoon veel. Ben gek dat ik voor 15 euro eet en voor drie euro drink, ik dan 25 of 30 moet neertellen voor een ander zijn 5 cola's of z'n wijn. Heeft niks met misgunnen te maken maar met moeten uitkijken wat ik uit geef. Waarom zou ik niey mee kunnen gaan eten als ik mezelf wel kan voorzien maar niet nog eens 10 euro kan toe leggen voor een ander. Ben toch geen Ocmw. :?
Als er op voorhand gezegd wordt 'splitten' of een pot leggen meld ik gewoon dat ik liever pas.

Serieus? Jij gaat dus uit eten en bekijkt vooraf de menukaart om te berekenen wat je kwijt bent? Begrijp ik dat goed?

De enige reden dat ik vooraf de menukaart bekijk is om te kijken of ik er uit eten wil, of het niet een pleurisduur restaurant is en of er lekker eten is...
Maar als ik naar dat restaurant ga, wat binnen mijn budget past, ga ik echt niet op een euro meer of minder kijken zeg... Dan is uit eten gaan toch niet meer leuk?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:28

Ja, een restaurant waar niks onder de 25 euro te krijgen is als ik bv maar 25 in totaal wil uitgeven, daar moet ik voor passen. :) Jammer maar helaas. Ik heb keuzes gemaakt in mijn leven die in houden dat uit eten gewoon ietwat beperkt moet zijn/worden sommige maanden. Vind ik niet erg. Helemaal niet zelfs, krijg er veel voor terug maar dat houdt ook in dat ik dus idd geen zin heb om 10 euro meer uit te geven dan ik "van plan" was. :)
Dat mag een ander gierig vinden of misgunnen. Ik noem dat keuzes maken. Een ander hoeft mijn rekening niet te maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:32

Ayasha schreef:
Ja, een restaurant waar niks onder de 25 euro te krijgen is als ik bv maar 25 in totaal wil uitgeven, daar moet ik voor passen. :) Jammer maar helaas. Ik heb keuzes gemaakt in mijn leven die in houden dat uit eten gewoon ietwat beperkt moet zijn/worden sommige maanden. Vind ik niet erg. Helemaal niet zelfs, krijg er veel voor terug maar dat houdt ook in dat ik dus idd geen zin heb om 10 euro meer uit te geven dan ik "van plan" was. :)

Maar wat krijg je er voor terug dan? Daar kan ik me namelijk helemaal niets bij voorstellen...

De voorstelling die ik er bij maak is dat ik de hele avond geld op mijn bord zie liggen dat ik heel hard nodig heb voor andere dingen. Dat is toch niet leuk?
Dan zou ik liever zelf lekker uitgebreid koken, kaarsjes op tafel en het zelf gezellig maken.

Of gezellig koken voor/met vrienden... Hartstikke leuk...

Maar niet uit eten, zeker niet uit eten! :n

Edit: Overigens zie ik het niet als niet gunnen of misgunnen van een ander.
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 31-12-14 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:33

Gelukkig heb ik dat serieus nooit met vriendinnen! Op vakantie gingen we wel eens uiteten en dan rekenen we het ook pp uit adh van het bonnetje. Gewoon ongeveer. En dan overmaken of contant. Heb je niet gepast dan is het fooi. De ene kwwe betaalt de een wat meer de andere keer de ander. Lekker boeiend.

Ook als we uitgaan en thuis eerst wat drinken kopen we allemaal een flesje bijvoorbeeld. Gaat ook niet op de euro precies. Op vriendschappen mag je nooit bezuinigen :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:35

Ik heb zes paarden en die zes zijn de reden dat ik rotdagen dat ik me slecht voel en pijn heb gewoon door kom. :) Dat gaat een etentje niet lukken. ;)

Ik ga ook niet vaak uit eten, doe het niet graag genoeg om vaak te willen gaan. Deed het ook al niet geweldig graag toen ik nog geen zes paarden had. ;) Zeker niet met hele groepen. Maar komt het toch eens voor, dan wil ik idd niet gewoon splitten. :)
Als ik ga uit eten heb ik een budget in mijn hoofd, dat budget geef ik dan ook maar uit. Ik zie geen "geld" liggen maar eten overigens; Dus dan geniet ik er ook gewoon van. (dat zijn nl centjes die buiten het sparen en de kosten "over" zijn dan.)
Maar komt er dan iemand die 3 flessen wijn gedeeltelijk in mijn portefeuille wil schuiven terwijl ik 1 cola gedronken heb (ik drink gewoon niet zo veel tijdens het eten. ) dan ben ik het daar idd niet mee eens.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:36

Ik ben daar ook heel makkelijk in. Één ding weet ik wel zeker, geld voorschieten doe ik niet meer jeetje wat een ellende kwam daar van. Ze waren gewoon chagrijnig dat ik mijn geld terug wilde. Het ging wel om 50 euro in totaal. :=

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:41

Tja, zo was ik laatst met een vriendin mee naar de kroeg. Haar vrienden, die ik nog niet 'kende' waren er ook. Zij hadden daar de afspraak dat gewoon alles op een gezamenlijke rekening werd gezet. De jongens dronken allemaal aardig bier, terwijl ik alleen wat cola op had. Ik had een hoofdgerecht en een toetje en na het delen van de pot kwam het uit op 30,- pp. Terwijl ik misschien voor 20,- gegeten en gedronken had. Ach, dat vergeet ik dan maar snel. Ik heb een gezellige avond gehad, dat is het belangrijkst en ga daar ook niet moeilijk lopen doen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:44

Het is een beetje afhankelijk van hoe bont het gemaakt wordt.
Ik ga hier geregelt met een groepje meiden een dagje lounchen bij het strand en meestal wordt de rekening gewoon gedeelt.
Nu gaan er gerust 10 flessen wijn doorheen op zo'n dagje van 200 gulden per stuk (80 euro) en omdat ik vaak nog ver moet rijden deel ik niet mee met deze rekening maar betaal ik apart mijn frisdrankjes.
Dit heeft niets met gierigheid te maken maar als ik voor 15 gulden drink is het gewoon belachelijk dat ik dan voor over de 200 gulden moet afrekenen.
Met het eten deel ik wel gewoon mee.

Grappig is dat het niet delen in de drank rekening niet eens van mij afkomt, maar dat de meiden het gewoon niet willen hebben dat ik daar aan mee betaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:45

Janine1990 schreef:
Ayasha schreef:

Serieus? Jij gaat dus uit eten en bekijkt vooraf de menukaart om te berekenen wat je kwijt bent? Begrijp ik dat goed?

De enige reden dat ik vooraf de menukaart bekijk is om te kijken of ik er uit eten wil, of het niet een pleurisduur restaurant is en of er lekker eten is...
Maar als ik naar dat restaurant ga, wat binnen mijn budget past, ga ik echt niet op een euro meer of minder kijken zeg... Dan is uit eten gaan toch niet meer leuk?

Sommige moeten wel op 5E kijken.
Ik heb ook een tijdje een (zeer) beperkt budget gehad voor boodschappen/leuke dingen en ja, dan had ik bv echt max 35E te besteden.
Er zijn heel veel mensen die voor uitjes ed een budget hebben.
Dat is eigenlijk helemaal niet abnormaal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:45

Ayasha schreef:
Ik heb zes paarden en die zes zijn de reden dat ik rotdagen dat ik me slecht voel en pijn heb gewoon door kom. :) Dat gaat een etentje niet lukken. ;)

Ik ga ook niet vaak uit eten, doe het niet graag genoeg om vaak te willen gaan. Deed het ook al niet geweldig graag toen ik nog geen zes paarden had. ;) Zeker niet met hele groepen. Maar komt het toch eens voor, dan wil ik idd niet gewoon splitten. :)
Als ik ga uit eten heb ik een budget in mijn hoofd, dat budget geef ik dan ook maar uit. Ik zie geen "geld" liggen maar eten overigens; Dus dan geniet ik er ook gewoon van. (dat zijn nl centjes die buiten het sparen en de kosten "over" zijn dan.)
Maar komt er dan iemand die 3 flessen wijn gedeeltelijk in mijn portefeuille wil schuiven terwijl ik 1 cola gedronken heb (ik drink gewoon niet zo veel tijdens het eten. ) dan ben ik het daar idd niet mee eens.

Aaah, oke...

Ja, het is ook een way of life... Ik wil best een eigen paard, maar ik wil niet bezuinigen op mezelf en mijn leven. Dus ik wil alleen een paard als het een toevoeging is op mijn leven. Niet als ik dan zelf op droog brood moet, bij wijze van spreken...

Dus hier geen paard, maar ik neem graag eens op mijn kosten een vriendin mee uit eten, die het wat minder goed heeft dan ik. Geld uitgeven aan anderen maakt mij dan weer heel gelukkig. Niet dat ik elke maand uit eten ga hoor, dat hoeft van mij nu ook weer niet :P
Dus het is ook wel goed te verklaren dat we er heel anders in staan. Denk dat de andere voors en tegens van kosten delen/eigen hachje betalen, dit ook voor zichzelf na moeten gaan.

Ik kan namelijk wel begrijpen dat je niet vrolijk word van het delen van de kosten en dat het niet in elke vriendengroep zo is dat je niet moet bezuinigen op vriendschappen, omdat een aantal vrienden er bij zitten om te profiteren. Op zulke vrienden zou je juist wel moeten profiteren. En ja, dan is de keuze snel gemaakt om te 'zeuren' over het geld. En dan vind ik het echt niet raar dat je dan alleen je eigen ding wilt betalen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:46

Ik kan over mezelf zeggen dat ik niet gierig ben.. Ik deel graag en ik geef graag cadeautjes aan mensen waar ik om geef..
Maar ik doe over het algemeen niet graag aan 'Split-the-bill'..
Ik drink geen alcohol, ik kies vaak of ik een voor of een nagerecht neem, dus neem meestal maar 2 gangen..
En anderen drinken minimaal 4 glazen alcohol en ik maar 1 fris en dan nemen ze ook nog 3 gangen..
Ja, sorry, maar ik ga niet voor hen betalen..
Maar ik zal ook niet mijn keuze veranderen als er wel gekozen wordt om de rekening te splitsen. Ik houd het alsnog bij 2 gangen..

Daarom gaat mijn voorkeur toch uit naar een all-you-can-eat restaurant wat All-In is... dan heb je dat gezeik ook niet..

En verder, toen ik vroeger op stap ging deed ik nooit mee aan de pot, ik gaf nooit een rondje... Waarom?
Ik dronk op de avond 2 glazen fanta.. de mensen waar ik mee op stap ging kochten voor 100-150 euro bier/wijn/mix per avond...
Sorry, maar dan houd ik het graag bij 5 euro voor 2 fanta...

Dan maar gierig...

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:49

Brainless schreef:
Janine1990 schreef:

Ik heb ook een tijdje een (zeer) beperkt budget gehad voor boodschappen/leuke dingen en ja, dan had ik bv echt max 35E te besteden.

Precies Brainless..
Sterker nog.. ik heb wel eens een etentje met collega's af moeten zeggen, en dat vond ik dan echt klote en ik gaf dan ook de echte reden niet.
Maar als je het niet kan missen en je weet dat ook al kies je voor jezelf het goedkoopste gerecht, ze toch split-the-bill doen en jij dat gewoon niet kan missen..
Dat is echt naar..

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:53

Ik ben het wel met Ayasha eens, het is maar net wat je budget is en aangezien we niet bij elkaar in de portemonnee kunnen kijken...
Pp afrekenen is ook het makkelijkste toch? Er zijn altijd mensen die veel meer eten of drinken en er zijn altijd mensen die bewust misbruik maken van rekening delen. Apart afrekenen zorgt er ook voor dat niemand zich benadeeld voelt en houd de sfeer ook wat prettiger (als het van tevoren tenminste goed is afgesproken). Rekening delen werkt denk ik wel goed in een klein groepje met goede vrienden, maar in een grote (vrienden)groep waarbij er altijd wel een paar bij zijn waar je het beter of minder mee kan vinden gaat er toch al snel geroddeld worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:56

Janine1990 schreef:
Ayasha schreef:

Aaah, oke...

Ja, het is ook een way of life... Ik wil best een eigen paard, maar ik wil niet bezuinigen op mezelf en mijn leven. Dus ik wil alleen een paard als het een toevoeging is op mijn leven. Niet als ik dan zelf op droog brood moet, bij wijze van spreken...

Dus hier geen paard, maar ik neem graag eens op mijn kosten een vriendin mee uit eten, die het wat minder goed heeft dan ik. Geld uitgeven aan anderen maakt mij dan weer heel gelukkig. Niet dat ik elke maand uit eten ga hoor, dat hoeft van mij nu ook weer niet :P
Dus het is ook wel goed te verklaren dat we er heel anders in staan. Denk dat de andere voors en tegens van kosten delen/eigen hachje betalen, dit ook voor zichzelf na moeten gaan.

Ik kan namelijk wel begrijpen dat je niet vrolijk word van het delen van de kosten en dat het niet in elke vriendengroep zo is dat je niet moet bezuinigen op vriendschappen, omdat een aantal vrienden er bij zitten om te profiteren. Op zulke vrienden zou je juist wel moeten profiteren. En ja, dan is de keuze snel gemaakt om te 'zeuren' over het geld. En dan vind ik het echt niet raar dat je dan alleen je eigen ding wilt betalen.

Ik moet niet op droog brood en het voelt voor mij niet als bezuinigen op mezelf. :) Als het die maand kan wil ik best voor iemand wat bekostigen. Sowieso, de merrie houd ik momenteel vooral aan voor mijn bijrijdster want ik train haar niet meer. :D Maar ik vind het leuk dat zij er zo'n schik in heeft met die merrie dus ik doe niet bijzonder veel moeite om haar verkocht te krijgen. :+
Maar het is ook wat je leuk vindt. Ik vind uit gaan in het algemeen niet zo geweldig, voor een keertje is het prima maar ook al zou ik 1000 euro over hebben per maand, dan nog zou ik tientallen euro's meer besteden dan ik verbruik "zonde" van het geld vinden. :+ Dat kan ik ook in dingen steken waar iemand anders langer plezier van heeft dan een uur en 's morgens een kater. :+
Dat is idd maar net hoe je er tegen aan kijkt denk ik. :)

Hoe dan ook denk ik dat de minste scheve gezichten komen van gewoon elk lekker z'n eigen deel te betalen. :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:57

Ik vind het heel jammer dat bijna iedereen het knieperig en gierig vindt op het moment dat mensen liever alleen hun eigen eten betalen ipv het totale bedrag door het aantal mensen eten.

Ik ben van mezelf een hele goedkope eter, want ik drink bijna alleen maar water en heb meestal geen dure smaak. Voor mij komt het er daarom anders bijna ALTIJD op neer dat ik extra betaal voor andere mensen, zonder uitzonderingen. Het trekt nooit recht de andere kant op.

Bovendien heb ik het gewoon absoluut niet breed en heb ik al moeite om rond te komen en überhaupt mee te gaan naar etentjes enzo. Ik pas daarom regelmatig zelf gewoon heel goed op wat ik bestel zodat ik niet zo veel geld kwijt ben. Als we dan het geld gewoon splitten betaal ik alsnog heel veel, en daarom vraag ik ook altijd of het goed is dat ik zelf mijn eigen ding betaal.

Dat heeft niks met gierigheid te maken; ik ben hartstikke gul en gun iedereen alles, maar ik kan het op het moment gewoon niet dragen. Vergis je er daarom niet in dat dat voor andere mensen ook best zo kan zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:00

Brainless schreef:

Dat snap ik wel, daar heb ik ook geen problemen mee.
Maar dan begrijp ik weer niet waarom je zulke uitjes opzoekt?

Ik neem aan dat vrienden daar ook van op de hoogte zijn, als ze uit eten willen, dan stel je toch voor om samen te koken bij iemand thuis om er daar een gezellige avond van te maken? Je kan voor 10 euro PP heel erg leuk koken en iedereen heeft wel wat gezellige waxinelichtjes in huis ;)

Dat lijkt me veel gezelliger, dan met moeite, misschien tegenzin? je 35 euro op te eten. Dan gaat de gezelligheid er toch af?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:02

Waarom zou je geen uitjes met vrienden mogen doen als je je eigen eten gewoon kan bekostigen? :?
Mag je alleen uit met vrienden als je hun deel ook kan voorschieten?
Heeft niks met tegenzin te maken maar gewoon niet meer willen uitgeven. Als ik 25 euro in gedachte heb eet ik met heel veel plezier die 25 euro op hoor.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:03

Nou, Janine, als je voor jezelf stelt dat je prima X bedrag wil uitgeven voor een bepaalde avond, en dat kan ook, dan hoef je toch ook niet met tegenzin daar te zitten? Want bedrag X heb je er dan voor over.

Het wordt wat anders op het moment dat de rekening gesplit wordt en je betaalt bedrag X + nog een extra 15 euro omdat de rest zoveel meer geld heeft uitgegeven. :)

Daarom hou ik zelf niet van uitjes waarbij de pot gesplit wordt, en doe ik daar ook niet aan mee, tenzij er goede afspraken gemaakt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:05

Ik ga 1 x in de maand naar een soort kroegje toe. En daar waren mensen die altijd weg gingen als het hun beurt was om een rondje te bepalen.

Dus eigenaar heeft besloten dat ook al word er een rondje gedaan. Iedereen krijgt een streep achter zijn naam. Dus ieder voor zich.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:05

ligt er aan met welke groep, ik zit wel eens in team gierig en in team delen.

met neven en nichtengroepje weet ik dat er een aantal altijd al die dure mixjes erbij bestellen en dure toetjes na doen... tja dan ga ik daar echt niet meer voor betalen als ik geen voorgerecht neem 2 glaasjes drinken fris heb en geen toetje..

bij vaste mensen waar ik wat van weet dat ze niet moeilijk doen doe ik ook niet moeilijk, en met 2 groepjes rekenen we gewoon uit wie wat betaald.

en bij een nieuwe groep overleg ik van te voren is er niemand die erover begint vind ik meestal delen ook wel prima.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:07

Ayasha schreef:
Ik moet niet op droog brood en het voelt voor mij niet als bezuinigen op mezelf. :) Als het die maand kan wil ik best voor iemand wat bekostigen. Sowieso, de merrie houd ik momenteel vooral aan voor mijn bijrijdster want ik train haar niet meer. :D Maar ik vind het leuk dat zij er zo'n schik in heeft met die merrie dus ik doe niet bijzonder veel moeite om haar verkocht te krijgen. :+
Maar het is ook wat je leuk vindt. Ik vind uit gaan in het algemeen niet zo geweldig, voor een keertje is het prima maar ook al zou ik 1000 euro over hebben per maand, dan nog zou ik tientallen euro's meer besteden dan ik verbruik "zonde" van het geld vinden. :+ Dat kan ik ook in dingen steken waar iemand anders langer plezier van heeft dan een uur en 's morgens een kater. :+
Dat is idd maar net hoe je er tegen aan kijkt denk ik. :)

Hoe dan ook denk ik dat de minste scheve gezichten komen van gewoon elk lekker z'n eigen deel te betalen. :)

Daarom zeg ik ook bij wijze van spreken (droog brood) en dat het voor mij zo zou voelen. Mijn hobby mag niet ten koste gaan van mezelf. En bij mij is ten koste gaan van mezelf wanneer ik bijvoorbeeld niet meer voor de feestdagen (want ik loop er niet het hele jaar mee) wimperextensions kan laten zetten. Iets dat voor een ander overbodig is, en waar ik ook absoluut wel zonder kan. Maar wel iets dat ik erg leuk vind voor een of twee keer per jaar een paar weken.
Vandaar ook mijn woorden 'way of life'. De een geeft dat soort dingen makkelijker op dan de ander en dat is ook een ieders goed recht hoor!

Maar het is voor mij wel moeilijk om te bedenken dat je uit eten gaat wanneer je jezelf een redelijk laag budget stelt (naar mijn idee om lekker uit eten te gaan). Omdat ik dingen die ik duur en/of zonde vind, ook liever niet doe. Dan geef ik mijn geld ook liever anders uit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:10

Ayasha schreef:
Waarom zou je geen uitjes met vrienden mogen doen als je je eigen eten gewoon kan bekostigen? :?
Mag je alleen uit met vrienden als je hun deel ook kan voorschieten?
Heeft niks met tegenzin te maken maar gewoon niet meer willen uitgeven. Als ik 25 euro in gedachte heb eet ik met heel veel plezier die 25 euro op hoor.

Ik zeg nergens dat het niet mag :?

Ik probeer me alleen voor te stellen hoe het dan is, en ik kan me niet voorstellen dat je lekker zit te eten als je een budget hebt.

Aleeneh schreef:
Nou, Janine, als je voor jezelf stelt dat je prima X bedrag wil uitgeven voor een bepaalde avond, en dat kan ook, dan hoef je toch ook niet met tegenzin daar te zitten? Want bedrag X heb je er dan voor over.

Het wordt wat anders op het moment dat de rekening gesplit wordt en je betaalt bedrag X + nog een extra 15 euro omdat de rest zoveel meer geld heeft uitgegeven. :)

Daarom hou ik zelf niet van uitjes waarbij de pot gesplit wordt, en doe ik daar ook niet aan mee, tenzij er goede afspraken gemaakt zijn.

Maar wat nu als je net over dat bedrag heen gaat?
Je tweede alinea kan ik namelijk prima begrijpen, zoals ik eerder ook al postte.
Maar ik kan me niet voorstellen dat het lekker zit met een budget. Kijk, als je budget ruim is.
Zoals Brainless stelt, die 35 euro... Laatst met een vriendin uit eten geweest en samen 65 euro betaald... Dan is 35 een prima budget. We hebben heerlijk gegeten en waren stampvol.
Maar 25 euro was heel lastig geworden, daarvoor kom je bij het gemiddelde wokrestaurant niet mee weg. En dat vind ik niet echt heel gezellig uit eten gaan.