Wie auto bekeuring betalen? Mijn auto, hij was bestuurder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Wie auto bekeuring betalen? Mijn auto, hij was bestuurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:08

Hij reed op haar verzoek, om haar hond op te halen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:10

Ja maar dan nog hoeft hij niet te hard te rijden.
of ze moet dat gevraagd hebben, of het wat sneller kan. Zo niet, dan is het zijn verantwoordelijk.
zeker als de bijrijder de verkeersregels niet eens kent.

Ik heb vaak genoeg in mijn moeders auto gereden om iets voor haar op te halen. Zou het dan echt zelf moeten betalen hoor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:31

Nou ik zou er geen probleem mee hebben om de helft te betalen maar als ik hem geheel zelf moest betalen terwijl ik in haar auto rijd om haar een dienst te bewijzen zou dat wel een beste knauw in de vriendschap zijn. Dat was dan ook wel klaar.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:36

Dus mensen gaan ermee akkoord dat je te hard mag rijden als je in iemand anders zijn auto rijdt omdat het gevraagd wordt te rijden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:49

Heb je het er al met de persoon in kwestie over gehad?
Als ik "gratis" een auto mag gebruiken, zou ik opgelopen boetes gewoon zelf betalen. Ik zou mij schamen als ik de eigenaar van de auto (die auto, verzekering en belasting betaald) ook nog eens geld voor mijn boetes zou laten ophoesten.
Ik snap wel dat je hem zogezegd wilt matsen, maar je bent hem al de hele tijd aan het matsen door hem een goedkoop vervoersmiddel te bezorgen. Dat jij er ook af en toe voordeel bij hebt omdat ze je ergens heen kunnen brengen, tja, mag het, is jouw karretje.
Laatst bijgewerkt door Gini op 28-12-14 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:50

Anne_GTI schreef:
Nou ik zou er geen probleem mee hebben om de helft te betalen maar als ik hem geheel zelf moest betalen terwijl ik in haar auto rijd om haar een dienst te bewijzen zou dat wel een beste knauw in de vriendschap zijn. Dat was dan ook wel klaar.

Bedenk wel dat de eigenaar van de auto maandelijks al een flink bedrag kwijt is om de auto te houden en hem dus in het geval van TS niet eens kan gebruiken. Als ik een vriendin zou hebben waar ik de auto kan lenen wanneer ik wil en afentoe even haar op en neer moet rijden en enkel de benzine zelf zou moeten betalen zou ik echt heel blij zijn :) Als IK een overtreding bega dan draai ik gewoon voor de boete op. Zo simpel is het.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 18:55

Het is al opgelost :).

We betalen beide de helft. Hij vond het prima om het alleen te betalen, en ook logisch om het alleen te betalen, maar nam het aanbod wel aan van de helft, omdat hij het niet breed heeft en vond het een lief aanbod. Ik kan het best missen, dus daarmee klaar. Wel met de opmerking dat de volgende keer wel geheel voor zijn rekening komt, maar dat leek hem niet meer dan normaal.

Ik vind 'matsen' een naar woord. Hij is een vriend van mij. Er word niets gematst. Er word een gunst verleend, één die ik graag en vrijwillig verleen. Als ik niet wil dat hij in mijn auto rijd, kan ik dat ook zeggen, is het zo klaar. Maar ik vind het niet erg. Het benadeelt mij niet, dat ze er in rijden. Maak er twee mensen blij mee. Als ze er niet in reden, moest ik alsnog de verzekering en belasting betalen (behalve als ik hem schors, maar dat doe ik liever niet), nu betaal ik het ook, maar hebben anderen er wel plezier van. Daarnaast is het van tijdelijke aard, tot ik zelf kan rijden. Dan kunnen ze hem niet zomaar meer lenen. Tevens staat de auto nu niet stil. Rust roest zeggen ze toch. Beter dat de auto blijft rijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:00

Ik vind matsen een leuk woord. Vooral als het op mij toegepast wordt. :D

Het is al opgelost en beide partijen zijn tevreden, wat willen we nog meer. :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:49

Eline, ik ga geheel in jouw redenering mee. Zo blijft het voor alle partijen leuk!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:35

Ik vind dat je het mooi opgelost hebt Eline. Er is meer in het leven dan geld en als jij het kan missen en het voor hem lastiger is, dan is er toch niks mooier dan iemand blij maken? Juist omdat hij het, als ik het zo lees, niet verwacht had.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 02:38

Nessa schreef:
Apart dat veel mensen de bekeuring delen. Hij heeft toch zelf zoveel te hard gereden? Als ik in mijn ouders auto te hard rijd mag ik de bekeuring ook betalen hoor. Zijn eigen verantwoordelijkheid. Als hij zich netjes aan de snelheid houd is er niks aan de hand.

Lekker makkelijk ook zo. Doe je dit ook als de bekeuring 900 euro is?

In je ouders auto rijden vind ik niet echt te vergelijken met samen in je auto rijden want je hebt zelf geen rijbewijs :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 03:09

lifaya schreef:
Anne_GTI schreef:

Bedenk wel dat de eigenaar van de auto maandelijks al een flink bedrag kwijt is om de auto te houden en hem dus in het geval van TS niet eens kan gebruiken. Als ik een vriendin zou hebben waar ik de auto kan lenen wanneer ik wil en afentoe even haar op en neer moet rijden en enkel de benzine zelf zou moeten betalen zou ik echt heel blij zijn :) Als IK een overtreding bega dan draai ik gewoon voor de boete op. Zo simpel is het.

Maar TS kan/mag zelf niet rijden en haar vriend reed haar rond (en niet voor zichzelf).

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 07:30

Iedereen heeft hier zijn eigen mening over en ook de TS weet dat de bestuurder zelf te hard heeft gereden. Maar uit coulance delen ze de rekening om bovenstaande redenen.

Dus nogmaals zeggen dat de bestuurder de rekening moet betalen voegt volgens mij niet zoveel meer toe aan dit topic ;)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:57

Ik vind dat je het lief opgelost hebt! En beiden partijen zijn tevreden.
Ik zou idd wel bespreken dat de volgende keer voor hemzelf is.
Je kan natuurlijk niet blijven betalen.
Maar ik geloof dat je dat al gedaan hebt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:05

Laatst reed ik met mijn ouders in de auto. Auto staat op mijn naam alleen rijd mijn vader er ook in. We delen de APK kosten en benzine. Ik reed op het laatste moment door en riskeer een boete door geflitst te zijn. Dan betaal ik die boete in mijn eentje want ik koos ervoor om door te rijden. En zo zie ik het ook met die boete. Hij koos ervoor om hard te rijden dus moet ie hem ook de volgende keer betalen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:09

Was de autorit voor hemzelf had ik hem zelf laten betalen.
De rit op verzoek ieder de helft.
Rit op verzoek met de vraag of hij wat sneller kan rijden ivm spoed zelf betalen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:16

Als de chauffeur van de koning te hard rijdt, mag hij dat ook gewoon zelf betalen, tenzij het een dienstorder was. Ik sta juist met mijn oren te klapperen dat mensen het hier zo logisch vinden dat TO meebetaalt aan de te zware rechtervoet van haar vriend. Iets te hard of niet, je doet het als chauffeur toch echt zelf. En van 5 km te hard omdat je afgeleid bent rijd je op sommige wegen ook zo 25 te hard..

Als ik met de taxi ga (wekelijks) hoef ik ook niet mee te betalen aan eventuele boetes voor de chauffeur (en maar goed ook, wat die soms uithalen), en die rijdt me ook echt op mijn verzoek omdat ik zelf niet kan/mag rijden...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:23

Ik vind iedereen ook bijzonder gul. Verzoek of niet, persoon kiest ervoor om te hard te rijden dan mag de persoon ook de prent betalen. Verantwoordelijkheid noem ik dat ook wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:05

Met het verschil dat de beste gozer er helemaal niet voor gekozen heeft om te hard te rijden....het was een foutje. Dat hij niet had gemaakt als hij niet zo vriendelijk was geweest om voor de TS te chauffeuren op die dag en die route, want dan was hij daar helemaal niet geweest :)*

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:30

zal tegen mijn collega's vertellen dat ze dat als excuus kunnen gebruiken als ze weer eens een bekeuring krijgen als ze voor de baas rijden 8)7

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:04

Als je autorijdt heb je een potentieel moordwapen onder je kont, één moment van onoplettendheid en je kan het leven van anderen en/of jezelf verwoesten. Nu is het iets te hard, kan gebeuren en gebeurt de beste weleens, maar blijft wel de verantwoordelijkheid van degene die zijn voet op het gaspedaal heeft. In een moment van onoplettendheid kun je ook iemand zijn leven lang gehandicapt rijden, had TO dan ook mee moeten betalen aan de gevolgen? Nee, want zij is niet verantwoordelijk voor wat degene achter het stuur doet.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:44

De TS HOEFDE ook niet mee te betalen, soms is het 'goodwill'......

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:57

ElineS schreef:
Ik denk dat ik toch inderdaad de helft ga betalen. Ook al is het niet mijn verantwoordelijkheid, hij reed voor mij, hij heeft normaal nooit problemen met de auto, is normaal heel netjes en rijd ook netjes. Dit was echt oeps, per ongeluk.

Dus voor deze keer.

Ik twijfelde even omdat het toch echt zijn eigen verantwoordelijkheid is, maar ik voel me te banketstaaf om hem nu het hele bedrag te laten betalen.

Vervolgens ga ik daarna wel duidelijk met beide overleggen, als zij rijden, zij betalen.. Ook al rijden ze mij ergens heen. Omdat zij toch degenen zijn die moeten opletten op hoe hard ze gaan. Ik denk dat ik dat even op papier zet. Al is het niet rechtsgeldig. Afspraken op papier is wel fijn.

@Rintah: Hij betaalt normaal de benzine, als hij de auto voor zichzelf pakt. Gaan we ergens samen heen, dan delen we de benzine. Rijd hij mij ergens heen, betaal ik de benzine, dus die is van die avond gewoon door mij betaalt :).

Ze hebben het wel makkelijk :P Ik heb de lasten, zoals de verzekering en belasting, en zij lekker rijden :') Achjah, krijg er gelukkig taxi ritjes voor terug.. En het is van tijdelijke aard, tot ik zelf mijn rijbewijs heb.

Ik snap je ontzettend goed hoor! hij reed voor jou.. maar ik vind het bijvoorbeeld best flauw (zeg het als ik het mis heb) dat hij die avond niet even je benzine heeft betaald. hij mag wel je auto gewoon pakken! ik zou in jou geval ook de helft betalen, maar hij mag wel een keertje extra benzine betalen of iets dergelijke

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:14

Ts, heel netjes opgelost, zo te horen heb jij een stel fijne vrienden en daar moet je zuinig op zijn. Ik had ook de helft betaald, minimaal. Want veel mensen hier zeggen wel dat het eigenschuld, dikke bult is maar als ik naast iemand zit die duidelijk de regels overtreed dan zeg ik er wat van ipv te denken: Ik zit niet achter het stuur dus wat kan mij dat schelen als hij/zij een vette prent krijgt".

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:20

Anne_GTI schreef:

Dan kan je jezelf geen vriendin noemen hoor, dan ben je niets meer dan een profiteur. Wel gratis en voor niets in de auto van een ander rijden maar als je een boete rijdt het erg vinden als je hem zelf moet betalen en het een knauw in je vriendschap vinden. :+ De logica ontgaat mij compleet.

Ik hoop overigens dat de mensen die als smoes aanleveren "achja tijdens het kletsen.." zelf geen rijbewijs hebben.... mooie boel als je iemand aanrijdt: "achja kan gebeuren tijdens het kletsen".
Dan heb je niet helemaal begrepen wat jouw taak als chauffeur is. Als je geen twee dingen tegelijk kan moet je dat ook vooral niet doen.