Stel dat ik nu zou sterven..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:11

bigone schreef:
_Ella_ schreef:
Misschien is het een idee om het eens aan God zelf te vragen? Of Hij je de weg wil wijzen.
Ik denk dat dit topic vol staat van eigen ideeën en persoonlijke overtuigingen. Zoveel mensen, zoveel meningen, en uiteindelijk is de waarheid alleen bij God te vinden. succes!

Ik bedoel dit niet verkeerd maar van dit soort opmerkingen gaan mijn haren dus recht overeind staan want hiermee oordeel je meteen dat ik, als niet gelovige, dus nooit de waarheid zal vinden mocht ik die zoeken. De waarheid bestaat niet en heeft ook nooit bestaan, dat is door predikers in het leven geroepen om hun geloof als enig juist geloof aan de man te brengen.

Sorry, ik reageerde op ts, er vanuitgaande dat zij wel gelooft dat er iets, een god, is. Ik doel zeker niet op mensen die niet geloven. Ik bedoelde juist dat niemand hier de wijsheid in pacht heeft.
Ik begrijp niet helemaal wat je precies vervelend vind aan mijn opmerking? Als je niet gelooft, hoef je toch ook niet te zoeken? Of begrijp ik dat verkeerd?[/quote]
Ik doelde op de opmerking, uiteindelijk is de waarheid alleen bij god te vinden. Ik denk dat de waarheid ,zo die al bestaat, alleen in jezelf te vinden is.
Geloof is voor mij iets dat je van je ouders vaak meekrijgt. Het nest waar je in geboren bent bepaald vaak je leven dus ook je geloof. Ik vind het fascinerend om te zien hoe mensen diep gelovig kunnen zijn op zeer jonge leeftijd omdat het nu eenmaal zo geleert is. In sommige kringen worden ze ook zeer gelovig gehouden, door speciale scholen en donderpreken. Juist als diep gelovigen hun leven in gods handen leggen dan zou je toch de wijsheid verwachten om kinderen, net als bvb bij de Amish, eens een jaar de wijde wereld in te sturen om te onderzoeken of je bij je geloof alles vind wat je wil in het leven.
Dan spreek je imo uit volle overtuiging je vertrouwen en geloof in god uit, niet omdat het er zondags met donder en geweld ingestampt word.

gerlindie

Re: Stel dat ik nu zou sterven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:35

Ik heb niet het hele topic gelezen (alleen reacties van TS)

Ik snap je heel goed TS.
Ik ben zelf ook christelijk opgevoed, en zit ook in de Hersteld Hervormde kerk.
Ik merk idd dat je in zo'n kerk al gauw wordt aangekeken op bijv. zoiets als oorpiercings/hoedjes.
Ik ben ook wel eens bang dat God niet echt bestaat, maar Allah ofzo.
Toch ben ik het niet eens met de mensen die zeggen dat Allah en God dezelfde persoon zijn.

Allah is een strenge God. Als je zondigt, moet je daar veel goede daden tegenover zetten om weer op de 'reine'weg te komen. Je moet je aan allerlei wetten houden.
En zelfs als je dat helemaal doet, ben je er nog niet zeker van dat je ook echt in de hemel komt, want Hij kan altijd nog van gedachten veranderen en je naar de hel sturen.

De God van het Christendom heeft zijn Zoon, Jezus naar de aarde gestuurd. Omdat hij voor ons geleden heeft, maar ook weer is opgestaan, terwijl Hij onschuldig was, kunnen wij zalig worden als we Hem erkennen. In mijn omgeving zie ik veel mensen die echt geloven in God, en daar zo'n rust door verkrijgen, dat ik toch geloof dat Hij bestaat.
Ik snap het dat je zegt dat er zoveel gewaarschuwd wordt voor van alles in onze kerken.
Zeker als het gaat over hoe je bekeert moet worden. Ik kan het niet zo goed verwoorden, maar het komt meestal op zoiets neer: 'je moet bekeerd worden. Als je verloren gaat is het je eigen schuld (daaruit zou je dus kunnen afleiden dat je daar "zelf voor moet zorgen"), maar God bekeert je. Zelf kun je niets doen.' Dat vind ik altijd erg lastig. Dus je kunt niets zelf doen, maar het moet wel.
De enige raad die ik je kan geven is: lees zelf in je bijbel, heel rustig en vraag je af wat het betekent.
Nou heb ik geluk dat ik op onze school (reformatorisch onderwijs) echt een hele fijne godsdienstleraar heb, met wie we het vaak hebben over zulke zaken, en ook 'leren' hoe je in de bijbel kan lezen.

Ik geloof trouwens niet dat Jezus naar Mohammed verwijst als Hij het over een Trooster heeft. Ik denk dat hij dan verwijst naar de Heilige Geest, die met Pinksteren gekomen is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:43

Maar gerlindie: Dat is zo stroming afhankelijk. De ene stroming vind dat god het al een doodzonde vind als je je knieën laat zien als vrouw, weer een ander vind dat je als man met meerdere vrouwen moet trouwen of samenwonen voor het huwelijk of een relatie krijgen met iemand van een andere kerk etc etc. Zelfs binnen het christendom heb je zoveel verschillende interpretaties van wat onze here wel/niet wil. Een broeder vertelde dat ik naar de hel ging omdat ik een hemd met korte broek droeg, terwijl zijn collega broeder van dezelfde orde mij gelijk gaf in die hitte. Ook binnen het christendom verschilt het beeld van God enorm: Van tolerante God der liefde tot de allerstrengste rechter met zero tolerance beleid.

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:46

Ik zou je er niet te druk over maken bij de geloven waarbij 1 god een rol speelt zou je dit kunnen terug voeren naar 1 god want al die goden zijn eigenlijk de zelfde persoon met een andere naam (sorry gelovige) want ze willen hetzelfde Dat je goed leeft! en er is ook in elk geloof een beloning of straf voor je daden in het leven maar als ik sterf zal ik terug komen om het te vertellen aan je hoor :(:)
Ik zou je lekker in de islam verdiepen als je dat wilt

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:29

Daar heb je idd gelijk in vuurneon, maar binnen de islam heb je dat naar mijn weten nog veel meer.
Ook al verschilt dat dan ook weer per stroming natuurlijk

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:36

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 09-02-22 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:56

[
bigone schreef:
Ik doelde op de opmerking, uiteindelijk is de waarheid alleen bij god te vinden. Ik denk dat de waarheid ,zo die al bestaat, alleen in jezelf te vinden is.
.
de waarheid over, mocht hij dus bestaan, wie hij is. Mocht hij niet bestaan, hoef je ook niet te weten wie hij is immers. Heb een beetje het idee dat je één zinnetje uit mijn post hebt gehaald, en daar iets aan plakt wat ik echt niet gezegd heb.
Verder snap ik niet waarom ik niet mag zeggen dat de waarheid bij god te vinden is, en jij dan beweert dat mijn geloof een aangeleerd iets is. Of zelfs met donder en geweld ingestampt is....

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:09

Cassidy schreef:
Suzanne F. schreef:
Het probleem is inderdaad dat als je de Bijbel heel letterlijk en dus streng interpreteert, de twijfelaars inderdaad gestraft worden.

Wat wij in de Bijbel lezen is de interpretatie van een select groepje, die gekozen heeft welk geschrift in de Bijbel beland en welke niet. En dat is een denkbaar slechte basis (want ik geloof in God maar niet in zijn personeel). De Bijbel is voor interpretatie vatbaar. En er zijn helaas in mijn ogen teveel verkeerde dingen gedaan in het verleden met de Bijbel in de hand, puur door de verkeerde interpretatie ervan.

Dus de Bijbel? Heel gevaarlijk boek. Koran dito. Als je klakkeloos gaat volgen wat daarin staat, ga je er echt niet gelukkig van worden.

Haha dat heb ik ook wel eens gezegd. Ik geloof ook dat de meeste verhalen in de bijbel meer levenslessen zijn dan waargebeurd, net zoals disneyfilms, als je jong ben geloof je alles of neem je alles voor waar aan, maar als je de films bekijkt als je ouder bent dan zie je de onderliggende boodschap (zoals vriendschap, liefde, eerlijkheid etc). Sorry klinkt heel vaag maar weet het niet beter te omschrijven.

Ik geloof dus wel in wat maar ook weer niet in 1 god, heb ooit ergens gelezen dat in de aller eerste/oudste geschriften van de bijbel die gevonden zijn gaat over "goden" ipv "god" (schiep hemel en aarden en ga zo door), sindsdien geloof ik in meer maar weet niet wat precies.

Overigens ben ik protestants opgevoed met de bijbehorende zeer strenge scholen (daar waar meisjes rokken tot knielengte en langer moeten dragen)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:39

Ik moet bekennen dat ik niet elke reactie in het topic heb gelezen maar ik wilde toch even mijn eigen visie toevoegen.

Ik ben zelf vrij open opgevoed. Mijn ouders geloven 'niks' maar wilde wel graag dat ik alle kans kreeg die ik wilde om mezelf te ontwikkelen. Zo ben ik vanaf de basisschool t/m de middelbare school naar een christelijke school geweest en heb zo veel meegekregen van de Bijbel. En heb ik tussendoor ook verschillende geloven aangehaald bij ons thuis :+

Ik heb veel respect voor een ieders geloof en ik vind het mooi hoe mensen kunnen geloven. Echter krijg ik wel de 'rillingen' van de stromingen die gevoerd worden met angst. Ik vind het moeilijk om te geloven dat God, die als het goed is 1 grote bundeling van liefde is, dit zou willen. Dat hij aan het einde van mijn leven zegt "ja.. ja je bent verder altijd heel lief, eerlijk, respectvol en goed met anderen en jezelf omgegaan maar ja.. je ging niet naar de kerk en geloofde niet in me. dus sorry maar je komt er niet in."
Dus ik ben mijn hele leven een goed mens geweest maar omdat ik niet heb gezegd dat ik specifiek in God geloof heb ik pech? :+

Er is meer tussen hemel en aarde. En ik denk dat wat dat ook is, hij/zij/het heel blij is met wie jij bent. En zolang jij gewoon 'goed' in het leven staat dan maakt het niet uit of je God nou God noemt, of Allah, of Jehovah.. of Kees of Corrie...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:17

Al met al komt het er op neer dat heel veel mensen allerlei regeltjes er bij verzinnen binnen het Christendom. Sommige stromingen gedragen zich naar mijn mening als de farizeeërs uit de Bijbel (suler vroom en schijnheilig), maar hebben het zelf niet door xD
Die regeltjes geeft ze houvast, en daarom is de Islam denk ik voor sommigen ook een prettig geloof.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:23

Ik geloof wel dat er iets is, maar wat?
Ik denk wel dat je het ook zelf in de hand hebt, of je naar hemel of hel gaat. Ik denk als je zelf gelooft dat je naar hel gaat dat je dat dan ook gaat.
En als je gelooft dat je naar de hemel gaat dat je dat dan ook gaat.
Mits je natuurlijk geen mensen moord of verkracht of iets anders verschrikkelijks doet.

Maar ik denk dat je het beste gewoon van alle geloven iets kun pakken en daar in geloven dan in een geloof, waar je toch in twijfelt.

En verder ben ik het met Sicayes eens.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:25

Thesserd schreef:
Al met al komt het er op neer dat heel veel mensen allerlei regeltjes er bij verzinnen binnen het Christendom. Sommige stromingen gedragen zich naar mijn mening als de farizeeërs uit de Bijbel (suler vroom en schijnheilig), maar hebben het zelf niet door xD
Die regeltjes geeft ze houvast, en daarom is de Islam denk ik voor sommigen ook een prettig geloof.

Tot mijn verbazing denk ik dat je gelijk hebt.
Heb er nog nooit zo tegenaan gekeken.
Interessant!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:29

en daarom is het zo moeilijk.. en daarom noemen ze het dus ook geloven. Heel simpel gezegd, iedereen moet eten... de ene doet het uitgebreid, de ander gaat uit eten, de volgende doet t zeer milieu bewust of bio of weet ik veel.. Zo zie ik het geloof ook een beetje. En nee dat bedoel ik niet oneerbiedig.. Maar zoveel mensen zoveel smaken, zoveel gedachtes, zoveel gewoontes.. zoveel .....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:20

Meisje toch, wat erg dat je je op deze leeftijd al over zulke zware kost moet buigen. Welke god kan het veroordelen dat jij het juiste probeert te doen???

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:39

Ik ben er ernstig van overtuigd dat het de bedoeling is dat je goed bent voor anderen en jezelf (zoals ik hierboven ook al las). De tien geboden komen wat mij betreft wel in aanmerking om daarvoor te volgen en die vind ik dan ook bijzonder nuttig.

Ik geloof niet dat je ineens naar de hel gaat doordat je een keer te weinig naar de kerk bent gegaan op zondag. Daar geloof ik pertinent niet in. Dat zijn wat mij betreft allemaal regeltjes die door mensen verzonnen zijn. Ik vind ook dat de mensen die het hardst proberen anderen ervan te overtuigen de regeltjes te volgen het hele geloof het minst goed begrepen hebben.

Andersom geloof ik ook niet dat je ineens een goed mens bent en naar de hemel gaat doordat je de regeltjes (buiten de tien geboden) wél hebt opgevolgd.

Ik hoop wel van harte dat karma bestaat overigens. Zal wellicht hetzelfde idee zijn als de hel en de hemel trouwens...

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:19

Lieve TS,
Ik ben ook gelovig, ik geloof in één God de schepper van hemel en aarde, die Zijn zoon Jezus naar de aarde zond om te lijden en te sterven voor onze zonden.
Ook ik heb met vragen gezeten maar juist door bidden en zoeken mocht ik ervaren dat Hij mijn God wil zijn en voor mij wil zorgen.
God is geen God van straf maar een God van liefde, Hij wil er voor je zijn, Hij houd van je en zorgt voor je.
Hij vraagt maar 1 ding en dat is in Hem geloven.
Want wie gelooft zal zalig zijn.

Je mag me altijd pb-en.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:25

MyKayleigh schreef:
Lieve TS,
Ik ben ook gelovig, ik geloof in één God de schepper van hemel en aarde, die Zijn zoon Jezus naar de aarde zond om te lijden en te sterven voor onze zonden.
Ook ik heb met vragen gezeten maar juist door bidden en zoeken mocht ik ervaren dat Hij mijn God wil zijn en voor mij wil zorgen.
God is geen God van straf maar een God van liefde, Hij wil er voor je zijn, Hij houd van je en zorgt voor je.

Je mag me altijd pb-en.

Mag ik je iets vragen, waar ik al lang nieuwsgierig naar ben? Stel, je leeft je leven netjes, geen zonden, gewoon aan de wet en de 'tien geboden', maar je geloofd niet in god. Zou je dan alsnog naar de hemel komen (want god houdt immers van al zijn schepsels) of niet? Wat is jouw visie, of van andere gelovigen, daarop?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:57

Wat denk je zelf dat het antwoord is Eske? :D Niet waar je op hoopt, maar door er even over na te denken wat het antwoord volgens jou zal zijn? :)

< in oudere discussies is deze vraag/antwoord al wel eens voorbij gekomen hoor, maar hier idd volgens mij nog niet >

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:01

MyKayleigh schreef:

Maar geloven is geen keuze, toch? Dan ben ik bij voorbaat al veroordeeld tot de hel :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:09

EskeGirl schreef:
MyKayleigh schreef:
Lieve TS,

Je mag me altijd pb-en.

Mag ik je iets vragen, waar ik al lang nieuwsgierig naar ben? Stel, je leeft je leven netjes, geen zonden, gewoon aan de wet en de 'tien geboden', maar je geloofd niet in god. Zou je dan alsnog naar de hemel komen (want god houdt immers van al zijn schepsels) of niet? Wat is jouw visie, of van andere gelovigen, daarop?

Ik geloof dat elk mens in de hemel terecht komt. Aangezien God zijn liefde oneindig groot is en om iedereen geeft.

Ik denk dat de hel niet eens bestaat. Maar dat het gewoon stukje bangmakerij is.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:20

Mijn persoonlijke mening is dat je pas op een zinvolle manier gelooft wanneer je je geloof hebt beproefd aan twijfel en vragen. Iedereen kan opnieuw en opnieuw 1 antwoord herhalen, maar dan is het ook niet meer geloven. Dan is het net zo zeer zinvol als elke dag zeggen tegen je vrouw dat je van haar houdt maar geen sprankje liefde meer in je hebt.

Wanneer je op een andere manier om gaat met geloof, namelijk door te achterhalen of het echt van jou is, en wat het beste bij je past geloof je op een veel 'echtere' manier. Het wordt dan namelijk jouw(!) overtuiging en het kan best dat je daar uiteindelijk veel zekerder van wordt.

En over de hel... Ja niemand kan daar natuurlijk echt iets over zeggen, maar meer dan 2/3 van de wereld is niet Christelijk. Ik denk dat een god die van zijn kinderen houdt, niet zo veel van hen naar de hel stuurt.
Vooral niet omdat de grote geloven in kern, in echte essentie (weer mijn persoonlijke mening vd essentie van geloven hoor), gewoon heel erg op elkaar lijken. Heb je naasten lief, wees niet arrogant/ijdel, help de mensen die jouw hulp nodig hebben, het belang van familie en gemeenschappen etc.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:22

De hel staat nergens expliciet in de bijbel genoemd :=

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:22

Ik heb alleen even de eerste post van Ts gelezen en voor de rest niks dus ik ga daar m'n mening maar op baseren. (Ik weet zelf ook niet wat ik in moet geloven precies maar sommige dingen ook wel)
Ts, je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Er bestaat een hemel en een hel. Maar niet zoals mensen denken dat de hel er is. Er bestaat geen hel waar je gestraft word dus je hoef je daar geen zorgen om te maken. Jezus was gestorven om voor ons. Dat heet volgensmij de zondeval.
En ik lees altijd dat god houd van iedereen. Dus waarom zou hij je dan straffen?

Oke nu even lezen wat de rest post

RoodZonnetje schreef:
MyKayleigh schreef:

Maar geloven is geen keuze, toch? Dan ben ik bij voorbaat al veroordeeld tot de hel :=

Geloven is wel een keuze, je geloofd wel of je geloofd niet. Als je er echt niks mee hebt moet je het ook niet doen. Je moet doen waar je zelf gelukkig bijvoeld

Thesserd schreef:

Klopt ook. Maar dat is bij elk geloof zo hoor day er regels bij worden verzonnen :')

vuurneon schreef:
Ik vind het ook juist mooi dat niemand weet wat er echt is en ons opwacht aan gene zijde. De zoektocht naar wat je wil, wie je bent en waar je in geloofd is een mooi proces voor de mens en maakt je. Leef niet vanuit angst, maar vanuit nieuwsgierigheid.

Ik geef je helemaal gelijk :j

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:05

Beste TS,

Ik heb je vraag nog eens grondig doorgelezen en je schrijft dat je bang bent om te kiezen. Misschien moet je, om zelf tot een antwoord te komen, eerst even nagaan wat bang zijn precies voor jouw betekend.

Er bestaan eigelijk maar 2 soorten angst:

1) directe angst, voortkomend uit iets dat rechtstreeks je leven in gevaar kan brengen bvb een giftige slang op je pad, een brand, iemand die je aanvalt. Dit soort angst speelt zich af in het "nu" en maakt dat je door je reflex om te vluchten of aan te vallen in leven blijft.

2) Indirecte angst, voortkomend uit je denken(het stemmetje in je hoofd zeg maar) dat je leven niet direct in gevaar brengt. Dit soort angst speelt zich niet af in het "nu" aangezien je er niet onmiddelijk aan zult doodgaan. Dit soort angst speelt zich dus af in hetgeen je geleerd hebt in het verleden en dit reflecteerd naar de toekomst. Het is dus aangeleerd. Aangeleerd door je ouders, de gemeenschap waarin je leeft, de kerkgroep, je vrienden, je kenissen in je directe omgeving.

Je moet jezelf er bewust van worden dat religie in het algemeen inspeelt op die welbepaalde angst van mensen en die angst ook gebruiken om mensen tot een bepaalde religie te bekeren of te dwingen.

Wat als ik de verkeerde godsdienst kies? Wat als ik zondig? Wat als ik niet echt van God hou? Wat als ik die anderen in mijn directe omgeving vertel dat ik niet van God hou, gaan ze me dan verstoten, mij niet meer aanvaarden?

Ik denk dat kiezen voor een bepaalde religie je alleen maar angstiger zal maken en daardoor uiteindelijk ook radicaler in je geloven om toch maar te kunnen voldoen aan al die regeltjes die in de boeken (de bijbel, de Koran) werden opgeschreven.

Een tweede vraag die je jezelf kan stellen is wie heeft uiteindelijk die boeken geschreven? Jezus zelf heeft het niet gedaan en Mohammed waarschijnlijk ook niet (ben niet echt thuis in de Koran). Het verhaal is dus altijd opgeschreven door iemand anders die het op zijn eigen manier probeerde te interpreteren, vanuit "zijn" standpunt en bewustzijn.
Iedereen herinnerd zich wel het spelletje waarin je een kort verhaaltje moet doorvertellen aan elkaar. Uiteindelijk blijkt het verhaal niet meer te kloppen met het origineel. Iemand veranderd iets onbewust (omdat mensen nu eenmaal eens iets mooier willen maken dan het werkelijk is) of iemand veranderd iets bewust (om er zelf beter van te worden).

Zo werd er vroeger bewust aan de mensen in de kerk verteld dat ze hun zonden konden afkopen. Rijke mensen deden een gulle schenking aan de kerk en konden zo een plaatsje "kopen" in de hemel. Arme mensen hadden geen geld en waren zo gedoemd tot het vagevuur. Zo kon de kerk de arme mensen blijven controleren en werd ze tegelijkertijd steeds rijker van al die gulle schenkers (want niemand is perfect).

De enige oplossing in mijn ogen om van je angsten verlost te geraken is dat stemmetje uitschakelen en te luisteren naar je diepere zelf. (meditatie en yoga kunnen daarbij helpen).

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:20

EskeGirl schreef:
MyKayleigh schreef:
Lieve TS,

Je mag me altijd pb-en.

Dat is een veelgestelde vraag idd. Als dat op catechesatie gevraagd wordt is er geen antwoord :+ want niemand weet wie wel of niet in de hel komt. Het zou vreemd zijn als iemand die wel geloofd, maar een leven van niks leidt, wel in de hemel komt. En iemand die niet geloofd maar een super netjes leven leidt niet :+ vind ik. Maarja, als er een God is, wat vindt hij dan? Dat weet niemand :P

In principe heb ik wel geleerd dat het er om gaat dat je geloofd, dat is je weg naar de hemel zeg maar. Als je echt geloofd volgt de rest als het goed is vanzelf. Jezus is dan je voorbeeld :D dat laatste vind ik sowieso mooi. Jezus als voorbeeld hebben is altijd goed, of je nou gelooft of niet.