Het is weer zover: bedelende kranten/folderbezorgers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:53

Sow he, hier komen kranten/folderbezorgers nooit langs om geld te vragen echt niets gebruikelijks hier... Ben zelf ook folder bezorger en ik mocht wensen dat het ook zo was! :')

Anyday

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:58

_Izabelle schreef:
Sow he, hier komen kranten/folderbezorgers nooit langs om geld te vragen echt niets gebruikelijks hier... Ben zelf ook folder bezorger en ik mocht wensen dat het ook zo was! :')

Hier in de omgeving is het gebruikelijk om een klein bedrag te geven. Ze vragen echt niet om geld, tenminste heb ik nooit meegemaakt :D en dan wordt het idd bedelen voor mij en daar houdt ik niet zo van, dus krijgen ze niks! Moet eerlijk zeggen als ze aan deur komen en ik heb geen kleingeld dan houdt het ook op natuurlijk ;)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:58

Tot nu toe heb ik nog niemand aan de deur gehad. Ik geef 50 cent, het gaat om het gebaar en als ze dat overal krijgen hebben ze toch een leuk bedrag bij elkaar.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 02:49

Ayla_4Ever schreef:
Ook ik vind een aantal van de reacties bizar. Zelf geven wij de bezorger ook geld. Waarom? Omdat de beste bezorger in weer en wind ALTIJD de krant optijd bezorgt. 's Morgens 6:00 ligt mijn krant in de bus. Ook de bezorger van het weekblad krijgt geld. Die van het weekblad krijgt €0,06! per krant. Deze bezorgt fiets daarvoor 20 km om ook het buitengebied te bezorgen. Want als je bezorger bent in een klein dorp van 200 inwoners met veel huizen in het buitengebied moet je okk dasr bezorgen. En dat allemaal op het fietsje in weer en wind! De bezorger van het weekblad doet het weekblad, omdat anders niemand in het dorp meer de krant krijgt. Ik vind dat je respect voor deze mensen moet hebben. Een extraatje is zeer gepast voor deze mensen. Want zouden jullie het zelf doen?

En de postbode loopt droog zeker :=

En nee wij mogenook niet aan de deur gaan met kaartjes :n
Vervelende baan? Slecht betaald? tja niet doen dan.....zo simpel is het.
Laten ze de salarissen maar wat verhogen als ze dan geen personeel meer kunnen krijgen
En voordat bedrag mag mijn dochter het niet eens doen, tis echt zwaar onderbetaald,op t hufterige af

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 02:56

cruesli schreef:
Joey schreef:
Als ik eerlijk ben, vind ik alle reactie's hier echt bizar.. :o
Wij krijgen krantje van hier in de buurt en De Volkskrant, krantje uit de buurt krijg 3 tot 5 euro en van de Volkskrant zeker wel 20 euro. Vooral De Volkskrant bezorger loopt elke ochtend vroeg in ieder weer en brengt de krant en als je dan het gezicht ziet van die man, word je zelf ook helemaal blij van. :)

Ja maar iedereen werkt toch hard? Ik werk wisselende diensten, nacht, vroeg (en moet dan ook super vroeg op), tot 's avonds laat. Feestdagen wanneer iedereen bij familie is of op stap is. Ik zorg voor kindjes, baby's, senioren, lieve mensen, dronken mensen, lastige mensen, agressieve mensen. Ik knoop gesprekken aan, wordt uitgescholden, zorg er mede met mijn collega's voor dat ik levens van mensen red en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar ik krijg van die mensen toch ook niks extra's? Ik krijg daar toch gewoon salaris voor..

Dit verwoord precies wat ik denk haha! :)

MariekeS_ schreef:
Geven jullie dan ook allemaal nooit fooi als je in de horeca drinkt/eet?

Ik denk dat je best onderscheid kan maken tussen de folderjongens die vlak voor kerst als paddestoelen uit de grond schieten en de trouwe krantenbezorger.
Voor de laatste is het niet bedelen maar een momentje om fooi te kunnen krijgen voor een jaar lang hard werk.

mamamier

Re: Het is weer zover: bedelende kranten/folderbezorgers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 03:05

Bij mij krijgen ze allemaal een euro. Ik wil die folders toch anders zat er wel een nee nee sticker op de brievenbus. Die kids verdienen er al niet veel mee dus ik gun ze allemaal een leuk totaal bedrag aan het eind van het jaar. Mijn oudste dochter loopt een regionaal weekblad. Ze verdient wel 4,84 per keer voor zo'n 200 krantjes... Door weer en wind brengt ze wekelijks haar krantjes rond en met haar vele anderen. Zijn zat mensen die er een voorbeeld aan zouden moeten nemen....

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 03:21

Ik bezorg ook folders en bedenk me nu waarom mensen soms opeens zo nors de deur voor mijn neus dichtslaan en waarom er ook mensen zijn die mij 2/5/10/20 (!!) euro geven. :') Deed het met goede bedoelingen, wist hier niet eens van :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:37

Veulen84 schreef:
purny schreef:
@veulen84. Maar waarom zou een folderbezorger er wel recht op hebben en een medewerker in de zorg of een ander zwaar beroep niet? Ik vind dat je nu met 2 maten meet.

Zeg ik dat die er geen recht op hebben? Als die iets voor mij zouden doen, zou ik ze daar net zo goed iets voor geven. Misschien geen geld, maar wel Iets. Maar gelukkig heb ik geen opa's/oma's/ouders die zorg nodig hebben (*zoekt even een houten tafel)

De jongens van de plantsoenendienst komen hier in de zomer altijd limonade en koek halen. Dat weten ze precies. En ik kan me nog tal van momenten bedenken wanneer ik eens iets extra's geef of doe. Ik leef met het moto dat als je iets goed doet je dat altijd mag zeggen en mag tonen. Dat doe ik dus ook. Overigens vind ik de andersom ook, je mag het ook zeggen als je er niet blij mee bent. Dat geeft mensen de kans zich te verbeteren.

Iets geven, uit jezelf, is natuurlijk hartstikke prima. Maar deze bezorgers komen er om vragen. Dat is wat mij betreft iets anders. Ik hou daar niet van en bovendien heb ik niet om die folders gevraagd want ik heb een NEE sticker. Het hele jaar gaat dat goed, maar in december ziet opeens iedereen die sticker over het hoofd...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:13

_Izabelle schreef:

Ik weet niet waar je in Noord-Limburg woont maar ook daar komen ze zeker wel langs de deuren om geld op te halen. Net als andere delen van Nederland.
Als ik thuis ben en ze komen langs dan krijgen ze 50 cent ofzo. Net wat ik in de portomonee heb zitten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:30

Nou, in dit deel van nederland doen ze dat echt niet! :+ In al die 21 jaar nog nooit iemand aan de deur gezien. En zelf ook niks gekregen toen ik nog folders liep.

Ik kijk er dan ook elk jaar weer vanop als er zo'n topic verschijnt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:35

Van mij krijgen zie niets!

Ik wil geen folders en heb daarom een beetje ludieke sticker van Loesje op mijn brievenbus: Geen reclamefolders SVP, wij hebben alles al.

Helaas zijn er dus bezorgers die alsnog zo'n pak folders door de bus drukken omdat dit niet de gewone NEE/NEE sticker is.
Ik heb daar al eens over geklaagd bij de verantwoordelijke verspreider maar die geeft zelf de instructie mijn sticker te negeren.
Daar heb ik dus flink de balen van! Ik vind mijn sticker veel leuker en de boodschap is duidelijk dus wie het lef heeft om bij mij aan te bellen krijgt flink de wind van voren....en een blaffende-maar niet bijtende-hond

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:50

Iris82 schreef:
Ik geef 50 cent tot een euro.

Een van de krantenlopers is een buurmeisje van me. Die heeft 2 euro gekregen.

De folderloper krijgt niets want die brengt m niet op tijd. :n
Horen m in het weekend te krijgen en krijgen m pas dinsdag of woensdag.

Heb je Spotta? Dan is het namelijk wel op tijd, ik heb een blauwe maandag folders gelopen (recent) en ik moest ze ook op maandag of dinsdag bezorgen. Vond ik erg vreemd maar is wel de regel.

Ojajoh het is ook niet snel goed he, normaal gesproken als iemand zegt dat hij/zij geen folders wil lopen krijg je iedereen op je nek omdat je (vooral in deze tijd) al het werk moet aanpakken wat je krijgen kan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:55

Ochtendkrant zou ik zeker wat geven (hebben we niet maar als ik dat zou hebben wel) Ik heb zelf dat werk gedaan en wat je doet in verhouding voor wat je verdiend... dan is met de kerst toch dat stukje extra wat een krantenbezorger echt verdiend...,

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:56

Ojajoh schreef:
Ayla_4Ever schreef:
Ook ik vind een aantal van de reacties bizar. Zelf geven wij de bezorger ook geld. Waarom? Omdat de beste bezorger in weer en wind ALTIJD de krant optijd bezorgt. 's Morgens 6:00 ligt mijn krant in de bus. Ook de bezorger van het weekblad krijgt geld. Die van het weekblad krijgt €0,06! per krant. Deze bezorgt fiets daarvoor 20 km om ook het buitengebied te bezorgen. Want als je bezorger bent in een klein dorp van 200 inwoners met veel huizen in het buitengebied moet je okk dasr bezorgen. En dat allemaal op het fietsje in weer en wind! De bezorger van het weekblad doet het weekblad, omdat anders niemand in het dorp meer de krant krijgt. Ik vind dat je respect voor deze mensen moet hebben. Een extraatje is zeer gepast voor deze mensen. Want zouden jullie het zelf doen?

En de postbode loopt droog zeker :=

En nee wij mogenook niet aan de deur gaan met kaartjes :n
Vervelende baan? Slecht betaald? tja niet doen dan.....zo simpel is het.
Laten ze de salarissen maar wat verhogen als ze dan geen personeel meer kunnen krijgen
En voordat bedrag mag mijn dochter het niet eens doen, tis echt zwaar onderbetaald,op t hufterige af

Nou idd ik ben ook postbezorger maar verdienen niks extra;s hoor :P

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:10

Mijn broertje heeft ook een tijdje een folderwijk gehad van zo ongeveer 500 huizen denk ik.. Tegen de kerst kreeg hij allemaal kleine foldertjes die hij verplicht langs de deur moest brengen met erop 'uw folderbezorgen en ons bedrijf wensen u een gelukkig kerstfeest en een prettig uiteinde' hij had dus niet veel keus, maar kreeg er geen uurloon voor. Na een stuk of 10 huizen de foldertjes in de bus te hebben gegooit kwamen er zelf mensen naar buiten om hem geld te geven! Dit was wel echt een hele nieuwe wijk met mooie ruime gezinswoningen, mensen die wat meer te besteden hebben. Hij vond dit echt heeeeeeelemaal niks en wilde die foldertjes dus niet meer uitdelen uit schaamte :') Toen heb ik ze maar langs gebracht, omdat ik wel vaker mee ging om de folders in de auto te doen zodat hij niet elke keer 4 km hoefde te fietsen heen en terug. Ik heb wél mooi een kleine 600 euro opgehaald, bijna elk huis gaf mij 2 euro en 1 meneer zelf 10, en daar moest ik ook gelijk thee komen drinken (kennis van mijn opa, geen vreemde dingen hoor haha) Mijn broertje stelde voor dit bedrag te delen (wat voor mij absoluut niet hoefde) maar hij stond erop. Dus ik heb dit bedrag toen aan de paarden besteed, wat extra lekkers en een cadeautje onder de boom. Het kan soms maar net zijn waar je loopt en wat mensen normaal vinden. Toen hij stopte kreeg hij zelf van veel mensen nog een afscheidskleinigheidje! :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:16

ik kap het direct af.... ze worden al betaald!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:19

Wist niet eens dat dit moest. :+ Had er gister een aan de deur die me fijne feestdagen wenste, ik wenste haar hetzelfde en deed de deur weer dicht. :+ Ze keek me al zo raar aan :’)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:28

Narita schreef:
Wist niet eens dat dit moest. :+ Had er gister een aan de deur die me fijne feestdagen wenste, ik wenste haar hetzelfde en deed de deur weer dicht. :+ Ze keek me al zo raar aan :’)

Je bent niet verplicht om iets te geven.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:33

De krantenjongen krijgt 5 euro ... (Hij is al aan de deur geweest)...
Plaatselijke krant (zijn er 2, Vught en DB) en reclamebezorger krijgen 1 of 2 euro..

Ik vind het geen bedelen..
Bedelen vind ik 'Ik wens u fijne feestdagen en mag ik nu aaaaaaaaasjeblieft wat geld..'.
Dat doen ze niet...
Nog nooit meegemaakt. Als ik niets wil geven en ze hetzelfde wens dan lopen ze ook gewoon weg..

Maar ik geef ze altijd iets... Al heb ik maar 20 cent in mijn portemonnee, dan geef ik dat...
Ik heb vroeger ook tijdschriften rondgebracht en ik vond het toch wel altijd fijn om wat extra's te verdienen met kerst...
Het is niet dat het nou zo'n geweldig betaalde baan is en voor de jeugd is dat gewoon mooi meegenomen..

En iemand die hier zei dat je er verwende prinsjes en prinsesjes van krijgt...
NEWSFLASH, die verwende prinsjes en prinsesjes lopen geen folders... die krijgen alles van papa en mama..
Ik bracht tijdschriften rond zodat ik kon paardrijden omdat mijn ouders dat NIET konden betalen..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:36

Narita schreef:

Hahaha herkenbaar _O- _O-

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:40

Wij gaven vroeger ook altijd bij m'n ouders thuis. Inmiddels krijgen we geen post meer aan de deur, maar anders zouden ze gewoon krijgen, mits ik wist wie de bezorger was.

Ik liep vroeger een huis aan huis blad drie keer in de week achteraf, dus veel fietsen. Waren veel oudere mensen met wie ik altijd een praatje maakte of die niet goed ter been waren waar ik de krant verder bracht dan eigenlijk moest. Vond het altijd heel vervelend om met die kaartjes langs te gaan, maar mensen begonnen me spontaan geld te geven en te vragen waarom ik niet langs ging. Dus toen ging ik toch maar. Zij het met veel tegen zin en last minute. Overal 1 x en als ze niet open deden ging ik niet terug.

Heb de krant drie jaar trouw gelopen, en het laatste jaar is iemand anders langs geweest om gelukkig nieuwjaar te wensen in mijn wijk. Dat vond ik wel echt heel gemeen. Maar gelukkig wisten de trouwe lezers dat dat niet de bezorger was en hebben ze hem niets gegeven maar gewacht tot ik langs kwam :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:46

In Limburg had ik het nog nooit meegemaakt, dus hier in Utrecht had ik ook dezelfde reactie als Narita (De beste wensen terug en de deur weer dicht). Ik vond het maar raar, dus ook tegen mijn moeder gezegd. Die had er dan weer wel van gehoord en schoot in de lach. Ik voelde me behoorlijk banketstaaf tegenover de bezorger daarna!

Maar nu ik dus weet wat er eigenlijk een beetje 'verwacht' word, voel ik me toch ook weer niet verplicht om wat te geven. De bezorgers doen gewoon hun werk (dat vroege opstaan, het vouwen etc. hoort er dus bij en weet je ook van tevoren) en worden er ook voor betaald (al is dat geen vetpot, dat weet ik).
Ik doe ook gewoon mijn werk (en sta op de meest bizarre tijden op, heb instaptijden elk kwartier van de dag/nacht) en krijg ook gewoon salaris. Vraag dan ook niet aan mijn passagiers om een extraatje, omdat ik ervoor zorg dat zij veilig kunnen vliegen op elk tijdstip. Dat is mijn werk, ik wist van de tijden etc. en heb ervoor gekozen. :j

Betekend niet dat ik de bezorgers niet dankbaar ben, maar om er geld voor te geven hoeft van mij ook weer niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:47

KellyOrazio_ schreef:
Mijn broertje heeft ook een tijdje een folderwijk gehad van zo ongeveer 500 huizen denk ik.. Tegen de kerst kreeg hij allemaal kleine foldertjes die hij verplicht langs de deur moest brengen met erop 'uw folderbezorgen en ons bedrijf wensen u een gelukkig kerstfeest en een prettig uiteinde' hij had dus niet veel keus, maar kreeg er geen uurloon voor. Na een stuk of 10 huizen de foldertjes in de bus te hebben gegooit kwamen er zelf mensen naar buiten om hem geld te geven! Dit was wel echt een hele nieuwe wijk met mooie ruime gezinswoningen, mensen die wat meer te besteden hebben. Hij vond dit echt heeeeeeelemaal niks en wilde die foldertjes dus niet meer uitdelen uit schaamte :') Toen heb ik ze maar langs gebracht, omdat ik wel vaker mee ging om de folders in de auto te doen zodat hij niet elke keer 4 km hoefde te fietsen heen en terug. Ik heb wél mooi een kleine 600 euro opgehaald, bijna elk huis gaf mij 2 euro en 1 meneer zelf 10, en daar moest ik ook gelijk thee komen drinken (kennis van mijn opa, geen vreemde dingen hoor haha) Mijn broertje stelde voor dit bedrag te delen (wat voor mij absoluut niet hoefde) maar hij stond erop. Dus ik heb dit bedrag toen aan de paarden besteed, wat extra lekkers en een cadeautje onder de boom. Het kan soms maar net zijn waar je loopt en wat mensen normaal vinden. Toen hij stopte kreeg hij zelf van veel mensen nog een afscheidskleinigheidje! :j

Dus jij ging ermee langs de deuren voor geld terwijl je de folders zelf niet bezorgde? := Nogal vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:49

Ik heb ook kranten bezorgt, dus ik weet wat voor een baantje dat is. Je krijgt er heel weinig voor betaald, moet door weer en wind, en ik heb ook wel eens meegemaakt dat iemand naar me schreeuwde dat hij niet steeds die stomme kranten wou, terwijl hij geen stikker op zijn brievenbus had.. En ja, je kiest er zelf voor, maar wat is er mis met een kleine waardering? Ik zie het als een soort fooi/kerstpakket. Het is ook geen bedelen in mijn ogen, tenminste wat ik deed was de mensen prettige feestdagen wensen, en als de mensen daarna zeiden 'hier heb ik wat voor je' o.i.d. nam ik dat aan, anders gewoon vriendelijk nog een fijne avond wensen.

Met Sint Maarten komen er ook kinderen aan de deur, dat vind ik wel bedelen. Ze bellen aan, houden hun hand op en verwachten iets te krijgen zonder iets te doen of te zeggen.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:53

Ja van de week nog, ik zeg ja daar is de brievenbus {:)-:(
Kom op zeg je krijgt salaris.
Stel je voor dat ik langs elke pensionklant langs ga en ze de beste wensen wens en mijn hand open houd.