Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
NatasjavE schreef:Varekaj schreef:Mijn papa was blind aan 1 kant, heeft nooit extra licht moeten voeren om zijn dieptezicht beter te hebben...
Als je aan een oog blind ben heb je per definitie geen dieptezicht. Je hebt twee ogen nodig om diepte te kunnen zien.

(kia ceed sportswagon) 
jorika1986 schreef:Onnodig mistlicht voeren kost je 60 euro.
Onnodig mistachterlicht kost je 90 euro.
xxCYNNxx schreef:veiligheidshesje zou op van die donkere achteraf weggetjes idd geen slecht idee zijn om te dragen als fietser. Daar heb je vaak ook geen straatverlichting en ben je zo toch al snel zichtbaar. Zouden wandelaars ook moeten doen. Heb toen ik nog een scooter had bijna een wandelaar in het pikkedonker aangereden; liep midden op de parallelweg zonder enige verlichting of reflectie. Zag hem pas toen ik nog zo'n 2 meter van hem af was en kon nog net op tijd uitwijken. Schrok me echt wezenloos.
Maar idd in een stad of dorp zou het erg overdreven zijn.
CarpeDiem_ schreef:jorika1986 schreef:Onnodig mistlicht voeren kost je 60 euro.
Onnodig mistachterlicht kost je 90 euro.
anders dan bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert
mistlicht(en) aan de voorzijde voeren €90,00
mistachterlicht voeren, indien het zicht door mist/sneeuwval niet minder dan 50 meter is €140,00
Jans schreef:Fietsers en voetgangers mogen ook wel meer zichtbaar zijn. Die zie ik soms ook met mijn auto niet eens(kia ceed sportswagon)
Voor mensen die trouwens savonds last hebben van allerlei grote felle lampen is een nachtbril (ook beschikbaar als overzetsbril) exht een oplossing! Extra lampen worden minder irritant en ik merk dat mijn ergernis er door afneemt in het donker. Seinen doe ik iig niet meer
Deze bril heb ik https://m.bol.com/nl/p/gerant-o-matic-n ... 025105209/

Sizzle schreef:Ik vind het ook irritant. Bovendien is het gewoon verboden als er geen mist is (meer dan 100meter zicht).
RoWi schreef:Heb je er misschien al aan gedacht om nieuwe lampen in je auto te zetten?
Ik heb bij onze auto gemerkt dat dat echt heel veel uitmaakt: er zitten nu nieuwe koplampen in met wittere lampjes. Deze schijnen veel en veel verder weg, zowel naar voren als opzij. Geelachtig licht reflecteert heel slecht, ik merk echt een enorm verschil nu. Ik zou nooit meer anders willen, ik had ze veel eerder moeten vervangen
Overigens: jij denkt dat je lampen laag staan afgesteld, maar als een ander je in een lage(re) auto tegemoet komt, dan schijnt het licht alsnog recht in zijn ogen
RoWi schreef:Heb je er misschien al aan gedacht om nieuwe lampen in je auto te zetten?
Ik heb bij onze auto gemerkt dat dat echt heel veel uitmaakt: er zitten nu nieuwe koplampen in met wittere lampjes. Deze schijnen veel en veel verder weg, zowel naar voren als opzij. Geelachtig licht reflecteert heel slecht, ik merk echt een enorm verschil nu. Ik zou nooit meer anders willen, ik had ze veel eerder moeten vervangen
Overigens: jij denkt dat je lampen laag staan afgesteld, maar als een ander je in een lage(re) auto tegemoet komt, dan schijnt het licht alsnog recht in zijn ogen
Varekaj schreef:Beter wat meer betalen aan goede verlichting zodat jij goed kan zien en niemand stoort, dan een andere bestuurder verblinden en misschien (onrechtstreeks) een ongeval veroorzaken of een mooie boete krijgen.
Dan denk ik dat je je zuurverdiende centjes toch liever aan dat eerste gaat uitgeven.
Misschien ideetje om lampjes op je kerstlijstje te zetten voor ouders/familie?
Want de normale koplamp heb ik nu al...
Mijn vader is erg handig, hij heeft ze er zelf in gezet. Garagebedrijven zijn wat dat betreft echt afzetters, het is letterlijk een klusje van 10 minuten. Je moet alleen even weten hoe je ze er uit en er in moet klikken. Met wat hulp van internet ben ik ervan overtuigd dat dat jou ook moet lukken!
xxCYNNxx schreef:Dat geelachtige licht bij auto's is idd waardeloos. Je ziet het vooral bij oudere auto's(jaren 70/80 ong). Kom ook wel eens auto's tegen met zulke verlichting en dan denk ik echt; man dat je met zulke slechte verlichting de weg op durft zeg in het donker. Je ziet ook echt alleen maar de eerste 2 meter voor de auto verlicht vaak, rest van de weg is donker, want daar valt dat licht al niet meer op. Gemiddelde fiets heeft beter licht dan dat gele licht.
Zie je ook veel op vrachtwagens en word voornamelijk gebruikt zodat men elkaar kan herkennen aan de vrachtwagen of gewone auto
Kan je gewoon over de lampen heen plakken.
RoWi schreef:Het hoeft niets eens echt LED te zijn, al zijn die kwalitatief wel erg goed. Dan ben je echt voor de komende jaren klaar. Maar gewone wittere lampjes zijn ook prima. Ik heb een Audi A4, dus dat is helaas een totaal andere auto.
Wij hebben de nieuwe lampen via ebay in Duitsland gekocht, dat scheelt veel geld. Dat zijn vaak garages of sloopbedrijven die onderdelen aanbieden. Het is de moeite waard om daar eens tussen te kijkenMijn vader is erg handig, hij heeft ze er zelf in gezet. Garagebedrijven zijn wat dat betreft echt afzetters, het is letterlijk een klusje van 10 minuten. Je moet alleen even weten hoe je ze er uit en er in moet klikken. Met wat hulp van internet ben ik ervan overtuigd dat dat jou ook moet lukken!
Janine1990 schreef:xxCYNNxx schreef:Dat geelachtige licht bij auto's is idd waardeloos. Je ziet het vooral bij oudere auto's(jaren 70/80 ong). Kom ook wel eens auto's tegen met zulke verlichting en dan denk ik echt; man dat je met zulke slechte verlichting de weg op durft zeg in het donker. Je ziet ook echt alleen maar de eerste 2 meter voor de auto verlicht vaak, rest van de weg is donker, want daar valt dat licht al niet meer op. Gemiddelde fiets heeft beter licht dan dat gele licht.
Ik denk dat jij dat folie bedoeltZie je ook veel op vrachtwagens en word voornamelijk gebruikt zodat men elkaar kan herkennen aan de vrachtwagen of gewone auto
Kan je gewoon over de lampen heen plakken.
Want in de meeste moderne auto's zit ook gewoon een gloeilamp. Heb ik ook, het is inderdaad gelig licht, maar is helderder dan dat folie, minder helder dan xenon en led
KimBreda schreef:Verstralers mag je zo ie zo niet hebben (zitten niet standaard op je auto) mistlampen voor wel en die mag je dus niet zomaar aandoen omdat je extra verlichting wilt.
Hier kan je het nalezen
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uiken.html
De nieuwere auto's hebben dagrijdverlichting die soms op dezelfde plek als de mistlichten zit! Als je dit graag wilt dan wordt het een nieuwe auto![]()
Het kan best dat mensen je attenderen op het feit dat je ze misschien bent vergeten maar ik denk dat ze ook last hebben van het extra licht wat je voert.
) xxCYNNxx schreef:edit; @ Kirsha; ik bedoelde daar echt niet mee dat mensen in dat soort auto's staatsgevaarlijk zijn. Helemaal niet zelfs. Ik bedoelde dus idd wat je nu zegt; het gevaar met die verlichting zit hem in het feit dat je niet tegen het licht van bv xenon op kan en je dus hoogstwaarschijnlijk verblind wordt.
emmaudb schreef:Ik zet mijn mistlichten altijd aan als ik in het donker naar of van huis moet. Die lichten zijn niks feller dan de gewone lichten. Dus last kun je er niet van hebben, je ziet alleen 4 lampen ipv 2. Ik moet over een provinciaalse weg waar veel wild loopt, die mistlampen schijnen meer naar buiten dus dan zie ik het wild eerder.
Ik denk dat ongeveer de 1/3 hier met mistlampen aan rijdt in het donker.
Binnen de bebouwde kom zet ik ze wel weer uit, dan heb ik er ook niet zo veel aan.
suffie schreef:emmaudb schreef:Ik zet mijn mistlichten altijd aan als ik in het donker naar of van huis moet. Die lichten zijn niks feller dan de gewone lichten. Dus last kun je er niet van hebben, je ziet alleen 4 lampen ipv 2. Ik moet over een provinciaalse weg waar veel wild loopt, die mistlampen schijnen meer naar buiten dus dan zie ik het wild eerder.
Ik denk dat ongeveer de 1/3 hier met mistlampen aan rijdt in het donker.
Binnen de bebouwde kom zet ik ze wel weer uit, dan heb ik er ook niet zo veel aan.
En omdat een ander het doet doe jij het dus ook maar........ Voor je tegenligger zeer vervelend om in 4 lampen te moeten kijken, vooral bij regenachtig weer. Ze heten MISTlampen, en zijn dus niet bedoelt om bij normale omstandigheden mee te rijden.