Seinen in het verkeer voor voeren mistlampen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:30

veiligheidshesje zou op van die donkere achteraf weggetjes idd geen slecht idee zijn om te dragen als fietser. Daar heb je vaak ook geen straatverlichting en ben je zo toch al snel zichtbaar. Zouden wandelaars ook moeten doen. Heb toen ik nog een scooter had bijna een wandelaar in het pikkedonker aangereden; liep midden op de parallelweg zonder enige verlichting of reflectie. Zag hem pas toen ik nog zo'n 2 meter van hem af was en kon nog net op tijd uitwijken. Schrok me echt wezenloos.

Maar idd in een stad of dorp zou het erg overdreven zijn.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:31

NatasjavE schreef:
Varekaj schreef:
Mijn papa was blind aan 1 kant, heeft nooit extra licht moeten voeren om zijn dieptezicht beter te hebben...

Als je aan een oog blind ben heb je per definitie geen dieptezicht. Je hebt twee ogen nodig om diepte te kunnen zien.

Fabel :)
Door het bewegen van je hoofd kun je diepte inschatten.
Kippen lossen het ook zo op :)
Maar met het hoofd stil kun je idd geen diepte schatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:32

Fietsers en voetgangers mogen ook wel meer zichtbaar zijn. Die zie ik soms ook met mijn auto niet eens := (kia ceed sportswagon)

Voor mensen die trouwens savonds last hebben van allerlei grote felle lampen is een nachtbril (ook beschikbaar als overzetsbril) exht een oplossing! Extra lampen worden minder irritant en ik merk dat mijn ergernis er door afneemt in het donker. Seinen doe ik iig niet meer :)

Deze bril heb ik https://m.bol.com/nl/p/gerant-o-matic-n ... 025105209/

CarpeDiem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:36

jorika1986 schreef:
Onnodig mistlicht voeren kost je 60 euro.
Onnodig mistachterlicht kost je 90 euro.

anders dan bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert
mistlicht(en) aan de voorzijde voeren €90,00
mistachterlicht voeren, indien het zicht door mist/sneeuwval niet minder dan 50 meter is €140,00

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:36

xxCYNNxx schreef:
veiligheidshesje zou op van die donkere achteraf weggetjes idd geen slecht idee zijn om te dragen als fietser. Daar heb je vaak ook geen straatverlichting en ben je zo toch al snel zichtbaar. Zouden wandelaars ook moeten doen. Heb toen ik nog een scooter had bijna een wandelaar in het pikkedonker aangereden; liep midden op de parallelweg zonder enige verlichting of reflectie. Zag hem pas toen ik nog zo'n 2 meter van hem af was en kon nog net op tijd uitwijken. Schrok me echt wezenloos.

Maar idd in een stad of dorp zou het erg overdreven zijn.

Gebeurt hier gelukkig heel veel... Mijn ouders begonnen er mee toen we een hond hadden en ze veel buiten het dorp om liepen in het donker. Hesje aan, hond een lichtje om.
Daarop zijn veel andere mensen ook op die manier een veiligheidshesje aan gaan trekken 's avonds.

Zag onlangs ook dekjes voor honden met reflecterende strepen. Hond leeft niet meer, maar als hij nog had geleefd had hij zeker ook zo'n dekje gekregen.

Zelf heb ik eens op een landweggetje in het donker een fietser gepasseerd die geen licht aan had. Het enige wat ik zag was de ene reflector in een van de twee pedalen...
Ik zag hem ruim op tijd, maar heb wel heel hard getoeterd. Als het me weer overkomt stop ik gewoon om zo iemand te waarschuwen. Hier in de buurt is al eens een jongen aangereden die dronken een landweggetje overstak... Hij had een engeltje op z'n schouder.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:37

CarpeDiem_ schreef:
jorika1986 schreef:
Onnodig mistlicht voeren kost je 60 euro.
Onnodig mistachterlicht kost je 90 euro.

mistachterlicht voeren, indien het zicht door mist/sneeuwval niet minder dan 50 meter is €140,00

Ik kreeg dus ook "netjes" € 90,00 gepresenteerd !

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:39

Jans schreef:
Fietsers en voetgangers mogen ook wel meer zichtbaar zijn. Die zie ik soms ook met mijn auto niet eens := (kia ceed sportswagon)

Voor mensen die trouwens savonds last hebben van allerlei grote felle lampen is een nachtbril (ook beschikbaar als overzetsbril) exht een oplossing! Extra lampen worden minder irritant en ik merk dat mijn ergernis er door afneemt in het donker. Seinen doe ik iig niet meer :)

Deze bril heb ik https://m.bol.com/nl/p/gerant-o-matic-n ... 025105209/

Heb ik inderdaad ook, maar ik werd er zelfs wat duizelig/misselijk van. Denk vanwege het groene licht. Het licht werd inderdaad wel minder. Maar het kan ook zijn dat ik toen juist weer op de nummerborden ging letten :')

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:40

Heb je er misschien al aan gedacht om nieuwe lampen in je auto te zetten?
Ik heb bij onze auto gemerkt dat dat echt heel veel uitmaakt: er zitten nu nieuwe koplampen in met wittere lampjes. Deze schijnen veel en veel verder weg, zowel naar voren als opzij. Geelachtig licht reflecteert heel slecht, ik merk echt een enorm verschil nu. Ik zou nooit meer anders willen, ik had ze veel eerder moeten vervangen :)

Overigens: jij denkt dat je lampen laag staan afgesteld, maar als een ander je in een lage(re) auto tegemoet komt, dan schijnt het licht alsnog recht in zijn ogen :)
Laatst bijgewerkt door RoWi op 16-12-14 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:40

Sizzle schreef:
Ik vind het ook irritant. Bovendien is het gewoon verboden als er geen mist is (meer dan 100meter zicht).

Bij zicht minder dan 200 meter door regen sneeuwval of mist mag je mistlichten aan de voorzijde voeren

Ik zou je koplampen eens goed laten nakijken en afstellen door een erkende dealer dat kan een heleboel schelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:42

CarpeDiem_ schreef:

Ik vond het al zo goedkoop... :+ Afgezet tegen andere boetebedragen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:45

haha leuk; je ouders waren dus een soort van trendsetters bij jullie in de omgeving.
Zie je hier nu gelukkig ook wel meer; wandelaars met lampje aan de arm en/of hesje.

Zo'n reflectiehesje voor de hond heb ik ook. Nou ja bandana in zijn geval dan; randjes zijn reflecterend en er staat een pootafdruk op die reflecterend is; is mn mannetje goed zichtbaar voor auto's :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:45

RoWi schreef:
Ik heb bij onze auto gemerkt dat dat echt heel veel uitmaakt: er zitten nu nieuwe koplampen in met wittere lampjes. Deze schijnen veel en veel verder weg, zowel naar voren als opzij. Geelachtig licht reflecteert heel slecht, ik merk echt een enorm verschil nu. Ik zou nooit meer anders willen, ik had ze veel eerder moeten vervangen :)

Overigens: jij denkt dat je lampen laag staan afgesteld, maar als een ander je in een lage(re) auto tegemoet komt, dan schijnt het licht alsnog recht in zijn ogen :)

Ik kan het afstellen van mijn koplampen zelf regelen :j

Maar ik zit inderdaad weer eens te kijken naar andere koplampen. Maar met led zijn ze echt wel flink prijzig. Maar even wat informatie inwinnen over types e.d. Moet binnenkort toch naar de garage om de koppeling te laten vervangen :j

Heb je toevallig ook een 206? En van wat naar wat ben je gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:48

Beter wat meer betalen aan goede verlichting zodat jij goed kan zien en niemand stoort, dan een andere bestuurder verblinden en misschien (onrechtstreeks) een ongeval veroorzaken of een mooie boete krijgen.
Dan denk ik dat je je zuurverdiende centjes toch liever aan dat eerste gaat uitgeven.

Misschien ideetje om lampjes op je kerstlijstje te zetten voor ouders/familie?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:49

RoWi schreef:

Dat geelachtige licht bij auto's is idd waardeloos. Je ziet het vooral bij oudere auto's(jaren 70/80 ong). Kom ook wel eens auto's tegen met zulke verlichting en dan denk ik echt; man dat je met zulke slechte verlichting de weg op durft zeg in het donker. Je ziet ook echt alleen maar de eerste 2 meter voor de auto verlicht vaak, rest van de weg is donker, want daar valt dat licht al niet meer op. Gemiddelde fiets heeft beter licht dan dat gele licht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:50

Varekaj schreef:
Beter wat meer betalen aan goede verlichting zodat jij goed kan zien en niemand stoort, dan een andere bestuurder verblinden en misschien (onrechtstreeks) een ongeval veroorzaken of een mooie boete krijgen.
Dan denk ik dat je je zuurverdiende centjes toch liever aan dat eerste gaat uitgeven.

Misschien ideetje om lampjes op je kerstlijstje te zetten voor ouders/familie?

Mwah, wij vieren geen kerst. En ik wil ze nu ook nog niet belasten met minimaal 100 euro per koplamp (gebruikt) :') Want de normale koplamp heb ik nu al...

Gewone lampjes kan ik zelf wel betalen hoor _O-

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:51

Het hoeft niets eens echt LED te zijn, al zijn die kwalitatief wel erg goed. Dan ben je echt voor de komende jaren klaar. Maar gewone wittere lampjes zijn ook prima. Ik heb een Audi A4, dus dat is helaas een totaal andere auto.

Wij hebben de nieuwe lampen via ebay in Duitsland gekocht, dat scheelt veel geld. Dat zijn vaak garages of sloopbedrijven die onderdelen aanbieden. Het is de moeite waard om daar eens tussen te kijken :) Mijn vader is erg handig, hij heeft ze er zelf in gezet. Garagebedrijven zijn wat dat betreft echt afzetters, het is letterlijk een klusje van 10 minuten. Je moet alleen even weten hoe je ze er uit en er in moet klikken. Met wat hulp van internet ben ik ervan overtuigd dat dat jou ook moet lukken! :)
Laatst bijgewerkt door RoWi op 16-12-14 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:53

xxCYNNxx schreef:
Dat geelachtige licht bij auto's is idd waardeloos. Je ziet het vooral bij oudere auto's(jaren 70/80 ong). Kom ook wel eens auto's tegen met zulke verlichting en dan denk ik echt; man dat je met zulke slechte verlichting de weg op durft zeg in het donker. Je ziet ook echt alleen maar de eerste 2 meter voor de auto verlicht vaak, rest van de weg is donker, want daar valt dat licht al niet meer op. Gemiddelde fiets heeft beter licht dan dat gele licht.

Ik denk dat jij dat folie bedoelt :P Zie je ook veel op vrachtwagens en word voornamelijk gebruikt zodat men elkaar kan herkennen aan de vrachtwagen of gewone auto ;) Kan je gewoon over de lampen heen plakken.

Want in de meeste moderne auto's zit ook gewoon een gloeilamp. Heb ik ook, het is inderdaad gelig licht, maar is helderder dan dat folie, minder helder dan xenon en led ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:55

RoWi schreef:
Het hoeft niets eens echt LED te zijn, al zijn die kwalitatief wel erg goed. Dan ben je echt voor de komende jaren klaar. Maar gewone wittere lampjes zijn ook prima. Ik heb een Audi A4, dus dat is helaas een totaal andere auto.

Wij hebben de nieuwe lampen via ebay in Duitsland gekocht, dat scheelt veel geld. Dat zijn vaak garages of sloopbedrijven die onderdelen aanbieden. Het is de moeite waard om daar eens tussen te kijken :) Mijn vader is erg handig, hij heeft ze er zelf in gezet. Garagebedrijven zijn wat dat betreft echt afzetters, het is letterlijk een klusje van 10 minuten. Je moet alleen even weten hoe je ze er uit en er in moet klikken. Met wat hulp van internet ben ik ervan overtuigd dat dat jou ook moet lukken! :)

Het plaatsen is voor mij inderdaad ook geen enkel probleem hoor! Genoeg handige mannen in de omgeving :P

Ebay is inderdaad een goed idee!

LED is mijn auto waarschijnlijk niet waard, hij is 13 jaar oud, ziet er weliswaar erg goed uit voor zijn leeftijd. Maar tel het maar uit...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:57

Janine1990 schreef:
xxCYNNxx schreef:

Ik denk dat jij dat folie bedoelt :P Zie je ook veel op vrachtwagens en word voornamelijk gebruikt zodat men elkaar kan herkennen aan de vrachtwagen of gewone auto ;) Kan je gewoon over de lampen heen plakken.

Want in de meeste moderne auto's zit ook gewoon een gloeilamp. Heb ik ook, het is inderdaad gelig licht, maar is helderder dan dat folie, minder helder dan xenon en led ;)

Mijn auto had geel licht toen ik hem kocht. Dat waren gewoon lampjes. Dat je er minder mee ziet is waar maar om nou te doen alsof het staatsgevaarlijk is om mee te rijden is wat overdreven. Verblind worden door die fijne moderne rotlampen is een stuk gevaarlijker.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:57

Nee ik bedoel echt de verlichting die oude auto's voeren. Niet moderne auto's. Maar echt auto's uit de jaren 70 met de verlichting van toen. Dat licht schijnt echt maar een klein stukje voor de auto uit. In de jaren 70 ruim voldoende, maar heden ten dage echt niet meer.
Gemiddelde moderne auto heeft met dimlicht al meer lichtopbrengst dan die hele oude auto's met groot licht.

Dat folie wat je bedoeld ken ik wel ja, maar die bedoelde ik niet. Kan zijn dat ik diegene die ik quote het wel daarover had en ik het verkeerd begreep.

edit; @ Kirsha; ik bedoelde daar echt niet mee dat mensen in dat soort auto's staatsgevaarlijk zijn. Helemaal niet zelfs. Ik bedoelde dus idd wat je nu zegt; het gevaar met die verlichting zit hem in het feit dat je niet tegen het licht van bv xenon op kan en je dus hoogstwaarschijnlijk verblind wordt.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 16-12-14 23:00, in het totaal 2 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:59

KimBreda schreef:
Verstralers mag je zo ie zo niet hebben (zitten niet standaard op je auto) mistlampen voor wel en die mag je dus niet zomaar aandoen omdat je extra verlichting wilt.

Hier kan je het nalezen

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uiken.html

De nieuwere auto's hebben dagrijdverlichting die soms op dezelfde plek als de mistlichten zit! Als je dit graag wilt dan wordt het een nieuwe auto :D

Het kan best dat mensen je attenderen op het feit dat je ze misschien bent vergeten maar ik denk dat ze ook last hebben van het extra licht wat je voert.

Je mag gewoon verstralers hebben, je mag ze alleen niet aan zetten op openbare weg, en moeten apart geschakeld zijn van je groot licht.

Ik ben nog nooit van de weg gehaald met m'n verstralers..
(Oke 1 keer maar toen kwam ik van een afgesloten terrein en de politie reed toevallig langs :+ )

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:03

Ik zet mijn mistlichten altijd aan als ik in het donker naar of van huis moet. Die lichten zijn niks feller dan de gewone lichten. Dus last kun je er niet van hebben, je ziet alleen 4 lampen ipv 2. Ik moet over een provinciaalse weg waar veel wild loopt, die mistlampen schijnen meer naar buiten dus dan zie ik het wild eerder.
Ik denk dat ongeveer de 1/3 hier met mistlampen aan rijdt in het donker.
Binnen de bebouwde kom zet ik ze wel weer uit, dan heb ik er ook niet zo veel aan.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:08

xxCYNNxx schreef:
edit; @ Kirsha; ik bedoelde daar echt niet mee dat mensen in dat soort auto's staatsgevaarlijk zijn. Helemaal niet zelfs. Ik bedoelde dus idd wat je nu zegt; het gevaar met die verlichting zit hem in het feit dat je niet tegen het licht van bv xenon op kan en je dus hoogstwaarschijnlijk verblind wordt.

Oh zo, dan snap ik het. Ik heb inmiddels wit licht en word evengoed nog verblind door Jan Doedels die niet opletten en hun groot licht aanlaten, maar het scheelt inderdaad wel.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:10

emmaudb schreef:
Ik zet mijn mistlichten altijd aan als ik in het donker naar of van huis moet. Die lichten zijn niks feller dan de gewone lichten. Dus last kun je er niet van hebben, je ziet alleen 4 lampen ipv 2. Ik moet over een provinciaalse weg waar veel wild loopt, die mistlampen schijnen meer naar buiten dus dan zie ik het wild eerder.
Binnen de bebouwde kom zet ik ze wel weer uit, dan heb ik er ook niet zo veel aan.

En omdat een ander het doet doe jij het dus ook maar........ Voor je tegenligger zeer vervelend om in 4 lampen te moeten kijken, vooral bij regenachtig weer. Ze heten MISTlampen, en zijn dus niet bedoelt om bij normale omstandigheden mee te rijden.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:11

suffie schreef:
emmaudb schreef:

En omdat een ander het doet doe jij het dus ook maar........ Voor je tegenligger zeer vervelend om in 4 lampen te moeten kijken, vooral bij regenachtig weer. Ze heten MISTlampen, en zijn dus niet bedoelt om bij normale omstandigheden mee te rijden.

Nee dat zeg ik: ik doe het omdat ik de bermen beter kan zien.

Ik heb echt alles behalve last van die 2 extra lampen hoor van anderen.