Ben ik dan echt zo'n zeurpiet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:33

Net het topic doorgelezen, en heb echt gelachen om sommige droge opmerkingen! Alhoewel sommige dingen ook herkenbaar zijn, wij hebben honden en wonen in een appartement dus iedere dag stofzuigen moet gewoon gebeuren, dit is iets wat ik mijn man niet (meer) vraag want dan word ie mega chagrijnig van, omdat ie dan klaar is met stofzuigen en er dan weer overal haar/stof vandaan komt.. maar ja dan heeft ie ook alleen gedaan volgens t concept: wat ik zie stofzuig ik.. en de rest hoeft niet :Y), we hebben een vaatwasser ( gelukkig) maar vaat gaat alsnog op t aanrecht, oké hij ruimt dan wel dw tafel af! Maar als ik vraag om bv af te stoffen dan gebeurt t wel.. Maar wanneer... Dat is de vraag! Als ik ziek ben of door andere omstandigheden niks kan.. doet mn man gelukkig wel t huishouden! ( op de mannen manier, maar hij doet t )

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:36

Jolien87 schreef:
Als ik hem na 3 weken aan vouwwas op de stoel wijs op die muur met sokken, broeken en shirts midden in de woonkamer, is zijn reactie: "Jamaar jij hebt de was ook niet gevouwen". Ik hoef hem dan dus ook niet te zeggen dat ik dat expres heb laten liggen voor hem, want dat is in zijn ogen kinderachtig en een smoes om het zelf niet te hoeven doen.

Zoooooo herkenbaar dit. Als ik dan eens begin met een offensief van "dan doe ik ook helemaal niks meer aan dat godvergeten huishouden", dan krijg ik na een maand op mijn bordje dat ik er ook niks aan heb gedaan. En dat we het SAMEN moeten doen.

Aaargh! When! Will! They! Learn!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:51

Ik vrees dat als mijn man bepaalde dingen die hier genoemd worden deed, hij dan meteen zou leren hoeveel temperament je in 1.50m kan proppen. :o
Sjemig! Nee, ik wil niet zeggen "doe jij dit of dit even". Dat moet ie zelf zien. Ik ben zijn vrouw, niet zijn moeder.
kopjes op het aanrecht ipv de afwasmachine leveren hier een "zo gaan ze niet af gewassen geraken hoor schat." op en dan zegtie vaak zelf "stom eigenlijk, tis evenveel moeite. :')"

heb ik koorts of ben ik ziek/voel ik me niet lekker zal ie me niet vragen wat we vanavond eten... := Wat onbeschoft en imo liefdeloos! Bah! Ben ik blij met mijn man die, als ik me niet lekker voel of hij ziet dat mijn hoofd er niet naar staat gewoon zegt "schat zal ik koken/wat gaan uithalen?"

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:55

Dat deed mijn vader ook altijd als mijn moeder ziek was en op bed lag...
Rond etenstijd haar roepen om te vragen of ze eruit kwam om eten te maken.
Best respectloos nu ik er zo over nadenk eigenlijk.... :o

TS, ik vind jou zeker geen zeurpiet hoor.
Het is toch normaal dat als je samenwoont dat je de helft van het huishouden doet of in ieder
geval je eigen troep achter je opruimt.
Kan me voorstellen dat als de ene meer werkt dan de ander dat diegene die minder werkt
iets meer doet.
Lijkt me zeer frustrerend en vooral ook omdat je er geen normaal gesprek over kunt hebben
zonder dat het op ruzie uitdraait.

Ik ga binnenkort met mijn vriend samenwonen dus ben heel benieuwd hoe dat gaat, wel heb ik
hem al gezegd dat ik wel verwacht dat hij meehelpt met het huishouden.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:03

Pff wat een verhalen hier zeg 8)7

Ik moet toegeven dat ik ook wel de 'netste' ben bij ons thuis. Ik doe ook over het algemeen wel het meeste in het huishouden, maar ieder heeft wel zijn "eigen" taken of we bespreken wie wat doet. Maar als hij eerder thuis is of het komt beter uit dan maakt hij gerust het eten klaar. En als ik een dag of weekend weg ben verwacht ik niet in een bende thuis te komen. Andersom ook niet en niet meer dan logisch lijkt mij!
Vind het echt te erg voor woorden als je echt ziek bent dat iemand verwacht dat je zijn eten klaar gaat maken!! Dan ben je bij mij echt aan het verkeerde adres -:(-
Als ik het hier lees dan heb ik echt totaal niet te klagen met mijn vent :P

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 11:09

Wat een geruststelling dat ik echt niet de enige ben die hier last van heeft. :)
Wat ik me overigens bedacht: mijn vriend is 6 jaar vrijgezel geweest voordat wij elkaar leerden kennen, hij heeft dus jarenlang niemand om zich heen gehad die hem wees op de vuile vaat etc.

BigOne

Re: Ben ik dan echt zo'n zeurpiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:15

Dan zal het een mooie bende in zijn huis zijn geweest. De tip van een lijst opstellen en aan hem de keuze laten is misschien nog het beste, hij is waarschijnlijk ook zo'n kerel die nog nooit een vinger uit hoefde te steken bij mammie

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:17

De mijne is verantwoordelijk voor de afwas (onderandere) en dat kan hij zo ontzettend op laten lopen. Super irritant, maar ik zeg er niks meer van (behalve als alle messen weer eens op zijn :P) En dan gaat hij uiteindelijk braaf anderhalf uur staan afwassen, zonder morren.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:28

Wat ben ik blij met mijn vriend, sommige mannen zijn echt verschrikkelijk als ik het zo lees. Mijn vriend is heel erg netjes, hij loopt niet de godganse dag op te ruimen, laat ook wel eens wat slingeren, maar ruimt het ook weer netjes op. Weet wanneer er een stofzuiger door moet, wanneer de vaatwasser aan moet enz enz.

Mijn vriend is ook heel erg lang alleen geweest, wel paar keer een relatie met samen wonen, maar dat is best een lange tijd geleden. Geen vrouwelijke hand in huis (op de schoonmaakster na 1x per week).

En ik, ik ben een sloddervos, laat alles slingeren, gooi overal wel wat neer. :)) Maar dat leer ik nu wel een beetje af sinds mijn vriend en ik zijn gaan samen wonen een aantal weken geleden.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:30

Ik vraag al drie dagen of mijn vriend de tafel af wil poetsen.. nog steeds niet gebeurd :=
Er moet maar gewoon een schoonmaakster komen hoor ik ga niet al die klusjes in m'n eentje doen :evaw:

Overigens doet hij best wel eens wat opruimen / poetsen uit zichzelf en dat vind ik ook fijn, maar echt structureel is dat niet.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:37

Ik begin nu, na 6 jaar samenwonen, eindelijk de gebruiksaanwijzing van mijn vriend door te krijgen. :D We hebben beide een druk leven met een drukke baan. Hij werkt meer dan ik dus ik doe ook meer in het huishouden. Ook hij ziet rotzooi niet, niet omdat hij lui is maar omdat hij dat vanuit huis ook niet geleerd heeft. Vroeger kwam ik na een weekendje weg ook in een puinhuis thuis. Boos worden werkt niet, aanspreken werkt niet, mopperen werkt niet. Van te voren aangeven wat ik verwacht (kattenbak bijhouden, keer bezemen en aanrecht/afwas schoon) en hem daarna bedanken werkt wel!

Als ik druk was en graag wilde dat hij iets deed vroeg ik dat. Soms werd hij daardoor geirriteerd (ook druk en wist het dan niet in te plannen). Nu geef ik aan waarom iets gedaan moet worden (als jij zo even gaat stofzuigen zorg ik dat die kleren die je morgen nodig hebt zijn gewassen) en ook dat werkt prima! Mijn vriend is geen boeman (al heb ik dat jaren wel gedacht) hij heeft dus alleen een gebruiksaanwijzing nodig en met name: duidelijkheid.

Het verhaal van ziekte komt mij ook bekend voor. Ik denk toch dat ik dat radicaal anders ga aanpakken. Als hij weer eens komt vragen wat we eten als ik 40 graden koorts heb verander ik denk ik spontaan in een woest wild wijf ~~}>

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:45

"hij ziet rotzooi niet"... hij is toch niet imbeciel of wat??
Overigens, niet persoonlijk bedoelt, ik lees dit meer door het topic heen hoor :j

Echt, een aantal hier zijn meer kinderjuffrouw dan partner.. (ieder zn ding hoor, dat vooropgesteld :) )

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:46

Dit topic is een mooie reminder dat, mocht ik later zoons krijgen, ze heel geëmancipeerd opgevoed gaan worden ~~}> . Ik krijg spontaan jeuk van mannen die er vanuit gaan dat het huishouden/eten koken etc voornamelijk een vrouwending is. Mannen die 'hun steentje bijdragen in het huishouden' of 'meehelpen met het huishouden'. Brr.
(los daarvan staat natuurlijk dat 'netjes' voor iedereen anders is en dat de een wat preciezer is dan de ander, daar is ook niks mis mee. Maar primaire dingen zoals eten koken dat moet gewoon.)
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 17-12-14 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:47

Rytir schreef:
Het verhaal van ziekte komt mij ook bekend voor. Ik denk toch dat ik dat radicaal anders ga aanpakken. Als hij weer eens komt vragen wat we eten als ik 40 graden koorts heb verander ik denk ik spontaan in een woest wild wijf ~~}>

Of je zegt hem "schat, zijn dit echt je laatste woorden ?" en je doet je ogen dicht en stopt even met ademenen. Als je lippen blauw worden adem je terug en ik durf te wedden dat hij de volgende keer met eten naar boven komt. Soms moet je gewoon heel erg duidelijk zijn :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:55

betadine schreef:
Rytir schreef:

Of je zegt hem "schat, zijn dit echt je laatste woorden ?" en je doet je ogen dicht en stopt even met ademenen. Als je lippen blauw worden adem je terug en ik durf te wedden dat hij de volgende keer met eten naar boven komt. Soms moet je gewoon heel erg duidelijk zijn :D

Als mijn man dit zou doen (gebeurt gelukkig niet) dan denk ik dat hij een heel groot probleem had.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:59

Heb je al eens geprobeerd om hem gewoon aan te spreken op het niet houden aan de afspraak?

Dus niet "oh wat fijn dat ik thuiskom in een vies huis", maar "we hebben de afspraak gemaakt dat we 50/50 het huishouden zouden doen, en jij zou dit weekend hondenbrokken kopen, ik vind het heel vervelend dat jij je niet aan de afspraak houdt"

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:00

Cer schreef:
"hij ziet rotzooi niet"... hij is toch niet imbeciel of wat??

Aan de andere kant: als het er niet in zit, zit het er niet in. Het heeft me jarenlang gefrustreerd, maar dat hielp niet. We konden er prima over praten, maar dat neemt niet weg dat vriendlief langs de waslijn kan lopen zonder te denken: Hé, de was is droog, laat ik het er vanaf halen. Of, hé, er liggen stofwolken in de badkamer, laat ik de stofzuiger pakken.

Dan ben ik liever even opdrachtgever in plaats van liefhebbend vriendinnetje. Of misschien ben ik juist wel een liefhebbend vriendinnetje omdat ik duidelijke opdrachten geef.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:08

O wat bekend zeg!
Jaren samen gewoond met zo iemand.
Ik ben zelf ook niet de meest nette hoor, maar zorg wel altijd dat het redelijk blijft, en dat ik regelmatig even wat doe om het ook zo te houden.
Beiden werkten we fulltime en meteen in het begin hadden we afgesproken de dingen samen te doen. Afwisselend koken en booschappen doen en samen opruimen.
Dit ging alleen het eerste half jaar tot jaar redelijk goed. Ik deed 70% maar hij draagde ook een steentje bij.
Daarna kon ik alles doen. Altijd koken, altijd boodschappen doen, wassen, stofzuigen, schoonmaken, daar de DA met de katten.
Zo vaak gesprekken over begonnen die niets uithaalden. Als ik hem 1 keer in de 2 weken aan het koken kreeg moest ik in mijn handjes knijpen.
Boodschappen doen hoefde ik hem ook niet te vragen, heel soms zonder morren, maar 9 van de 10 keer moeilijk doen.

Ook ik heb geprobeerd om alles te laten liggen. Helaas, ook bij mij werkte dat niet. Dan moest ik nieuwe kleding halen en zat ik alleen maar junk food te eten.

Aan het einde in therapie werd me vervolgens ook nog verteld dat hij het op prijs had gesteld als ik daar meer achteraan had gezeten, want hij wilde wel degelijk helpen, maar ik moest daar strenger in zijn. Na jarenlang verschillende ruzies hierover was ik dus niet streng genoeg geweest.

Ik heb wel een tip gekregen van iemand om dit beter te krijgen, dit schijnt namelijk bij heeeeel veel mannen een probleem te zijn. Ik heb deze tip niet meer kunnen proberen maar heb gehoord dat het werkt.
Lijstjes maken. Per dag een paar punten die hij moet doen. Niet teveel in een keer, want dan is het teveel moeite. Ik moet dan ook meteen denken aan kinderjuffrouw, maar het schijnt echt te werken.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat als ik weg ging, ik altijd ook redelijk thuis kwam.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:11

Ik denk toch dat dit ook wel een algemeen probleem is wat er vaak insluipt met meerder malen toegeven en
dan een gewoonte die er in sluipt, waarbij jij onbewust toch vaak het meeste in het huishouden doet, maar na zo weekendje weg wordt je extra op de feiten gedrukt van de rotzooi en zooi die mannen niet opruimen.. :+
Hier is het ook zo, ondanks dat mijn man wel vaak iets wou doen toen wij samenwoonde heb ik eigenlijk halt geropen en al die taken op mij genomen, daar ik pietje precies ben en dus anders nog keer overnieuw deed nadat hij het schoonmaakte.. :o
Wij hebben wel een rol verdeling, ik ben degene die binnenhuis alles regelt + administratie, en hij die alles buitenhuis doet, mocht ik iets nodig hebben, of vuil dat weg gebracht moet worden etc.

Zo is er van beide kanten geen ergenis.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:16

Mannen zien en doen het niet omdat hun vrouwen dat blijkbaar zo laten. Mijn ex zag het ook niet, was ook zo verwend als wat in hotel mama voor hij ging samenwonen. Dus om de tafel, schema gemaakt en taken verdeeld, kom op zeg. Na verloop van tijd was het schema niet meer nodig en hadden we gewoon onze eigen taken, simpel.
Maar als we niet om de tafel waren gaan zitten had ie het waarschijnlijk nooit gezien. Ik ben gekke Henkie niet.

Daarbij vinden veel vrouwen het huishouden pas goed gedaan als het op hun manier is gedaan. Dan kun je het je kerel toch niet kwalijk nemen dat ie niets meer doet, levert dan hetzelfde gezeik op als wanneer ie niets doet. Bovengenoemde ex had commentaar op hoe ik de was vouwde, nadat ik zei dat ie het na nog 1 opmerking zelf mocht gaan doen, mopperde hij weer. Ik heb daarna dus geen was meer gevouwen en hij had een taak extra.
Je woont samen, de tijd van huisvrouwen is voorbij, dus alles wat bij dat samenwonen komt kijken deel je samen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:18

Ok, wel herkenbaar dit verhaal.. Ik heb me er al min of meer bij neergelegd, maar wij hebben wel de afspraak met elkaar dat als ik echt druk ben hij best even wat kan doen.
Dus ik vraag niet aan hem of hij de was wil doen, de afwas, stofzuigen, etc, etc.... Maar ik zeg gewoon goh, zou jij misschien even de afwas willen doen? Dan stofzuig ik vanavond wel. Meestal heeft hij dan ook al gestofzuigd ;)

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:28

Niet alles gelezen, maar hier werkt maar een ding op: Afspraken maken.

Anders blijft het ruzie maken. Kijk waar hij goed in is en waar jij goed in bent. Laat hem zijn taken dan wel op zijn manier doen, bemoei je er niet mee (of als het om de was gaat, draai af en toe er een met alleen jouw spullen). Wat betreft de hond, deze is van jou? Dan lijkt het me niet meer dan billijk dat jij daar zelf de verzorging van op je neemt. Tenzij jullie de hond hebben genomen toen jullie gingen samenwonen. En hem alleen in hoge uitzindering vraagt om even wat te doen (als jij zelf echt niet in de gelegenheid bent.

Verder is samenwoenen geven en nemen, veel vrouwen denken altijd dat we het huishouden beter kunnen. Laat dat los, dan is het maar niet perfect schoon. En geef je vriend de kans om het te leren. Laat merken dat het waardeert als hij zijn taken doet.

Succes hoor, het is niet altijd makkelijk.....

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:29

Dreamybol schreef:
Mannen zien en doen het niet omdat hun vrouwen dat blijkbaar zo laten. Mijn ex zag het ook niet, was ook zo verwend als wat in hotel mama voor hij ging samenwonen. Dus om de tafel, schema gemaakt en taken verdeeld, kom op zeg. Na verloop van tijd was het schema niet meer nodig en hadden we gewoon onze eigen taken, simpel.
Maar als we niet om de tafel waren gaan zitten had ie het waarschijnlijk nooit gezien. Ik ben gekke Henkie niet.

Daarbij vinden veel vrouwen het huishouden pas goed gedaan als het op hun manier is gedaan. Dan kun je het je kerel toch niet kwalijk nemen dat ie niets meer doet, levert dan hetzelfde gezeik op als wanneer ie niets doet. Bovengenoemde ex had commentaar op hoe ik de was vouwde, nadat ik zei dat ie het na nog 1 opmerking zelf mocht gaan doen, mopperde hij weer. Ik heb daarna dus geen was meer gevouwen en hij had een taak extra.
Je woont samen, de tijd van huisvrouwen is voorbij, dus alles wat bij dat samenwonen komt kijken deel je samen..

Dat dacht ik inderdaad ook, ik ben gekke henkie niet. Om te tafel zitten heeft alleen grofweg het eerste jaar gewerkt, daarna niet meer. Dus niet iedere man werkt op die manier.

Wat betreft over de manier van huishouden ben ik het met je eens, hoor het ook vaak dat de man het probeert maar de vrouw het overnieuw doet omdat het niet goed genoeg was. Dan mag je ook niet zeuren vind ik. Hij probeert het dan toch. Of dat het meteen moet gebeuren. Schat, wil je de vaatwasser uitruimen? Als het dan na een half uur nog niet is gedaan: Doe het zelf wel!
Maar ook helaas dit was bij mij niet het geval. Ik ben geen pietje precies en was allang blij als hij het een keer deed. Daarnaast het vaatwasser voorbeeld, ik kon er een week op wachten haha.

Gelukkig had hij veel andere voordelen die zwaarder wogen dan dit. Maar man, wat een ergernis.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:46

Jezzi schreef:
Heb je al eens geprobeerd om hem gewoon aan te spreken op het niet houden aan de afspraak?

Dus niet "oh wat fijn dat ik thuiskom in een vies huis", maar "we hebben de afspraak gemaakt dat we 50/50 het huishouden zouden doen, en jij zou dit weekend hondenbrokken kopen, ik vind het heel vervelend dat jij je niet aan de afspraak houdt"

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Helemaal goed 'kinderachtig' doen gaat hem zeker niet overtuigen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:48

Ik heb de verklaring!!! :)*
Onze mannen hamsteren gewoon, voor barre tijden.
Ze hamsteren vuile vaat, vuile was, stof, kranten/reclame enz. enz.
:D