Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Milord schreef:Hier nog een Belg die naar NL verhuisd is en in de randstad terechtgekomen.
Leuk dat grote steden jou trekken. Heel apart. Ik kom ook van het platteland vandaan in B en ik moet eerlijk toegeven dat ik het heel erg mis. Er zijn toch wel een aantal behoorlijke verschillen tussen B en NL. Gewoon een paar voorbeelden om even bij stil te staan.
Je hebt het over de immo bijvoorbeeld.
Over het algemeen is de wachttijd voor een huurwoning tussen de 5 en 10 jaar in de wat grotere stedelijke gebieden. Per gebied moet je je dus inschrijven bij 1 of meerdere woningbouwverenigingen. Je kan ook particulier huren. Is wel een heel stuk duurder.
2de zaak over wonen is dat de huizen hier veeeeeel kleiner zijn dan in B. Dit wil niet zeggen dat hier niet net zo'n grote huizen zijn maar je betaald er makkelijk het dubbele voor. Ons huis bijvoorbeeld was voor Nederland vrij goedkoop. Hetzelfde huis in België zou minimaal 50.000 tot 100.000 euro minder gekost hebben.
Levensmiddelen: Ik heb wel het idee dat de meeste primaire levensbehoeften hier in NL goedkoper zijn dan in B mits je weet welke winkels je daarvoor moet hebben.
Paard stallen: Je kan hier in NL best goedkoop je paard stallen maar als je echt naar de randstad wil zal je echt goed moeten zoeken. In België stond mijn paard in vol pension op een grote stoeterij/dekstation en van alle maar dan ook echt van alle luxe voorzien. Hier sta ik nu voor de zelfde prijs op een doe-het-zelf-stal waar niks bij inbegrepen zit. Kale stalhuur+hooi en gebruik van weide. Zelf binnen en buiten zetten, zelf mesten, zelf voer kopen, geen (fatsoenlijke) rijbak. Wel lekker een paddock met open stal in de winter zodat ze ook "op stal" de beentjes kunnen strekken.
Overigens is niet alles negatief hoor hier in NL. Bij solliciteren merkte ik wel dat ze vaak gecharmeerd waren van mijn "accentje". Wat bovendien een groot voordeel kan zijn als Vlaamse: de taalvaardigheid (zowel spreken als schrijven in verschillende talen)van de gemiddelde Vlaming ligt een stuk hoger dan die van de gemiddelde Nederlander.
Danique_G schreef:Las dat iemand vond dat ze vlakbij Utrecht weinig natuur hadden maar de Bilt, lage vuursche en soest(duinen) liggen om de hoek! Kan het me voorstellen ts. Je bent jong. Vind het oprecht een dappere stap. Go for it en succes met je (nieuwe) uitdaging!!mocht je in Amersfoort willen kijken (iemand noemde het) dan leid ik je graag rond
spannend!
Evelien__ schreef:Citaat:Mijn ervaring is dat die mentaliteit nog een tikje 'duidelijker' is in de Randstad, juist wat 'harder' nog dan in Brabant (en dus al helemaal tov B)...
Ik heb geen vooroordelen. Dus ik zie wel wat er op me af komt. Zeker qua mentaliteit van de mensen dan. Ik begrijp goed dat er mensen zijn met andere mentaliteiten en daar moet gewoon respect voor zijn.
Uiteindelijk leven we toch op een kleine oppervlakte dicht bij elkaar, dus dat moet dan wel...
Al doende leert men(al ondervindende
)
Maargoed het stikt van de Rotterdammers die niet buiten R'dam gevonden willen worden...zat mensen die gek zijn op die stad 

Onder andere daarom huren wij particulier, zodat we dat probleem niet hebben. pmarena schreef:He getsie, [woonplaats]...... daar ga je toch alleen naartoe als het echt MOET, anders liever niet en liefst z.s.m. weer weg, grote taaie rotstadMaargoed het stikt van de Rotterdammers die niet buiten R'dam gevonden willen worden...zat mensen die gek zijn op die stad
Hier brengt een echte Rotterdammert een ode aan al het moois dat [woonplaats] te bieden heeft
[ Video ]

Hitime schreef:pmarena schreef:He getsie, Rotterdam...... daar ga je toch alleen naartoe als het echt MOET, anders liever niet en liefst z.s.m. weer weg, grote taaie rotstadMaargoed het stikt van de Rotterdammers die niet buiten R'dam gevonden willen worden...zat mensen die gek zijn op die stad
Hier brengt een echte Rotterdammert een ode aan al het moois dat Rotterdam te bieden heeft
[ Video ]
Ik prefereer dit lied over Rotterdam
[ Video ]