Emigreren naar... jawel: Nederland!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 00:23

Hier nog een Belg die naar NL verhuisd is en in de randstad terechtgekomen.
Leuk dat grote steden jou trekken. Heel apart. Ik kom ook van het platteland vandaan in B en ik moet eerlijk toegeven dat ik het heel erg mis. Er zijn toch wel een aantal behoorlijke verschillen tussen B en NL. Gewoon een paar voorbeelden om even bij stil te staan.

Je hebt het over de immo bijvoorbeeld.
Over het algemeen is de wachttijd voor een huurwoning tussen de 5 en 10 jaar in de wat grotere stedelijke gebieden. Per gebied moet je je dus inschrijven bij 1 of meerdere woningbouwverenigingen. Je kan ook particulier huren. Is wel een heel stuk duurder.

2de zaak over wonen is dat de huizen hier veeeeeel kleiner zijn dan in B. Dit wil niet zeggen dat hier niet net zo'n grote huizen zijn maar je betaald er makkelijk het dubbele voor. Ons huis bijvoorbeeld was voor Nederland vrij goedkoop. Hetzelfde huis in België zou minimaal 50.000 tot 100.000 euro minder gekost hebben.

Levensmiddelen: Ik heb wel het idee dat de meeste primaire levensbehoeften hier in NL goedkoper zijn dan in B mits je weet welke winkels je daarvoor moet hebben.

Paard stallen: Je kan hier in NL best goedkoop je paard stallen maar als je echt naar de randstad wil zal je echt goed moeten zoeken. In België stond mijn paard in vol pension op een grote stoeterij/dekstation en van alle maar dan ook echt van alle luxe voorzien. Hier sta ik nu voor de zelfde prijs op een doe-het-zelf-stal waar niks bij inbegrepen zit. Kale stalhuur+hooi en gebruik van weide. Zelf binnen en buiten zetten, zelf mesten, zelf voer kopen, geen (fatsoenlijke) rijbak. Wel lekker een paddock met open stal in de winter zodat ze ook "op stal" de beentjes kunnen strekken.

Overigens is niet alles negatief hoor hier in NL. Bij solliciteren merkte ik wel dat ze vaak gecharmeerd waren van mijn "accentje". Wat bovendien een groot voordeel kan zijn als Vlaamse: de taalvaardigheid (zowel spreken als schrijven in verschillende talen)van de gemiddelde Vlaming ligt een stuk hoger dan die van de gemiddelde Nederlander.
Laatst bijgewerkt door Milord op 27-11-14 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Re: Emigreren naar... jawel: Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 00:26

Ga helemaal mee met Milord. We zijn best verknocht aan onze Zuidelijke vriendjes :o

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 00:30

Milord schreef:
Hier nog een Belg die naar NL verhuisd is en in de randstad terechtgekomen.
Leuk dat grote steden jou trekken. Heel apart. Ik kom ook van het platteland vandaan in B en ik moet eerlijk toegeven dat ik het heel erg mis. Er zijn toch wel een aantal behoorlijke verschillen tussen B en NL. Gewoon een paar voorbeelden om even bij stil te staan.
Je hebt het over de immo bijvoorbeeld.
Over het algemeen is de wachttijd voor een huurwoning tussen de 5 en 10 jaar in de wat grotere stedelijke gebieden. Per gebied moet je je dus inschrijven bij 1 of meerdere woningbouwverenigingen. Je kan ook particulier huren. Is wel een heel stuk duurder.
2de zaak over wonen is dat de huizen hier veeeeeel kleiner zijn dan in B. Dit wil niet zeggen dat hier niet net zo'n grote huizen zijn maar je betaald er makkelijk het dubbele voor. Ons huis bijvoorbeeld was voor Nederland vrij goedkoop. Hetzelfde huis in België zou minimaal 50.000 tot 100.000 euro minder gekost hebben.
Levensmiddelen: Ik heb wel het idee dat de meeste primaire levensbehoeften hier in NL goedkoper zijn dan in B mits je weet welke winkels je daarvoor moet hebben.
Paard stallen: Je kan hier in NL best goedkoop je paard stallen maar als je echt naar de randstad wil zal je echt goed moeten zoeken. In België stond mijn paard in vol pension op een grote stoeterij/dekstation en van alle maar dan ook echt van alle luxe voorzien. Hier sta ik nu voor de zelfde prijs op een doe-het-zelf-stal waar niks bij inbegrepen zit. Kale stalhuur+hooi en gebruik van weide. Zelf binnen en buiten zetten, zelf mesten, zelf voer kopen, geen (fatsoenlijke) rijbak. Wel lekker een paddock met open stal in de winter zodat ze ook "op stal" de beentjes kunnen strekken.

Overigens is niet alles negatief hoor hier in NL. Bij solliciteren merkte ik wel dat ze vaak gecharmeerd waren van mijn "accentje". Wat bovendien een groot voordeel kan zijn als Vlaamse: de taalvaardigheid (zowel spreken als schrijven in verschillende talen)van de gemiddelde Vlaming ligt een stuk hoger dan die van de gemiddelde Nederlander.

Dankjewel voor de verhelderende uitleg.
Ik ga zeker eens informeren voor die huurwoningen. Wat de prijs van de koophuizen betreft, wist ik al. Niet goedkoop en een pak kleiner dan in B maar op zich is dat geen draw-back voor mij.

Werk zoeken en vinden is een andere zaak. Hier kijk ik enorm naar uit, het lijkt me een heel erg leuke uitdaging.
Wat mijn paard betreft weet ik nog niet goed wat en hoe, maar waarschijnlijk blijft zij hier bij mijn ouders staan, bij de rest van de kudde, zodat ik tijdens weekends nog kan komen rijden. (recreatie-paard en ik slechte gezondheid (EDS -> Zie ander topic)

Ik ga binnenkort een stedentocht doen door Nederland en zien welke mij aanspreken. Ik hou van traditioneel en niet hypermodern, maar liefst van al woonwijk- randstad met alles dicht in de buurt.

Alvast bedankt!

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 00:31

Danique_G schreef:
Las dat iemand vond dat ze vlakbij Utrecht weinig natuur hadden maar de Bilt, lage vuursche en soest(duinen) liggen om de hoek! Kan het me voorstellen ts. Je bent jong. Vind het oprecht een dappere stap. Go for it en succes met je (nieuwe) uitdaging!! :D mocht je in Amersfoort willen kijken (iemand noemde het) dan leid ik je graag rond :)

Zo denk ik er nu ook over. Je leeft maar 1 keer en ik zie dit niet als stap die ik nog op m'n 50ste wil maken. Doen nu ik het nog kan.
Bedankt voor de informatie!

Oh ik heb veel rondleidingen op het programma staan! :D spannend! *\o/*

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 00:33

Rotterdam is 1 woord: onbeschrijflijk.
Ik heb wat met ''2e steden';'. Dat zijn zeg maar steden die netniet de hoofdstad zijn, maar vaak wel iets meer cultuur hebben, mensen zijn aardiger, etc.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 00:35

Ik heb zelf in Delft gestudeerd voor ik definitief hierheen kwam. Ik moet zeggen dat als ik echt in een stad 'moet' gaan wonen ik toch voor Delft zou kiezen. Veel jong leven dankzij de Hogescholen en de TU maar toch ook een leuk stadshart met gezellige autovrije winkelstraten en veel terrasjes. Trein naar Rotterdam of Den Haag of tram naar Scheveningen/Den Haag.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 00:37

Als je je echt de tandjes wilt betalen aan woonlasten, ziektekosten, veel duurdere auto's etc. dan moet je in Nederland komen wonen...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:37

Milord schreef:
Wat bovendien een groot voordeel kan zijn als Vlaamse: de taalvaardigheid (zowel spreken als schrijven in verschillende talen)van de gemiddelde Vlaming ligt een stuk hoger dan die van de gemiddelde Nederlander.

_O- Ik geloof het direct. Onderwijs hier wordt steeds slechter.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:54

Evelien__ schreef:
Citaat:
Mijn ervaring is dat die mentaliteit nog een tikje 'duidelijker' is in de Randstad, juist wat 'harder' nog dan in Brabant (en dus al helemaal tov B)... :)

Ik heb geen vooroordelen. Dus ik zie wel wat er op me af komt. Zeker qua mentaliteit van de mensen dan. Ik begrijp goed dat er mensen zijn met andere mentaliteiten en daar moet gewoon respect voor zijn.
Uiteindelijk leven we toch op een kleine oppervlakte dicht bij elkaar, dus dat moet dan wel...
Al doende leert men :) (al ondervindende :) )

Natuurlijk, als dit is wat je wilt moet je je zeker niet laten tegenhouden!
Ik bedoel alleen dat er veel meer verschil is dan NL en B dan huizen of stedelijk gebied... Het is dus niet dat je je daar door moet laten tegenhouden, maar wel even goed over moet nadenken. Ik weet niet in hoeverre je dat gedaan hebt, vandaar mijn posts. :)
Ik had na zes weken in B net bij Maastricht al een 'cultuurshock' (zonder waardeoordeel). Ik heb overwogen om in bv. Antwerpen te gaan studeren en wonen en ben daarom flink op onderzoek uit geweest. En daar waar veel zaken gelijk lijken, verschillen ze toch flink. Da's het enige dat je je moet beseffen. Verder wens ik je veel succes!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:45

He getsie, Rotterdam...... daar ga je toch alleen naartoe als het echt MOET, anders liever niet en liefst z.s.m. weer weg, grote taaie rotstad :P Maargoed het stikt van de Rotterdammers die niet buiten R'dam gevonden willen worden...zat mensen die gek zijn op die stad :j

Hier brengt een echte Rotterdammert een ode aan al het moois dat Rotterdam te bieden heeft :')

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:09

Hey wat grappig, wij wonen vlakbij elkaar =P (woon net over de grens in Zeeuws-Vlaanderen)
Ik ben juist het omgekeerde aan het doen, van Nederland naar België aan het gaan, omdat ik hier geen werk kan krijgen.

Hier dus geen tips, maar enkel: als dit is wat je wil, ga ervoor ^^ Veel succes!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:51

Dappere stap TS, knap dat je ervoor wilt gaan!
Zo'n stedentrip is een goed idee om je te oriënteren. Als je nog een extra rondleiding door Den Haag nodig hebt, geef maar een gil :j

Ik las dat iemand het Statenkwartier in Den Haag prachtig vond; mee eens! Maar als je uit België komt, zal je dat waarschijnlijk ontzettend duur vinden.
Zeker voor een starter zijn de woningen vrij prijzig. Een goedkoper alternatief zijn dan appartementen in het Valkenbos- of Zeeheldenkwartier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:56

En het duurt vrij lang. Ik ben 2 jaar aan het reageren geweest. Maar gelukkig nu een eigen studiootje in hartje centrum van den haag

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:05

Dat ook inderdaad :j Onder andere daarom huren wij particulier, zodat we dat probleem niet hebben.
Hartje centrum is wel leuk, dat is het wachten waard!

Dit is overigens een probleem in vrijwel alle populaire/duurdere wijken in grote steden, dus niet typisch Haags hoor.
Zo zal je in Utrecht ook niet snel voor een prikkie in Wittevrouwen terecht komen, bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:58

pmarena schreef:
He getsie, [woonplaats]...... daar ga je toch alleen naartoe als het echt MOET, anders liever niet en liefst z.s.m. weer weg, grote taaie rotstad :P Maargoed het stikt van de Rotterdammers die niet buiten R'dam gevonden willen worden...zat mensen die gek zijn op die stad :j

Hier brengt een echte Rotterdammert een ode aan al het moois dat [woonplaats] te bieden heeft :')

[ Video ]

Ik prefereer dit lied over [woonplaats] :D

<3

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:25

Hitime schreef:
pmarena schreef:
He getsie, Rotterdam...... daar ga je toch alleen naartoe als het echt MOET, anders liever niet en liefst z.s.m. weer weg, grote taaie rotstad :P Maargoed het stikt van de Rotterdammers die niet buiten R'dam gevonden willen worden...zat mensen die gek zijn op die stad :j

Hier brengt een echte Rotterdammert een ode aan al het moois dat Rotterdam te bieden heeft :')

[ Video ]

Ik prefereer dit lied over Rotterdam :D

[ Video ]
<3

Volgens mij is juist de bedoeling dat het een mooie stad is ookal vinden anderen het rot? :D
Of ik inperteteer dat anders doordat ik zelf in de leukste stad van NL woon!

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 19:33

Zaterdag naar Amersfoort en Zondag nogmaals de Kaatsheuvel en Utrecht gaan bezoeken :D

Wat kijk ik er naar uit! :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:08

Veel plezier in Amersfoort!! Pb maar als je iets wilt weten!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:54

Ik woon aan de rand van de Randtstad en vind dit soms zelfs druk. Geef mij maar een hutje in de bossen en hei. Heerlijk rustig.

In ieder geval heel veel succes! Als ik jou was zou ik naar Utrecht of Alkmaar gaan. Die twee zijn naar mijn mening nog een beetje aardig te doen

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:14

Amersfoort is prachtig! Mijn vriend woont er en ik hou zo van die stad!