zomaar aan de kant gezet door politie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:20

Ik snap werkelijk niet dat mensen er zo'n issue van maken dat ze even moeten stilstaan voor de politie om hun rijbewijs te laten zien. Ik weet niet beter dan dat dat normaal is. Ik moest ook wel eens stoppen en mijn rijbewijs laten zien. Nou en? Dat doe je toch even? Ze laten je echt niet ergens stilstaan waar het niet kan. Ook al beweert men soms iets anders. ;)
Maar als de politie geen boeven kan vangen als er niemand aan de kant mag worden gezet zeker brullen dat de politie "nooit iets doet."

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:33

Overigens vraag ik ook altijd identificatie van de politieagent :). Vind ik wel zo aardig van mezelf. I'll show you mine, if you show me yours.
/quote]

De bevestiging van wat ik na je eerste postal wist... :+ Gelukkig kunnen de meeste er smakelijk om lachen. Als iemand blij doorrijdt omdat ie dan een goed gevoel heeft het beter te weten dan een agent...leven en laten leven. :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 02:00

Zoolgangster schreef:
Waarom niet? Overdag mag de politie je ook gewoon laten stoppen. Al is het maar om te controleren of je een rijbewijs bij je hebt of ladderzat achter het stuur zit of wat dan ook. Hetzelfde geldt voor 's nachts waar nog bijkomt dat veel criminelen 's nachts actief zijn.

Ik vind mensen die er bezwaar tegen maken dat de politie ze laat stoppen het nogal hoog in de bol hebben.
Net alsof de politie moet ruiken dat zij te goed zijn om te laten stoppen. Nee, je bent gewoon een burger net als de overige 16 miljoen Nederlanders.
Het zou pas fout zijn als de politie je zomaar uit het niets gaat in elkaar slaan met een wapenstok. Dàn heb je reden te klagen.
En niet stoppen zodra de politie je een stopteken geeft en dan verwachten dat de politie dat zomaar toelaat is erg dom. 8)7

Het feit dat het mag wil niet zeggen dat het ook zou moeten. Het is een ridicule manier van handhaven die blijkbaar ook nog is misbruikt wordt voor dingen waarvoor het niet bedoeld is. De politie heeft het recht om je rijbewijs en papieren te vragen om te controleren of je mee mag doen aan het verkeer (verzekeringstechnisch en of je ooit een examen hebt gedaan). De dingen die er hier in het topic bij worden gehaald zijn een schandalige overstapping van de grenzen.

Er is een fijne lijn tussen wat gecontroleerd kan worden en gecontroleerd zou moeten worden. Het feit dat je een rijbewijs moet tonen om te bewijzen dat jij legitiem een voertuig bestuurd, wil niet zeggen dat ook meteen de identiteit verder moet worden gecontroleerd.

Het geheel dievengereedschap zien liggen enzo is natuurlijk helemaal een soort iets waaraan je moet gaan twijfelen. Die dingen liggen heus niet netjes op de achterbank in het zicht. Dat vraagt al meer diepgaand onderzoek dan nodig is voor een controle in verkeersveiligheid of deelname aan verkeer.

Daarnaast je bent niet verplicht meteen te stoppen. De situatie moet veilig zijn. Als jij vindt dat het niet veilig is, dan is dat het niet. Dan mag jij best een stukkie doorrijden.

Overigens vraag ik ook aan een agent om zich te legitimeren (wat anders is dan identificeren, ik kan geen identiteit vaststellen. Wel of iemand mij legitiem vraagt om papieren). En dat is geen pesten. Een agent mag met jou papieren weglopen... Ik weet graag zeker dat ik ze ook geef aan iemand die ze behoort te hebben. Dat is gewoon simpel slim. Ik stap 's nachts niet uit voor ik die gezien heb, ik geef me papieren niet voordat ik ze gezien heb. En ja noem mij paranoia, ik noem dat gezond verstand.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 02:45

__Robijn__ schreef:
Als criminelen :')
Omdat we je vragen je te identifceren dmv je rijbewijs?

En ik snap dat je zegt dat t ons niet aan gaat waar je heen gaat. Dat vraag ik ook niet. Ik wil alleen weten wie je bent, en geloof me, Als we je gegevens na trekken en horen dat alles oke is, Kun je gewoon snel je weg vervolgen. Het gaat erom dat we de "boefjes" kunnen pakken voor zij pogingen gaan ondernemen. Op t moment dat je die jongens treft en controleert, schrikt dit ze vaak al af en zullen ze niet snel nog een inbraak gaan plegen.

Verdiep je soms wat meer in de "waarom" wij dingen doen zoals we die doen. Vragen staat vrij als je gecontroleert wordt.

Dit is precies het punt eigenlijk. Je gebruikt, of misbruikt, de wegenverkeerswet alsof je opereert vanuit het strafrecht wanneer je lukraak gaat staandehouden met die achterliggende gedachte. De wvw geeft aan dat je iedereen mag staandehouden en controleren op rijbevoegdheid en dingen die belangrijk zijn voor de verkeersveiligheid maar als opsporingsambtenaar (strafrecht) mag je alleen staandehouden als je iemand ook als verdachte aanmerkt, je moet een gegronde reden of vermoeden hebben om degene die je staande houdt als verdachte aan te merken. Controleer je vanuit de wvw dan mag je gevonden bewijsstukken ook niet zomaar als bewijs aanvoeren, en daar zijn al zaken op geseponeerd. Dus de reden van staandehouden is dus heel erg belangrijk en door opmerkingen als bovenstaande sla je dus eigenlijk de plank geheel mis. Dat je bij een wvw controle per ongeluk gemazzeld wordt en een verdachte treft is mooi meegenomen, maar het mag niet je uitgaanspunt zijn want dan ga je dus vanuit het strafrecht handelen en mag je niet lukraak staandehouden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 07:53

gekvanfleur schreef:
Overigens vraag ik ook altijd identificatie van de politieagent :). Vind ik wel zo aardig van mezelf. I'll show you mine, if you show me yours.
/quote]

De bevestiging van wat ik na je eerste postal wist... :+ Gelukkig kunnen de meeste er smakelijk om lachen. Als iemand blij doorrijdt omdat ie dan een goed gevoel heeft het beter te weten dan een agent...leven en laten leven. :j

Ik vraag het met een big smile :D.

Amber_

Re: zomaar aan de kant gezet door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:06

En dan krijg je het met een big smile te zien ;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:13

Ik werd een tijdje geleden staande gehouden, ik zou rechts gegaan zijn waar niet mocht. Alleen had de agente het onderbord over het hoofd gezien. Zelf ga je dan toch twijfelen maar goed, ze was wel heel lief dus naja, mocht ik dan verkeerd zijn gegaan, my bad. Belde ze later persoonlijk op dat ze zich vergist had en dat ik me nergens zorgen om hoef te maken. Dat is toch geweldig? " U was ook vriendelijk, dat maken we wel anders mee."

Waarom ik dat vertel? Omdat het mensenwerk is en blijft. Misschien ben je je de tandjes geschrokken en voelt het als oneerlijk. Snap ik. Maar deze zelfde mensen komen ook je naaste reanimeren als de dokter er nog niet is, helpen je als je beroofd bent, of erger. Plukken je van de weg als het moet en rennen ook achter tuig aan dat daadwerkelijk kwaad wil. Kortom, zie ook de andere kant. :)

Oh en nee, ik ben geen agent, ik ben juf :=

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:16

dit doen ze bij ons elk weekend, snap eerlijk gezegd niet waar je je druk om maakt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:51

Als jij aardig bent voor die agent is hij aardig voor jou. (En als ie dat niet is heeft ie vermoedelijk net iemand van het asfalt moeten schrapen of zoiets.)
Heb wel eens lekker zitten kletsen met een agent die me liet stoppen, bleek dat ik bij hetzelfde bedrijf als zijn vrouw werkte. Maar ja, dat kan op het platteland soms nog.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:03

Ik begrijp heel goed dat ts zich is rotgeschrokken. Of het nu wel of niet mag.

Snap dan ook niet dat er hier mensen zijn die zeggen waar maak je je druk om. 't gaat om de manier waarop en tussen twee auto's communiceren is best lastig. Ts durfde niet te stoppen en de politie scheurt als een idioot haar klem. Gezien het eindresultaat (niks aan de hand) beiden niet erg handig geweest. Vrij logisch dat je daar van schrikt. Dus 'maak je niet zo druk'. Duh. Tuurlijk schrik je daarvan en heb je het in je benen zitten.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:06

hier gebeurt dat regelmatig.

Als we zondag's heel vroeg weg moeten op concours bijv.

Trailer stat bij stal dus 2 personen in Nissan Patrol, ze denken gelijk dat we een ramkraak gaan plegen.

Worden dus vaak aangehouden en meestal vragen ze waar we naar toe gaan en dan is het goed.