Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Re: Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:27

Limburgers hebben een zachte g, maar dat is denk ik wel over het algemeen meer geaccepteerd dan een hard snauwerig randje, zoals gronings, fries, drents, twents. De kinderen die hier op school twents praten, zijn typisch wel kinderen van de boerderij. Niemand die ik ken die hier gestudeerd heeft op niveau praat met het typisch twentse accent. Ik hoef niet achter een telefooncentrale te gaan zitten met een typisch accent, vind ik nergens op lijken. Er zit wel degelijk verschil in horen waar je vandaan komt en een zwaar accent natuurlijk.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:28

VivianHesen schreef:
Overigens denk ik steeds vaker dat de manier hoe kinderen/jeugd op sociale media praten, maar ook op WhatsApp veel schadelijker is dan dialect.

Mee eens! Dat is pas slecht.

Ik ben zelf met dialect opgevoed en ik spreek en schrijf prima Nederlands (dat mag ook wel, ik geef er les in :') ), ik heb er ook nooit moeite mee gehad. Mijn zus ook niet. Een kind leert heel snel het verschil, zo gauw als het op school zit. Niet te druk over maken.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:29

Mijn ouders hebben mij Nederlands opgevoed. Dialect zou ik vanzelf wel leren.

Nu weet ik dat vrienden van ons hun kinderen dialect hebben opgevoed en ook steeds zo hebben gesproken met hun, maar die kinderen hebben erg veel moeite gehad op school. Zowel vrienden maken als met de Nederlandse taal. Nu wil ik niet zeggen dat iedereen die dialect is opgevoed dit overkomt maar dit is voor mij wel een reden om het niet te doen ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:38

troi schreef:
Tja, laat ik dan maar advocaat van de duivel spelen…

Het ideaal van iedereen mag zijn zoals hij is en praten zoals hij wil en wordt daar niet op afgerekend is erg leuk, maar in de praktijk zie ik het toch vaak anders. In veel (mn de hoger opgeleide) beroepen wordt je wel degelijk in een vakje gestopt als je knauwerig en met duidelijk accent praat. De vakjes ‘excentriek’ of ‘schattig’ zijn dan nog de fijnste opties maar vaker worden mensen toch gezien als minder slim en wat achterlijk..

En daar heb je toch geen enkele invloed op, sorry. Ik spreek over het algemeen Nederlands tegen mijn kinderen, maar als ik niet mijn best doe om 'netjes' te praten, heb ik wel een accent, ik ben een echte Brabantse. Mijn kinderen hebben echter allebei een harde g :')

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:49

Ik vind dialect een stukje cultuur en ben blij dat ik daarom "tweetalig" ben opgevoed.
Ik vind het jammer dat ik merk dat veel van dit cultureel erfgoed lijkt te verdwijnen. Het is voor mij heel gemakkelijk schakelen, als iemand Abn tegen mij spreekt, dan doe ik gewoon mee. Kom ik echter een dorpsgenoot tegen, dan verdwijnen de "-en" aan het eind van de woorden, wordt de ij veranderd in ie, de aa in oa etc. etc. :D

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:51

De stadse mensen hier (lees: Arnhem en Apeldoorn) vonden mijn achterhoekse accent en dialect alleen maar mooi :+ En dan bedoel ik ook de leraren. Die vonden ook zeker dat ik dat moest blijven houden. Ik heb dan ook 20x niks met dat bekakte van het westerse.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:56

Voor al die mensen hier die zo makkelijk schakelen tussen dialect en AN, kunnen jullie mij vertellen hoe jullie dat doen? Want de klank eruit laten vind ik makkelijk - maar totaal géén enkel dialect woord (echt puur AN dus) tussen je AN vind ik dan weer aartsmoeilijk. Toch zeker wanneer we het hebben over spontaan praten zonder nadenken.

Ben er echt jaloers op hoe jullie kunnen schakelen tussen puur dialect en taalzuiver AN.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:58

Vriendinnetje van mij kan dat echt super goed!!

Als ik links van dr zit en dr moeder zit bv rechts... Dan zegt ze wat tegen mij gewoon normaal.. Zegt ze weer wat tegen dr moeder is t plat zeeuws en tegen mij weer gewoon normaal :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:00

Eigenlijk precies zoals MissDD omschrijft. Hoe schakel ik? Gewoon, een knop omzetten. Net zoals ik ook snel schakel tussen Nederlands en Engels, Frans, Duits of Spaans. Ik vind alleen de schakeling tussen Frans en Spaans moeilijk. Dat ligt te dicht bij elkaar, denk ik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:03

Cyella schreef:
Om zoiets moet ik lachen, doe HBO(lerarenopleiding) en in het kader van accent hebben we een enquete gehouden. Bijna niemand vond het storend, misschien 1 op de 20. Mijn Limburgs accent word NOOIT als storend of 'minder slim' ondervonden. Waar ik ook kom. En die enquete heeft dat ook uitgewezen(Onder hoog opgeleide mensen nogwel, alsof dat uitmaakt...). Iemand die hoogopgeleid is moet toch ook wel kunnen bedenken dat een dialect helemaal NIKS te maken heeft met je denkniveau?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik denk dat het vooral veel zegt over de persoon die dit denkt over diegenen die een dialect spreken :D
Zelf vind ik het juist interessant, vooral de woorden die je echt niet kunt herleiden, hartstikke leuk toch al die uitdrukkingen en bijzondere woorden. Ik spreek zelf geen zuiver dialect maar kan er meerdere verstaan. Meestal weet men ook niet uit welke regio ik kom.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:04

De term ABN wordt al sinds de jaren 70 niet meer gebruikt. De B werd weggehaald omdat 'Beschaafd' kon suggereren dat mensen die andere varianten van het Nederlands spreken niet beschaafd zouden zijn. We hebben het nu over standaard Nederlands.

Als kind werd bij ons (Limburg) vaak gesteld dat je kind dialect leren spreken slecht zou zijn voor de taalontwikkeling. Veel dialectsprekende mensen gingen in die tijd dan ook Nederlands praten tegen hun kind. Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat dit nonsens is. Zo kent het Limburgs, i.t.t het Nederlands, mannelijke en vrouwelijke woorden. Dit kan van pas komen bij het leren van een taal zoals Frans waarin men ook mannelijke en vrouwelijke woorden kent.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:05

Evi84 schreef:
Voor al die mensen hier die zo makkelijk schakelen tussen dialect en AN, kunnen jullie mij vertellen hoe jullie dat doen? Want de klank eruit laten vind ik makkelijk - maar totaal géén enkel dialect woord (echt puur AN dus) tussen je AN vind ik dan weer aartsmoeilijk. Toch zeker wanneer we het hebben over spontaan praten zonder nadenken.

Ben er echt jaloers op hoe jullie kunnen schakelen tussen puur dialect en taalzuiver AN.

Geen idee, bij mij gaat het volkomen automatisch.. Mensen geloven ook echt niet dat ik Fries spreek tot ze mij een keer horen praten/bellen met mijn familie, dan liggen ze meteen in een deuk! :D

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:06

Ik denk dat dat het probleem bij mij is dan ja, mijn dialect en AN liggen héél dicht bij elkaar omdat ik nooit echt typisch dialect van mijn dorp heb gesproken, het is eerder AN doorspekt met wat dialecte woorden.

Wanneer ik AN praat, moet ik dan ook geen klanken aanpassen, ik moet enkel bepaalde woorden uit mijn spreektaal bannen (maar die zijn er uiteraard heel snel tussengeglipt als je er niet continu op let - ook omdat ze op zich niet storen binnen AN voor anderen (enkel voor mezelf)) wat maakt dat je wel continu moet opletten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:08

estja schreef:
De term ABN wordt al sinds de jaren 70 niet meer gebruikt. De B werd weggehaald omdat 'Beschaafd' kon suggereren dat mensen die andere varianten van het Nederlands spreken niet beschaafd zouden zijn. We hebben het nu over standaard Nederlands.

Als kind werd bij ons (Limburg) vaak gesteld dat je kind dialect leren spreken slecht zou zijn voor de taalontwikkeling. Veel dialectsprekende mensen gingen in die tijd dan ook Nederlands praten tegen hun kind. Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat dit nonsens is. Zo kent het Limburgs, i.t.t het Nederlands, mannelijke en vrouwelijke woorden. Dit kan van pas komen bij het leren van een taal zoals Frans waarin men ook mannelijke en vrouwelijke woorden kent.

Inderdaad, Standaardnederlands. Geen ABN of AN dus.

En het Nederlands kent ook gewoon nog steeds woordgeslachten hoor.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:11

Dat omschakelen gaat gewoon vanzelf. Voorbeeldje: ik maak 's ochtends de boterhammen. Ik vraag dan aan mijn dochter wat zie op häör boterham wélt en in dezelfde adem aan mijn man, en wat wil jij. Zo gaat het meestal. Maar als ik eens iets in dialect tegen mijn man zeg dan verstaat hij dat ook en andersom bij mijn dochter geldt hetzelfde. We wonen dan wel in het zuiden, maar merendeel van haar vriendinnetjes zijn Nederlandstalig opgevoed, dus zonder dialect. En toch verstaan de meesten mij als ik iets in dialect zeg of vraag.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:12

MightyMike schreef:
Limburgers hebben een zachte g, maar dat is denk ik wel over het algemeen meer geaccepteerd dan een hard snauwerig randje, zoals gronings, fries, drents, twents. De kinderen die hier op school twents praten, zijn typisch wel kinderen van de boerderij. Niemand die ik ken die hier gestudeerd heeft op niveau praat met het typisch twentse accent. Ik hoef niet achter een telefooncentrale te gaan zitten met een typisch accent, vind ik nergens op lijken. Er zit wel degelijk verschil in horen waar je vandaan komt en een zwaar accent natuurlijk.

Ligt ook aan waar je vandaan komt in Nederland welk accent-type geaccepteerd wordt! :)

Ik persoonlijk vind het Limburgs en Brabants echt niet fijn om te horen en accepteer de accenten uit het Oosten of Noorden van het land veel sneller. Ik zie dit ook terug bij mensen uit mijn omgeving. Maar goed, ik ben een Fries en heb in Utrecht, Driebergen, Groningen en Overijssel gewoond dus dan is het Limburgs en Brabants weer wat 'onbekender' en daardoor minder geaccepteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:12

Ik heb een Rotterdams accent en zodra ik met iemand met een accent of dialect praat wordt dat op een of andere manier 10 keer zo erg, zonder dat ik het doorheb. Levert vaak hilarische situaties op.

Ik ben verder 'gewoon' opgevoed met 'gewoon Nederlands' maar wij wonen nu eenmaal al ons hele leven dicht bij Rotterdam. Ik was laatst op bezoek bij een bokker in Drenthe en haar vriend sprak ook met een Drents accent, dat was wel even omschakelen maar prima te verstaan hoor :j

Fries snap ik helemaal niks van, hoe graag ik het ook zou willen. Brabants is wel te verstaan (want daar woon ik ook niet ver vanaf) en Limburgs ook wel want dat spreekt mijn neef (die woont daar).

Zeeuws vind ik lastig, maar ook wel te verstaan. :j

Denk niet dat het een gevalletje 'niet willen' is hoor, als het niet te verstaan is dan raak ik al gauw de draad kwijt en versta ik het daarna helemaal niet meer, net alsof iemand Chinees praat omdat ik blijf hangen met 'wat betekent dat ene woord nou?!'

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 18:22

Evi84 schreef:

Ikzelf heb ook geen enkel probleem om te schakelen, het gaat vanzelf... Wij spreken dus gronings. Echt gronings en geen stadsgronings. :,) Ik heb nooit gramaticale problemen gehad, omdat mijn moeder daar streng op let (nog steeds :') ) Maar zij is letterkundige en spreekt 7 talen. :+ Ik spreek er 4 als je gronings meetelt, en kan frans wel volgen, maar niet spreken of vertalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:33

Als je een talenknobbel hebt is het schakelen van dialect naar Nederlands geen probleem. Ik ben met een dialect opgegroeid en ging op mijn 11e naar het voortgezet onderwijs. Ik sprak heel snel ABN
Heb je die talenknobbel echter niet, en daar had ik er een paar van in de klas, dan is het vreselijk gênant om buiten je eigen dorp/provincie te komen en geen of slecht Nederlands te kunnen.
En ik heb het gewoon over havo/vwo, dus geen lager opgeleiden.
Binnen ons eigen gezin heb ik ook een zus die met veel accent Nederlands spreekt
Voor mij dus een reden om mijn kinderen zonder dialect op te voeden. 2 dagen bij de familie en ze pikken al vreselijk veel op, dus verstaan ze het prima en zelfs een beetje spreken pikken ze toch wel op.
Mijn vriendin en haar man en ook mijn broer en schoonzus spreken allemaal dialect maar Nederlands tegen hun kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:35

Mijn ouders hebben altijd abn tegen mij gepraat. Ze vonden het belangrijk dat ik overal goed te verstaan ben. Toch kun je wel horen dat ik Drents ben.

Pas sinds een paar jaar begin ik plat te praten (ben nu 19) maar kon het altijd wel verstaan.

Ergste is dat er vaak gevraagd word als ik ook uit Friesland kom :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-11-14 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:36

Ik vind Limburgs het ergst om naar te luisteren, vooral als mannen het spreken. Brabants dialect zoals uit Tilburg vind ik nogal tokkie. Het wordt ook het meest gesproken in volksbuurten. Verder denk ik dat veel dialecten niet echt een dialect zijn maar dat het gewoon vreselijk plat praten is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:37

Dan heb je ook nog Brabants dialect zoals 'op de dorpen', is dat dan ook tokkie? Dat zijn vaak juist geen volksbuurten...

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:39

Ik ben een kind. Tegen familie en kennissen spreek ik dialect maar tegen mijn vrienden en vriendinnen niet. Me ouders hebben me dialect geleerd

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:53

Ik denk dat je kind meer NL spreekt omdat dat op school ook wordt gedaan? Maar hij zal beide waarschijnlijk kunnen verstaan en spreken? Ik kan ook Gronings, maar praat eigenlijk altijd Nederlands.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:54

Cyella schreef:
troi schreef:
Tja, laat ik dan maar advocaat van de duivel spelen…

Het ideaal van iedereen mag zijn zoals hij is en praten zoals hij wil en wordt daar niet op afgerekend is erg leuk, maar in de praktijk zie ik het toch vaak anders. In veel (mn de hoger opgeleide) beroepen wordt je wel degelijk in een vakje gestopt als je knauwerig en met duidelijk accent praat. De vakjes ‘excentriek’ of ‘schattig’ zijn dan nog de fijnste opties maar vaker worden mensen toch gezien als minder slim en wat achterlijk..

Ik woon zelf in Oost-Groningen en vind het Gronings prachtig maar let om die reden ontzettend goed op dat mijn jonge zoon ABN leert praten. Hij kent al aardig wat dialect via vrienden maar hij moet thuis ABN praten om ervoor te zorgen dat hij later in elk geval goed ABN kan en niet vanwege zijn taal nadelen ondervindt als hij buiten zijn eigen regio naar school gaat of werkt.

En ja dat is oneerlijk maar de wereld verander je zomaar niet helaas.

Om zoiets moet ik lachen, doe HBO(lerarenopleiding) en in het kader van accent hebben we een enquete gehouden. Bijna niemand vond het storend, misschien 1 op de 20. Mijn Limburgs accent word NOOIT als storend of 'minder slim' ondervonden. Waar ik ook kom. En die enquete heeft dat ook uitgewezen(Onder hoog opgeleide mensen nogwel, alsof dat uitmaakt...). Iemand die hoogopgeleid is moet toch ook wel kunnen bedenken dat een dialect helemaal NIKS te maken heeft met je denkniveau?

Tja ik vind het ook volkomen onzinnig ( als friezin die in groningen woont) maar zie het echt constant om me heen gebeuren. En dan vooral in relatie tot accenten van buiten de streek. En nee natuurlijk zeggen ze het niet, heel sociaal onwenselijk, maar je wordt anders bekeken. En dat is ontzettend jammer!

Tot op zekere hoogte zie je het nu in dit topic ook, aardig wat posters vinden de accenten van mensen uit andere provincies/streken maar lastig en lelijk..