Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
VivianHesen schreef:Overigens denk ik steeds vaker dat de manier hoe kinderen/jeugd op sociale media praten, maar ook op WhatsApp veel schadelijker is dan dialect.
), ik heb er ook nooit moeite mee gehad. Mijn zus ook niet. Een kind leert heel snel het verschil, zo gauw als het op school zit. Niet te druk over maken.
troi schreef:Tja, laat ik dan maar advocaat van de duivel spelen…
Het ideaal van iedereen mag zijn zoals hij is en praten zoals hij wil en wordt daar niet op afgerekend is erg leuk, maar in de praktijk zie ik het toch vaak anders. In veel (mn de hoger opgeleide) beroepen wordt je wel degelijk in een vakje gestopt als je knauwerig en met duidelijk accent praat. De vakjes ‘excentriek’ of ‘schattig’ zijn dan nog de fijnste opties maar vaker worden mensen toch gezien als minder slim en wat achterlijk..
En dan bedoel ik ook de leraren. Die vonden ook zeker dat ik dat moest blijven houden. Ik heb dan ook 20x niks met dat bekakte van het westerse. Cyella schreef:Om zoiets moet ik lachen, doe HBO(lerarenopleiding) en in het kader van accent hebben we een enquete gehouden. Bijna niemand vond het storend, misschien 1 op de 20. Mijn Limburgs accent word NOOIT als storend of 'minder slim' ondervonden. Waar ik ook kom. En die enquete heeft dat ook uitgewezen(Onder hoog opgeleide mensen nogwel, alsof dat uitmaakt...). Iemand die hoogopgeleid is moet toch ook wel kunnen bedenken dat een dialect helemaal NIKS te maken heeft met je denkniveau?
Evi84 schreef:Voor al die mensen hier die zo makkelijk schakelen tussen dialect en AN, kunnen jullie mij vertellen hoe jullie dat doen? Want de klank eruit laten vind ik makkelijk - maar totaal géén enkel dialect woord (echt puur AN dus) tussen je AN vind ik dan weer aartsmoeilijk. Toch zeker wanneer we het hebben over spontaan praten zonder nadenken.
Ben er echt jaloers op hoe jullie kunnen schakelen tussen puur dialect en taalzuiver AN.
estja schreef:De term ABN wordt al sinds de jaren 70 niet meer gebruikt. De B werd weggehaald omdat 'Beschaafd' kon suggereren dat mensen die andere varianten van het Nederlands spreken niet beschaafd zouden zijn. We hebben het nu over standaard Nederlands.
Als kind werd bij ons (Limburg) vaak gesteld dat je kind dialect leren spreken slecht zou zijn voor de taalontwikkeling. Veel dialectsprekende mensen gingen in die tijd dan ook Nederlands praten tegen hun kind. Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat dit nonsens is. Zo kent het Limburgs, i.t.t het Nederlands, mannelijke en vrouwelijke woorden. Dit kan van pas komen bij het leren van een taal zoals Frans waarin men ook mannelijke en vrouwelijke woorden kent.
MightyMike schreef:Limburgers hebben een zachte g, maar dat is denk ik wel over het algemeen meer geaccepteerd dan een hard snauwerig randje, zoals gronings, fries, drents, twents. De kinderen die hier op school twents praten, zijn typisch wel kinderen van de boerderij. Niemand die ik ken die hier gestudeerd heeft op niveau praat met het typisch twentse accent. Ik hoef niet achter een telefooncentrale te gaan zitten met een typisch accent, vind ik nergens op lijken. Er zit wel degelijk verschil in horen waar je vandaan komt en een zwaar accent natuurlijk.

Evi84 schreef:Voor al die mensen hier die zo makkelijk schakelen tussen dialect en AN, kunnen jullie mij vertellen hoe jullie dat doen? Want de klank eruit laten vind ik makkelijk - maar totaal géén enkel dialect woord (echt puur AN dus) tussen je AN vind ik dan weer aartsmoeilijk. Toch zeker wanneer we het hebben over spontaan praten zonder nadenken.
Ben er echt jaloers op hoe jullie kunnen schakelen tussen puur dialect en taalzuiver AN.
) Maar zij is letterkundige en spreekt 7 talen.
Ik spreek er 4 als je gronings meetelt, en kan frans wel volgen, maar niet spreken of vertalen.
Cyella schreef:troi schreef:Tja, laat ik dan maar advocaat van de duivel spelen…
Het ideaal van iedereen mag zijn zoals hij is en praten zoals hij wil en wordt daar niet op afgerekend is erg leuk, maar in de praktijk zie ik het toch vaak anders. In veel (mn de hoger opgeleide) beroepen wordt je wel degelijk in een vakje gestopt als je knauwerig en met duidelijk accent praat. De vakjes ‘excentriek’ of ‘schattig’ zijn dan nog de fijnste opties maar vaker worden mensen toch gezien als minder slim en wat achterlijk..
Ik woon zelf in Oost-Groningen en vind het Gronings prachtig maar let om die reden ontzettend goed op dat mijn jonge zoon ABN leert praten. Hij kent al aardig wat dialect via vrienden maar hij moet thuis ABN praten om ervoor te zorgen dat hij later in elk geval goed ABN kan en niet vanwege zijn taal nadelen ondervindt als hij buiten zijn eigen regio naar school gaat of werkt.
En ja dat is oneerlijk maar de wereld verander je zomaar niet helaas.
Om zoiets moet ik lachen, doe HBO(lerarenopleiding) en in het kader van accent hebben we een enquete gehouden. Bijna niemand vond het storend, misschien 1 op de 20. Mijn Limburgs accent word NOOIT als storend of 'minder slim' ondervonden. Waar ik ook kom. En die enquete heeft dat ook uitgewezen(Onder hoog opgeleide mensen nogwel, alsof dat uitmaakt...). Iemand die hoogopgeleid is moet toch ook wel kunnen bedenken dat een dialect helemaal NIKS te maken heeft met je denkniveau?